Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
suffie63

'we Zijn Regie In De Opvoeding Kwijt'

Recommended Posts

door Mayke Calis en Dylan de Gruijl. dinsdag 16 september 2008 | 07:30 |

 

BS_5543022_5543022-_882917i.jpg

De jeugd ontspoort en sommige groepen zijn niet meer in te tomen. De jongeren op de foto komen niet in het verhaal voor. Het beeld is bewerkt om de jongen links onherkenbaar te maken. foto Phil Nijhuis/GPD

 

Het is pauze en dus tijd voor een jointje. Ako (15) hangt met zijn vrienden vlakbij zijn middelbare school in Haagse Schilderswijk.

 

Hij kent ze wel: jongens en meiden die rotzooi trappen, spijbelen, jatten en vechten op straat. Maar hoezo moet daar wat aan worden gedaan, zegt hij. " Iedereen blowt toch? Iedereen spijbelt toch wel eens?"

 

Hans Kamps, voorzitter van de branchevereniging werkgevers in de Jeugdzorg, luidde afgelopen week de noodklok omdat het aantal probleemjongeren schrikbarend toeneemt.

 

De afgelopen weken waren er veel incidenten, waarbij vooral jongens van Marokkaanse komaf betrokken waren. Zo werd ambulancepersoneel in Amsterdam met de dood bedreigd en buschauffeurs in een wijk in Gouda het leven ernstig zuur gemaakt.

 

De politiek zoekt de oplossing in onderzoeken, rapporten of taskforces. Rob Oudkerk, voormalig PvdA-wethouder in Amsterdam, is geïrriteerd. "Hou daar nou eens mee op. Iedereen heeft het over dit probleem, maar er gebeurt nog steeds bijzonder weinig."

 

In 2002 introduceerde hij het woord 'kutmarokkanen' in een onderonsje met burgemeester Job Cohen. Hij had niet door dat er een microfoon aanstond. Het halve land viel over hem heen. Nu, zes jaar later, is de term intussen ingeburgerd.

 

"De ophef ging toen alleen over dat woord en niet over het echte probleem: die vijftienhonderd Marokkaanse jongens in Amsterdam die het steeds voor de rest verpesten."

 

Volgens criminoloog Jan Dirk de Jong, die vorig jaar promoveerde op onderzoek naar crimineel gedrag van Marokkaanse jongens in Amsterdam, gaat het om 'uitingen van een straatcultuur'.

 

" Die jongens leren elke dag dat je voor jezelf moet opkomen met geweld of het dreigen daarmee. Bij een 'belediging' reageren ze al snel met: 'Ik maak je dood'. Een jongen kan zich thuis nog zo voorbeeldig gedragen, de straat is een heel andere leefwereld."

 

Socioloog Iliass Elhadioui, die ook onderzoek doet naar overlast gevende Marokkaanse jongens: "Ze willen aan elkaar laten zien wie de grootste bek heeft en de mooiste spullen. Publiek hebben ze nodig om te laten zien wie het meest macho is."

 

Omdat deze jongeren deel uit maken van die straatcultuur hebben ze volgens Elhadioui geen binding meer met hun familie, de moskee of het onderwijs. Als groep moeten deze jongeren niet aangepakt worden, dat werkt niet. Hij is voorstander van een lik-op-stukbeleid waarbij ten minste duidelijk wordt wat de relatie is tussen daad en straf.

 

"Ik was er zelf zo een", vertelt een van Ako's vrienden. "Alleen maar aan de drugs en wegblijven van school, je weet wel."

 

Hij vindt dat er wél moet worden ingegrepen. "De problemen onder jongeren worden groter. Ik ben er goed vanaf gekomen, bedacht dat ik maar eens mijn school moest gaan afmaken. Maar er zijn er genoeg die niet zo denken. Die hebben echt wel hulp nodig."

 

We zijn de regie in de opvoeding kwijt, zegt emeritushoogleraar onderwijskunde Wim Meijnen, tevens coördinator van het Expertisecentrum Ontwikkeling, Opvoeding en Onderwijs (ECO3). Vroeger kregen kinderen van de leraar op hun kop en thuis daarom nóg een keer van hun ouders, tegenwoordig komen ouders verhaal halen op school als hun kind wordt aangepakt. Kinderen krijgen daardoor verschillende signalen. Vooral voor lager opgeleiden en migranten is het opvoeden van hun kinderen steeds moeilijker geworden. "Die hebben soms hun eigen leven niet eens op orde, laat staan dat ze kunnen bedenken wat het beste is voor hun kinderen."

 

Ministeries vinden het niet belangrijk genoeg, zegt Meijnen. "Opvoeding gaat over elementaire vragen als: zijn ouders verantwoordelijk voor de kinderen, of is de samenleving verantwoordelijk? Omdat politieke partijen daar zo verschillende over denken, verandert er niks."

 

Nadia, die met haar vriendinnen van rond de zestien door de stad loopt, vindt dat ouders er 'vaak een zootje van maken'.

 

"Als ik wat tegen mijn ouders zeg, volgt er direct een verbod. Dan mag ik gelijk helemaal niks meer. Nou, zo leer je het snel af om thuis aan te kloppen met je problemen."

 

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja vreemd dat die regie zoek raakt. als je je kinderen op laat voeden in een crash, na schoolse opvang. en tijdens de middelbare school kunnen ze het mooi zelf uitzoeken. dus lekker op straat jointjes rollen, stoer en een beetje staan schelden. slechte zaak....

ik vindt zowiezo niet dat iemand van 15 mag blowen en/of drinken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, vreemd dat die regie zoek raakt. Als je je kinderen op laat voeden in een crèche, naschoolse opvang. En tijdens de middelbare school kunnen ze het mooi zelf uitzoeken. Dus lekker op straat jointjes rollen, stoer doen en een beetje staan schelden, slechte zaak....

ik vindt sowieso niet dat iemand van 15 mag blowen en/of drinken.(ps: ceci n`est pas un quote

Ik kan me daar volledig in vinden.

:wave:

 

ps:aanpassingen zijn goed bedoeld, eea leest iets relaxter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...