Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dieselke

vraag over de juiste lamp

Recommended Posts

goedenavond groene liefhebbers,

 

Aangezien deze vraag in de bouwdoos link niet veel reacties oplevert stel ik ze hier nog maar eens

Als alles volgens plan verloopt gaan we vanaf volgende week rondkijken voor de aanschaf van de nodige apparatuur voor het hok ( slakkenhuisventilators en verlichting). Nu heb ik wel nog enkele vraagjes i.v.m de verlichting, ben nog een beetje aan't twijfelen wat ik juist wil gaan gebruiken. Aangezien het gekweekte kruid enkel voor eigen gebruik is staat kwaliteit boven kwantiteit, dus wil ik ( proberen )het aantal wattages binnen de perken houden, rond de 700W met alle toestellen.

 

Als men toekomstig groeihok klaar is heb ik nog 8 TL armaturen (18W)met lampen voor bloei(830 en 827 )op overschot.

 

Nu is mijn vraag , zou het een goed idee zijn om die 8 armaturen in het bloeihok te gebruiken in combinatie met een hps ?

 

600W hps =98000 lumen

400W hps +8TL (144W)= 544W 55000+10800 =65800 lumen

2 X 250W hps +8TL (144W)= 644W (2x31000)+10800=72800 lumen

 

Als ik dan mijn bloei hok bekijk dan en de cijfers van hierboven bekijk dan zou ik beter kiezen voor de 2 x 250W ??

want ik beschik maar over 2m10 hoogte, als ik dan nog rekening houd met al de rest

 

35 cm (pot)- 30cm (lamp en bevestiging) -50cm (afstand van de lamp tot de toppen) met een 600W blijft dus 85 cm over

35 cm (pot)- 30cm (lamp en bevestiging) -40cm (afstand van de lamp tot de toppen) met een 400W blijft dus 95 cm over

35 cm (pot)- 30cm (lamp en bevestiging) -20cm (afstand van de lamp tot de toppen) met een 250W blijft dus 115 cm over

 

De dames kunnen goed in de breedte groeien daar heb ik ruimte genoeg voor , alleen de hoogte ontbreekt een beetje

 

Hoop dat iedereen het een beetje begrijpt waar ik mee zit

zeg maar als ik fout zit met men redenering

 

grtz

Dieselke

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen tl samen met hps gebruiken ... is nutteloos

2m10 hoog is ruimte zat hoor

welke lamp je het beste hangt, hangt af van de te belichte oppervlakte...

wat is de oppervlakte van je bloeihok??

zal ik je zeggen welke lamp je nodig hebt en welke afzuiging :rolleyes:

 

de tl armaturen kan je nog gebruiken voor je (voor)groei/stekhok als je er andere buizen indraaid...

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey @pure

 

Je bent de eerste die meer doet dan enkel kijken :rolleyes: en een antwoord geeft waar ik iets aan heb, was al de hele tijd men hersenen aan't pijnigen hoe ik het eventueel kon doen met TL verlichting erbij te plaatsen, probleem was de afstand van TL tot de dames, ze zouden hoe dan ook in het belichtte oppervlak van de hps hangen

 

De afmetingen van het bloeihok zijn 1m10 (diep) op 1m70 ( breed)

De planten komen in het midden (van de 1m70 )op een ruimte van 1 vierkante meter te staan zodoende dat ik aan de zijkanten ruimte zat heb voor afzuiging, filter te hangen en zwenkradiator(s) te plaatsen zonder dat ze hinderen.

 

voor de afzuiging ga ik resoluut voor overcapaciteit, kan het tenminste op een lager toerental draaien, dewelke weet ik nog niet precies, eerst kijken welke ik kan vastkrijgen, heb een adres gekregen van iemand die er een heleboel heeft liggen en ze tegen een schappelijke prijs verkoopt, maar eerst zelf eens gaan zien.

 

grtz

dieselke

link van mijn bloeihok

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok

np hoor :wtf:

 

dan raad ik je het volgende aan:

1X600w Philips greenpower bulb + lumatek EVSA (of op zijn minste een Philips VSA)

deze belicht 1m2Ox1m20 dus dat komt vrij goed uit

dan heb je nog een halve meter overschot voor fan's langs 1 kant... heb ik ook hoor :rolleyes:

en die 10cm aan de andere kan maakt niet veel uit...

zeker niet als je je lamp evenwijdig ophangt met de 1m10 zijde ...

 

als afzuiger raad ik een 1000m3 softbox aan

deze heb ik ook... lekker dimmen tot 30 tot 50% dan zuigt hij al voldoende en je hoort hem totaal niet... :wacko:

neem wel een goede fancontroller (geen van onder de 100 euro) anders krijg je bromgeluiden..

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

Thnx pure om me wederom goed op weg te helpen.

 

Na veel te lezen en te vergelijken met mijn beschikbare ruimte ga ik toch voor de 600W in combinatie met de lumatek EVSA

met zo een adjust a wing kap

 

Voor de afzuiger hoop ik dat ik een fan kan vinden van 1000m3 , want minder vind ik een beetje weinig voor afzuiging, hier ga ik morgen voor zien, daar ga ik dan een soft box voor maken

 

en als fancontroller had ik gedacht aan deze dewelke El Shamano ook voor zijn hok gebruikt.

