Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

STM

Lowryder Onder Tl Lampen

Recommended Posts

ik zou voor mijn volgende kweek wat lowryders #1 onder tl-lampen willen kweken.

er waren enkele dingen die ik me afvroeg:

 

 

1) hoeveel watt heb ik minimaal nodig voor 6plantjes? en wat is optimaal?

 

2) hebben coolwhite lampen nut voor lowryders? ze dienen teslotten toch voor de groei en die heeft een lowryder niet. (anders enkele 840-860 lampen)

 

3) ik heb gelezen dat je een lowryder in een 1liter pot kan zetten. heeft het dan een optimale opbrengst of toch beter 2liter ofzo?

 

4) maakt het veel verschil op vlak van opbrengst als je bloei- of wortelstimulatoren geeft?

 

 

 

alle reacties of eigen ervaringen zijn welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) hoeveel watt heb ik minimaal nodig voor 6plantjes? en wat is optimaal?

Ik zou zelf kiezen voor 3 of 4 tl-buizen van 36 watt. Hoe meer lampen hoe meer je eraf haalt. Bij lowryders zit hier natuurlijk een maximum aan, maar ik denk dat je onder 100 watt tl best 30-40 gram kan halen.

 

2) hebben coolwhite lampen nut voor lowryders? ze dienen teslotten toch voor de groei en die heeft een lowryder niet. (anders enkele 840-860 lampen)

Je kan ze gebruiken in de eerste paar weken. Het houdt het streken ook tegen in de fase dat de lowryder nog groeit in lengte. Als de toppen beginnen te vormen overgaan op warmwit

 

3) ik heb gelezen dat je een lowryder in een 1liter pot kan zetten. heeft het dan een optimale opbrengst of toch beter 2liter ofzo?

Ik zou zo groot doen als je hebt en past. Hoe meer grond hoe meer voeding, Bij 5 liter potten hoef je dan niet meer bij te voeden. 1 liter is natuurlijk ook geen probleem, want de wortels worden niet al te groot.

 

4) maakt het veel verschil op vlak van opbrengst als je bloei- of wortelstimulatoren geeft?

Stimulatoren helpen het bodemleven. Hierdoor nemen je planten voedingsstoffen in je bodem sneller op. Dus het heeft wel zin, maar ik denk niet dat je de kosten van de stimulatoren er in de eerste kweek uit haalt (30 euro voor stimulator, dan zal je iets van 6 tot 10 gram meer moeten krijgen, wat voor een 100 watt kweek aanzienlijk is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx henkjan, ik denk dat al men vragen nu wel opgelost zijn :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nog wat vragen:

 

1) heeft het nut om een lowryder te toppen?

 

2) is het verschil in opbrengst groot tussen tl en hps-lampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

He stm

Lowryder is niet te toppen omdat ze daar een veel te korte groei periode voor heeft

Onder tl groeien ze al helemaal niet snel

Als je ze buiten kan zetten met dit weer heb je er 10 x meer aan als onder tl

Wel kan je savonds als de zon onder is of met regen goed onder tl zetten

 

Tl en hps zit zekers veel vershil in dit is nu wel bewezen met alle kweekjes en door de provesionele tuinbouw

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dan begin ik toch te twijfelen, een 150watt HPS of misschien zelfs 250watt...

ik zou er dan 1moeten vinden die je rechtstreeks in het stopcontact kan steken. ik heb al gevonden dat 'Djoeee' dat al eens per ongeluk kocht, maar hij antwoordt niet op mijn pm.

weet iemand anders een site waarop ik een 150watt HPS lamp (of 250watt)kan kopen die je rechtstreeks in het stopcontact kan steken?

 

is het een probleem als je LR op 12/12 zet tijdens de week en op 24u licht in het weekend? zorgt dat ook voor stress? anders koop ik ook wel een tijdschakelaar ofzo...

Share this post


Link to post
Share on other sites
is het een probleem als je LR op 12/12 zet tijdens de week en op 24u licht in het weekend? zorgt dat ook voor stress? anders koop ik ook wel een tijdschakelaar ofzo...

 

Ja, je zet ze eerst in de bloei door ze op 12/12 te zetten, daarna vallen ze terug in de groei door 24u. Dat kan nooit goed aflopen!

 

Koop een knappe tijdschakelaar, scheelt je een hoop gedoe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

Maakt niets uit hoelang ze licht krijgen, ze bloeien gewoon door.

