Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BLOWFISH

Springstaarten

Recommended Posts

hoi ,mijn planten hebben last van springstaarten,en p google vind ik alleen dat ik ze chemisch alleen kan verdelgen?? :blink:

ze staan nu ongeveer 10 dagen op 12/12,kan dit kwaad?

vind niks op de site om het probleem op te lossen??

 

bedankt alvast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischien is je medium te nat, wellicht heb je een terrarium (voer voor kleine hagedisjes). of haal bladafval weg daar leven ze (waarschijnlijk) van.

 

Habitat

Collembola leven meestal op de bodem in bladstrooisel, sommige soorten leven ook dieper in de bodem (tot 2m). Er zijn er ook die in de vegetatie worden gevonden en meters hoog in bomen klimmen. In tropische regenwouden leve n er soorten in de bovenste lagen van de bomen, maar ook op de bodem. Bepaalde soorten springstaarten leven op oevervegetaties en op planten in zoet water en kunnen op het wateroppervlak lopen en wegspringen bij verstoring. Bijzonder voor Hexapoda is dat er Collembola leven langs de zeekust rond rotspoeltjes en op stranden in een volkomen zilt milieu.

 

Levenswijze en voortplanting

Springstaarten leven doorgaans van afgestorven plantaardig materiaal, zoals vergane bladeren, rottend hout en schimmels. Een aantal groepen leven ook van levende planten en algen. In Australië is Sminthurus viridus zelfs schadelijk in luzerneteelten. De soorten die hoog in de bergen of in (ant)arctische gebieden leven voeden zich vaak met stuifmeel en algen (in de sneeuw). Er zijn ook carnivore springstaarten bekend, die zich met aaltjes (Nematoda) en andere springstaarten voeden. Collembola kunnen in zeer grote groepen van vele tienduizenden exemplaren voorkomen. De grote massavermeerdering heeft onderzoekers altijd geïnteresseerd. Zo heeft men in 1918 serieus overwogen de dieren te kweken om er oliën uit te winnen vanwege hun relatief grote vetgehalte.

 

Wering en bestrijding.

Wanneer in gebouwen overlast wordt ondervonden van springstaarten zal men de ontwikkelingsplaats dienen op te sporen.

Een drietal mogelijkheden willen we hier noemen, te weten:

 

* De strooisellaag van de tuin, eventueel langs de gevel van het gebouw, mosbegroeiing op gevels of (vooral) op dichtbij staande zware bomen.

* Platte daken en dakgoten; vooral als er periodiek water blijft staan en er alg- of mosgroei optreedt is deze ontwikkelingsplaats ideaal voor deze insecten.

* In huis, als de atmosfeer bijvoorbeeld vanwege de aanwezigheid van zeer veel planten erg vochtig is, kan men ze o.a. in de sierpotten aantreffen.

 

springstaartje-1

 

De beste bestrijding bestaat uit het weren van deze insecten, eventuele alg-, schimmel- of mosgroei zal men tegen moeten gaan, platte daken en dakgoten dient men schoon te maken en te houden zodat het (regen)water afgevoerd kan worden.

In huis kunnen springstaarten vanwege de daar vaak voor hen te droge omstandigheden niet overleven, eventueel aanwezige exemplaren kan men met behulp van een stofzuiger wegvangen.

Dit alles maakt een chemische bestrijding vaak zinloos en overbodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kan het niet zoveel kwaad. zolang je hele plant niet onder zit valt het wel mee denk ik. Ze eten in eerste instantie schimmels en dood plantenmateriaal. Dat laatste is juist goed want ik denk dat springstaartpoep betere mest is dan nog onverteerd blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wazzum ,bedankt voor de moeite maar dat had ik ook al gevonden op google :blink:

en ik kweek al zeker niet in een aqaurium :whistling

 

@whitethoot ja had ook al gelezen dat ze niet schadelijk zijn ,maar ik ben bijna zeker dat ze ook nog goede wortels opeten ,want in de kruinblaadjes zie ik bij de nieuwe bladjes mankementen

 

maar ik vind er nergens een fatsoenlijk bestrijdingsmiddel tegen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hypoaspis miles: een bruine bodemroofmijt (< 1,5mm) die zich voedt met de larven van de varenrouwmug en in de bovenste 5 cm van het groeimedium leeft. Deze mijt bejaagt ook andere insecten zoals b.v. springstaarten, verpopte trips, wortelluis, etc. en kan meerdere weken overleven zonder voedsel. Daarmee maakt Hypoaspis zich tot een zeer geschikte kandidaat voor het preventief uitzetten, ook omdat hij niet eenkennig is voor wat betreft prooi. Een kleine portie is voldoende voor een preventieve inzet of bij een milde plaag. Andere situaties vereisen een grote portie.

 

Grote portie mijt special en frikandel oorlog voor meneer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...