Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cannabol

Drastisch probleem op rockwool slabs

Recommended Posts

Je gaat dus opnieuw beginnen.

Als ik jou was dan zou ik de slabs wel 24 uur inwateren en daarna ze leeg laten lopen door ze vertikaal te zetten tot het meeste water eruit is. Vervolgens de eerste 1 a 2 weken heel voorzichtig zijn met wateren opdat de slabs enigzins vochtig blijven maar absoluut niet loodzwaar van het water en daarna je druppelbeurten opvoeren.

Dit geeft de wortels de gelegenheid te gaan zoeken en jonge stekken hebben nog niet zoveel nodig om te groeien hoor.

Succes de volgende ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cannabol!

 

Zet 1 van de planten op pot grond, kijk hoe deze hier op reageert.

Geef de eerste 2 weken geen voeding mee alleen afgezuurd water.

 

En als dat goed gaat, ligt het probleem niet aan je ruimte maar aan de slabs etc.

 

Het is het testen waard!

 

Gr

 

Hoi Gegee'Skafzz,

 

Hier heb ik ook aan zitten denken alleen wil ik het hele hok goed inpakken en zo snel mogelijk weer beginnen. Dus ik kan de ruimte niet benutten.

 

Eigenlijk heb ik dit al getest maar dan andersom. Ik heb een plant op aarde in de kamer met slabs gezet. Deze moeder kreeg ook voeding uit een ander hok en begon na 2 wkn lichte vlekken in de topblaadjes te vertonen net zoals de planten op de slabs begonnen. De zusjes in de andere kamer gaan als een speer.

 

 

 

@StAmpende Stumper:

 

 

Als ik jou was dan zou ik de slabs wel 24 uur inwateren en daarna ze leeg laten lopen door ze vertikaal te zetten tot het meeste water eruit is.

Ik twijfel tussen twee optie's, die jij voorsteldt en die van minder voeding in de matten laten lopen (Ph5,5) voor het uitzetten.

Toch ben ik intussen van mening dat wat ik nu gezien heb geen oorzaak is van te nat of te droog beginnen.

 

Ik moet daar nog even goed over nadenken. Misschien inderdaad toch inweken en dan het meeste verticaal er uit laten lopen.

 

Succes de volgende ronde.

 

Thanks!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi cannbol.

Ik vindt het echt k***t voor u. Als ik zo het verslag door lees,

let je heel goed op en je anticipeert snel. Je hebt echt wel uw best gedaan.

Chapau cannabol. Respect !!!

Effe alles op een rijtje.

Je hebt nu wel het inzicht dat je je slabs niet te nat of te droog hebt gezet.

We hebben nu maar 1 zekerheid. En daar moet het geheim liggen.

 

Eigenlijk heb ik dit al getest maar dan andersom. Ik heb een plant op aarde in de kamer met slabs gezet. Deze moeder kreeg ook voeding uit een ander hok en begon na 2 wkn lichte vlekken in de topblaadjes te vertonen net zoals de planten op de slabs begonnen. De zusjes in de andere kamer gaan als een speer.

 

Wat vertelt ons dat.

Dat het niet is misgelopen door foutief gebruik van de steenwol slabs.

Ook verkeerdelijk gebruik van de voeding is uitgesloten

De aarde moederkamer, vertelt hier heel veel in dit verhaal.

Gelet de progressie van de andere aarde planten staan, is onomstotelijk.

Waarom krijgt die moederplant (na verloop van tijd) op aarde dezelfde symptomen???

Dat wijst in de richting van een omgevings gerelelateerde oorzaak.

Of geworden is. Pas op!!!! Je hebt misschien door de zwakte van je planten,

Een ziekte of een schimmel opgelopen, die normaal geen schijn van kans hebben bij gezonde planten,

Maar nu wel. En is het met nieuw plantenmateriaal opgelost.

Ik zou bij god niet weten wat je verkeerd hebt gedaan

Maar echt de vinger op de wond leggen, tja dat is koffiedik kijken.

