Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
metalbrain

Stamrot

Recommended Posts

we hebben nu heel veel regen kijk je buitenplanten nu regelmatig na op beginnende stam rot

en als je wat ondekt schraap de schimmel met een mes weg andersbreid het zich uit en de stam of tak breekt af

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor je tip maar bedankt.

 

ik los dat al jaren op door alleen maar de aangetastte plek in te smeren met dikke groene zeep (bv driehoek) uit een potje met een kwastje. doordat het milieu terplekke erg basisch word kan die schimmel er niet meer leven. wel in de gaten blijven houden en evt herhalen. hoeft er niet dik op, als het maar aangesmeerd is.

 

anderen gebruiken weer zeewierkalk maar ik zweer bij die groene, natuurlijke zeep. snijden en schrapen is niet goed voor de plant en je besmet alleen maar meer.

 

greets

Edited by digibetic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die stamrot is gewoonte voorkomen.

Controleer je plant gewoon iedere dag een paar keer, vaak staat je plant te nat.

Je bent lekker je EC aan het opbouwen, en het liefst wil je zo snel mogelijk een nieuwe plens water met mestoffen toedienen.

Laat je plant eens een keer dorst krijgen. Het is moeilijk eens een dag watergeven over te slaan. Zeker in de laatste fase van de bloei is dit toch bevordelijk voor je plant.

Stamrot komt vanuit de voetjes van je dametje. Is eigenlijk wortelrot?

En die buitenbomen die er last van hebben, zitten gewoon in het grondwater of op een ondoordringbare laag te wortelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als je de ladys onder een afdak hebt staan en je houdt de grond op de juist vochtigheids level dan moet je butrot

kunnen voorkomen?. of is de vochtigheids level in de lucht ook nog van invloed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiermee leg je een goede basis. alleen oppassen onder een afdak s nachts. Die dakjes hebben de neiging om vocht vast te houden. Zeker als je je plant ergens in een hoekje zet.

Straks gaat het dauwen met die nachttemperaturen onder de tien graden. Sta je dan beschut onder een afdakje, zonder goede ventilatie, ga je grote kans op rot krijgen.

Ik zet mijne zo net op het randje voor het gootje zegmaar zodat er ventilatie kan plaats vinden.

Ben altijd bang met die ineens lage temperaturen. Gisteren mat ik 97 % LV relatief!!! En dat was s avonds om 2300 bij een temperatuur van nogmaar 12 C

Na een half uurtje zwenkventilator al terug naar 68 %. En ook met ventileren oppassen niet direct op je plant zetten ivm windbrand

Ik moet nog twee, drie weken afbloeien, maar ben nu op mijn hoede. Toppen beginnen nu bijna te ontploffen haha.

Bij mij is gebleken dat het afdak achter in de tuin een veel hogere LV heeft als een afdakje achter het huis. kwestie van meten.

Zet ik daar mijn plant neer waar ie het laagst is. Heb ik een mooi steekwagentje voor van de ....!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

afdak is bedoeld tegen de regen, niet om wind tegen te houden.. erg luxe gevoel om bij (langdurende) regen onder te kunnen zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...