Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
digibetic

Geef Alleen Mensen Uit De Regio Toegang Tot Softdrug

Recommended Posts

Alleen nog wiet voor Eindhovenaren in de Eindhovense coffeeshops. Burgemeester Rob van Gijzel wil met een pasjessysteem het cannabistoerisme in de stad tegengaan.

 

De criminaliteit aan de achterdeur van Eindhovense coffeeshops is burgemeester Rob van Gijzel een doorn in het oog. Nu grensgemeenten als Bergen op Zoom en Roosendaal op eigen houtje shops gaan sluiten, verplaatst het probleem zich. Van Gijzel wil de verkoop aan coffeeshopklanten van buiten de regio met een pasjessysteem kunnen weigeren. Het liefst wil hij dat andere gemeenten ook zo’n systeem opzetten.

 

Waarom wilt u pasjes?

 

„Meer dan de helft van de coffeeshopbezoekers komt van buiten Eindhoven, en 10 tot 15 procent komt van buiten Nederland. Met pasjes waarmee alleen mensen uit de regio toegang hebben tot softdrugs, kun je de sector flink verkleinen. Bovendien kun je ruzie met onze buurlanden voorkomen, als je tot legalisering overgaat. Er is veel voor te zeggen om de aanvoer aan de achterkant van coffeeshops ’wit’ te maken, zoals mijn collega Gerd Leers van Maastricht wil. Daarnaast moet je coffeeshops meer verspreiden. Juist als de omvang op één plek te groot is, wordt de handel interessant voor criminelen. Het mooiste is om die drie samen te nemen: legaliseren, verspreiden en werken met pasjes.”

 

Hoe groot is het probleem in Eindhoven?

 

„Wij hebben vijftien coffeeshops, sommige met wel 25 man personeel. Bij die grote shops gaat de wettelijk toegestane voorraad van 500 gram er in een half uurtje doorheen. Dat komt neer op honderd klanten per uur. Door die omvang wordt er enorm veel geld witgewassen, afkomstig uit bijvoorbeeld vrouwenhandel. Er is ook sprake van moord, doodslag en geweld. In Limburg zijn er behalve in Maastricht, coffeeshops in Heerlen en Sittard/Geleen. Zij kunnen samen afspraken maken. Maar tussen de Maas en Tilburg zijn wij de enige gemeente met coffeeshops.”

 

Wie krijgen een pasje?

 

„Of dat alleen mensen uit onze gemeente zijn, of ook uit de rest van de regio, moeten we nog uitwerken. Het zou ons het meeste opleveren om alleen Eindhovenaren toe te laten, dan houd je maar 47 procent van de klanten over. Maar op die manier zet ik mijn buurgemeenten heel erg klem. Ik wil dit daarom met hen bespreken. Nu zien zij softdrugs nog als een probleem van Eindhoven, maar ik wil hen laten inzien dat het om een gezamenlijk probleem gaat.”

 

Wilt u dat gemeenten in de rest van het land ook meedoen?

 

„Als gemeenten op eigen houtje opereren, zie je dat steeds een andere gemeente in de problemen komt. Maar ik sluit niet uit dat we het alleen doen.”

 

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

hela dit is niet goed voor ons Belgen

Is blijkbaar een domino effect

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...