Kan je nog een laatste fotosessie posten van hoe ze er nu bijstaan?

Devlaming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik deed steenwol matten als slabs altijd inweken met EC 1.2 en PH 5.2 (daar deze nog oploopt) en rizotonic. Daarna goed leeg laten lopen en de startblokken erop en gelijk ff 2 minutjes druppelen met ec 1.2 PH 5.8 en wortel stim. Gebruikte in de bloei altijd salpeterzuur ipv fosfor. Had hier nooit problemen mee tijdens het opstarten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik deed steenwol matten als slabs altijd inweken met EC 1.2 en PH 5.2 (daar deze nog oploopt) en rizotonic. Daarna goed leeg laten lopen en de startblokken erop en gelijk ff 2 minutjes druppelen met ec 1.2 PH 5.8 en wortel stim. Gebruikte in de bloei altijd salpeterzuur ipv fosfor. Had hier nooit problemen mee tijdens het opstarten.

 

Dank voor je reactie Spint, ik neem alle info mee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hier The Final Update of a Disaster:

 

 

 

 

No comment

gallery_9065_9109_888694.jpg

 

No comment

gallery_9065_9109_977808.jpg

 

No comment

gallery_9065_9109_965037.jpg

 

No comment

gallery_9065_9109_22324.jpg

 

No comment

gallery_9065_9109_529726.jpg

 

No comment

gallery_9065_9109_1260360.jpg

 

 

 

Nightmare on Weedstreet!!!

 

 

 

gallery_9065_9109_951673.jpg

 

 

Mijn dank voor iedereen die gereageerd heeft en hun ideeen/ervaringen heeft willen delen. My special thanks for Mr. DeVlaming for his widespread reply!

 

Gr,

Cannabol

Share this post


Link to post
Share on other sites

B) :lol: ik schrik van de foto's.

 

Echt jammer cannabol!@ Ik hoop dat je volgende ronde goed gaat komen, ik ga je iedergeval volgen!

Nogmaals jammer, maar nu heb je weer een hoop kennis op gedaan over het hoe en wat.

 

Succes de volgend keer!

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

T’ja somtijds win je somtijds verlies je . vindt het nog altijd kut dat we het niet gered hebben. :lol:

Maar er is weer data bijgekomen. Het wortelstels ziet er goed uit.

In de laatste foto’s waren de wortels niet bruin en iel…. Maar wit en gezond. Neem dat op in je ervaring;

Verder, zou je best ook je moeders vervangen. Kies een compleet andere soort! Ga niet verder op deze planten.

Alles eruit. En voledig opnieuw beginnen cannabol.moederplanten incluis!

Je hebt groene vingers, je kan goed anticiperen, interpreteren, en je kan het ook nog goed praktizeren.

Hou even vol en je zal zeker slagen. Je hebt gewoon pech gehad. Volhard in de boosheid, het zal zeker lonen!

Start gewoon zoals je de vorige keer bent gestart. Je doet alles goed, je hebt alleen pech gehad cannabol.

Bij mij ziet het er nu zo uit. Dit zouden jouw planten kunnen zijn!!!(3weken in bloei 50 a 70 cm hoog, vol nloemvormingen nog 5weken te gaan)Als dit geen motivatie is…. Ga ervoor cannabol GO GO GO!!!

devlaming B)

 

 

URL=http://www.wietforum.nl/index.php?autocom=gallery&req=si&img=231693]gallery_23369_9005_91926.jpg[/url][/img]

Share this post


Link to post
Share on other sites

He DeVlaming, zo is het maar net. Ik laat mij er ook niet door ontmoedigen. Alleen gooi ik mijn moeders niet weg. Hier ligt het niet aan. Iedere week gaat er wel een portie de deur uit naar andere kwekers. Niemand die problemen heeft.

 

Die van jou zien er inderdaad mooi uit. Hopen dat ze gaan knallen straks!!

 

Ik zit in de opruimfase nu. Niet fijn om te doen en al helemaal niet op deze manier maar ja... kan niet altijd goed gaan.

