Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest

schakelkast/relaiskast

Recommended Posts

Guest

wat is het voordeel hiervan een vriend van mij beweert dat je zo veel meer lampen op je groepenkast kan zetten omdat de relais de stroom verdelen....klopt dit?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

bullssss,

 

een relais heeft als voordeel dat de stroom(piek) niet door je tijdklok hoeft te gaan. Die kan verbranden en 'vasplakken' zodat bv je lampen continu gaan branden. De klok schakeld je relais en daar gaat dan de dikke vette stroom door naar je lamp(en).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft relais niks mee te maken, Op een normaal groepje 16A kan je maximaal 4 lampen van 600 Watt kwijt (ongeveer 3,3 A per lamp=13,2 A)

Kan je d'r eventueel nog een 20 A stop indraaien, moet er een andere passchroef in je meeterkast (een blauwe) Mocht je drie fase (krachtstroom) hebben kan je dit 3 keer doen, maar zou niet hoger gaan dan 20 A omdat je hoofd stoppen meestal 25 A zijn. Kan je wel verhogen maar ben je niet legaal meer bezig.En je moet nog rekening houden met je afzuiger, inblazer etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb eens 3x600 op een bouwmarkt klokkie gezet...ging paar dagen goed, ding kon 3500W aan dus...tot ze ineens niet meer uitgingen, andere klokkie proberen, direct kapot...dingetjes opengehaald een bleken een paar van die kleine koperplaatjes aan elkaar gebakken te zitten...dit zijn echt flinterdunne plaatjes en als daar dus bij het opstarten een beetje te heet worden...neem geen risico's met electra, gewoon even relaitje halen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, maar als je naar een groothandel gaat kan je beter om een magneet schakelaar (gebruik zelf altijd 20 A (4 maak contacten van 20 A)vragen met C karakterastiek, die zijn het beste bestand tegen hoge inschakel pieken, als je automaten op je bord gebruikt B of C karakterastiek.

Heb in het verleden borden gebouwd met hager magneet schakelaars 20A A kar. ook deze bleven naar verloop van tijd plakken.

 

Maar de vraag was volgens mij hoeveel lampies je op een groepie in je huis kon draaien, dit word dus niet meer door gebruik van een relais of magneetschakelaar. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

van een 16 Amp stop kun je max 3500 Watt trekken, dus das 8 lampen

alleen hou je verder niets meer over voor je afzuiger/inblaas enz.

 

verder lampen altijd schakelen via een magneet

en gebruik sperfilters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...