Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Havelte78

Vraag M.b.t Bijvoeden Op Cellmax Universail Soil Mix En Het Opbouwen Hiervan.

Recommended Posts

Beste medekwekers,

Ik heb een nieuwe start gemaakt met voor mij nieuwe aarde (cellmax) op de verpakking staat dat ik e.v.t. bij moet voeden de laatste twee a drie weken.

Ik wil dit gaan doen met canna voeding canna terra en pk 13/14.

Zodra ik merk dat ik moet gaan bijvoeden hoe kan ik dit dan het beste doen ?

Direct in de verhouding zoals op de fles aangegeven op dien ik dit langzaam op te bouwen?

Ik bewater vanuit een ton zodat het voor mij lastig is om bijv de ene gietbeurt wel en de andere geen voeding mee te geven.

En het laatste wat ik wil is ze ineens te overbemesten

Wie heeft wat goeie tips voor mij

Overige informatie

kweek onder 2x 600 w

In tien liter potten

Ph van het gietwater zuur ik af tot 6.3 overigens eerste kweek met ph meter (waardes grond meet ik nog niet ook nog geen ec)

Hoop dat ik volledig genoeg ben geweest en dat ik iemand mij wat goede tips kan geven m.b.t de voeding

Bedankt alvast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe aarde die reeds voeding bevat, moet je niet bijvoeden de eerste weken, maar wachten tot de laatste 2 weken lijkt me sterk.

Verder heeft aarde een redelijke buffer (dwz dat het voeding vasthoudt zodat de plant niet alle voeding tegelijk opzuigd) dus weinig kans op overbemesting als je je houd aan het voedingsschema van je leverancier.

 

Je zei dat je canna gebruikt, ziehier de link naar hun voedingschema voor terra.

 

Volgens mij altijd voeding opbouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

ik heb zelf zeker kweekje of 6 met cellmax gedraaid. En mijn ervaringen ermee waren positief dat gezegd hebbende hoe zit dat met voeding. Wat ik altijd begrepen heb zit er voor 6weken voeding in deze aarde.

Wat betekend dat als je de stekken op bijv. 11liter met cellmax hebt staan en je gooit de stekken in deze potten direct in de bloei, dat je dan alleen de laatste paar weken zou moeten bijvoeden. Nog beetje afhankelijk van soort want ene soort neemt maar dan de andere dus zou dan ook laatste 3 week kunnen zijn als de omstandigheden optimaal zijn en je soortje hebt die veel voeding vraagt.

Ik zelf heb meestal stekken en die groeien min. 2 weken (18/6 licht/donker) voor dan geef ik in de startperiode alleen wortelstimulator mee (van canna is dat de rhizotonic). In de groeiperiode is verder qua voeding niets nodig. In de 4de week op 12/12 zou je dan langzaam kunnen beginnen met voeding op te bouwen.

 

Dit is hoe ik er mee hebt gewerkt. Geeft geen garanties natuurlijk. Maar hoop dat je zo beter beeld ervan hebt.

 

(edit paar minuten later,.. schoot me te binnen dat ik hun ooit heb gemaild en ik had dit opgeslagen,.. komt toch nog van pas)

 

Hallo,

 

De aarde die u van cellmax gebruikt is een volledig voorbemeste aarde de voeding stoffen die er in verwerkt zijn komen vrij bij het water geven,

 

Dit is voldoende voor gem. 6 weken, de aarde is gebufferd en geeft in combinatie met kraan water een ph van 5.8 en 6.5 in de grond. Dit is met een gemiddelde van nederlands kraanwater.

 

Als er bij gevoed gaat worden dient de ph waarde van de voeding ook tussen de 5.8 en 6.5 liggen, om de waarde in de grond goed te houden.

 

Bij de bloei fase ph meer richting 5.8 voor beter opname fosfor

 

Bij de groei fase ph meer richting 6.5 voor beter opname stikstof.

 

Bij deze.

