Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
erodome

kinderen & medicinale wiet

Recommended Posts

Ik had laatst een gesprek met een aantal mensen over medicinale wiet.

 

Toen kwam het onderwerp ter sprake kinderen & medicinale wiet.

 

Wat nu als een kind een ernstige ziekte heeft waarvoor deze zware medicijnen moet slikken die kwalijk zijn voor zijn/haar lever en nieren e.d.?

Is wiet dan een oplossing(mits het voor die ziekte baat heeft natuurlijk)?

 

Wat zijn de gevolgen van (medicinale) wiet voor een kind?

 

Ik wist geen antwoord te geven op deze vraag, heeft het gebruik van wiet zijn naslag op de ontwikkeling van een kind, wat zijn de risiko's, is dit te doen, is dit verantwoord onder begeleiding???

 

Even om helemaal duidelijk te zijn, ik heb het niet over gewoon gebruik van wiet maar over wietgebruik om pijn te stillen waarvoor anders medicijnen gebruikt worden die veel hele nare bijwerkingen kennen.

 

Hoe denken jullie hierover?

Share this post


Link to post
Share on other sites
heeft het gebruik van wiet zijn naslag op de ontwikkeling van een kind, wat zijn de risiko's, is dit te doen, is dit verantwoord onder begeleiding???

 

Indien er geen invloed op de lichamelijke en psychische ontwikkeling kan worden aangetoond, dan vind ik wel dat, indien de reden ernstig genoeg is, ook bij kinderen (onder begeleiding en op een zo minst schadelijke manier vb. vaporizer) medicinaal wietgebruik mag worden toegestaan.

Maar misschien zie ik hier nog wel enkele belangrijke factoren over het hoofd, ik ben er ook niet echt zeker van dat 24 op 24u stoned lopen geen enkele lichamelijke of psychische negatieve invloed kan hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Phoe erodome, daar kom je even met een onderwerp ... :roll:

 

Qua ontwikkelingspsychologie zijn er wel een aantal nadelen te benoemen, welke bij regelmatig gebruik om de hoek komen kijken; en regelmatig gebruik zal het zijn, bij medicinaal gebruik.

 

Met name de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied wordt geremd,

dit zal bij het kind in de eerste jaren niet zo als een probleem opgemerkt worden, aangezien dit over het algemeen iets is waar men pas op latere leeftijd echt last van krijgt/kan krijgen (verwerken van problemen, opbouwen (en onderhouden) van relaties, ed).

 

Tevens kan het invloed hebben op de lichamelijke ontwikkeling van het kind, echt achterblijven in de groei komt over het algemeen niet zo snel voor, maar op seksueel gebied kan dit wel remmend werken.

 

Denk dat je in dit soort gevallen niet veel anders te doen hebt dan kiezen tussen 2 slechte mogelijkheden. Weet niet in hoeverre wiet echt helpt per persoon, maar denk dat het gebruik van wiet toch een betere keus zal zijn dan het gebruiken van medicijnen. De pijn is niet te doen en de medicijnen hebben ook (vaak) ernstige lichamelijke (en geestelijke) gevolgen.

 

Het maakt het leven in dat geval zeker op het moment dragelijker/aangenamer en dat zal op het moment toch het belangrijkste zijn. En met de wetenschap dat het de sociaal-emotionele ontwikkeling remt, kan op dit onderdeel extra ondersteuning gezocht worden voor het kind; lijkt me altijd nog beter dan pijn hebben (en ziekenhuisbezoeken mbt schade aan lever en nieren). Het lijkt me overigens niet meer dan logisch dat dit onder goede begeleiding zal gebeuren, je geeft een kind ook geen zak pillen, met de mededeling: kijk zelf maar wanneer je neemt. In deze begeleiding zal dan ook aandacht besteed moeten worden op het s-e- gebied.

