Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Cookiemonster

zelf potgrond maken ?

Recommended Posts

Hey , ik ga dit jaar een paar kleine plantjes in m'n tuin zetten .

 

De zaailingen staan binnen in m'n micro kast en vanaf ze ontkiemden stonden ze op 12/12 .

Het plan is om ze pas buiten te zetten wanneer ze binnen in de micro kas in bloei geschoten zijn en daarna buiten zetten in het lekker zonnetje

waardoor ik toch een lekkere oogst heb voor mezelf maar geen monster planten .

 

Het enigste waar ik mee zit is in welke grootte van potten ik ze zou zetten (ze zitten nu in plastic bekertjes) .

Maar nog belangerijker is wat voor grond , ik woon in belgië dus een growshop is niet dichtbij om er even wat grond te halen .

 

Nu hebbik op een dvd gezien waarbij iemand z'n eigen potgrond maakte die bestond uit :

 

- 1 eenheid perliet

- 2 eenheden wormenmest

- 5 eenheden cocos

- een beetje hydro korrels

en 2 stoffen waarhij een beetje bij deed om de biologische activiteiten aan de gang te brengen .

 

Zou ik nu het bovenstaande recept gebruiken (behalve die 2 extra dingen) of gewoon wat potgrond gebruiken van een tuincentrum .

M'n zaailingen staan in een mix van cocos en grond vanuit m'n tuin en ik dacht dat je altijd moest proberen om hetzelfde soort medium te gebruiken .

En door cocos te gebruiken kan je plant ook bijna niet overwatert worden wanneer het hard moest regenen .

 

Wat is jullie mening over welke soort potgrond ik moet gebruiken ?

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

zorg in ieder geval dat wat je koopt geschikt is voor tomaten etc.

 

snuffel hier in het forum rond voor een recept, er is voldoende te vinden om een goede basis voor je dames te maken.

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Spacy Kroes

Met coco's heb ik goeie ervaringen.

 

Groete,

 

Spacy Kroes

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb vorig jaar 50/50 coco's/ Lightmix gebruikt voor buiten en dat werkt goed..wel meteen voeding mee geven.. :D

 

Fototje.. :rofl

gallery_6458_6682_542504.jpg

 

Gr,

NN

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiets doe ik meestal, niet om te overdrijven maar omdat het meeste spul er toch staat van de afgelopen jaren. wel koop ik ieder jaar een pre- of batmix vers uit de sjop. oude potgrond gaat mee op de compost of nog een jaar voor de aardbeien.

 

komt ie:

O ja, de grond.. maar je hoeft niet alles te gebruiken hoor. maar gewoon omdat het kan.

 

--1 bekende grote zak premix basis voorbemestte grond

--1/4 zak niet-bemeste cocospeat

--1/4 eigen compost (even veel als de cocopeat)

--1/2 pond gedroogde (landbouw) klei (niet om mee te boetseren want daar zit een houdbaarheidsmiddel in, is giftig) of groene leem, liefst poeder is dan goed te mengen/stuiven, klei (nat, korrels of poeder) is mooi als aanvulling voor mineralen en sporelementen en als je kan aankomen is wat löss helemaal mooi!(löss is zeer vruchtbare grond uit limburg)

--4-6 eetlepels tuinkalk als Maerl en/of kippeëierschaal (van 30 eitjes/de eierschalen gewoon opsparen en in een 15 minuut in oven van 140 steriliseren, daarna middelfijn crushen/malen)

--5 liter wormenmest, is snel opneembaar, superzacht en weldadig voor de dames

--Guano (hele oude vleermuizenpoep) is magistraal voor je dames. http://www.guanokalong.nl/

--6-8 eetlepels fijn gemaakt bendermeel en/of bloedmeel

--6-8 eetlepels biologische koemestkorrel

--6-8 eetlepels hout as, van schoon hout

--Bacterial* (Velda) om de grond goed levend te maken ivm biologisch/chemische processen op gang maken die zeer gunstig zijn voor de plant en haar wortelgestel (* gevriesdroogde nitrificerende bacterieën om vijvers op gang te krijgen en gezond te maken voor vis en plant) <dit deed ik al een jaar of 10 voordat het officieel wetenschappelijk vastgesteld werd door Spacekees, zeer bekende hele goeie wietexpert. vanaf het begin dat ik mijn vijver heb gebruik ik bacterial en heb met het vijverwater m'n geliefde dames regelmatig gegoten omdat een gezonde vijver ook goed watermillieu heeft en heb ook altijd erg goeie resultaten gehad. Bacterial als poeder van te voren ook goed inmengen in de grond. als je de kans hebt laat je de grond al een tijdje staan zodat het ook zijn werk kan doen.

--Sannie's bac product met meerdere bacterieen, schimmels en enzymen, superspul!

 

levende regenwormen die luchtgangen maken en lekker in de rondte poepen. lieveheersbeestjes en haar larven in de plant zetten als natuurlijk bestrijder van vervelende plagen, spinnetjes en roofmijt mogen er ook in.

 

plus vloeibare voeding op bio-basis om naarmate de plant langer in de grond staat meer te gaan voeden. of Sannies Bacto en klaar.

 

plaats tijdens het aanmaken van de grond meteen al een (1.75m bamboe)stok zodat de plant later ook tegen een stormpje kan en je tijdens een storm niet alsnog wortelschade maakt met het alsnog plaatsen van een steuntje waardoor ze makkelijk weer een aantal dagen stilstaat ivm stress en schadeherstel. die ene storm komt toch wel.

 

Geef als je met potten of ketels werk altijd van onder water middels een drinkschaal zodat de plants eigen afvalstoffen die ze met speciale worteltjes bovenin rond de stam afzet niet iedere keer opnieuw terugspoelen in de aarde, kost teveel energie en dus jammer. De plant heeft van nature een paraplu model en niet voor niets, water rond de stam is taboe.

 

Houd de aarde liefst aan de wat drogere kant, geef niet te veel water want de plant went er aan en dan blijft ze zuipen, kost ook veel energie aan intern transport terwijl als je ze aan de drogere kant houd de plant het zelfs nog beter doet, de kluit alleen niet laten uitdrogen! af en toe helemaal langs het randje wat gieten mag best omdat de zon de kluit daar behoorlijk uitdrogen kan, precies waar veel wortels zitten. Voel dagelijks aan de potten hoe zwaar ze zijn om te weten hoeveel water je geeft.

 

hiermee heb je nooit tekorten, als je nu nog problemen zou hebben kan het aan de temperatuur van je grond liggen, de ph waarde van de grond zelf in samenhang met je water of te nat. probeer de grond/aarde/bodem boven de 17 graden en onder 27 te houden. ph rond de 6.5 kan de meeste voedingstoffen aan de plant geven in de grond.

 

kijk maar wat je er mee doet, suuk6!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...