Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Boefje030

Eb En Vloed

Recommended Posts

Ik zit nu een tijdje na te denken over het Eb en vloed systeem met mapito...

 

Na de thread van eskobar is het mij behoorlijk duidelijk geworden, alleen zat ik te denken aan een (zelfgemaakte) bak met vijverfolie en deze vol te pompen.

Maar hoe krijg je het daarna weer terug gepompd in je vat?,want bij het systeem van eskobar loopt het door de zwaartekracht terug maar aangezien het vat nu hoger is...

 

Het lijkt me beetje omslachtig om de pomp uit het vat te halen en in de bak te doen?

 

Hoop dat me vraag beetje duidelijk is

 

BVD

 

T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt een dompelpomp gebruiken.

Je vult eerst je bassin, laat het zo'n 5-7 min. staan, en vervolgens hang je de dompelpomp in je bassin, en pomp je het "water" terug je vat in.

Er zijn ook pompen waar je slangen op aan kunt sluiten. Ze hebben altijd een zuig en een pers-zijde. Eerst de zuigzijde in je voedingsvat, en je pompt je bassin vol. Vervolgens wissel je de slangen om.....degene uit je vat in je bassin, en die uit je bassin in jouw vat, en pompen maar.

Je kunt ook een systeem maken met buizen, en diverse kleppen ertussen (afsluiters) Dat is het makkelijkst, maar wel wat extra kosten/inzicht/arbeid. :smoke

 

succes,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya,

 

Het eb en vloed systeem op mapito is op vele manieren toepasbaar.

Het is het principe dat moet nageleefd worden, water 1/3 vloeden, en dan eruit (zoveel mogelijk eruit)

 

Als de zwaartekracht niet gebruikt kan worden zodat het water terugstroomt, dan moet het water eruit gepompt worden.

Bekijk een zwembad eens leeg, dan zie je onderaan een kleine uitdieping van 25 cm op 25 cm bijvoorbeeld, wel dat kleine niveauverschil op de bodem kan dienen om alle water leeg te pompen.

 

 

Je maakt een bak met vijverfolie, je plaatst hem op de grond (isoleren ook he), ergens in die bak zorg je voor een verlaging, een kleine uitdieping, waar de pomp net inpast die het water zal doen terugstromen. Het is verstandig om dezelfde pomp te gebruiken als waarmee je water erin pompt.

 

De vijverfoliekweekbak is ietsje moeilijker dan bijvoorbeeld zoon pe tafel als ikzelf gebruik, maar het lukt ook.

Aan u de opdracht om zoveel mogelijk water eruit te krijgen. Als je straks met mapito werkt en er blijft een restje water staan, (her en der paar mm) dan zal je zien dat de mapito dit binnen de 24 uren ook opgezogen heeft. Maar het doel blijft, zoveel mogelijk water eruit krijgen.

 

Alles eens op een rijtje dus:

 

* 2 gelijke pompen, 1 die in het vat blijft, en 1 die in de hydrobak komt te staan op het punt waar die best water terugpompt.

* een isomo bodem gaan leggen, daar een vierkant uitsnijden in het midden (of ergens goed strategisch) zodat je daar een lager punt hebt waar je water uit kan pompen

helemaal tot de koude grond zou ik ook niet snijden, mischien 2 lagen werken, en 1 laagje bij de vierkant verlagen.

* hoe groter je dit toepast hoe moeilijker natuurlijk op een tafel zoals ik demonstreer.

* een vat ontwerpen, dat dezelfde grootte heeft als de kweekbak zelf, dat eronder ligt, 30 cm is al genoeg om tientallen liters water op te slagen kunnen sommige ook netjes in 1 constructie ontwerpen.

 

 

Succes ermee,

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...