Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ashiva

Vraagje Voor Aardebak Kwekers

Recommended Posts

Hey medepokers

 

 

Na het zien van enkele aardebakken en verslagjes wilde ik ook gaan genieten van de voordelen die een grote aardebak biedt. Ikzelf zou er nooit opgekomen zijn, dank dus aan Rataplan en co die me op weg hielpen! zo'n prachtig forum, je kunt er enkel maar blij van worden :(

 

Ik ben dus zelf aan de slag gegaan en heb een aardebakje gebouwd, om 1 grote plant in af te bloeien onder een kleine 600W aan T5 - T8 licht.

Binnenafmeting van de bak (is bekleed met polystereenplaten voor isolatie) = 100 x 65 (lxb) en 60 cm diep, waarvan 50cm met grond gevuld zal worden.

 

Ik heb me suf gezocht naar een adres voor de PP450 beklede drainagebuizen, maar niets gevonden dat in de buurt is, dus ben ik maar voor de cocos buis gegaan (cocos gaat eraf omdat sommige beesjes daar graag hun eitjes in leggen).

 

Nu heb ik even getest door 2 liter water in de buis (5cm diameter) te gieten, wat blijkt? Al het water vloeit er al uit nog voor het de eerste meter van de buis bereikt. Daarna besloot ik een iets betere test te doen. Ik nam een grote speciekuip (denk 90 of 100 liter) en legde de drainagebuis erin, spiraalvormig, en vulde de kuip voor de helft met aarde. Deze keer 3 liter water, maar net hetzelfde, toen ik de bovenste laag aarde uitgraafde en de drainagebuis voorzichtjes verwijderde, zag ik al meteen dat enkel de aarde nat was waar de eerste 50 cm van de buis lag.

Het water pleurt er dus zodanig snel uit dat het de tijd niet heeft verder te komen in de buis.

 

Nochtans zie ik hier geslaagde kweekjes waarbij men 1 buis gebruikt per m² bak....

 

Ik ben dus wat aan het twijfelen, zou ik de buis in 3 stukken verdelen waardoor de watergift beter verspreid wordt, of maak ik me teveel zorgen en komt het wel goed...

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ashiva

 

Ben ff aan het googelen geweest en kwam dit tegen. Heb je zo'n slang? lijkt me sterk dat het water er direct uit sijpelt. Ik heb zelf geen ervaring met drainage slang maar het lijkt me dat als de slang helemaal in de aarde ligt, als het ware door de tegendruk van de aarde het water min of meer iets word tegen gehouden. Hierdoor zal het langzaam in de aardebak komen. Ik denk ook dat bij deze methode je een tensiometer nodig bent. Je ziet immers niet wat er met het water gebeurd. Ik weet ook niet hoe diep de slang moet.

 

Succes met bouwen,

 

Greetz

 

CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Ashiva

 

ik heb zelf ook een aardebak en dat werk wel erg lekker hoor :(

 

 

med_gallery_14320_4594_2120870.jpg

 

gallery_14320_4594_767826.jpg

 

maar ik snap wel wat jij bedoeld hoor alleen in de praktijk komt het niet vaak voor dat je er maar 2 liter in giet :rofl

het is meestal tussen de 5 en de 10 liter per drain en dat verspreid zich dan veel verder door de buis heen namelijk.

en daardoor verspreid het zich ook beter in je medium.

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk dat jullie zo snel antwoorden :(

 

Cannadanny: idd zo'n slang is het maar dan met cocos behuizing, wat niet zoveel uitmaakt want de plastic buis zelf is hetzelfde... Tensiometer wordt natuurlijk gebruikt ! :rofl

 

bedankt voor het posten van de duidelijke foto's, cool ! :(

Het zien van de foto's in je kweekverslagen zou voldoende moeten zijn om te geloven dat het werkt hé, maar die test met de speciekuip blijft me dwars zitten ...

Bij die test zat de buis ook volledig bedolven onder de grond, een dikke laag zelfs, en toch was enkel de aarde van de eerste 50 cm buis KLETSnat, en das nou ook niet de bedoeling...

 

En ik geloof best dat er makkelijk 10 liter water doorheen gaat, maar jij hebt ook zoveel meer planten, je wist waarschijnlijk nog niet dat het bij mij de bedoeling is om 1 grote plant te zetten (zoals Tijger z'n verslagjes).

 

Nog een leuke tip voor je:

Ik zie dat je toch een redelijk diepe bak hebt, het keramieken deel (onderste stuk) van de tensiometer word best onderaan de wortelkluit geplaatst, daar de meter slechts 20 cm lang is lukt dat niet. Een handig truukje hiervoor is een klein voorgroeipotje nemen (pakweg 15 cm hoog), en in de bodem een rond gaatje snijden waar je meter doorheen past. Dit potje graaf je in in je aarde, zodat je de meter toch nog dicht bij de wortels kan steken.

 

 

Nog mensen met ervaring ik hoor het graag ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...