 

(of, en welke leeftijdsgrens je zal moeten aanhouden..... geen idee)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand eigenlijk of er in uitzonderingsgevallen weleens wiet aan kinderen word gegeven ipv zware medicijnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben jullie weleens gehoord van Ritalin? Dat is een medicijn tegen adhd,add en narcolepsie. Ik heb het spul weleens genomen(ja ik hou nu eenmaal van experimenteren) en ik kan je vertellen dat spul is gewoon niks anders dan medisch verantwoorde speed. Dat geven ze dus aan kinderen al vanaf 6 jaar :!: Ik moet zeggen dat het een verdomd krachtig spulletje is het geeft een heleboel energie en maakt je supergeconcentreerd en zelf een beetje euforisch. Ik heb gelezen van kinderen van een jaar of 6 die er een stuk of 6 per dag kregen voorgescheven, van die hoeveelheid ben ik zeker een hele avond goed speedy en als het uitwerkt krijg je nog eens een flinke dip ook. Het is gewoon een puur chemisch pep-middel. Wat naar mijn mening veel zwaarder is als een beetje mediwiet en ook een heel stuk verslavender is.

Dus ik snap niet dat ze kinderen die erge pijnen hebben wel zwaar chemische en verslavende pijnstillers geven met vaak hele erge bijwerkingen en geen wietje. Ik vind dat zo vreemd :!: Terwijl ze ondertussen wel Ritalin krijgen van de psychiater. Sorrie mensen waar is de logica gebleven ? Voor de laatste keer thc is niet giftig en naar mijn mening een veel beter alternatief voor die kleine kinderen dan allerlij chemische medicijnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik dit zo allemaal lees lijkt het mij ook beter om die kinderen gewoon een vaporizer te geven. Dan lopen ze de minste lichamelijke schade op.

 

Kleine kinderen medicijnen geven is zeker niet goed. Wie weet wat dat allemaal voor blijvende schade kan opleveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ho ho ho, ok wiet is niet toxisch(tot in zoverre, maarja wie eet nu 750 kilo wiet :wink: ).

 

Maar we hebben het hier over kinderen, kinderen zijn een beetje anders dan volwassen mensen, hun ontwikkeling gaat echt razendsnel.

 

Ze moeten enorm veel leren, sociale vaardigheden, motorieke vaardigheden, taalkennis enz enz enz enz enz.

 

Hier kan wiet (misschien) wel effect op hebben, dat weet ik dus gewoon niet.

Dat is zeker iets wat je moet bekijken voordat je overgaat tot alternatieve medicatie(wat wiet is, fythotherapie dus, tjeeeeee spel ik dat nu wel goed zeg!!!).

 

Retalin......................

Brrrrrrrrr ik krijg altijd de bibbers van retalin, krijg dan altijd de toestanden in amerika in mijn hoofd waar leraren dit medicijn waar nodig(waar HUN het nodig achten) verstrekken, daar gaan mijn haren dus echt van overeind staan.

 

Gelukkig werkt dat (nog) niet zo in nederland.

 

Ik vind het zorgwekkend dat veel kinderen die anders/druk zijn gelijk een predikaat adhd opgeplakt krijgen, maar een echt adhd kind heeft retalin echt wel nodig.

Het is een zwaar medicijn, daar ben ik het helemaal mee eens, maar een kind met adhd knapt er echt gigantisch van op, terwijl er normaal gesproken geen land met ze te bezeilen is.

 

Soms is er geen goede keuze te maken en kan je alleen maar kiezen tussen kwaden, wiet voor kinderen vind ik een kwade, maar het kan minder kwaad zijn als reguliere medicatie, dan zou ik toch voor het minst kwade kiezen.

Maar er is te weinig van bekend(kinderen en medicinale wiet) om een goede keuze te kunnen maken, dat vind ik dus erg jammer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Retalin......................(Het is een zwaar medicijn, daar ben ik het helemaal mee eens), maar een kind met adhd knapt er echt gigantisch van op, terwijl er normaal gesproken geen land met ze te bezeilen is.

Dit is dus iets waar ik in veel gevallen het niet mee eens ben........

Op korte termijn (de drukte ivm adhd) kan je zeggen dat veel kinderen er van opknappen (bij veel werkt het ook niet (goed)), maar dit is zowiezo korte termijn denken.