 

Gr. Venlo

Share this post


Link to post
Share on other sites

@harryv:

een lowryder zal (vrijwel) nooit terug in groei gaan, hij heeft gewoon geen echte groei (autoflowering)

 

@venlo:

bedoel je dat ze er geen last van hebben als de lichturen af en toe veranderen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) wat zou de opbrengst zijn als je 6 lowryders onder 150W HPS zet?

(en weet iemand een site waarop ik een 150watt HPS lamp (of 250watt)kan kopen die je rechtstreeks in het stopcontact kan steken?)

 

2) heeft het nut als ik ze overdag voor het raam in het licht zet en 's avonds onder de hps- of tl-lampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPS heeft altijd een ballast nodig. Of je moet eentje hebben met geintegreerde ballast, denk alleen niet dat deze bestaan. www.hanfburg.de heeft mooie 150 watt lampen, de ballast is apart, dit heeft ook voordelen op de temperatuur in je hok. je schakelt deze lampen heel makkelijk lamp-draad-ballast-draad-stopcontact. Ik zie het probleem niet echt van een losse ballast, want het heeft nagenoeg alleen maar voordelen.

 

Lichturen die sterk veranderen is voor veel planten vaak een probleem, maar lowryder gaat niet meer terug in de groeifase zou ik denken. Alhoewel ik wel denk dat een plant beter presteert als het in een bepaald ritme zit. Een veranderend ritme is voor een mens ook funest en voor een plant waarschijnlijk ook. Bij veranderende lichturen denk ik dat je plant wel gaat stressen (paarse takjes) wat de transport van voedingsstoffen door de plant tegengaat en tevens niet al te goed is voor de plant in zijn totaal. Als je moet kiezen tussen 12/12 of 24 uur kies dan liever voor constant 24 uur licht als 12 uur, hierdoor bloeien je LRs sneller af én worden ze groter.

 

Het nut van je planten voor het raam zetten zie ik zelf niet echt. Zet ze dan meteen buiten, want daar is de zon sterk en worden je planten ook aangesterkt door de wind. Laat je planten bij bewolkt weer sowieso onder je verlichting staan. Ik kan helaas niet een goede verklaring geven of het licht achter een raam sterker is als dat wat je lamp afgeeft, maar dit hangt natuurlijk ook van de tijd van de dag (overdag/'savonds) de tijd van het jaar de dikte van het glas de doorlaatbaarheid van het glas en nog meer te maken. Voor de zekerheid gewoon onder je verlichting houden of gewoon helemaal buiten.

 

Grtz, Henkjan (niet hankjan :specool )

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is eigenlijk een ballast? ik veronderstel dat je het gewoon bij de lamp krijgt dus dat zal wel niet zo'n probleem zijn...

hoeveel Lowryders kan je eigenlijk zetten op een vierkante meter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ballast is een apparaat dat ongeveer hetzelde doet als een adapter. Zo kan je je telefoon ook niet gewoon op 230V opladen, maar moet er een adapter tussen. Zo pst de ballast de stroomtoevoer voor de lamp aan. Deze zit vaak niet bij de lamp in als je hem ergens koopt, aangezien de ballast weer 30 euro meer kost.

 

Afbeelding%20hans%20014.jpg

Dat witte apparaat is de ballast.

 

Hoeveel lowryders er op een vierkante meter passen is afhankelijk van de sterke van de zon in het jaargetij (sterke zon geeft iets grotere planten) maar ik denk dat je wel 36 kwijt kan. (6 rijtjes van 6) Je moet de helft (de mannen) er ook nog uit halen, dus beginnen met 50+ op een vierkante meter kan, lijkt mij, best.

 

Groet Henkjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat ik een 6-8tl lampen (108-144watt) van 18w ga gebruiken. Die zullen dan 24uur per dag opstaan.

als plant twijfel ik nog tussen lowryder #1 en #2

-in geval van LR#1: een kast van 0.8x0.8x0.8 (bxdxh). 3x3=9planten (ca. 45gr)

-in geval van LR#2: een kast van 0.8x0.8x1 (bxdxh).

hoeveel lowryder #2 geraken daar dan in? ook 9 (ca. 120gr) of is het meer iets van een 4-6 (ca. 50-90gr)?

 

 

(de lowryder#2 heeft blijkbaar een betere smaak...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik denk dat ik een 6-8tl lampen (108-144watt) van 18w ga gebruiken. Die zullen dan 24uur per dag opstaan.

als plant twijfel ik nog tussen lowryder #1 en #2

-in geval van LR#1: een kast van 0.8x0.8x0.8 (bxdxh). 3x3=9planten (ca. 45gr)

-in geval van LR#2: een kast van 0.8x0.8x1 (bxdxh).

hoeveel lowryder #2 geraken daar dan in? ook 9 (ca. 120gr) of is het meer iets van een 4-6 (ca. 50-90gr)?

