Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bejorno

inwoners Zandvoorde bang voor cannabisboer

Recommended Posts

filmpje

 

De kamer van inbeschuldigingstelling van Gent heeft drugsboer Lagrou uit Zandvoorde vrijgelaten wegens procedurefouten. In Zandvoorde reageren de inwoners voorzichtig op de vrijlating.

 

Nu heeft hij een vrijgeleide voor zijn terreur'

'Lagroudorp' Zandvoorde spuwt anoniem zijn frustraties uit

 

ZONNEBEKE - 'Dit betekent de voortzetting van de terreur, maar nu mét een vrijbrief.' De buren van Patrick Lagrou hebben geen goed woord over voor de vrijgelaten cannabisboer.

De buren van Lagrou in het West-Vlaamse Zandvoorde zijn onthutst, maar willen niet met hun naam in de krant. De gebeurtenissen van dinsdagavond hebben duidelijk de stop getrokken uit een fles vol frustraties. 'Deze vrijlating is het gevolg van ofwel groteske incompetentie, ofwel bewuste sabotage. Vergeet niet dat alle bouw- en milieuovertredingen van Lagrou ondanks buurtprotest geregulariseerd werden.'

 

Een voor een komen de - al dan niet gefundeerde - beschuldigingen boven. Een buur zegt dat nog veel mensen geld te goed hebben van de drugsboer. Ondanks zijn opzichtige, dure levensstijl krijgen ze het niet.

 

'Iedereen weet dat Lagrou voor 500.000 euro dure tractoren en ander landbouwmateriaal aankocht bij een bevriend politicus uit Zonnebeke. Terwijl hij slechts 40 ha te bewerken heeft, waarvan 20 ha in het grijs voor een grote lokale melkveehouder.'

 

'Lagrou lichtte ook de verzekering en verschillende landbouwers op toen hij meewerkte om boorputten te steken. We hebben weet van meerdere processen wegens niet-betaling van werken door schrijnwerkers, garagehouders en leveranciers.'

 

En dan is er nog dat schietincident met de landbouwer die tegenover zijn poort aan het zaaien was. Die aanhouding en veroordeling wegens rijden met stookolie in zijn vrachtwagens. Buren klagen ook over de vernieling en diefstal van afsluitingen.

 

In Zandvoorde zelf, een Westhoekdorp van vierhonderd zielen dat voorheen alleen bekendheid genoot als geboorteplaats van Jacques Brels vader, houdt iedereen de lippen stijf op elkaar wanneer ze een microfoon onder de neus geduwd krijgen. Weg is de opluchting na de aanhouding van de gevreesde boer. De wetenschap dat Lagrou elk moment weer in het dorp kan rondlopen, boezemt duidelijk schrik in.

 

'Welkom in het Lagroudorp', lacht een bewoner van het dorpsplein toch. 'We hebben er precies een toeristische attractie bij. Ik moet om de haverklap vreemden de weg wijzen naar de Kranenburgstraat en de cafés pikken daar hun graantje van mee.'

 

Maar alsof de bewoners het onderling hebben afgesproken, klinkt het voor de rest: 'Lagrou vrij? Ik heb dat ook gelezen. Geen commentaar.'

 

'Iedereen wist dat er iets niet pluis was bij de Lagrous. Anders zouden alle boeren met zulke chique sleeën rondtoeren. Eigenlijk ligt de fout niet alleen bij hem, maar evenzeer bij het gerecht', vindt een buurman.

 

In het oud-gemeentehuis verzamelen senioren voor een kaarting. Als we de naam Lagrou laten vallen, lijkt iedereen opeens doof geworden. Ook aan de toog van De Lustigen Boer , een wel heel toepasselijke cafénaam dezer dagen in Zandvoorde, vallen de gesprekken stil.

 

Uitbater Patrick Dehem, tevens bakker en Bekende Zandvoordenaar sinds hij in het Eén-programma Afrit 9 openlijk (zij het zonder succes) op zoek ging naar een vrouw, wil wel iets kwijt. 'Ja, ik ken de Lagrous. Al lang. Toen ik nog een broodronde had, leverde ik bij hen. Maar de jongste jaren bleef de poort van de boerderij hermetisch dicht. Ik vond dat raar. Ik zag Lagrou alleen nog in mijn café, hooguit twee keer per jaar. Hij betaalde zijn pinten en ik was content', zegt Dehem.

 

Een van de tooghangers heeft zowaar het nummer van Lagrou in zijn gsm zitten. 'Och, van lang geleden. Ik heb nog geholpen bij de bouw van zijn schuur. Maar ik heb sindsdien niet meer gezien, al jaren niet. Vreemde toestanden. Wie snapt nu dat zo iemand kan vrijkomen door procedurefouten? De mannen van het gerecht worden toch dik betaald om hun job te doen?'

 

Bij zijn kompaan, opnieuw zonder naam, klinkt de verontwaardiging nog harder. 'In Iran komen ze op straat tegen de corruptie. Bij ons zegt de minister van Justitie de fout van het gerecht te betreuren . Intussen zit Lagrou hem op een terras recht tegenover het gerechtsgebouw vierkant uit te lachen. Alleen in België kan zoiets. Koppen moeten er verdorie rollen.'

 

Hij heeft gezien hoe Lagrou de voorbije jaren zijn schier bouwvallige hoevetje ombouwde tot een gigantisch pluimveebedrijf. 'Er was één voordeel aan die plantage: kiekens stinken meer dan cannabis.'

 

Het gezelschap buldert het uit en de glazen worden nog eens gevuld.

 

Piet Lesage en Martin Tytgat

Edited by bejorno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...