Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kasperfish

Guerilla 2009

Recommended Posts

hello allemaal...

 

toch maar eens besloten om zelf ook een verslagje te maken van mijn guerilla. normaal probeer ik af en toe te antwoorden op vragen en stel ik ze zelf op het forum. dus hier mijn eerste verslag! ik zal wel maar verslag uitbrengen van één spot. laten we deze spot de verslag-spot noemen...

 

aangezien we pas zijn verhuisd en mijn vorige spots te ver van mijn nieuwe huis zijn, moesten we helemaal opnieuw beginnen. dan maar gaan spotten in februari met het compas op zak! Begin mei hebben we de spots nog eens bezocht om te kijken welke vegetatie er overheerste. 3 spots voldeden aan onze verwachtingen.

 

Wat verwachten wij van een goeie spot:

1) onzichtbaar

2) moeilijk bereikbaar

3) brandnetels als natuurlijke vegetatie

4) water in de buurt

 

punt drie is een essentieel item aangezien brandnetels graag op stikstofrijke grond staan die bovendien een goede vochtigheid bezit. bovendien helpt punt 3 ook punten 1 & 2 waar te maken.

Onze spots hebben steeds water in de buurt. dit kan een vijver, sloot of beekje zijn. het is zeker niet de bedoeling om de planten naast het water te zetten want dit levert dikwijls geen goede resultaten op omdat ze dan dikwijls te nat zullen staan en dat willen we niet! Begin mei namen we waterstalen om de ph ervan te meten. deze was 6,2 voor de verslag-spot. ideaal dus voor eventuele hittegolven te doorstaan.

Na de effectieve selectie van de spots zijn we gaan spuiten met Round-up tegen het onkruid en vooral tegen de netels.

 

Onze verslag-spot zal 42 plantjes toegewezen krijgen en is ongeveer 50 m2 groot. Deze stekjes stonden van begin mei in onze voorgroeikast en zijn momenteel +- 30 cm hoog. Wij laten onze stekken steeds een beetje in de hoogte groeien omdat dit bescherming biedt tegen slakken en konijntjes. Nu zullen jullie waarschijnlijk benieuwd zijn naar onze favoriete buitensoort. Wel, ik weet zelf niet wat het is, maar het topt als een gek!!! Vorig jaar met hetzelfde soortje lekkere bijna-cola's gehaald. Momenteel zijn we ook nog een binnen kweek aan het doen met dezelfde soort en na 4 dagen op 12/12 waren de eerste bloeiverschijnselen al te zien. Ik weet de naam van het soortje niet. ik weet alleen dat ze +- 8-9 weken bloeit (buiten vanaf begin augustus) en dat het lekker rookwaar is!

 

Onze verslag-spot zag er begin mei tijdens het spuiten zo uit.

gallery_20003_7907_1845679.jpg

 

gisteren (22/05) zijn we gaan spitten en harken. Vandaag (23/05) zijn we gaan planten. het resultaat: (ik heb pijltjes gezet maar vond niet alle plantjes terug op de foto). jammer dat ik geen foto heb gemaakt van net voor we zijn beginnen spitten. de onkruidverdelger heeft echt goed gewerkt. eigenlijk ben ik tegen vergif omdat ik dacht dat het het volledige ecosysteem zou verstoren. tijdens het proper maken van onze verslag-spot merkte ik dat er nog heel veel insecten zaten. We hebben zelf een pad en een salamander gevangen (en terug vrijgelaten). Deze amfibieën zijn normaliter zeer gevoelig voor vervuiling en toxische stoffen wat bewijst dat Round-up zeer selectief toxisch werkt.

gallery_20003_7907_1570499.jpg

 

We hebben onze plantjes in gaten gezet van ongeveer een spade diep. de grond was donker van kleur en voelde goed los/luchtig en vochtig aan. In de plantgaten hebben we wonderkorrels gemixt. Wij noemen het wonderkorrels omdat het effect ervan gewoon weg niet normaal is. Verder hebben we wat extra kalkkorrels (zeewierkalk) en slakkenkorrels gestrooid (onmisbaar!!).

