Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Fif

Afzuiging, CO2

Recommended Posts

Ik heb een hokje van 1.35m x 1.7m(waarvan 1.4m benut)x1.75 b x l x h

 

Voor de moment werk ik met 1 x 600W lamp, 2 passieve inlaten diameter 0.3 x 0.3 (1 in de bodem en 1 in het midden van de zijwand), vloerverwarming door warmtekabels thermisch gestuurd, actieve uitlaat 650m3 met koolstoffilter 750m3? op een controller aangesloten

 

Nu was ik eerst van plan een nieuwe ruimte te bouwen maar nu denk ik eraan om men hokje te upgraden: :P

 

-2x 400W HPS aangesloten op lumateks (mss in de wintermaanden 2x 600W)

-Davin12

-actieve afzuiger 1500m3 + koolstoffilter 1500m3

-actieve inlaat maar welke: Ik heb een rvk125 en een rvk150(650m3) liggen

- Davin11T-II 2 x 6Amp

-heb ik ook nog een CO2 installatie liggen met regulator, controller, CO2 fles ...

 

De koolstoffilter zou door plaatsgebrek buiten men hokje moeten hangen dus moet ik men lucht erin blazen, als ik alles goed begrepen heb is dit perfect mogelijk? Ik dacht eraan die te combineren met de RVK150 en men passieve inlaten te dichten.

Ook zou ik voor de uitlaat en aan de inlaat een systeempje maken dat enkel als de afzuigers draaien er lucht kan ontsnappen dmv een rooster met lamellen die toevallen als er geen lucht gezogen of geblazen wordt.

Als er dan met CO2 gewerkt wordt ben ik dan best dat ik men Davin11T (afzuiger/inzuig) op een timer aansluit en hem elk uur bv een 15 min laat draaien?

Of laat ik men Davin11T continu aanliggen zodat hij bij max temperaturen de afzuigers laat aanslaan en bij min temperaturen niet draait?

Of laat ik hem continu lucht draaien op een laag toerental en bij overschrijden van de max temperatuur vollen bak? :lol:

 

@Schenkie hoe heb jij dit gedaan? Was je ruimte perfect luchtdicht?

 

Als er mensen tips hebben, laat maar komen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fif,

 

Mijn ruimte is wel 99% luchtdicht..maar mijn fles ging om de 15min open en op dat moment ging ook mijn afzuiger uit..na 15 min ging de fles dicht en afzuiger weer aan.

Alles zit aangesloten op een timer met een relais er tussen(NO/NC)..dus 6 uur per dag cyclus was de ppm in het hok rond de 850 a 900.

Langer als 15 min kon ik de afzuiger niet uit laten omdat dan de temperatuur te veel op loopt..er hangt 800w/m2 boven dus dat is relatief veel.

Ik zou dan ook adviseren als je het nu toch wil aanpassen om toch voor de cooltubes en dan 600w lampen te gebruiken..dit scheelt je enorm veel warmte waardoor je de afzuiger langer uit of minimaal kan laten draaien, zodat je planten langer de tijd hebben om de co2 op te nemen.

Mijn co2 setup is wat dat betreft niet ideaal omdat er toch teveel luchtverversing plaats vind per uur en toch veel co2 word weggezogen...maar toch werkt het wel "redelijk" en is het toch wel rendabel.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik alles goed begrepen heb is CO2 enkel rendabel als je met veel licht werkt en ik vrees dat 1x 600W voor 1.95m2 te weinig gaat zijn om optimaal van men CO2 gebruik te maken. Ik heb ook ergens gelezen dat een min vereiste voor kweken met CO2 toch wel 400W/m2 is, nu heb ik deze morgen nog snel thuis in men boeken en infofiches zitten bladeren om de juiste bron door te geven maar ik heb verschillende boeken, fiches uitgeleend en het staat wss in een van die boeken vermeld of ik moet nog wat zoeken. Daarbij stond ook een mooie grafiek waar licht, temperatuur, CO2 en voeding(EC) in aangeduid stonden hoe alles evenredig ongeveer met elkaar verhoogt moet worden voor het rendabel te houden. Als 1 van die 4 niet meewerkt heeft het geen nut om 1 van de andere 3 te verhogen. :P

 

 

Daarom had ik gedacht 2 x 400W tot max 34C gaan in het hok, 1x per uur de af/inzuiger effe laten draaien zodat de temperatuur zakt tot 26/28C en continu de controller laten aanliggen(overdag) op 450ppm en opbouwen tot 1000/1500ppm. De voorlaatste week de CO2 terug afbouwen en de laatste week zonder extra CO2.:lol:

 

Mijn ruimte is wel 99% luchtdicht..maar mijn fles ging om de 15min open en op dat moment ging ook mijn afzuiger uit..na 15 min ging de fles dicht en afzuiger weer aan.

Alles zit aangesloten op een timer met een relais er tussen(NO/NC)..dus 6 uur per dag cyclus was de ppm in het hok rond de 850 a 900.

Langer als 15 min kon ik de afzuiger niet uit laten omdat dan de temperatuur te veel op loopt..er hangt 800w/m2 boven dus dat is relatief veel.

:D

 

 

Dees is wel een streep door men rekening mss dat ik es ga kijken voor een airco systeem of voor cooltubes(ondertussen weet ik weer waarvoor gewerkt :oeps ) . Ik dacht al dat het niet zo makkelijk ging zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...