 

Cheers,

Cannabol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is het maar net deVlaming, de volgende ronde word jouw ronde !

 

Bij ons gebeurde laatst ook iets.. we moete takken leveren aan het bedrijf dat onze stekken gaat maken.

Hiervoor gebruiken we rozen met 1 en 2 knopjes.

Die zijn er weinig ( aangezien we trosrozen doen ), heeft iemand alles weg geknipt en op water gezet! Roze water ( daar zit suiker, chloor etc etc in ) valt niet meer te stekken ! 1500 Takken weg rond de 6000 stekken! hahahaha..

Nu lopen we achter kwa stekken ( want de ruimte is bijna klaar om te planten maar het duurt nog 3/4 weken voor het stek er is! ) en voor met rooie, heel ver voor want alles gaat sneller en makkelijker als gedacht.. ( SHIT!!!!!! )

 

Maarja, het gebeurd... En je weet het de volgende keer, je neemt het mee en zorgt dat het niet meer gebeurd.

 

Je weet zeker wel van aanpakken en je twijvelt niet..

Ik ben benieuwd naar je volgende ronde!

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@GeeGee: het zal toch vast wel een keer lukken toch?

 

@DeVlaming: yo... als ik de boel heb opgeruimd wil nog niet zeggen dat ik niet geinteresseerd ben in jouw ronde :lol:

Heb je een verslag online? Ander zet hier ff wat fotootjes neer. Ik zie ze graag.

 

Ik ben op dit moment nog niets verder. Heb het druk met de stekkies. Ik hoop binnen 2 wkn een nieuwe start te maken.

 

Cheers,

Cannabol

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hoi cannabol.

jaja het lukt aardig.hieronder 3 foto's van de bloeikamer en

1 van de 10 stekjes die nieuwe moeders moeten opleveren.

verder, ik ga op 20dec een megaverslag maken.

zo van a tot z

zie anders eens op de "wie is wie pagina"

(devlaming is in the house)

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=62470

 

URL=http://www.wietforum.nl/index.php?autocom=gallery&req=si&img=232558]gallery_23369_9005_641353.jpg[/url]

 

gallery_23369_9005_326128.jpg

 

gallery_23369_9005_742400.jpg

 

devlaming :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannabol jammer van je kweek

Maar volgens mij heb je planten aan de verkeerde zijde van de slab opgezet, de letters van je slabs staan op zijn kop een deze moeten leesbaar blijven.

 

 

oh ja heb me nog niet voorgesteld maar ald ik tijd heb zal ik dat ff doen.

Edited by Blue cheese

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cannabol jammer van je kweek

Maar volgens mij heb je planten aan de verkeerde zijde van de slab opgezet.

 

 

Hey Blue cheese, dat viel mij met het opruimen ook op. Hier heb ik inderdaad niet op gelet. Gelukkig lagen er ook nog een paar wel goed. Ik kan niet zeggen dat die dames er gezonder uit zagen.

 

Misschien wel heel logisch maar is de structuur tussen onder en boven ook anders? Ik heb wel begrepen dat het horizontale lagen zijn. Dat als je de mat op z'n kant zet er veel meer water uit loopt dan als ie gewoon plat ligt.

 

Ik hoor het graag...

 

Gr,

Cannabol

 

@DeVlaming,

 

Dat ziet er keurig uit waarde zuiderbuur. Zodra het verslag online komt ga ik je volgen. Ik hoop dat er ook nog een verslag van mij aan komt. Dan eentje met "groene" dames.

 

Ik heb inmiddels weinig tijd vrij kunnen maken voor m'n hokkie. Ik probeer over 2 wkn weer een start te maken.

 

Cheers,

Cannabol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan met 99% zekerheid melden dat dit een gassen probleem is. Ik zie dit onmiddelijk.

 

Ik ben het helemaal met deze stelling eens.

 

Mijn plantjes zagen er precies zo uit, ik had oog geen idee, deed alles precies eender als in een ander hok waar het wel prima ging.

