Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
growbox78

Zaadjes ontkiemen maar niet in aarde !

Recommended Posts

Beste Growers,

 

Wie oh wie kan mij helpen.

 

Ik kweek op mapito en tot nu toe altijd met stekjes, ik wil graag vanuit zaadjes gaan kweken omdat je dan meer keus en een sterkere plant heb die meestal ook nog meer opbrengt.

 

Maar nu mijn vraag!

 

Wat ik terug kan vinden is dat zaad ontkiemd wordt in aarde of in een spongepot van Sannie.

Maar ik wil eigenlijk mijn zaadje ontkiemen in iets wat ik zodra me plantje de grootte heb van een gemiddeld stekje zo over kan plaatsen in mijn bak met mapito, ik heb natuurlijk liever geen aarde in mijn mapito.

 

Wie heeft er voor mij een oplossing hiervoor eventueel met een weblink.

 

alvast bedankt. Groeten growbox78 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé growbox!

 

 

Je kan steenwolpluggen gebruiken! Zaadjes in je steenwolpluggen in een propagater op een bedje van seramis/perliet/hydrokorrels in het donker leggen. Besprenkel alles met afgezuurd water dat een dag in een emmer heeft gestaan zodat het chloor verdampt is en met wat bacteriën + wortelstimulator en zodra ze kiemblaadjes tevoorschijn komen gewoon uit die propagator halen en in je mapito steken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Markiss bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik ben echt helemaal nieuw in kweken vanuit zaad.

Maar ik wil er echt aan gaan beginnen.

ik heb nog een paar vraagjes voor je ;) Moet ik die steenwol plug niet eerst goed nat maken dan voor ik het zaadje er in stop? en moet dat zaadjes er gewoon op worden gelegd of er licht in worden gedrukt.

en dan nog een vraagje, ik wil hoelang duurt het voor me zaadje vanaf het moment dat ze in de steenwolplug gaat nodig tot ze de lengte heeft van een gemiddels stekje? en kan ik ze tot die tijd in de propegator laten staan of moeten ze dan onder een TL??

 

en nu de laatste vraag :D moeten ze echt in het donker ontkiemen want ik hoor ook juist veel verhalen dat het licht moet zijn.

 

Alvast heel erg bedankt en de groeten van Growbox :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow dat zijn al een hele resum vragen die je op het forum kunt vinden door gewoon even te zoeken.. Maar ik zal je al een stapje verder helpen.

Gewoon goed vochtig maken die pluggen. Niet nat! Gewoon vochtig. De seramis/perliet/hydrokorrels waar ze op staan ook hé.

Het zaadje moet je er een 3-5tal mm onder de grond zitten.

Goh van voorgroeien weet ik niet veel. Ik zou meteen op 12/12 beginnen maar hangt er van af welk soortje je neemt, liever sativas voor 12/12 kweekjes maar hybriden of zelfs indica soortjes lukken. Je moet eens de 12/12 kweken van Atmosphere,Silver,Domi en Chaz bekijken.

Je kunt de kiemlingen uit de propagator als hun kiemblaadjes licht open staan. Dan moet je ze er uit halen want die hoge LV word hen anders te veel.

Ze moeten ook niet persé onder TL. Je HPS kun je ook doen. Zorg gewoon dat de lamp dicht genoeg bij de zaailingen staat (600 watt = 55cm afstand, 400watt = 30cm) zodat je geen sprieten krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood thnx Markiss voor je hulp.

 

Met zaad kweken is nou eenmaal iets meer werk als met stekjes maar ik zal er toch ooit aan moeten geloven.

 

Groeten Growbox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...