gallery_20003_7907_4797742.jpg

 

hieronder een foto van de "wonderkorrels". je vindt ze ook nog met een roze dop welke meer geschikt zijn voor tijdens de bloei. een bus van 1kg kost ongeveer 8 euro.

gallery_20003_7907_1279905.jpg

hehe, ik zie nu net dat ze effectief ook Miracle-Grow heten... echt wonderbaarlijk effect!!!

 

zo binnen enkele weken een volgende update van ons verslag-spotje.

 

grtz kasperfish

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ziet er goed uit, ben erg benieuwd hoe je eigen onbekende soortje het doet ,ze zien er iig wel mooi uit

 

veel succes met de guerilla

 

wierie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wierie: bedankt ik wens je ook veel succes.

 

het heeft hier afgelopen 2 nachten redelijk hard gestormd. ik had gehoopt op regen maar dit was ook wel weer te veel van het goede. ik ga van middag een kijkje nemen op de verslag-spot en ga ook wat foto's maken. bovendien zal ik een verslagje posten van nog een spot die nog helemaal klaar moet worden gemaakt. het is één van de spots die we in februari al hebben gespot en begin mei al hebben bespoten met Round-up. ik ben benieuwd hoe het er gaat uitzien. ik post deze avond het verslag door, als ik klaar geraak want ben vandaag alleen B)

 

Grtz en tot deze avond

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey dat ziet er goed uit hoor B)

Die round up spuit je vlak voordat de je de dames zet. Hebben deze daar geen last van dan?

 

Succes verder

 

Grtz Steven

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ steven: round-up spuit je +- 2 weken voordat je je dames wilt gaan planten. het vergif wordt alleen langs het blad opgenomen. Na een week is het vergif ook biologisch afgebroken. je zou dus na een week al kunnen herplanten maar uit ervaring weet ik dat je beter 2 weken kunt wachten ,niet omdat het niet zou gaan maar omdat de wortels en het loof van de vegetatie dan echt dood zijn en makkelijker verwijderbaar. (kijk hieronder maar even naar de foto's.

 

 

Okee ik ben op de verslag-spot gaan kijken en alles zag er goed uit. alle stekken zijn aangeslaan. ik was bang voor stormschade maar daar ben ik gelukkig van bespaard gebleven. Ik heb enkele foto's gemaakt van de plantjes. Jammer dat ik een Tele-lens op mijn camera had staan zodat ik geen mooie overzicht foto's kon maken.

 

gallery_20003_7907_364140.jpg

gallery_20003_7907_650181.jpg

 

Ik ben ook nog een andere spot gaan klaar maken (voor de helft want het begon te regenen).

 

gaan spuiten begin mei

gallery_20003_7907_700032.jpg

 

vandaag voor

gallery_20003_7907_1956111.jpg

 

vandaag na

gallery_20003_7907_378596.jpg

 

gebruikt materiaal

gallery_20003_7907_1051377.jpg

 

de nieuwe spot is ongeveer 30 m2 groot en hier zullen waarschijnlijk 25a30 dames op te komen staan. een vriend heeft nog enkele stekken staan van mijn soortje die overmorgen klaar zouden zijn. de grond van deze spot is donker en heeft ook wel wat humus eigenschappen. De oorspronkelijke vegetatie waren Brandnetels en bramen. Aangezien de spot naar het zuiden is geörienteerd verwacht ik er veel van. Een minpunt was dat de grond iets te vochtig was maar dit kan komen door de hevige regen van de laatste dagen. Hopelijk wordt het niet te drassig in september. het is toch steeds spannend een nieuwe spot op te zetten. ik heb de smaak weer helemaal te pakken!!