 

Uiteindelijk mijn vinyl uit de kamer gehaald, en probleem was verdwenen.

 

Succes met de nieuwe ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan met 99% zekerheid melden dat dit een gassen probleem is. Ik zie dit onmiddelijk.

 

Succes met de nieuwe ronde.

 

Thanks Knakie, we zullen het beleven de volgende ronde!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Blue cheese, dat viel mij met het opruimen ook op. Hier heb ik inderdaad niet op gelet. Gelukkig lagen er ook nog een paar wel goed. Ik kan niet zeggen dat die dames er gezonder uit zagen.

 

Misschien wel heel logisch maar is de structuur tussen onder en boven ook anders? Ik heb wel begrepen dat het horizontale lagen zijn. Dat als je de mat op z'n kant zet er veel meer water uit loopt dan als ie gewoon plat ligt.

 

Ik hoor het graag...

Het zijn inderdaad horizontale lagen maar vaak zijn de onderkanten steviger opelkaar geperst, waardoor onze dames veel moeite hebben om door deze laag heen te groeien, ook las ik ergens in je topic dat je veel algengroei op je startblokken had, dit duidt op een teveel aan vocht met of zonder voeding. Ikzelf heb deze problemen ook gehad in het begin met steenwol (grodanslabs) en was ook te overijverig met watergeven en kreeg dus ook van die raar uitziende plantjes bruine blaadjes , klein e.d De eerste dag da ik me stekken opzet krijgens ze geen voeding en de dagen daarna maar 1 x voeding per dag tot de meisjes om meer smeken. Onze meisjes houden niet zo van natte voetjes.

greetz

Cheese

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahoi noorderlicht. :D

Ja ja ja, Ik mag niet klagen. En dit voor een eerste keer! (ik hoop dat het geen “beginners geluk” betreft)

Maare terug naar uw project. kan je echt niet sneller aanvatten?

Je kan zelf je stekies snijden, toch? Een slab kost +-€3. je hebt goei voeding in huis,

Wat houd je tegen. Bij plantjes heb je vooral tijd nodig, geduldig afwachten, tijd geven…..

Dus als je dit WE je eigen stekjes snijd dan kan pas binnen 10 dagen aan de slag. ;)

Op nieuwe slabs. Meschien met wat minder plantjes deze keer.

Maar probeer toch een soort continuïteit in je verhaal te steken.

Geen tijd bestaat niet! 40 stekken snij en verwerk je op een 4 tal uur. :spliff:

En dan mot je 7 a 10 dagen wachten voor je verder kan.(behalve 2x daags water geven/nevelen +-1u.)

Ik ga er wel vanuit dat je weet hoe je stekken maakt.

Ik heb het zo gedaan mr canabol.

Na wortelvorming van mijn stekjes, heb ik deze rechtsreeks in de slabs gezet, zonder startblokken.

Dus dat ziet er dan zo uit. foto. Plug

 

gallery_23369_9005_20853.jpg

Ga terug zo snel mogelijk terug aan de slag. Een gaatje van 4 uur kan je toch vinden (of 2x2u, whatherver)

Ik heb mijn slabs alsvolgd voorbereid.

24u voor ik de stekjes in de slabs gezet heb. ben ik mijn voedingsschema gaan gebruiken.Op de opengesneden slabs.

Slabs te nat, pfffff, in hoofde is steenwol glas. Dus je kan glas bezwaarlijk een absorberend mediuum noemen.

(lees capilaire werking nihil) je kan glas niet te nat maken. Verstaat ge.

Je slabs verkeerd leggen, zo van de tekst onder , boven, niet te veel geloof aan hechten, ik heb hier uitgelegd

Wat de structuur is van de slabs. En dan kan je snel ervan uitgaan dat er geen boven of onderkant is bij steenwolslabs

Hopelijk open je een topicje als je opnieuw begint, en we schoppen ze wel in de juiste richting!

Devlaming. :lol:

 

 

O ja de motivatie foto van vandaag.

