Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Miss_J

Is Dit Een Probleem?

Recommended Posts

Guest Miss_J

Oke, geen idee of ik me zorgen moet maken of dat dit normaal is met stekken, dus plaats ik maar even een paar pics. De stekken staan nu 10 dagen in mijn kast. Sinds afgelopen dinsdag overgepot op grote potten. Een aantal stekken vertonen dit soort bladeren. Ze lijken wel goed te groeien.

Tot nu toe hebben ze schimmels gekregen maar die moeten nog aanslaan. En ze staan op all mix. Daar zou toch genoeg in moeten zitten voor de eerste weken? Dus wat proberen ze me nu te vertellen?

Foto=FTGR3GXB.jpg Foto=X76KQGLC.jpg Foto=3BWE7EUL.jpg

 

Alle info welkom.... Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey die miss J

 

Dit is een klassiek geval van teveel water.

Door het teveel aan water wordt de voedingsopname verstoort.

Oplossing;minder water geven :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Da's ook het enige waar ik het nog fout kan doen en dan doe ik het ook nog :verrygood

 

Thnx Sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

:nerd

Hey die miss J

 

Dit is een klassiek geval van teveel water.

Door het teveel aan water wordt de voedingsopname verstoort.

Oplossing;minder water geven :verrygood

 

greetz sannie

 

 

daar ben ik het niet met je eens!!!

ik heb hetzelfde probleem meerdere keren gehad

bij mij zijn dit de gevallen geweest

 

1 TOEN IK MIJN WATER HEB ZITTEN AFZUREN VAN PH 7.7 NAAR 6.5

IN COMBINATIE MET EEN ALL MIX GRONDJE DIE AL EEN HELE HOGE EC HEEFT

 

2 IS WANEER IK ROTZOOI ZOALS WORTEL STIMULATOR OF ANDERE VOEDINGS STOFFEN

AAN MIJN GIET WATER TOEVOEG

 

DUS MENSEN GEEF DIE TROEP ZO MIN MOGELIJK OF HELEMAAL NIET

 

conclusie is dat je aan de foto's kan zien dat het overvoeding is !!!

 

wat je er aan kan doen is spoelen met alleen water en de komende 4 weken

alleen schoon water geven zonder iets erin ook geen ph- of zo

en je zal zien dat ze gaan als een speer

 

by the way, als ik naar de foto's kijk kun je beter opnieuw beginnen

want volgens mij zijn die stekken al naar de klote

maar jah, da's mijn advies

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben dan maar een beginnertje maar is die conclusie niet erg voorbarig? Dat de stekken al kapot zouden zijn?

Heb het de 1e kweek ook gehad, was bij mij idd overvoeding.

2x gespoeld met schoon onbehandeld water en verder weer vrolijk doorgaan.

Had toch nog 25+ gram per plant.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben dan maar een beginnertje maar is die conclusie niet erg voorbarig? Dat de stekken al kapot zouden zijn?

Heb het de 1e kweek ook gehad, was bij mij idd overvoeding.

2x gespoeld met schoon onbehandeld water en verder weer vrolijk doorgaan.

Had toch nog 25+ gram per plant.

 

Groeten

 

nou iedereen heeft daar een eigen mening over

ze kan er nog wel mee doorgaan daarover ben ik het met je eens

als ze onmiddelijk begint met spoelen en de komende tijd alleen maar water geeft(dus ook niet afzuren)

maar ze gaan zoiezo niet zo lekker meer en dat is nou jammer

thats all

 

trouwens missy heb je ze gevoed met een wortelstimulator, voeding gegeven of het water afgezuurd??

 

en oww sannie, op de foto zie ik dat de potten redelijk droog zijn :verrygood

Edited by hyena504

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik werk met schimmels en niets anders. Ze staan dus in de all mix van de GS aangemaakt met de bio-mix (organische meststof) Toen ik ze dinsdag overpotte naar de grote potten heb ik mycorsys (schimmelsporen) toegevoegd en bacto (bacterien) door het gietwater gedaan. Als ik water geef zorg ik dat de ph tussen de 6.0 en de 6.3 zit. Er is geen risico voor overvoeding met dit systeem en ik denk dat het waarschijnlijk idd teveel water zal zijn. Gelukkig zijn niet alle stekken zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miss J,

 

Kun je iets meer vertellen over de aarde mix ?

Je hebt een zak allmix gekocht ? Van welk merk ?

En toen heb je er een soort bio mest mix aan toegevoegd ? Hoeveel ? Wat voor merk ?