 

De "mogelijke" bijwerkingen zorgen vaak voor nog grotere problemen in de ontwikkeling van het kind. Te denken valt dus aan achterstand/remming in lichamelijke, seksuele, sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

Deze punten (meestal ook combinatie van meerdere/alle punten) veroorzaken op latere leeftijd (zeker in pubertijd) vaak nog grotere problemen dan dat de adhd op zich gegeven zal hebben.

 

In hoeverre dit middel dus helpt valt zeker te bezien.

Voordeel is dat dit in de wetenschap nu ook door gaat dringen,

maar dit middel wordt toch nog (te) vaak voorgeschreven alsof het (kinder)asperientjes zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo makkelijk zoals het hier staat is het niet!! Kinderen zijn geen mini volwassenen en moeten dus ook niet zo behandeld worden!!!

Als voorbeeld geef ik valium, volwassene worden er rustig van......, maar geef je het aan kinderen dan zullen ze je heel de kamer door stuiteren!!!

Ik wil er niet te diep op ingaan , maar het komt hier op neer, je kunt kinderen niet hetzelfde geven als volwassenen!!!!! :P

En ritalin is een medicijn dat bij volwassenen werkt zoals coke (dus je wordt heel alert) maar bij kids dus precies tegenovergesteld werkt!!!!

Zelf heb ik 4 kinderen dus het is niet uit de lucht gegrepen :P 8)

Geef je kinderen nooit iets van wiet ofzoiets!!!! 8O :? er kunnen echt ongelukken van komen!!!

en ja medicijnen zijn niet altijd goed, maar een kind dat zichzelf letterlijk kapot zal maken is ook geen oplossing!!

Het is de minst slechtste keus zeg maar..... :lol::

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zo makkelijk zoals het hier staat is het niet!! Kinderen zijn geen mini volwassenen en moeten dus ook niet zo behandeld worden!!!

Als voorbeeld geef ik valium, volwassene worden er rustig van......, maar geef je het aan kinderen dan zullen ze je heel de kamer door stuiteren!!!

Ik wil er niet te diep op ingaan , maar het komt hier op neer, je kunt kinderen niet hetzelfde geven als volwassenen!!!!! :P

En ritalin is een medicijn dat bij volwassenen werkt zoals coke (dus je wordt heel alert) maar bij kids dus precies tegenovergesteld werkt!!!!

Zelf heb ik 4 kinderen dus het is niet uit de lucht gegrepen :P 8)

Geef je kinderen nooit iets van wiet ofzoiets!!!! 8O :? er kunnen echt ongelukken van komen!!!

en ja medicijnen zijn niet altijd goed, maar een kind dat zichzelf letterlijk kapot zal maken is ook geen oplossing!!

Het is de minst slechtste keus zeg maar..... :lol::

 

We hebben het hier niet over kinderen zomaar wiet geven hoor(pffff stel je voor zeg, zou echt heel erg zijn).

Maar over de eventuele mogenlijkheid van medicinale wiet bij ernstige ziekte's.

 

De medicijnen die daarvoor gebruikt worden zijn absoluut schadelijk, de vraag is dus KAN(niet is) wiet een alternatief zijn(kiezen uit 2 kwaden dus)??????

 

Wat ik graag zou willen is dat er hier wetenschappelijk onderzoek naar komt, nu kan je geen keuze maken, het risiko is veelste hoog, de effecten die het kan hebben op een kind(vooral langere termijn effecten) zijn gewoon niet bekend.

 

We weten al wel wat voor effecten sommige medicijnen kunnen hebben, die zijn echt niet misselijk(denk aan lever en nieren die zwaar beschadigd worden door sommige medicijnen, dat is voor een leven lang mensen).

 

Ik zou zo graag zien dat wiet algemeen erkent word om zijn medische effecten, zo kan er veel eerlijker gekozen worden tussen kwaden, de minst kwade is in mijn ogen de beste.

 

Ik heb zelf ook een zoontje, gelukkig is hij kerngezond, ik zou nooit zomaar met dingen gaan expirimenteren, ik doel dan ook op gedegen onderzoek en alleen onder begeleiding van een arts(zo gaat het ook met de huidige medicijnen, je stopt ook niet zomaar een medicijn in een kind, dat doe je ook alleen onder begeleiding).