:D :wacko: :vape:

 

gallery_23369_9005_641353.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had hetzelfde probleem met de planten, de bladeren zagen er bijna hetzelfde uit als die van jou.

Die run op mapito is dan ook totaal mislukt net als de vorige run op aarde in dezelfde giftent :spliff:

Zie mijn fotoalbum.

Nu ik het grondzeil van mijn (gif)tent ;) heb vervangen door vijverfolie :D zie ik een heel ander resultaat en zijn de planten in week 3 nog steeds groen.

Ik geloof echt wel dat de weekmakers in het standaard grondzeil de plant langzaam maar zeker dood maken.

Het resultaat van jou run, ook al was deze niet in een tent, ligt volgens mij dan ook in de luchtvervuiling.

 

Suc6 met de volgende run.

 

Greetz

Petje :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slabs te nat, pfffff, in hoofde is steenwol glas. Dus je kan glas bezwaarlijk een absorberend mediuum noemen.

(lees capilaire werking nihil) je kan glas niet te nat maken. Verstaat ge.

Je slabs verkeerd leggen, zo van de tekst onder , boven, niet te veel geloof aan hechten, ik heb hier uitgelegd

Wat de structuur is van de slabs. En dan kan je snel ervan uitgaan dat er geen boven of onderkant is bij steenwolslabs

Hopelijk open je een topicje als je opnieuw begint, en we schoppen ze wel in de juiste richting!

Devlaming. :spliff:

 

 

Ben niet met je wat betreft steenwol is glas ik denk dat je in de war bent met glaswol zie verhaal hieronder.Rockwool/Grodan BV is een toonaangevende leverancier van steenwolsubstraten

zoals kiempluggen, groeiblokken en groeimatten. Ze kenmerken zich door optimale

homogeniteit, waterverdeling, goede drainage eigenschappen en een groot

bewortelbaar volume. Alle Grodan producten zijn volledig ziektevrij en worden

ontwikkeld, geproduceerd en uitgeleverd volgens ISO 9001 norm.

 

Het groeiblok voldoet in ieder opzicht aan de eisen van de hedendaagse tuinder

en plantenkweker. Dankzij de grotere stevigheid is het blok prima geschikt voor

o.a. geautomatiseerde handeling. De grotere homogeniteit van het groeiblok zorgt

voor complete doorworteling, meer gelijkheid en een betere stuurbaarheid van EC,

pH en verzadigingsniveau.

 

Herkomst: Steenwol wordt gemaakt door

basalt en kalk na toevoeging van cokes te smelten bij 1600°C. Deze hete lava

wordt op een spinner, een snel ronddraaiende schijf, gegoten waarna het

materiaal weggeslingerd wordt en stolt waardoor lange dunne vezels ontstaan.

Voor de matten worden aan de vezels nog bindmiddelen en een stof toegevoegd om

de wateropneembaarheid te vergroten. Voor steenwolgranulaat wordt geen

bindmiddel toegevoegd eventueel wordt aan de vezels waterafstotende

steenwolgranulaat ontstaat. Ook zijn er steenwolblokjes op de markt. Deze worden

geproduceerd door matten tot kleine blokjes (dobbelstenen) te zagen. Er wordt

een kleurstof toegevoegd.

 

Glaswol wordt gemaakt door kwartszand te smelten bij 1200°C in een elektrische

oven. Het vloeibare glas stroomt op een ronddraaiend bord en wordt door de

gaatjes in de rand naar buiten geslingerd. De dunne slierten glas stollen tot

vezels. Aan de vezels wordt tevens een bindmiddel toegevoegd waardoor de mat

zijn vorm behoudt.

 

Eigenschappen: Steenwol heeft bij aflevering

een hoge pH (boven 7) en een erg Lage EC. Steenwol is chemisch nagenoeg inert

maar kan door een lage pH aangetast worden. Steenwolmatten zijn erg licht en

bevatten veel water en, zeker in de bovenste laag, veel lucht. Een nadeel van

steenwolmatten is dat ze onderin altijd zeer nat zijn en dus weinig lucht

bevatten.

