Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
zonez

Toch geen voorschakel.app. nodig?

Recommended Posts

Ik ben bezig een hokkie te bouwen en heb hiervoor enkele electronische schakelklokken gekocht (bij de bouwmarkt, van die Elro dingen).

 

Op de klokken staat dat ze max 3500 watt kunnen hebben. Aangezien ik maar 1 lamp heb (en mijn voorschakelrelais kwijt ben) vraag ik me af of ik eigenlijk wel 1 nodig heb, aangezien de klok voldoende watts kan hebben..

 

Wat denken jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn lamp wordt wel met een relais ertussen geschakeld... maar bij mn kacheltje (1000 watt) heb ik dat niet gedaan en doet het nog prima... ik heb daar een tijdklok tussen gezet van 5 euro ofzo waar ook op staat dat ie 3500 kan hebben....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is misschien wel verstandig.

Het kan goed werken op zo´n schakelklok, maar deze kunnen wel kapot gaan door het hoge amperage wat ze in het begin moeten schakelen.

Moet je er anders iig voor zorgen dat je er een reserf hebt liggen :idea:

Heb zelf ook een hele tijd zo gewerkt, maar na het sneuvelen van enkele klokken heb ik het toch verandert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

zal toch maar wel uitkijken met gesneuvelde schakelklokken.

natuurlijk is het niet leuk als je erachter komt dat je planten al 3 dagen onder 24 uur licht staan (of juist donker), maar zal nog minder leuk zijn als die kortsluiting brand veroorzaakt in je hok(je), zeker als je dan toevallig net even de deur uit bent :?

 

Je zal niet de eerste zijn :evil::

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoo max.belastingwaarde zoals vermeld achter op een schakelklok gaat (bijna) altijd uit van zogenaamde ohmseweerstand daar zijn alle goedkope klokken namelijk voor gemaakt

 

voorschakelblokken trekken zogenaamde inductiestoom een klok die dat echt veilig schakelt kost meer dan een relais en een betrouwbare"ohmse"klok bijelkaar .

 

als je een goed 380 relais haalt (25euro) met 3n.o. en 1n.c.kontakt dan kun je daar als je licht uit is een kachel mee schakelen van desnoods 3000W

 

gebruik dikke kabel zet alles goed vast GA NIET LOPE KUTTE!!!!!

je bent niet de eerste die lekker slim 25euro uitspaart en dan zijn hok en zijn huis afbrand

 

als de brandweer resten van een tuin vind betaald de brandverzekering niet uit en als het pand niet van jou is komt de eigenaar de schade ook bij jou halen

 

ga jij lekker wachte hoelang het goed gaat met je hemaklok

 

 

strkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik dacht het beter te weten met een zeeeer geavanceerde digitale tijdklok van de kijkshop.... met wel 2 stopkontakten!!!!! tot 3500 Watt!!!

 

en je raad het al..... nieuwe gekocht bij de growshop en deze gebruikt voor de voeding :evil:

 

 

want!!! het relais blijft keihard plakken en je licht gaat niet uit! 600W natrium is heel wat anders dan 1000W kacheltje.

 

neem een omnirex van de growshop en

NIET LOPEN KUTTEN MET KIJSHOPONDERDELEN

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

tip van de wazige man:

koop bij de praxis of gamma een overspannings beveiliger, kost 2 euro per stuk ofzo, deze stop je in je tijdklok en vervolgens sluit je je lamp aan op die beveiliger, en dan gaat je tijdklok niet stuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoooooo wazige man de overbelastings beveileging die jij bedoeld zijn ingesteld op ong. 15.5ampere daggik

 

hoe gaat die voorkomen dat een schakelklok vastbrand waar 400watt (nog geen 2A) aanhangt :?: :?: ---------------------------------------- leg uit :evil:

 

8) THANXXX 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

zo'n schakelklok kan 400w makkelijk aan, het is de stroomstoot die er doorheen gaat bij het aanzetten van je VSA+lamp die over het algemeen je klok gaar bakt omdat er dan iets in de klok smelt of doorbrand, zo'n overspannings beveiliger slaat de stroom er dan af en dan word die niet gefrituurd, als het goed is iig :evil:

maar dat zijn mijn wazige ideeen, iig nog nooit 1 doorgefikt op deze manier.

die beveiliger is eigenlijk bedoelt om er voor te zorgen dat stroompieken op het net de aangesloten apparatuur niet beschadigen, iig altijd een dik idee

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Wat lopen jullie mij nou para te maken???