 

grtz

dieselke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

ik raad je ook aan om een lumatek ballast te kopen in combinatie met een goeie bulb, een philips sonTpia+ of greenpower.

met de adjust a wing heb ik geen ervaring maar me dunkt dat t een van de betere reflectors is die er op de markt zijn.

wat ik je kan aanraden op het gebied van afzuig is idd een softbox of in ieder geval een slakkenhuis ventilator in box.

ikzelf heb nog een 1000 kuub torin in box met alu behuizing staan, ook nog een torin softbox in houten behuizing van 1500 kuub, beiden in top conditie!

wat de dimmer betreft, zo'n hele dure heb je voor jou opstelling echt NIET nodig.

ga naar een van de betere elektro zaken, liefst eentje die ook elektro motoren verkoopt en/of plaatst en vraag daar naar een dimmer voor een elektro motor tot 2,5 amp voor een 1000kuub ventilator, prijs ligt rond de 60eu.

wil je ooit een zwaardere afzuig neem er dan eentje van 5 amp, die zijn wel iets duurder, rond de 100euro maar dan heb je echt een hele goeie dimmer die je afzuig heel fijn kan afregelen, vele malen beter dan je met bv een davin fan controller kan bereiken.

niet dat ik zeg dat die niet goed zijn maar die andere zijn gewoon stukken beter.

vraag in de winkel ook ff over het juist aansluiten van de dimmer dan heb je daar ook geen twijfels over.

zet geen lichtdimmer die je bv in karwei koopt op een elektromotor!

die begeeft t na een tijdje en kan brandgevaarlkijk zijn!

Grtz,

AG

Share this post


Link to post
Share on other sites

nogmaals ... np :wacko:

 

idd de perfecte opstelling voor jouw

heb zelf ook de aaw kap <_<

 

neem wel geen grotere softbox dan een 1000m3

anders ga je hem te ver moeten dimmen en dat is nadelig voor je afzuiger...

 

voor het kiezen van je Multifan check ff dit topic van mij...

 

denk je weer veel geholpen te hebben :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Je hebt me wederom goed op weg geholpen <_<

 

Ben vandaag weze kijken op het adres dat ik gekregen heb voor die slakkenhuisventilators en moet zeggen dat ik niet teleurgesteld ben

 

Ben thuis gekomen met 2 exemplaren, welliswaar geen nieuwe maar toch

 

Dit zou volgens die vieze oude verkoper een 1000m3 zijn

med_gallery_18225_6269_225811.jpg

med_gallery_18225_6269_122590.jpg

 

En deze zou ongeveer de helft zijn volgens hem

med_gallery_18225_6269_219843.jpgmed_gallery_18225_6269_263042.jpg

 

 

Nu weet ik niet of die man de waarheid sprak,kan het niet controleren want er staat niets op vermeld, maar zeg zelf ,30€ voor de 2 daar kan ik toch niet ferm mee gekl**t zijn.

Ze draaien allebeide prima en een half jaar garantie

Hij heeft er nog verschillende liggen plus nog ander elektrisch materiaal van relais tot voedingen enz...

Diegene die het willen checken die man staat op de zwarte markt in tessenderlo (België), Hal C als ik me niet vergis, als je aan de inkom voorbij bent rechts de hal binnen gaan

 

dat was het weer voor nu

 

grtz

dieselke

 

ps: Pure , nu weet ik niet vanwaar je bent BE of NL maar bij de volgende oogst van me zal ik aan je denken voor de hulp

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko:

 

zien er wel leuk uit.. hoop idd wel dat de gegevens juist zijn...

en je zal er wel wat werk mee hebben om ze in een kist in te bouwen..kost je ook nog wat...

maar als je het geld hebt zou ik nog altijd gewoon een kist kopen met een echte Torin slak erin...

vind ik makkelijker, beter, zekerder en vooral (BRAND)VEILIGER!! en de kostprijs heb je zo terugverdiend...

 

staat er helemaal niets op??

maak eens wat meer foto's als je wil ... vooral de motor.. deze lijkt me zo raar <_<

 

we spreken wel eens af of zo :wacko: :blink: zo ver kan het niet zijn....

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

Zo een torin in ne box komt er maar nu nog niet, moet een beetje keuzes maken voor het te besteden bedrag dat ik voor handen heb

 

Eerst de lamp en goede filter daarna de rest

 

Zelf een kist maken is een beetje puzzelen met het in elkaar knutselen, maar de kosten vallen redelijk goed mee, isolatie materiaal heb ik al voor in de kisten, dus dat scheelt weer een deel en als de 2 fans die ik nu heb gekocht 1 ronde kunnen draaien dan ben ik al tevreden, het mag natuurlijk altijd meer zijn natuurlijk.

 

Bree( limburg/belgië) is niet de andere kant van de planeet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...