Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietgriet

brommende meterkast

Recommended Posts

probleempje: heb net een nieuwe ruimte waar ik 6x600W heb hangen, verdeeld over twee groepen met relais ertussen. 3 lampen gaat goed, bij de 4e begint de meterkast te brommen. genoeg geluid om buren alert te maken. iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

met meterkast zul je wel het voorschakelapparaat bedoelen neem ik aan.

Hier is volgens mij niks aan te doen...ik had het ook met eentje en die heb ik teruggebracht naar de shop en een nieuwe gekregen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja of kijken of je ze niet geisoleerd op kan hangen ?

rubber of iets anders erachter

en als het je meter kast toch is is het gewoon de meter die heel erg hard doordraait :evil:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan er ook nog andere apperaten/kamers op die stoppen aangesloten,

zal mogelijk kunnen zijn dat de totale belasting per groep te hoog gaat worden :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, ik heb het echt over de meter waarmee de hoeveelheid afgenomen stroom wordt gemeten. ik heb de zekeringen al vervangen, maar dat helpt weinig. intussen het energiebedrijf gebeld, die zeggen dat het waarschijnlijk ouderdom is, dus moet 'ie vervangen worden.. tx anyway.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt dat is idd ouderdom , had het zelfde probleem heb toen mijn meter laten vervangen kreeg toen weer een oud model meter en na een tijdje weer het zelfe probleem.

Oplossing de meter langzamer laten draaien.

 

Het probleem kan ook zijn dat er iets niet goed geaard is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit wilde ik jullie beslist even laten weten: wanneer ik andere apparaten laat draaien met in totaal evenveel watt als mijn lampen, dan maakt mijn meterkast geen geluid meer. m.a.w. het probleem zit niet in de hoeveelheid stroom die door de meter loopt, maar in het aantal ampere!! altijd controleren dus of je meterkast wel voldoende ampere aankan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

P= U x I

 

U= P / I

 

I= P / U

 

de eenheid van vermogen is watt

 

heb ook 4 jaar elektriciteit gevolgd en volg nu elektronica. :)

 

beveiliging voor verlichting:

-zekering: 10 A (max 2300 watt)

-automaat: 16 A (max 3680 watt)

 

bedrading voor verlichting:

1.5 mm²

 

beveiliging voor stopcontacten:

-zekering: 16 A (max 3680 watt)

-automaat: 20 A (max 4600 watt)

 

bedrading voor stopcontacten:

2.5 mm²

 

zet tussen de meter en de automaten of zekeringen ook een beveiling van 40 A of minder, afhankelijk van het ampèrage van de meterkast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Als ik jou zo hoor lijkt het erop dat er een slechte groepenschakelaar in je meterkast zit, mocht dit zo zijn dan kun je dat controleren door te voelen of de groepenschakelaar van de lampen warm tot heet word.....zo ja, dan zul je de schakelaar moeten vervangen omdat deze het dan niet lang meer gaat uithouden of helemaal gaat verbranden.

 

Het kan ook ergens een los contact zijn in de groepenkast.....maar maakt voor het resultaat geen verschil....der moet iets aan gedaan worden om uitvalllen te voorkomen.

 

Groeten Harry

 

ps: ik volg al 20 jaar elektrotechniek :) :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

handige harry dus :wink:

 

ik mag er ook wel trots op zijn dat ik elektriciteit gevolgd heb want heb daardoor tevens mijn diploma van Domotica en PLC-sturing wat er eigenlijk niet veel kunnen zeggen op huin 18-jarige leeftijd 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...