 

Met vriendelijke groet,

 

(PS... laat de namen maar weg)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt ssh addict en norhtern smoker!

Wat ik inderdaad heb gedaan is rizotonic meegegeven in de groei

Ze staan nu bijna twee week op 12/12 en moet zeggen ze staan er heerlijk bij.

Mijn idee was dus idd om vanaf week vier canna terra mee te geven.

Waar ik dus een beetje mee zit is moet ik vanaf week vier het vat aanmaken met aanbevolen hoeveelheid volgens site canna of is dat dan ineens teveel .

ssh addict je zegt dat de aarde genoeg buffer heeft bedoel je dat ik daarom niet bang hoef te zijn dat het ineens te veel van het goede is maar toch beter om op te bouwen bijv vierde week helft van aanbevolen hoeveelheid en dit iedere week opbouwen?

En hoe heb jij dit precies aangepakt northern smoker?

 

Iets anders over de ph ik heb direct afgezuurd naar 6.3 dit was mischien niet nodig geweest zoals je beschijft uit mail van leverancier zelf omdat de aarde erop is aangepast

Kan het dan kwaad als ik dit toch doe of is het echt pas nodig later als ik voeding ga aanmaken?

Ik weet veel vragen maar dat mag nog als beginner he haha

In ieder geval erg bedankt

alle hulp is welkom

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad zo dat de plant niet alle voeding die je geeft direct opneemt bij aarde.

Er blijft een deel in de aarde zitten en dat haalt de plant er met regelmaat uit.

De voeding die reeds in je Cellmax zit is hiervan een voorbeeld.

Dat wil echter niet zeggen dat je niet kan overbemesten als je er maar op los giet, maar je hebt wel een redelijke marge.

Zoals ik al zei zo ik zou de voeding steeds opbouwen, mijn menig is dat alle te sterke schommelingen zowel in licht, lucht en aarde de plant geen goed doen.

 

Heb je er al eens over nagedacht om ook bacterien en schimmels in je aarde te gebruiken?

Ik heb er al veel over gelezen en opgezocht en deze scheinen zeer in trek te zijn. Ga er zeker zelf mee beginnen.

 

ivm het afzuren, hoe hoog is de ph van het kraantjeswater bij jou?

indien het hoger ligt dan 6.5 lijkt het een goede oplossing om wat ph- te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik snap het ben me ook bewust van feit dat overdaad schaad.

Heb even op de site van cellmax gekeken en denk dat ik (voorlopig) hun voeding ga proberen.

Zij hebben ook biologische lijn en aangezien de aarde ook 100% biologisch is ga ik mischien wel op de bio tour.

Zij zeggen ook op de site dat indien rond week vier/vijf bladen lichter worden bijvoeden.

Wat ik denk ik doe is in week vijf vat aanmaken met voeding iets beneden de aanbevolen hoeveelheid van wat op etiket staat. En dan maar kijken wat het doet.

 

Mijn kraanwater is normaal 7.7 ph dit heb ik afgezuurd naar 6.3.

Op de site staat :

Optimale plantengroei.....

Met het gebruik van Cellmax Universal Soilmix staat niets een optimale plantgroei in de weg. Hoogwaardige meststoffen zorgen voor een optimale voeding van jouw planten, toegevoegde stoffen als perliet voor een goede zuurstof/waterverhouding en drainage, de pH-waarde is vrijwel constant over de gehele groeiperiode... En dat alles met 100% biologisch stoffen!

 

Houd dit nou in dat er genoeg kalk in zit om t/m de groei de ph waarde constant te houden en dat ik mischien daarna pas af hoef te zuren?

 

Oh ja op de verpakking van de aarde staat: ph 5,8/6.5 verder geen info wat houd dit nu in ik ga/ging vanuit dat ik ph van mijn voedingswater tussen deze twee waardes moet houden.

 

Ssh addict bedankt voor het geduld ;)

 

Oh ja en alle anderen hoe meer tips hoe beter

 

Ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...