(de lowryder#2 heeft blijkbaar een betere smaak...)

 

 

hey stm een paar dingen en tips.

 

1. 120 gram???? ik neem aan dat je dat over alle 9 planten bedoelt he ??? wat per stuk red je NOOtT zelfs onder 100 watt niet met die lowryder soortjes ( al is 120 gram droog voor 9 lowryder nog aardig wat hoor )

 

 

2. ik zou je tl verlichting lekker op 20 uur houden dat is in 2 uur meer dan normaal in de groei fase bij de normale lampen. die 2 uur zorg er dan ook voor dat je het aantal licht opvang bij de plant compenseerd met het aantal lumen van de verlichting. ik weet neit meer precies hoeveel lumen een tl lamp heeft maar weet wel dat het er een per 1000 waren.

 

als je het zeker wilt weten meot je ff bij mactrunk micro/fluo kweekverslag kijken daar staat een hoop in !!!!

 

3. wel een kweek verslag maken heah als je begint!!! ik wil zelf ook een tl hok bouwen speciaal voor lowryder dan kan ik mooi alles afkijken bij jou :)

 

4. ik zou zeker wel een wortelstimulator nemen als ik jou was al is het misschien niet voor de opbrengst je plant slaat veel beter aan. de bloei stimulator is aan jou ik gebruik er op dit moment wel een voor mijn lowryders in de tuin het is van het met HESI, kost nit veel en het verbeterd het bodem leven waar je allen maar van kan prfiteren is het niet in gewicht dan wel in kwaliteit

 

 

veel succes

 

greetzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen ervaring met lowriders dusver, maar ik gebruik wel een duo fluor voor de groeifase (2X80w) en dat werkt echt wel prima, ik merk geen enkel verschil in groei onder de duo fluor of mn 250 HPS of MH, op voorwaarde dat je em natuurlijk wel dicht genoeg bijzet(luxmeter ftw)...en de warmteontwikkling van de duo fluor (met ingebouwde ballast) is ook veel lager dan een 250w hps (of zelfs 150w) , er staat opt moment een pracht van een "kerstboom" mazar onder :)

 

als je toch een hps systeempje koopt, ga dan dadelijk minstens voor 400w, het prijsverschil tussen 250 en 400 is zo klein dat het de moeite niet is (mijn 400w system met gro-lux hps koste welgeteld 5E meer dan mn 250w hps), voor euro/lumen is hps ook nog steeds de beste keuze

 

 

omg post virgin no more 0_0

 

groetjes

 

sly

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. 120 gram???? ik neem aan dat je dat over alle 9 planten bedoelt he ??? wat per stuk red je NOOtT zelfs onder 100 watt niet met die lowryder soortjes ( al is 120 gram droog voor 9 lowryder nog aardig wat hoor )

die getallen zijn inderdaad van alle planten samen, de waarden heb ik van: http://www.snow-white.nl/lowryder2/lowryder2zaden.htm

ik heb op een 12.5-15gr per plant gegokt (wat natuurlijk mijn streefdoel zal zijn).

let dus op ik heb het bij die 120gram over een lowryder#2, geen lowryder#1...

 

2. ik zou je tl verlichting lekker op 20 uur houden dat is in 2 uur meer dan normaal in de groei fase bij de normale lampen. die 2 uur zorg er dan ook voor dat je het aantal licht opvang bij de plant compenseerd met het aantal lumen van de verlichting. ik weet neit meer precies hoeveel lumen een tl lamp heeft maar weet wel dat het er een per 1000 waren.

als je het zeker wilt weten meot je ff bij mactrunk micro/fluo kweekverslag kijken daar staat een hoop in !!!!

ik begrijp niet goed wat je bedoelt. is het niet beter om gewoon 24u licht te geven? lowryders kunnen dit aan en zullen zelfs beter ontwikkelen in 24u licht. op die site hierboven doen ze het ook zo...

in mactrunck zijn kweekverslag staan inderdaad veel interessante dingen. maar let op: hij heeft andere planten staan hé. (de 2de pagina van het kweekverslag gaad wel niet open:blink:)

 

3. wel een kweek verslag maken heah als je begint!!! ik wil zelf ook een tl hok bouwen speciaal voor lowryder dan kan ik mooi alles afkijken bij jou :smoke

zeker, hoe moet ik de kweek anders tot een goed einde brengen zonder de hulp van de echte kenners B) :) :cry

