Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Fristi

Problemen Om De Ph Waarde In Mn Voedingsreservoir Te Behouden;

Recommended Posts

Hallo,

 

ik ben met een kweekje Jamaican Sativas bezig. Ze zitten nu in de 2e week 12/12. Om niet iedere dag opnieuw de voeding te moeten mixen heb ik een 45 liter Curver box gekocht die ik als reservoir zal gebruiken. Ik heb er een circulatiepompje van 65O l/uur, een zuurstofpompje en een verwarmingselement van 200W in geplaatst.

 

Deze maandag heb ik hem gevuld met:

- 30 liter water (PH waarde van kraantjeswater is hier 7.4)

- 50ml Bio Nova Coco A

- 50ml Bio Nova Coco B

- 13ml Bio Nova X-cel

- 6,5 ml Bio Nova The Missing Link

- 4ml Bio Nova NZym

 

De EC waarde was 1.61 en de PH waarde is teruggebracht naar 5.7 door toevoeging van 67ml PH down.

 

Dinsdag mat ik de waardes nog eens en die bleven EC 1.61 en PH 5.72.

 

Woensdag mat ik de waardes opnieuw: EC 1.65 en PH 7.2

 

Ik heb de PH toen teruggebracht naar 5.72 met nog een 13ml PH down.

 

En nu heb ik snel nog eens gemeten en de PH staat momenteel terug op 6.2.

 

Mijn vragen zijn nu:

1) Ik weet dat de voeding die in het water zit de PH beïnvloed, maar is dit normaal dat de PH waarden zo fluctueren (grootste verschil van 1,5)? Ik bedoel, gisteren deed ik mn PH down erbij en de PH ging naar 5.70. Ik liet de meter er in zitten (en aanstaan) en werkte wat aan mn scrogje. Mn scrogwerk was gedaan en de PH was al gestegen naar 5.72. Dat is 0,02 in nog geen 10 minuten.

2) Mijn voedingswater heeft nu al 80ml PH down erin zitten en als het zo verder gaat zal er tegen het eind van de week 20cl PH down in zitten (dat is een volledig glas). Is deze voedingssamenstelling dan nog goed voor mijn plantjes aangezien er dan al een grote hoeveelheid zuur zal inzitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat je PH waarde steeds veranderd is vrij normaal hoor. Van de jongens van BAC heb ik een tip gekregen. Eerst met PH min onder de 5.2 minnen en daarna weer plussen naar wat het moet zijn. Schijnt dat je dan een bepaalde stof vernietigd waardoor je PH waarde veel stabieler blijft. Heb het nooit geprobeerd omdat ik toen al met biologische voeding werkte.

 

Maar is je meter wel goed want 67ml PH min om een 45 liter vat waarin ook al voeding zit naar 5,7 te brengen is nogal wat. Ik had maar enkele drupjes nodig op een 100 liter vat. Als ik op EC 1.6 zat hoefde ik nauwelijks te minnen door de voeding die erin is gegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De calcium en magnesium carbonaten in leiding water hebben een"zuurbindende" waarde.

Als je bv fosforzuur in leiding water gooit ontstaat er eerst Ca en Mg fosfaat wat neerslaat. Weg dus.

Gebruik je salpeterzuur ontstaat er eerst Ca en Mg nitraat wat in oplosing blijft,en dus meedoet als voeding.

(CO2 gaat ook in oplossing bij lage doseringen, handig om te weten)

 

Dus eerst afzuren met salpeterzuur, daarna (een dag bv) nazuren met fosforzuur. Die wordt dan niet meer gebonden, en blijft beschikaar voor de plant.

 

Ik gebruik liever regenwater en osmose water, dan heb ik meer EC ruimte.

Want al dit gedoe hierboven leverd natuurlijk wel EC verhoging op.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties Hjm en Spint.

 

Na 4 dagen de PH bij te sturen was het niet meer nodig en bleef de PH *quasi* stabiel.

 

Ik weet niet welke PH down jij gebruikt Spint, maar die van mij is echt niet zo sterk als de jouwe. Maar ik moet er ook wel bijzeggen dat het kraantjeswater die ik gebruik het hardste (dus ook de hoogste PH) water van België is. Mss heeft het daar mee te maken.

Als je wil weten welke het is: GHE PH down

 

Waar kan ik salpeterzuur vinden Hjm? De meeste PH downs van growshops zijn grotendeels fosforzuur, maar vind er geen met salpeterzuur.

Ik had ook al gedacht om osmose water te gebruiken, maar zo'n osmosemachineding is toch wel duur hoor. Heb er wel nog maar 1 bekeken (online) en 89 euro is iets te veel vind ik (Osmoseur Osmopur)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...