Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BlOw-GrOwEr

Ph In Het Vat Gaat Steeds Omhoog??

Recommended Posts

ik snap er niks van elke keer als ik me vat op 6,0 heb afgezuurd en ik ben een paar dagen verder. En meet de ph waarde weer na staat hij opeens weer op bijvoorbeeld 7,1 zoals nu weer het geval is ..

De ph meter is net nieuw en is goed ge eikt dus daar ligt het niet aan .. nou weet ik ook niet als hij omhoog is gegaan of ik dan weer ph - er in mag doen om hem weer om 6,0 te krijgen....

Zijn er mensen die mij tips kunnen geven of uit leggen waar het door komt dat zal ik zeer op prijs stellen

alvast bedankt..... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit een soort kalk in drinkwater die reageert heel langzaam met de pH-, dit is een normaal verschijnsel, gewoon iedere dag pH instellen (pH- erbij). Vanaf een EC van ongeveer 1.5 stopt dit effect. De kalk bind zich dan aan de voeding (kort gezegt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

is inderdaad heel normaal,daarom altij dagelijks de ph en ec waarde controleren en bijsturen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien met chemische voeding, ik heb toch hier en daar gelezen dat de waardes dan veel stabieler blijven... Correct me if im wrong... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
gebruik je een zuurstof pomp of co2 tabs ?

ja ik gebruik co 2 cabs en laat me uitlaat in de ton blazen voor circelatie...

 

gebruik je een zuurstof pomp of co2 tabs ?

ja dat is wel het geval ik gebruik co-2 caps ja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat je ook kan doen eerst afzuren naar 5.0 en dan op zuren naar je gewenste ph dan heb je minder last van schommelingen succes groeten van sfinx

Share this post


Link to post
Share on other sites

@marietje,organische voedingen maak je altijd beter vers aan,dus geen dagen in het vat laten circuleren,chemische voedingen moet ik ook altijd dagelijks bijsturen...

@sfinx,logen en zuren kan je eigenlijk beter nooit mengen!Kaliloog +ph 7 mengen met salpeterzuur voor de groei of fosforzuur voor de bloei geeft reacties in het voedingswater,in plaats van dat de voedings ph waarde zal stabiliseren gaat deze juist onverwachte schommelingen teweeg brengen na verloop van tijd! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm......ff klankborden :whistling

 

Wanneer water teruggestuurd wordt tot onder de ph 5.0 zullen de aanwezige bi-carbonaten welke in het water zitten neerslaan en dus inaktief worden.

 

Wanneer we deze oplossing weer gaan plussen zal dit moeten gebeuren met een loog,en dus zeker niet met bi-carbonaten.

De oplossing zal nu een stabiele ph houden.

 

Tevens zal er geen licht bij het water mogen komen en de bovenkant van het watervat op de hoogte van het water afgesloten zijn,met bv een drijver.

 

Alleen met deze voorwaarden is het mogelijk om een stabiele ph te houden in je voedingsvat.

 

De extra toevoegingen zullen wel van invloed zijn op je ec-waarde.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad,en wat moet je dan weer eerst meten?Je Ec Waarde,deze zal dan weer opgelopen zijn zodat je weer water moet toevoegen,nadien is de ph waarde dan weer te hoog zodat je bezig blijft,en hoe meer je dan moet gaan bijsturen hoe chemischer het voedingswater dan zal worden wat nooit de bedoeling kan zijn,probeer daarom altijd zo nauwkeurig mogenlijk te werken met een mililiterspuitje,ik hoef dagelijks maar een druppeltje ph- toe te voegen zodat ik steeds rond de 6.0 zit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijft een dankbaar onderwerp.

 

Als je salpeterzuur(pH-) met kaliumhydroxide(pH+) mengt reageren ze dus. Het resultaat is water,

een witte neerslag en een beetje warmte.

Die neerslag is een stifstofkalium verbinding (naam weet ik zo even niet) die dus niet oplosbaar is en daarom ook de EC niet kan beinvloeden.

 

To be continued.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het aan mij ligt gooi ik geen van die rommel erin(doe ik dus ook niet).

 

Maar wetenschap is wetenschap en deze ph stabilisatie wordt op grote schaal toegepast door kas-telers en grotere hydro-kwekers.

Vergeet niet dat deze onstabiliteit door kan zetten in je medium(meestal hydro)en wanneer er geen bodemleven aanwezig is om deze te reguleren zal er een probleem ontstaan in de voedings-opname van de planten.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die neerslag is een stifstofkalium verbinding (naam weet ik zo even niet) die dus niet oplosbaar is en daarom ook de EC niet kan beinvloeden

neen,maar wel als er eerst chemische voeding met water aangemaakt zal worden in het vat,nadien moet de ph waarde afgesteld worden,en moet je gaan afzuren,de aanwezige voedingszouten gaan dan achteraf schommelingen veroorzaken...

@Sannie:Hoe krijg jij je ph waarde dan omlaag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik min met reguliere ph min .....en ja dus ook chemisch :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ander truukje wat ik tegenwoordig gebruik is deels gebaseert op het verhaal van sannie/tec.

 

Ik laat voor dat ik de EC ga afstellen, eerst de bicarbonaten neerslaan op pH 4,9 ongeveer, waarna ik de EC ga afstellen(wel opletten dat ie niet onder de pH 4,2 komt). Hier na + ik de pH weer naar +/- 5,6. Op deze manier krijg ik de pH van het vat enigsinds stabiel op +/- 5,7/5,8(na 1/2 dagen) en blijft de EC waarde eveneens stabiel.

 

Het is niet helemaal zoals het zou moeten gaan maar werkt wel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...