 

4. ik zou zeker wel een wortelstimulator nemen als ik jou was al is het misschien niet voor de opbrengst je plant slaat veel beter aan. de bloei stimulator is aan jou ik gebruik er op dit moment wel een voor mijn lowryders in de tuin het is van het met HESI, kost nit veel en het verbeterd het bodem leven waar je allen maar van kan prfiteren is het niet in gewicht dan wel in kwaliteit

ik heb er al aan gedacht en ga het de eerste keer niet gebruiken. de volgende keer misschien op enkele plantjes. als ik het de moeite waard vind, want:

Stimulatoren helpen het bodemleven. Hierdoor nemen je planten voedingsstoffen in je bodem sneller op. Dus het heeft wel zin, maar ik denk niet dat je de kosten van de stimulatoren er in de eerste kweek uit haalt (30 euro voor stimulator, dan zal je iets van 6 tot 10 gram meer moeten krijgen, wat voor een 100 watt kweek aanzienlijk is)

 

(btw: thanx voor de vele reacties, ze zijn een enorme hulp om een beter idee te krijgen van wat ik me mag verwachten)

 

nog even mijn vraagje herhalen: hoeveel lowryder #2 geraken er in een kast van 0.8x0.8x1 (bxdxh)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wou je wel nog even laten weten dat 15w tl niet erg goed gaat, 1 ballast per 2 lampen(meestal), dus 3 a 4 ballasten in totaal geven veel warmte (tenzij je externe balasten maakt, maar dan wordt het echt wel gek duur). je moet ok al op 1cm of zo van de tl buis zitten om over de 30000 lux te geraken, en de intensiteit neemt snel af.

 

de 3 succesvolle tl methodes die ik ken zijn de short tube tl ala duo fluor (2X 55 of 80w), een "nomale" tl bius van 60+wat die schuin over de plant geplaatst word, en een of ander professioneel systeem met 8 tl lampen met ingebouwde spiegel etc (prijzig)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik wou je wel nog even laten weten dat 15w tl niet erg goed gaat, 1 ballast per 2 lampen(meestal), dus 3 a 4 ballasten in totaal geven veel warmte...

 

ik ga waarschijnlijk dubbele 18w (niet 15w?) tl-lampen gebruiken, met inderdaad ingebouwde ballast(1per 2lampen). de lampen hebben zelfs een accu voor als de stroom uitvalt! (kunnen 1.5u zonder stroom functioneren, en kosten slechts 15euro = armatuur en 2lampen)

ik het er zo al eentje staan voor bijlichten en voorgroeien van mijn buitenkweekje. ik heb ook al ondervonden dat de armatuur warmte afgeeft, maar dat lijkt me niet zo dramatisch te zijn. er zal trouwens de hele kweek land een ventilator in de kast staan. ook zal ik enkel kweken tijdens september - juni, dus de temperatuur zal niet meteen extreem kunnen oplopen.

ik kies ook niet voor 1van de professionelere lampen, omdat ik dit puur voor het plezier doe :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je lowryder#2 in potten van 2-3l zet, blijven ze dan iets kleiner dan normaal (40-80cm)?

dat zou wel handig zijn, iets groter dan LR#1, met een grotere opbrengst en een betere smaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ondertussen al beslist dat ik het ga doen met LR#2.

maar na het lezen van verschillende kweekverslagen slaan de twijfels over de lamp nog harder toe.

150w HPS, 108w tl-lampen of een mix van tl en spaarlampen?

 

-de kast is maar max 1.20m (waarschijlijk 1m). ik weet niet hoeveel afstand je moet houden tussen een

150w HPS en de planten, maar ik veronderstel dat het wel heel nipt zal worden...

het voordeel is wel dat de opbrengst hoger is en dat de lamp goedkoper is. (maar 1lamp, andere zijn er meerdere)

de lamp kost 55€...

 

-de 108w tl-lampen zullen in het totaal ook iets van een 55€ kosten (is eigelijk voor 72w want had al 2*18w lampen staan)

het zouden dan 2*18w daylights zijn + 4*18w witwarm. in de groei kan het zelfs 6*18w daylights, want die heb ik genoeg... (krijg je bij de armaturen)

 

-van spaarlampen heb ik enkele sterke kweekjes gezien, zijn wel duur denk ik.

 

ik zou nu eens willen vragen wat jullie aanraden.

wat zou het beste rendement hebben, gezien mijn beperkte mogelijkheden qua ruimte? (het moet vooral zijn geld waard zijn!)

 

edit: 150w HPS kost 68€

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...