Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
locman

hoeveel wattage kun je maximaal op 1 stopcontact zetten?

Recommended Posts

hoeveel wattage kun je maximaal op 1 stopcontact zetten?

dus voordat er brandgevaar ontstaat.

bvd voor tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Phoe ! ik heb eigenlijk geen ID.

 

Volgens mij gaat het ook meer om het aantal ampere dat er op die stoppengroep komt te staan (en daar zitten dus ook andere lampen,apparaten ed op aangesloten).

 

Zal m gelijk doorplaatsen naar de bouwdoos, zal je eerder een duidelijk antwoord krijgen over dit soort vragen (denk ik :wink: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

volt*ampere=watt

 

Dus eigenlijk vraagt choppie hetzelfde als jou aangezien het voltage constant is (230 volt).

 

Het hangt idd af waar de groep op afgezekert is. (kijk bij stoppen in stoppenkast, daar zal een ampereage op staan)

Als je teveel vraagt zal die stop eruitslaan.

Wat echter het vervelendst is is dat het zou kunnen dat je kabels het niet aan kunnen. Zo kan je in 1x het hele draden netwerk in je huis doorbranden.

Erg lastig om dat weer te vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

overstroomschakelaar??????

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens ik weet mag je op 1 stopcontact niet meer of 8 toestellen erop zetten, maar het is te zien ook welke toestellen, maar je moet de kabel die in je stopcontact toekomt geleiden naar je kast en daar verschillende stopcontacten op monteren!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

op een groep 3600 watt

 

dat wil dus zeggen als je in je meterkast kijkt zie je knoppies en elk knoppie is een groep en in elke groep zitten een tig aantal stopkontacten. het is maar ff uitzoeken welke bij welke groep horen. maar een groep kan 3600 wat aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mjah, maw, je kan heeeeel veel gewone lampen op 1groep zetten, ùmaar een strijkijzer, wasmachine, droogmachine, televisie en pc op 1groep zal al veel te veel zijn!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hangt van veel factoren af. bv van wat voor materiaal is je stopcontact gemaakt ?

of hoe staat het met vocht in de omgeving ? en dan doel ik op roestvorming, dat geeft een slechte geleiding waardoor er eigenlijk een vonk steeds over gaat springen en het stopcontact je van de muur af kan smelten.

wat is de diameter dikte van je draden?

 

maar in de regel kun je redelijk veilig een kleine 5 Ampere kwijt op 1 stopcontact. mocht je meer nodig zijn zou ik toch adviseren om een paar extra leidingen aan te leggen..

aangezien de wet van ohm ons leert dat P=U*I oftewel Watt = spanning*Ampere kom je dus op 5*230V=1150 watt.

 

maar nogmaals ligt ook beetje aan het materiaal dat je hebt,.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens wat leren jullie toch tegenwoordig op school? Terug even naar de natuurkundeles. Amperage = Watts gedeeld door Voltage. Op een groep zit meestal een 16A zekering en wanneer zit je nu op het punt dat deze eruit klapt. We gaan rekenen.

Stel je hebt 1 lamp van 600W, deze trekt dus 600W gedeeld door 220V = 2,7A. Reken daar volgens dezelfde formule de randapparaten bij zoals de afzuiger etc. Vervolgens kan je uitrekenen hoeveel lampen je er nog veilig bij kan hangen. Mocht je tekort komen verdeel dan je lampen over andere groepen maar niet voordat je hebt uitgerekend welke andere apparaten zoals wasautomaten en andere grootverbruikers op deze groep zijn aangesloten. Hou het veilig en schakel ALTIJD via een relais die de grootste klap opvangt (ter voorkoming van opgeblazen tijdschakelaars) Gebruik goed aansluitmateriaal en bezuinig hier niet op!

Share this post


Link to post
Share on other sites

de vraag was ook niet hoeveel ampere er getrokken kon worden op een groep, maar op een contactdoos, en de meeste contactdozen gaan toch aardig smelten als je er 15 Amp uit lurkt.

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet wat voor bedrading er aan je stopcontactje zit, maar waarschijnlijk wel iets van 2,5mm2.

Ik heb hier een stekkerdoosje met 1,5mm2 draad liggen, die maximaal 2000w aankan, dus uit een gangbaar stopcontactje moet je wel meer kunnen trekken...Denk zelfs dat je bedrading het zo ie zo wel trekt tot zover de stop gaat, als je tenminste niet in een al te oud huisje woont.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit een nieuw aangelegd contactdoosje kun je idd aardig wat stroom halen, maar als je veel stroom trekt zou ik toch zeker ff regelmatig controleren, het is mij al gelukt om met een wasmachine op een wandcontactdoos deze aardig van de muur te laten smelten.

 

corrosie is een ding waar je zeker op moet letten, en met de relatief hoge luchtvochtigheid in zo'n kweekhok is de kans aanwezig dat je op verbindingen corosie krijgt, waardoor de stroom harder moet werken om erdoor te komen en er soms vonkoverslag plaatsvindt.. en dat willen we niet :-)

 

ik heb 6 *600 watt lampen over 2 groepen en 3 contactdozen lopen de draden worden handwarm (tegen lauw aan) en draait prima, de afzuiger, ventilatoren en waterpompen draaien op een 3e groep. relatief veilig leek me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat een 600 W lamp precies 600 Watt trekt, is toch echt wel een misvatting hoor, werk zelf alleen met 600 Watt-ers en sluit bij verschillende mensen wel eens wat aan, zelf meet ik met een stroom tang of de verdeling redelijk is ( meestal over 3 fase ) en of ik ongeveer 80 % onder de afgezekerde waarde blijf, weet dus ook uit ervaring dat een 600 Watter tussen de 3 en 3,3 A trekt. 3 maal 230 = 690 Watt word dus 90 Watt verstookt door je voorschakel apperaat ( deze wordt behoorlijk warm, en warmte is verlies ), ook heb je nog te maken met je inschakel piek en deze is vele malen hoger dan deze 690 W en daarom is het ook niet wijs om je stroom via een stopcontact te trekken ( paar lampjes gaat nog wel ) heb al twee keer meegemaakt dat de lasklemmen, die veel in de nieuwbouw gebruikt worden d'r uit fikken met als gevolg meters gesmolten kabel, dus altijd beter om extra kabel te trekken en mocht je daar een las in hebben altijd lasdoppen gebruiken.

 

Volgens het tabellen boekje:

 

Draad doorsnede 2,5 mm² - tot 13,6 A

4 mm² - tot 18,2 A

6 mm² - tot 25 A

10 mm² - tot 34,1 A

 

En voor zekeringen altijd Traag gebruiken en voor automaten altijd met B of C karakterastiek, deze kunnen de inschakel pieken opvangen. :idea:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

jajajaja ome kaftoeter,weet het zonder veel worden te omschrijven,belangrijk is dat je hierbij niet gaat gokken met je andwoord .

 

wat ik even aan wilt vullen is het volgende de lampen hebben een start spanning zg.piekspannig en daar gaat het vaak fout neem het formuletje van kaftoeter,

en ga er onder zitten met meerdere lampen is het belangrijk ze te verdelen onder verschillende groepen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus jullie willen mij vertellen dat er uit 3*230 een andere uitkomst, komt dan uit 230*3 :P

En hoe wou je met de wet van Ohm een piekspanning uitrekenen ? :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...