 

grtz skafish

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey spulleke!

 

Waar heb je deze gehaald? Werkt dat op alle planten? ook gras of riet?

 

Grtz Steven

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heey spulleke!

 

Waar heb je deze gehaald? Werkt dat op alle planten? ook gras of riet?

 

Grtz Steven

 

wat bedoel je precies??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie spot

mooie guerilla

Nu hopen dat je wat geluk hebt

Ik ga je volgen

grtz wupz B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat bedoel je precies??

 

ik denk dat hij het heeft over de voeding voor je plantjes.

Persoonlijk kijk ik een beetje naar de NPK waarde maar vooral naar de aanwezigheid van sporenelementen (magnesium, ijzer, calcium, zo'n dingen)

Vorig jaar kreeg ik verkleuringen aan mijn blaadjes, ik denk dat het kwam door magnesiumtekort, daarna ben ik tomatenvoeding beginnen gebruiken en ik was uitermate tevreden van de resultaten.

Als er op je guerilla spot veel brandnetels groeien denk ik dat je zowiezo goed zit, omdat deze volgens mij al een goede indicatie zijn van stikstofrijke grond.

 

Je spot ziet er wel mooi uit. Ben zeker benieuwd naar de verdere resultaten.

 

Cheers

 

Duupie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vorig jaar kreeg ik verkleuringen aan mijn blaadjes, ik denk dat het kwam door magnesiumtekort, daarna ben ik tomatenvoeding beginnen gebruiken en ik was uitermate tevreden van de resultaten.

 

ja brandnetelvelden zijn altijd B) . er zit inderdaad veel stikstof in de bodem hierdoor groeien ze lekker hard. Ik mest toch altijd een beetje bij om zeker te zijn en omdat ik in mijn wonder-korreltjes geloof. Wat die sporenelementen betreft gooi ik steeds wat extra zeewierkalkkorrels. ik hou zo niet van vloeibare voeding voor guerilla (denk toch dat tomatenvoeding steeds vloeibaar is.

Begin augustus ga ik ook nog wat bloeivoeding bijgeven (ook van Miracle-Grow met roze dop). Deze korrels hebben een osmotische werking en geven hun voeding geleidelijk af.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je juist met osmotische werking? Ik begrijp niet juist hoe het principe dan in elkaar zit.

Mijns insziens werkt de osmotische waarde van het milieu rond de plant verhogen als een wateronttrekkende factor.

bvb als je zout rond een plant doet, zal de osmotische waarde van de bodem stijgen waardoor de plant zelf minder water kan onttrekken aan de bodem met als gevolg dat deze sterft.

Maar waarschijnlijk zie ik het hier helemaal fout.

 

Duupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee dat klopt gedeeltelijk. wat jij beschrijft doet zich voor als je een plant over bemest.

 

Wat ik bedoel is dat de korreltjes een osmotische werking hebben. aangezien de opgeloste stof (concentratie) zeer hoog is in het korreltje zal deze water aantrekken. hierdoor neemt het volume van het korreltje toe waardoor er ook concentraat naar buiten wordt geperst. Dit proces bereikt een evenwicht wanneer de concentratie opgeloste stof in het korreltje gelijk is aan de opgeloste stof buiten het korreltje. Dus de voeding zal langzaam vrij komen waardoor overbemesting bijna niet mogelijk is (tenzij je extreem overdrijft met de wonder-korrels).

 

de korrels hebben dus eigenlijk een regulerende eigenschap.

 

is er te weinig opgeloste stop in de bodem dan zullen ze meer voeding vrijgeven en omgekeerd. dit is totaal verschillend met de klassieke voedingkorrels die gewoon oplossen. met gewone korrels heb je dus meer kans op overvoeding.

cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey,

 

Ik bedoelde eigenlijk de round up B) Of dat ook tegen riet en gras etc. werkt. Als dit in de bodem trekt geeft dat dan geen problemen?

