Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
PeeT

PH meten, waar ?

Recommended Posts

Waar kun je als beste de PH meten, in de growboxen zelf dmv het substraat (ik heb cubes, 'n soort mapito) uit te knijpen of het voedingswater onderin de bakken ?

 

Er zit altijd een verschil tussen, bv 6.2 in het water en 5.8 in het substraat, maar van welke waarde moet ik vanuit gaan ?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een continue doorstroming, dus er zou geen verschil in moeten zitten.

Bij mij iig niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt je ph het beste meten door vocht recht onder de plant uit je substraat te halen met een mattenspuitje. Dat kukt met een beetje goede wil ook op mapito. drainwater controleren heeft geen zin, de daar in aanwezige stoffen zijn niet gelijk aan de chemie in je medium (steenwol / cocos / mapito/ pu/ enz...) De ideale pH waarde in de groei en voorbloei ligt rond de 5.3 / 5.5. Daarna laat je dat langzaam oplopen naar 5.8 Als je je voedingswater hergebruikt is het zinvol om een beetje citoenzuur en enzym toe te voegen. Eeen veel voorkomend probleem met hergebruik is algvorming en daardoor "dwergplantjes Dit kun je voorkomen door bio nova aqua-bac toe te voegen. Veel andere zwakteziektes zijn te voorkomen door het gebruik van bladvoeding in de eerste en derde week.

Groetjes, Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat dacht ik al, ik controleer de waardes nu in de cubes, is wat meer werk, maar wel duidelijker !

 

Enzymen gebruik ik elke week, als ik een nieuw vat aanmaak. Voor de algen in de slangen gebruik ik anti-alg spul van Velda, krijg je bij elke dieren/aquarium-zaak, werkt echt super, na 1x toevoegen waren de slangen weer helelmaal helder.

 

Daarnaast gebruik ik elke week samen met co2 tabs bacterial van Velda/No Mercy, voor het afvoeren van de afvalstoffen.

 

De dames gaan als een speer, enige probleem is de EC, die wordt steeds hoger. Was dinsdag zelfs 3.4, maar na contact met Auqalogic (de gebruikte voeding) heb ik gespoeld, gaat nu weer goed (± 2.4)

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
De dames gaan als een speer, enige probleem is de EC, die wordt steeds hoger. Was dinsdag zelfs 3.4, maar na contact met Auqalogic (de gebruikte voeding) heb ik gespoeld, gaat nu weer goed (± 2.4)

 

Peet, er zijn wat slechte ervaringen met Aqualogic. Het vermoeden bestaat dat er teveel N in de voeding zit waardoor de planten echt onwezenlijk groen bleven en zeer slecht afbloeiden. Als je dezelfde verschijnselen ook constateert bij je planten dan is het zaak om snel over te stappen naar een ander merk bloeivoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm ... dat hoor ik dan pas voor het eerst !

 

Nog iemand slechte ervaringen met Aqualogic, misschien tips ter verbetering ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik schudde me rot iedere keer tot ik zelf begon te schudden, maar hielp niet.

Had de complete lijn, maar na 9 weken bloei alsof het week 6 was zo groen, die krengen waren niet kapot te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm een reactie op een topic met een laaste post van "20 Sep 2004, 23:02 " lijkt me niet echt zinvol hé?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...