Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lyp

Voedingsgebrek

Recommended Posts

door greeny editieIII

 

Voedingsgebrek

Ik zal het stukje over tekorten aan voedingstoffen uit het marihuana binnenboek van jorge cervates neerzetten om iedereen een richtlijn te geven.

 

Eerst moet je even weten dat stikstof[N],fosfor[P] en kalium[K] de primaire voedingstoffen zijn.

Magnesium en calcium behoren tot de secundaire voedingstoffen[sommige zeggen dat zwavel er ook bij hoort].

 

Dan heeft een wietplant ook micro-voedingsstoffen nodig[sporenelementen],

zoals ijzer,mangaan,boron,molybydenium,zink en koper.

 

Tekorten aan primaire voedingstoffen.

 

Een tekort aan stikstof[N] komt het vaakst voor.De groei vertraagt, de onderste bladeren worden geel en na verloop van tijd sterven ze af.

Behandelen door bij te mesten met een N of een NPK mest.

Gebruik voor snelle resultaten bladvoeding.

Teveel N veroorzaakt een zachte, weke plant en het kan de bloemproduktie vertragen als je te lang met bijvoeden doorgaat.

 

Een tekort aan fosfor[P] komt minder vaak voor.De bladeren worden diepgroen, zijn in het geheel kleiner en de plant maakt een geremde indruk.

De onderste bladeren worden geel en sterven af.

Behandelen met een P of een N-P-K mest.

De tekenen van een P-vergiftiging treden pas op na verloop van tijd op.Een wietplant gebruikt tijdens zijn leven veel fosfor en verdraagt er hoge niveaus van.

Tekenen van vergiftiging zijn een in zijn geheel kleinere plant met een zeer donkergroen bladerdek.

Behandelen door de grond zwaar uit te logen[uitlogen = spoelen met schoonwater].

 

Een kalium tekort komt een enkele keer voor.

De planten met een tekort aan K zijn vaak het grootste en zien er gezond uit.Maar de toppen van de onderste bladeren worden geel, waarna hele bladeren geelbruin worden en sterven.

Er is meestal genoeg K in de grond aanwezig maar deze blijft gebonden door een hoge zoutgraad.

Loog in het begin de vergiftigde zouten uit de grond en pas dan bladvoeding toe met een N-P-K mest.

 

 

Tekorten aan secundaire voedingsstoffen.

 

Deze kunnen gemakkelijk voorkomen worden door vor het planten per liter grond een gram of 10 gemalen kalksteen door de grond te mengen.

De kalk voorziet de grond van Mg en Ca.

 

Van de secundaire voedingsstoffen komt een tekort aan magnesium het vaakst voor.Het tekort treedt meestal op in grondloze mengsels maar het komt ook wel in grond voor.

De onderste bladeren vergelen, de nerven blijven groen, daarna worden eerst de punten en daarna de hele bladeren bruin.

De punten krullen eerst op en sterven dan af.De hele plant kan in een paar weken verkleuren en afsterven.

Herstellen door gewoon te blijven gieten en aan het giethingyer per liter 1 theelepel epsom- of bitterzout toe te voegen.

Als het tekort al tot in de top van de plant was doorgedrongen, dan zul je het herstel daar het eerst zien optreden als de groeischeuten geelgroen worden.Binnen een paar dagen verspreidt het herstel zich naar beneden door de plant waarbij de lagere bladeren geleidelijk aan groener worden.

Ga door met regelmatig water verrijkt met epsomzout te geven tot de symptomen volledig zijn verdwenen.

In een grondloos mengsel kan je regelmatig epsomzout toedienen.

Het is niet nodig dat de gewone meststof Mg bevat.

 

Een calcium[Ca] tekort is ongebruikelijk, maar als het optreedt is het vaak te laat om er nog iets aan te doen.

Teveel Ca in het begin kan de groei ook afremmen.

Tekenen van het tekort zijn het vergelen en afsterven van de achterkant van de bladeren.

Het van tevoren mengen van kalk in de grond is de beste bescherming tegen deze kwaal.

Als het niet anders kan gebruik dan een speciaal sporenelementen-mengsel om het tekort aan te vullen.

 

Tekorten aan micro-voedingsstoffen.

 

Zwavel is vrijwel nooit een probleem in de grond waar wiet in kan groeien.

Veel meststoffen bevatten de een of andere vorm van zwavel.

Een tekort wordt zichtbaar als de bladeren lichtgroen worden en bijmesten met een N-P-K mest niet helpt.

Het is maar zeldzaam een probleem maar herstel de kwaal, als deze zich toch voordoet,

met een speciaal mengsel van sporenelementen.

 

Een ijzer[Fe] tekort komt binnen nogal eens voor.

Een plant die een tekort aan ijzer heeft{chlorotische plant]vergeelt tussen de nerven terwijl de nerven groen blijven.

Als het erg is beginnen bladeren af te vallen.

Chlorose wordt in het algemeen veroorzaakt door een hoge ph en niet door een tekort aan ijzer.

Corrigeren door de ph aan te passen.Zonodig bladvoeding toepassen met een meststof die oplosbaar ijzerchelaat bevat.

 

Aan de andere microvoedingsstoffen: mangaan, boron,molybdenium, zink en koper, is er zelden tekort.

Door handelspotgrond te gebruiken, een verrijkt grondloos mengsel of een N-P-K meststof met sporen-elementen, kan je er zeker van zijn dat alle noodzakelijke sporen-elementen aanwezig zijn.

Mengsels die bestaan uit uitsluitend sporen-elementen zijn ook verkrijgbaar maar ze zijn lastig in het gebruik.

De sporen-elementen zijn maar in zeer kleine hoeveelheden nodig en giftige niveaus zijn zo bereikt.

Ik adviseer niet meer dan 1 of 2 keer in het leven van de plant[hoogstens eens per 2 maanden] zo'n mengsel te gebruiken en dan alleen als het absoluut noodzakelijk is.

 

Aldus het marihuan binnenboek.

 

aangezien het voor jorge niet eerlijk is om heel zijn boek over te schrijven is mijn tegenprestatie dan gelijk weer eens reclame te maken.

 

Voor zo'n 15-20 euro heb je dit marihuana binnenboek van jorge cervantes en daar staan nog veeeeeeeeeeeeeeel meer hele goede tips en info in.

 

Met dit boek kan je vanaf het begin beginnen.

andere boeken zijn dan belangrijk als aanvullende informatie of voor het scheikundige gedeelte van de wiet of de botanica voor het genetische gedeelte

 

greeny editieIII

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
door greeny editieIII

 

Grrrrrrrr woefwoef, haphap! :lol: :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

owjee ik denk dat ik met mn stonede kop een blunder heb gemaakt ik moet ook beter opletten is die van jouw stanley?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Je hebt geen blunder gemaakt want greeny heeft mijn teksten overgeplaatst van editie II naar editie III en daardoor stond zijn naam erbij. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ow vandaar en nou doe ik dat (ik heb ze nog op mn site staan geweldig man)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

:wink: Met dank aan jorge cervantes de schrijver van dit stuk. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb den indruk da'k dringend dienen boek is moet gaan kopen... Volgende keer dat ik in den Bazaar kom, schaf ik em mij aan!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag deze naar de voedingen...ben zelfs al op editie3 geweest om het terug te zoeken... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dieen bazaar waar is da ergens :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...