 

groetjessssssssssss,

erodome

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn onderzoeken naar gedaan en de schade van ritalin is niet hoog!! daarom is het ook bekend dat kinderen die wiet krijgen zich niet volledig ontwikkelen, lijkt mij toch 1 van de belangrijkste dingen....ritalin geeft ze juist de rust om verder te kunnen doen wat alle kinderen doen....

ik zal ff een paar dingen opzoeken daarover!! binnenkort meer ok?

(ben nu aan het verbouwen..heb niet zoveel tijd... :? )

groetjes aan je kind!! van alle kids hier!!! :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er zijn onderzoeken naar gedaan en de schade van ritalin is niet hoog!! ........

kijk nou, we verschillen hier duidelijk van mening :wink:

Ik schreef eerder:

De "mogelijke" bijwerkingen zorgen vaak voor nog grotere problemen in de ontwikkeling van het kind. Te denken valt dus aan achterstand/remming in lichamelijke, seksuele, sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

Deze punten (meestal ook combinatie van meerdere/alle punten) veroorzaken op latere leeftijd (zeker in pubertijd) vaak nog grotere problemen dan dat de adhd op zich gegeven zal hebben.

 

In hoeverre dit middel dus helpt valt zeker te bezien.

Voordeel is dat dit in de wetenschap nu ook door gaat dringen,

maar dit middel wordt toch nog (te) vaak voorgeschreven alsof het (kinder)asperientjes zijn.

 

Ik geef gelijk toe dat dit niet bij alle kinderen het geval is,

maar dat deze bijwerkingen er zeker zijn blijft een feit

(al zal dit ook aan de hoeveelheid en duur van het gebruik kunnen liggen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verschillende bijwerkingen waarvan ik gelezen is : extreme volgzaamheid,

verlies van eigen creativiteit,verlies van persoonlijkheid,remming van persoonlijke en emotionele ontwikkeling,afvlakking van het gevoel en depressie dus dat zijn nogal wat bijwerkingen en niet de minste lijkte me zo :!: Kijk er zijn altijd mensen waarbij het beter is om ze ritalin voor te schrijven maar het lijkt mij het best dat het alleen in gevallen word gedaan waarbij het echt noodzaak is. Ik blijf erbij dat ritalin(methylphenidaat) niks anders is als medisch verantwoorde speed. 8O

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er zijn onderzoeken naar gedaan en de schade van ritalin is niet hoog!! daarom is het ook bekend dat kinderen die wiet krijgen zich niet volledig ontwikkelen, lijkt mij toch 1 van de belangrijkste dingen....ritalin geeft ze juist de rust om verder te kunnen doen wat alle kinderen doen....

ik zal ff een paar dingen opzoeken daarover!! binnenkort meer ok?

(ben nu aan het verbouwen..heb niet zoveel tijd... :? )

groetjes aan je kind!! van alle kids hier!!! :wink:

 

Als je die info wilt neerzetten heel erg graag!!!

 

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om adhd kinderen in mijn vraag.

Er zijn ook kinderen met zware reuma, ----EDIT----, aids, astma enz. enz.

 

Bij volwassenen is bekent dat wiet daar een heel positief effect op heeft, de effecten die het zou hebben op kinderen weet ik niet.

Het is idd de ontwikkeling waar ik me zorgen om maak.

 

Dan nog even over retalin, ok er zijn wat nare bijwerkingen, maar ik weet niet of jullie ooit een kind met zware adhd mee hebben gemaakt???

Dat is ook niet best voor de ontwikkeling van een kind(heel erg zacht gezegd), retalin maakt het leven van die kinderen beter, maakt dat je ze kan bereiken en met ze aan het werk kan.

Verlies van creatieviteit/persoonlijkheid/emotioneel kan aangevuld worden door de ouders/verzorgers, dat is idd een flinke taak, maar is het zeker waard.

Het stopt dus niet bij retalin, retalin geeft de ruimte om met die kinderen verder te kunnen werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan nog even over retalin, ok er zijn wat nare bijwerkingen, maar ik weet niet of jullie ooit een kind met zware adhd mee hebben gemaakt???

