Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
J/L

Wortel Rot !

Recommended Posts

me dames staan nu zo'n 2 weken en ik heb altijd een aantal reserve staan. Nu heb ik bij een paar afvallers wat wortel rot ondekt ! :wOOt

 

wat kan ik nu het beste doen ?

 

Ik heb net nieuwe aarde en bodembacterien/schimmels toegevoegd ! Moet de aarde weg ? :rofl

 

gr J/L

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk niet :rofl

 

Gewoon nieuwe stekken erin zetten.

 

Je doet toch ook meerdere rondjes met je aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ tokkie:

 

Ik draai altijd meerdere rondes met aarde maar ik heb op aarde nooit wortelrot gehad.

 

Wel op cocosslabs en toen heb ik het hele zooitje eruit geggooid !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te nat gestaan?

 

Misschien zat het al in de stekken?

 

Waren de worteltjes wel mooi wit?

 

Of bruin? = wortelrot

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wortels die onderuit de voorgroei potjes kwamen waren mooi wit, alleen toen ik het kluitje uit elkaar trok zag ik de wat minder mooie wortels.

 

Dus het beste is om nieuwe stekken te zetten volgens jou.

 

Wortel rot is toch een vorm van schimmel ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fusarium is een besmettelijke ziekte die gelukkig niet zo heel veel voorkomt.

 

Is gemakkelijk te herkennen omdat dan uiteindelijk ook de stammetjes scheuren.

 

Ik denk dat je "gewoon" wortelrot hebt maar een foto zou misschien wel handig zijn. :rofl

 

Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tokkie, of je de stekken weg moet doen bij wortelrot is denk ik niet zo zeker als jij zegt. Ik heb zelf in de tuinbouw gezeten en vaker gezien dat het te herstellen is. Het volgende artikel dat ik tegen kwam beaamt dat ook:

 

Pythium

Deze schimmel veroorzaakt wortelrot. De volgende symptomen kunnen optreden: slecht ontwikkeld wortelstelsel, bruine worteluiteinden die afgestroopt kunnen worden, stagnatie van groei waarbij de bladeren vaak gebrekverschijnselen vertonen. De schimmel is gewoonlijk te beschouwen als een zwakteparasiet en tast planten aan onder voor de plant ongunstige groeiomstandigheden. Te natte teeltomstandigheden bevorderen het optreden van de schimmel. Bij een aantasting aangieten met een chemisch gewasbeschermingsmiddel. Herstel van een aantasting is meestal mogelijk.

 

Zeker bij stekken zou ik proberen de aangetaste wortels buiten het steenwolblokkie te verwijderen, goed af te spuiten en ze in nieuwe drogere aarde te zetten. Omdat de steenwol zo'n andere absorptiegraad heeft heb je grote kans dat die niet te nat zijn en de wortels daarin nog goed zijn. Probeer het zou ik zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...