Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leuke Hobby

Hoge Ph Drain Steenwol

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik heb mijn matten drie dagen ingewaterd met PH 5.1 daarna matten opengesneden aan onderkant en de bakken leeg laten lopen.

Vervolgens heb ik de startblokken 12 uur ingewaterd ook op PH 5.1 en de dames geplaatst. Toen de wortels na 2 dagen 18/6 erdoorheen kwamen zijn ze op de matten gegaan.

 

Nu staan de vrouwen 1 week in bloei en ik signaleerde in het midden van de planten een vergeling van wat bladeren. Na meting van mijn drainwater blijkt dit 7.1 te zijn.

 

Hoe kan dit ondanks dat mijn druppelbeurten (4x per12 uur licht aan) PH 5.7 hebben?

 

Het valt mij op dat tijdens het water geven (via druppelaars) de drain al na 10 seconden gaat lopen, de bakken staan vlak en lopen hooguit 0.5cm af. Dit is de reden dat ik maar 4x water geef. Ik wil geen iele lange plantjes.

 

Wat te doen om de PH weer goed te krijgen, gewoon nogmaals spelen met PH 5.1?

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi met welke ph- spoel je.gebruik de eerste 4 weken ook bcuzz hydro indysoil isgoed voor de bodem leven.gebruik de ph min groei na een week pas bloei ph gebruiken.als je drain tussen de 6 en 6.2 is ishet goed.maar niet vaak water geven.succes verder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik slechts twee a drie dagen voorgroei en dan meteen op 12/12 ga heb ik geen bloei en groei PH-.

Ik heb universele van BAC.

 

Volgens de GS (een hele goed bekendstaande) is PH drain water niet representatief, het schijnt net na het uitlopen 5.9 te kunnen zijn en na een uur of vijf al 7.5. Ik hoefde me hierom geen zorgen te maken.

 

Ik heb nu echter wel een nieuw nog erger probleem.'

 

Ik had wat blad meegenomen en de eerste vraag die ze stelden was of ik wel genoeg verse lucht gaf. Het gaat om 5x600w met een 850m3 inblaas en 1500m3 afzuig.

 

Daar het afzuigkanaal slechts 165mm is heb ik een verloop op de afzuiger (blaaskant) van 250 naar 160 gemaakt en vervolgens blaas ik met vier meter slang uit naar buiten.

 

Nu viel mij op dat ik overdruk heb. Ik heb er een dimmer tussen en meestal draaien beiden op 70%. DWZ effectief 1050m3 afzuig en 600m3 inblaas.

Nu is overdruk prima voor de planten maar niet voor de stank.

 

Ik snap het niet want overdruk zou toch niet moeten kunnen. Dat de 250 naar 160 wat afremt oke, maar dit vind ik vreemd. Zelfs als ik de afzuiger voluit zet zonder dimmer en ik doe de inblazer in de dimmer op stand 2, dit houdt in 850m3:5=170m3 per stand X2=340m3 blaast de vlam van mijn aansteker naar buiten ipv dat ie naar binnen wordt gezogen!

 

Nu wil ik de boel (afzuigergat/inblaasgat) omdraaien en vraag mij af of iemand ervaring heeft met uitblazen door een dakraam (op een kier van 15cm ofzo). Nu haal ik hier de verse lucht vandaan door een klein kiertje.

De buren moeten niet denken als het regent 'wat vreemd dat hij het raam niet dichtdoet'. Ook moet ik uitkijken dat het niet naar binnen regent, al heb ik er een koof omheen gemaakt.

 

Als ik de temp op 29 graden krijg met effectief 800m3 afzuig en 300m3 inblaas in een kamer van 18m3 met hoogte 1.90 tot 3.60 op 5x600w (wings) zou dit dan genoeg zijn qua verse lucht?

 

 

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien nog een stomme vraag maar ik kijk net even in de schuur en daar staat nog een oude 4250 afzuiger.

Als ik die op het 165mm kanaal zet gaat ie natuurlijk behoorlijk persen omdat zo een grote afzuiger echt op min 250mm moet, maar als ik deze nu monteer ipv de 1500m3 en ik dim hem tot +/- 2500/3000m3 zal dit werken of zit er gewoon een maximum aan wat je kun blazen op een 165mm slang wat voor afzuiger je er ook opzet? 4250m3 motor heeft meer power dan de 1500m3 er zou je zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb jaren met hetzelfde probleem geworsteld.

Me planten zouden worden vergiftigd ergens door, zeil van de rondom liggende zolder verwijderd.

De luchtcirculatie zou niet goed zijn, dit verbeterd en allerlei andere theorieën passeerden de revu zonder resultaat. Ook bij mij liep het water er binnen no-time weer uit tijdens het druppelen en was de PH van de drain veel te hoog. Nu denk ik dat je van die hoge drain-PH niet zo wakker moet leggen maar wel van de enorme hoeveelheid water in je slabs.

Voel maar eens hoe zwaar je slabs zijn en vraag jezelf eens af of dit niet te zwaar (te nat) is voor de kleine stekken. Ze zullen slecht wortelen en slecht opbrengen.

Toen ben ik overgestapt op cocosslabs en elke nieuwe kweek waterde ik deze slabs steeds minder in met oplopende resultaten. Nu is het zelfs zo dat ik na het uitzetten van de doorgewortelde startblokken op de slabs (die ik geheel NIET MEER inwater) gedurende een week geen enkele druppel water geef met als resultaat GEEN VERGELING MEER en leuke opbrengsten.

Cocosslabs bevatten uit zichzelf enige vocht en voeding voor een week en steenwol heeft deze eigenschap niet dus denk ik zelf dat je na het inwateren de slabs weer helemaal moet laten leeglopen door ze verticaal neer te zetten tot alles (op een beetje na) eruit is en ze bijna terug zijn naar het aankoopgewicht. Daarna de eerste week heel voorzichtig zijn met druppelen opdat de slabs niet weer te zwaar (te nat) worden en daarna langzaam opvoeren met druppelen.

 

Succes en hou ons op de hoogte, ben benieuwd of dit de oplossing is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De drain gaat goed, doordat de waterbeurten niet vaker dan 4x per 12 uur zijn geweest wordt de drain nu minder. Ik kan dus langzaamaan de druppelbeurten gaan opvoeren omdat de matten droger worden door de opname door de wortels en ook zijn de dames klein en breed geworden ipv. lang en iel.

 

Ik zal van het weekend wat foto's posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...