 

Ik heb een digi tijdklok van de BLOKKKER (jawel) van weinig pleuroos :wink: ....

 

Die schakelt mijn lampie aan en uit... MAAR daartussen in heb ik nog relais (oftwel zo'n blokkie met vage nummertje en lettertjes en stroomcontactjes. En elke keer als mijn lamp aan of uitgaat geeft ie een harde klik/schakeltoon..

 

Bennik veilig? of wat moet je dan hebben>?>>>

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij zit het wel goed omdat je een apart zwaar relais achter je klokkie hebt hangen, vandaar de tik, dat hoort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoooooo ikdoe geen stresssss!!! :evil:

 

die harde tik die je hoort is het vertouwe wekkende geluid van GROOTE schakelkontakten die GOED met elkaar in verbinding komen, waardoor kans op oververhitting MINIMAAL is :cry

 

8) HAVE FUN 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
zo'n schakelklok kan 400w makkelijk aan, het is de stroomstoot die er doorheen gaat bij het aanzetten van je VSA+lamp die over het algemeen je klok gaar bakt omdat er dan iets in de klok smelt of doorbrand, zo'n overspannings beveiliger slaat de stroom er dan af en dan word die niet gefrituurd, als het goed is iig :cry

maar dat zijn mijn wazige ideeen, iig nog nooit 1 doorgefikt op deze manier.

die beveiliger is eigenlijk bedoelt om er voor te zorgen dat stroompieken op het net de aangesloten apparatuur niet beschadigen, iig altijd een dik idee

 

Yoooooo dat van die stroomstoot, smelten, doorbranden, gaarbakken dat klopt wel daar heb ik 't dus over :?

 

dat die beveileging is om spannings pieken in het net optevangen klopt ook :?

 

maar ik had zo graag een technische uitleg wat de fuck het een met het ander te maken heeft :roll:

 

dat er bij jou nog nooit iets afgefikt is heeft denk ik meer te maken met mazzel dan met beveileging

 

omdat het vaak lang goed gaat blijven sommigen het risico nemen :evil:

 

ik slaap lekkerder naast een relais :)

 

strkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

NOOIT ZONDER RELAIS! tblijft zowiezo plakken..misschien na 1 kweek misschien na 3 kweken.. gewoon voor 20 euro een relaistje kopen en je tijdklokken gaan jaren mee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle tips! Ik ga nogmaals opzoek naar mijn relais, en anders koop ik een nieuwe. (kan iemand ff een conrad linkje posten met een geschikt relais?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Beste,ik gebruik al een paar jaar 2 OMNIREXEN die kan je kopen bij de meeste growshops

F25 gulden kosten ze.

Op de ene heb ik 4x400 en op de andere 3x400 dat gaat al jaren prima.

GROETJES BART

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Waar kan je buiten de growshop ook een relais halen. En hoe ziet zon ding eruit is het groot? want dan moet ik nl ook nog een plaats hebben waar ik op moet hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij Conrad kun je alles vinden wat je nodig hebt.

 

De afmeting is ± 7,5 x 7,5 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is allemaal wel leuk dat conrad maar er staat er wss wel tienduizenden...... welke moet ik hebben en hoe herken ik ze. En wat doet een relais nou precies? en nee de zoekfunctie heeft me echt niets duidelijks opgeleverd.

 

mischien een ideetje om een faq te maken meer over het elektrische gebeuren enzo voor beginners. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...