Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

swiieeet

Zaad Kweken

Recommended Posts

Hey allemaal, ik wil volgend jaar is een buitenkweekje proberen, en zat met een paar vraagjes.

 

Zou het mogelijk zijn nu zaad te kopen, ze snel poten en in een plantenkas zetten, het is nu nog 13 uur licht, dus dan kunnen ze nog even groeien. Ze zullen dan niet erg groot worden, maar als ze dan gaan bloeien, en ik de mannen en vrouwen bij elkaar laat staan, is het dan mogelijk om daar nieuw zaad af te halen?

En zoja, hoeveel zaad komt er ong. van een plant en wanneer zijn ze rijp om ze eraf te halen?

 

Als dit zou werken kun je het zaad in de winter bewaren, en kun je er in de lente veel meer poten dan dat je oorspronkelijk hebt gekocht..

 

mzzl, Niels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste is het onmogelijk te zeggen hoeveel zaad er van een plant komt. Dat hangt af van de grootte van de plant. Ook al is een plantje erg klein, er komen al gauw honderden zaden vanaf.

 

Dan het tweede aspect, stabiel zaad.

Als je met zaad met een stabiele genetica begint zullen alle nakomelingen nagenoeg hetzelfde zijn.

Zaad dat F1 is van een kruising tussen twee verschillende stabiele soorten levert na bestuiving zaad op met uiteenlopende eigenschappen. Daar zou je dan de beste planten uit moeten selecteren om mee door te gaan.

hetzelfde geldt voor zaad dat van ouders komt waarvan je helemaal niet weet wat de geschiedis is.

 

Afhankelijk van wat je wilt kun je je plan dus gerust uitvoeren. Wil je allemaal dezelfde planten, ga dan voor stabiel zaad. Wil je experimenteren met planten met verschillende eigenschappen, ga dan voor een kruising tussen twee lekkere soorten en kweek door met de nakomelingen.

 

Er staat al een heleboel over genetica en zaadkweek op het forum. Neem de tijd om veel te lezen en ontdek de mogelijkheden!

Welkom. Het is het gebruik dat iedereen zich even voorstelt in wie is wie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een vraagje over het bestuiven van een vrouwtje voor zaad.

 

Ik zat eraan te denk als ik een man en een vrouw heb deze bij mekaar te zetten voor de bestuiving, alleen wil ik natuurlijk dat mijn andere vrouwen niet bestoven worden. Weet iemand wat ik dan het beste kan doen? Ik weet dat stuifmeel van kilometers ver kan komen dus ver uit elkaar planten lijkt mij ook niet erg nuttig.

En is stuifmeel van een man van vorig jaar nog bruikbaar? Ik heb nog een klein beetje stuifmeel van een man van vorig jaar. Dit stuifmeel heb ik bewaard in een koffiefilterzakje in mijn klerenkast waar lage luchtvochtigheid is:18% zou dit nog te gebruiken zijn?

 

(btw. Het stuifmeel is van een Master Kush van Nirvana. Dit jaar heb ik Jack Horror en Power Plant van Spliff seeds)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...