Ja, en (helaas) ook (met name) pubers die dit middel jaren hebben geslikt.

 

Dat is ook niet best voor de ontwikkeling van een kind(heel erg zacht gezegd), retalin maakt het leven van die kinderen beter, maakt dat je ze kan bereiken en met ze aan het werk kan.

Verlies van creatieviteit/persoonlijkheid/emotioneel kan aangevuld worden door de ouders/verzorgers, dat is idd een flinke taak, maar is het zeker waard.

Het stopt dus niet bij retalin, retalin geeft de ruimte om met die kinderen verder te kunnen werken.

... en dat ermee verder werken doe ik dus.

werk met "probleemjongeren" (14-18 jaar).

En helaas komt het dus regelmatig voor dat de jongeren die jaren retalin hebben geslikt op deze leeftijd kampen met de beperkingen op eerdergenoemde gebieden. Beweer hiermee niet dat dit zonder retalin gebruik niet het geval zal zijn geweest, want dat is dus juist moeilijk te bepalen; maar dat er toch wel een lijn is te zien in de duur van het retalin-gebruik en de mate van achterstand in de verschillende ontwikkelingen, dat lijkt sterk op een feit (maar onderzoeken zijn nog volop aan de gang).

 

Ouders "kunnen" de geremde ontwikkelingen mogelijk voor een deel(tje) opvangen, maar nadeel is dat ouders vaak ook niet goed weten hoe met een kind om te kunnen gaan die adhd heeft; het blijft natuurlijk hun kind, maar de adhd is (zeer) moeilijk om mee om te gaan. Ze moeten dan niet alleen de kennis hebben om dit (goed) te kunnen doen, maar ook nog eens de energie !! En dit laatste is vaak ook moeilijk om op te brengen aangezien al hun energie vaak al gaat zitten in de dagelijkse omgang met de verschijnselen van de adhd. Ik heb er voor geleerd, jaren ervaring en ook ik (en collega's) sta geregeld met mijn handen in mn haren.

 

Een kind goed begeleiden met deze achterstanden is erg moeilijk,

dus zal je de achterstanden eigenlijk moeten kunnen voorkomen.

probleem is dus dat je vooraf niet weet of het betreffend kind die achterstand op zal lopen, preventief te werk gaan lijkt dan ook onmogelijk. En er zijn ook genoeg kinderen die jaren retalin hebben geslikt zonder bijverschijnselen/achterstanden, maar die zie ik niet op mijn werk; zie alleen diegene die de hulpverlening in komen; of er in blijven.

 

Maar voor sommige kinderen zal retalin (zeker voor het moment) de enige oplossing zijn; feit blijft wel dat de diagnose adhd nu wel erg gemakkelijk gesteld wordt -> kind een beetje druk, ooww hier retalin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik kan het er helemaal mee eens zijn dat de diagnose ADHD tegenwoordig veelste makkelijk word gesteld.

 

Een kind is een beetje druk, hoppa dikke sticker ADHD op zijn kop.

 

Ik was ook een druk kind vroeger, was toen heel normaal, werd ook niet als wat anders gezien, moet er niet aan denken dat ze mij onder de retalin hadden gestopt.

 

Wat erg interresant is om eens wat over te lezen voor ouders met kinderen die ADHD hebben is wat nieuwetijdskinderen genoemd word.

Kan voor sommige ouders een flinke eye-opener zijn.

 

Ik zal eens kijken of ik een url heb in mijn chaos......

Ja natuurlijk heb ik die :wink: , ik zal ze hieronder neerzetten.

 

Laat je niet misleiden door de term nieuwetijdskinderen, ook volwassenen kunnen hier erg veel in herkennen, de term nieuwetijdskinderen(of indigo-kinderen) is maar een naam.

 

Groetjesssssssss,

erodome

 

http://www.nieuwetijdskinderen.nl/

http://members.lycos.nl/Theresia/JanvanMarsbergen.html

http://www.indigokind.com/

http://www.indigokinder.de/die_indigo_kind...r_holland_2.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...