 

Steenwolgranulaat is zwaarder dan de steenwolmatten en is dan ook in de

wateropnemende vorm zeer vochthoudend. De waterafstotende vorm neemt geen water

op. In de tuinbouw wordt meestal een mengsel van beide typen gebruikt.

 

Glaswol bestaat uit lange stevige vezels. In vergelijking tot steenwol is de

vezeldiamter beter te variëren waardoor drogere of nattere producten te maken

zijn. Glaswol is zeer licht en kan veel water en, zeker in de bovenste laag,

veel lucht bevatten. Glaswol is chemisch gezien inert.

 

Duurzaamheid: Steenwol kan in de loop van de

tijd veranderen van kwaliteit onder invloed van zuren. De steenwolvezel lost

namelijk bij een lage pH op. Bij normaal gebruik zal er niet veel gebeuren en

kan steenwol meerdere jaren gebruikt worden. Als er echter te zuur gedruppeld

wordt, zakt de steenwol in en daalt het luchtgehalte sterk. Steenwol is goed te

stomen. Recycling is mogelijk via de ‘brikettentechnologie’. De steenwol wordt

dan eerst gedroogd en verkruimeld. Daarna worden na toevoeging van cement en een

klein beetje water steenklinkers geperst. De steenklinkers dienen weer als

grondstof voor de steenwolproductie.

 

Steenwolgranulaat zakt gedurende het gebruik in en de structuurstabiliteit is

dus matig. Bij een juiste behandeling kan het wel meerdere jaren gebruikt

worden. Bij stomen verdwijnt het waterafstotend karakter van (een deel) van de

steenwol. Steenwolgranulaat kan evenals steenwol gerecycled worden. Het is niet

composteerbaar maar zal door inwerking van zuren en krachten van buitenaf wel

afbreken en verweren. Mengsels met poly-urethaanschuim levert in de afvalwerking

problemen op omdat de stoffen gescheiden moeten worden.

 

Glaswol lost nauwelijks op onder invloed van zuren en heeft daardoor een grotere

structuurstabiliteit dan steenwol. Biologisch kan het niet afgebroken worden.

Glaswol wordt teruggenomen en gerecycled tot nieuwe glaswol

 

Bron grodan

 

En hier een verhaaltje over vocht ph en ec

 

Steenwol is nog steeds een van de meest gangbare substraten. In de glastuinbouw wordt nog steeds 95 % op steenwol geteelt.

Dat is natuurlijk niet zomaar.Het is licht, compact en relatief goedkoop.

Steenwol heeft een groot watervasthoudend vermogen en bevat veel lucht.

Toch is het zo dat steenwol, voor een tropische plant, wel zijn gebruiksaanwijzing kent. Een groot deel van de telers kweken te nat.

Hierdoor wordt de opneembare EC verlaagd. Dat is prima voor een groeiende plant, maar niet voor een bloeiende. De PH waarde van steenwol ligt wel vrij hoog ,rond de 8. Het is bij steenwol dus belangrijk goed in te wateren met een lage PH(5,1-5,5) vooral ook omdat de steenwol steeds weer de nijging heeft de PH waarde in de mat te verhogen.Zet je PH nooit onder de 5, je plant kan daar wel tegen, maar de steenwol niet. Die zal hierdoor zijn veerkracht verliezen en inzakken. Als je steenwol goed behandelt gaat het relatief lang mee

(bron aqualogic)

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarde blue cheese,

wat is eigelijk uw punt? ;)

devlaming :D

 

Hoi Blue Cheese,

de ISO 9001 is natuurlijk heel belangrijk voor het kweken van wiet:

met deze ben ik ook al niet mee :spliff:

devlaming :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste devlaming,

Het is voor ons kwekers uiterst belangrijk,

dat een bedrijf zijn papierwinkel in orde heeft, of niet? :spliff:

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou de markt in het snotje..........De vervanger van steenwol komt er an. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...