Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jaapies

Tl kweek

Recommended Posts

Hallo mensen.

 

Ik ga binnenkort beginnen met een indoor kweek onder TL.

 

Waarom TL?

Omdat ik dan beter alles kan regelen, en het niet zoveel stroom gebruikt. Ook kan ik het licht beter verdelen.

 

Nu ben ik eens opzoek gegaan naar een paar TL armaturen + lampen:

20x Tl armatuur 18watt (60cm) 187.60euro

10x Tl lamp Master TL-D 18watt 840 (4000lumen groei lamp) 19.80euro

10x Tl lamp Master TL-D 18watt 865 (6500lumen bloei lamp) 22.50euro

 

Als ik nu 11L potten gebruik, dan gaan er dus 16 planten op 1m2, en dan 32 planten op 2m2.

 

Heb ik dan veel, weinig of normaal wattage?

Ik kan eventueel als ik overga op de bloei, alle 20 tl lampen aanzetten, om zo meer opbrengst te krijgen. of gaat dit sommetje niet op?

 

Alvast bedankt.

Groeten Jarno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jouw was zou ik van ieder nog 10 tl's erbij halen, en om te beginnen die 20 groeilampen erin klikken, en in week 2 a 3 van de bloei alle 20 eruit en dan die 20 bloeilampen erin zetten.

Ben erg benieuwd naar je setup dus als je foto's kan posten graag.

In ieder geval veel suc6 :verrygood

 

Groetjes.................

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weeds dankjewel! ik ga zeker fotos posten als ik ga beginnen, ben nu de boel nog een beetje aan het berekenen enzo, wil toch misschien wel overgaan op 2x 600w HPS...

daar word het wel een stuk makkelijker van, alleen is je warmte dan weer een probleem...

(veel last van helicopters met warmtezoekers hier in de buurt! ivm tuinbouwkwekers)

 

groeten jaapies

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik haal de lucht temp uit me huiskamer die meestal rond de 20 graden ligt en zuig deze me hok in 3 x 600 watt ik, en blaas ook de warme lucht niet naar buiten maar tussen de vloer van mijn zolder wat de temp goed doet afnemen, hier zit wel een 1500m2 koolstoffilter tussen tegen de geur.

mijn hok is niet op zolder maar op de tussen verdieping, dus geen directe stralingswarmte op me dak, voor de rest niet te veel denken aan die blauwhelmen want dan word je gek, gewoon draaien en zien waar het schip strand.

ik zal je een beetje volgen.

 

suc6

 

groetjes..........

 

PS. lees meerdere topics dan kun je een beetje kijken naar verschillende opstellingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke,

ik denk dat ik toch voor het voorgroeien tl's ga gebruiken,

en dan voor de bloei toch overstap op 2x600watt.

 

Ik ga van de week beginnen met bouwtekening maken, en de eerste stap eens zetten betreft het bouwen.

 

 

jaapies

Edited by jaapies

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedenk wel dat het voorgroeien onder tl een stuk minder snel zal gaan dan onder hps, ik zou ze gelijk daar onder gooien en die tl rommel terug brengen nu het misschien nog kan, beter iets langer de tijd nemen, dan aanklooien is mijn motto, voor de prijs die je heb betaald voor die tl's heb je 2x600 watt.

 

maar wie ben ik hahahaha, je moet zelf maar even zien wat je handig lijkt,

s6

groetjes.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dan breng ik de tl's terug en ga ik opzoek naar 2x 600watt cooltubes ofzo. dat lijkt me ook wel wat!

heel erg bedankt voor de info weeds!

Share this post


Link to post
Share on other sites

coldtubes laten minder licht (dus lumen) door dan gewone kappen, daarintegen is het wel koeler, maar warmte moet je drukken.

voor je overhaaste beslissingen neemt neem nou eerst even de tijd om wat dingen te :P :verrygood op het forum :)

 

daar heb je meer aan dan steeds iets kopen en weer terug brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat weet ik, ik zit al 3 weken continu op het forum te kijken, en te lezen :verrygood

alleen weet nog niet helemaal hoe ik het ga doen met de afzuiging, ivm ik in de bouw zit.

1000m3 is dat genoeg voor 2x 600watt? met daarvoor een 950m3 buisventilator. en daarachter een carboriginal koolstof filter van 1500m3?

alvast bedankt maar weer :P

groeten jaapies

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat klinkt best ok, daar 2 gewone 600 watters boven en je bent een stuk beter uit dan dat hele tl en coldtubes, maar dit is mijn mening weer, miscchien zeggen andere juist weer dat coldtubes beter zijn, maar die keuze is aan jezelf.

ik zou bijv ook nooit meer op aarde kweken, met al de nadelen.

 

kijk maar eens op mijn topic dat zijn maar 5 planten op water voeding en lucht.

ik heb iets meer ruimte, maar als jij 4 emmers zou neerzetten op 2m2 met 2 x 600 watt erop moet je rond 1000 gram droge schone wiet overhouden.

 

voor mijn systeem is wel een goede ph/ec meter nodig en deze zijn best prijsig, maar tevens een 1 malige uitgave.

 

hopelijk heb je er iets aan, gewoon blijven vragen opent je horizon :verrygood

groetjes............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar eigenlijk het voorgroeien onder TL`s vind ik ideaal omdat het net dat iets langer duurt.

Je kan stekken nemen van je planten voor je ze in bloei zet en omdat je dan toch nog 8/12weken moet wachten tegen dat je bloeikotje terug leeg is, ben ik megacontent dat de groei wat trager is onder de TL`s anders zou ik bomen moeten kweken. :)

 

Het is eigenlijk allemaal te zien hoe je van plan bent te werken, het beste is je eerst een plan te maken hoe je wilt kweken, hoeveel, je budget en dergelijke er ook in berekenen en dan maar beginnen kopen en bouwen. Zoiezo zal je altijd spijt hebben achteraf dat je het toch niet op een andere manier hebt gedaan maar hoe meer denkwerk eerst al verricht hoe meer werk en kosten gespaard achteraf :P

 

mmmmm... weedbomen, stel je voor die toppen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...