 

grtz Steven

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie plekken en groot, zou je me mischien een personlijk bericht kunnen sturen over die korrels die je gebruikt?

succes verder met de guerilla B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heey,

 

Ik bedoelde eigenlijk de round up B) Of dat ook tegen riet en gras etc. werkt. Als dit in de bodem trekt geeft dat dan geen problemen?

 

grtz Steven

 

 

Round up werkt tegen alles met bladgroen.

dus elke plant die groene blaadjes heeft gaat onherroepelijk dood na een behandeling...

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heey,

 

Ik bedoelde eigenlijk de round up B) Of dat ook tegen riet en gras etc. werkt. Als dit in de bodem trekt geeft dat dan geen problemen?

 

grtz Steven

 

Round-up wordt alleen opgenomen via het blad. eenmaal in de grond wordt het afgebroken en is het niet meer giftig. Voor riet zou ik wel een zware dosis spuiten aangezien het nogal een taaie plant is. gras kan worden vernietigd met een normale dosis zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing.

 

 

Mijn stekjes zijn vandaag aangekomen! ik wou ze meteen op de nieuwe half-afgewerkte spot gaan zetten maar heb toch besloten ze een weekje in de glasbak te laten staan. De stekjes waren goed geworteld maar zien er niet zo goed uit, vandaar mijn beslissing. Ik heb ze meteen in turfpotjes met universele aarde gezet nadat de glaswolblokjes in wortelstimulator werden gedoopt. ze staan nu in de glasbak: lekker warm, vochtig en geen rechtstreeks zonlicht. hieronder een paar foto's van deze 50 nieuwe vrouwtjes.

 

gallery_20003_7907_468170.jpg

gallery_20003_7907_718553.jpg

gallery_20003_7907_1629305.jpg

gallery_20003_7907_281500.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

natuurlijk heb ik enkel foto's gemaakt van enkele mooie stekjes. er zitten ook lelijke wijven bij...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan wel eens wat moois worden

 

mooie spots heb je daar

 

laters da dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waauw, ongetwijfeld één van de meest professionele guerilla's die ik in mijn leven reeds heb mogen aanschouwen!

Als het om een wedstrijd zou gaan waarbij het publiek over de mogelijkheid beschikte om te stemmen via sms... Ik zou zeker eentje sturen :-) Go Kasperfish!

 

Greetings,

Partner in crime.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als het om een wedstrijd zou gaan waarbij het publiek over de mogelijkheid beschikte om te stemmen via sms... Ik zou zeker eentje sturen

jij bent goed GaGa

Share this post


Link to post
Share on other sites

niiiice. dat wil ik nou ook doen ... hmz (: zag ik wat boeren velden op de achtergrond van enkele foto's. hoop iig niet dat je gespot wordt ... ik ga je volgen ... peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja onze spot bevindt zich op een groot stuk braakliggend terrein omringd door velden. als je naar de spot gaat moet je dus over de velden, lekker spannend! en we hebben het al geweten...

 

 

van middag naar de stekjes in de glasbak gaan kijken en alles lag plat! de flinke waterbeurt van gisteren was al volledig opgebruikt en ze stonden kurkdroog door de hitte. één stekje was al overleden en nog 3 andere staan op intensieve zorgen. De 46 andere stekjes herpakten zich vlug. hieronder enkele foto's (geen foto's van toen alles plat lag... aangezien ik snel moest handelen).

 

gallery_20003_7907_2406768.jpg

 

gallery_20003_7907_469112.jpg

 

gallery_20003_7907_4277635.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je spot ziet er inderdaad super uit B)

Hoeveel van die wonderkorrels geef je zo per plantgat want heb net ontdekt dat ik hier thuis ook nog zo n potje heb staan en s inderdaad een super handig product voor de guerilla kweek, zodat je niet telkens moet gaan bijvoeden

 

greetz matijs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...