 

En hoeveel procent is aangetast ?

 

Heb je de beschikking over een EC meter ?

Zou je kunnen aangeven wat de EC is in de aarde ?

 

Nou gaat iedereen natuurlijk zijn eigen ervaring delen met je, en zal je verschillende oorzaken en oplossingen gaan horen.

 

Ik zeg nog even niets ik wil eerst alles van je weten over de aarde ...

 

 

Groetjes Pekolow

 

 

ps: Als de stekjes niet aanslaan na enkele dagen en het wordt erger zou je misschien nieuwe stekjes kunnen gaan regelen.

Edited by pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Pekolow:

Ik heb all mix in de growshop gekocht maar het zat in neutrale zakken. Verschilt het dan qua merk nog?

Ik werk met de produkten van Rhizosys. Ik heb de aarde aangemaakt met hun bio-mix. Toen ik de stekken overpotte heb ik in het plantgat een beetje schimmelsporen gestrooid (Mycorsys) en door het gietwater Bacto gedaan. Ik denk dat 10 van de 30 stekken deze verschijnselen hebben verspreid door de kast.

Toen ik ze heb overgepot dinsdagavond heb ik ze water gegeven. Gisterochtend heb ik ze weer water gegeven (ph6.1 en geen andere toevoegingen). Ik heb 3 liter water over 30 potten verdeeld.

 

Ik heb geen EC meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi MissJ,

 

Die mest mix ... mag je die ongestoord er door heen mengen of zijn daar verhoudingen voor ?

Waarom zou je goede All Mix willen opwaarderen met extra mest ?

 

Ik heb geleerd dat mest eerst moet gaan werken in de grond ... het zou bijvoorbeeld minder goed zijn als de grond dan meteen wordt gebruikt ...

 

De Pre mix van Bio Bizz kan heel scherp zijn als het percentage te hoog is of er is slecht gemengt dan krijg je verschillen in de aarde ...

 

Het valt me sowieso op dat er niet wordt ingewaterd voordat er geplant wordt ...

Na het planten nog een keertje aangieten ..

 

De EC van de grond zou je moeten weten ... sowieso van de Allmix die je gekocht hebt ..

Kennelijk is die laag en vandaar dat je er mest bij mixt ...

 

Als een wortel een mestkorrel raakt dan gaat ie dood ....

 

Om echt uitsluitsel te geven van je aarde en de waardes die daar nu in zitten zou je helaas moeten gaan meten ..

 

Een goede methode is:

 

Gedeminiralseerd water ..

Een schoon potje ..

Een handje grond uit het midden van een pot waar een kloon in zit die slecht gaat.

Water mengen met aarde .. 10 minuten laten intrekken en dan die ec meter erin ....

 

Nou is de meter wel van belang dat deze goed geijkt is en van kwaliteit is ..

 

Wat ook kan is een bodem monster opsturen en dan hoor je het een week later dacht ik ....

 

 

bla bla bla ...

 

 

Heb je nog meer info over de grond ?

De manier van mengen ?

 

 

Ik hoor het wel ...

 

 

Pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miss J,

 

Ik heb er slecht van geslapen .. visioenen schoten voorbij ...

 

De eerste gedachte bij het lezen van je topic gaat uit naar een probleen in je grond ..

Ik wou je nog een belangrijke vraag stellen ...

 

Waarom mix je bij ?

En was dit nieuw voor je of is dit een reeds beproefde techniek die voorheen wel goed werkte ?

 

Je gaf het zelf al aan, het enige wat je moet doen is water geven ...

 

Om het allemaal te optimaliseren zou je wat jij ook doet dingen kunnen toevoegen ... en je water op de juiste PH brengen ...

 

In princie zou je van goede allmix al een heel eind komen ( met kleine plantjes)

 

MissJ we horen het wel ..

 

Pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ze staan nog hoor, en het gaat minder snel achteruit dan ik verwachtte.

 

Jeetje Pekolow, het was niet mijn bedoeling om je uit je slaap te houden hoor (wel goed om te weten dat de mensen hier echt hart voor de zaak hebben :verrygood ). Maar het heeft mij ook bezig gehouden. Ik heb gisteravond uitvoerig alle bladproblemen vergeleken met wat ik zie. En ik heb om half twaalf nog de grond getest op de PH. Het liet me niet los. Mede omdat ik de aarde eens goed bekeek en deze absoluut niet te nat was. Eerder te droog. Het plakte nauwelijks aan mijn handen als ik een handje vol had. Ik heb vandaag nog een grond vochtigheidsmeter :unsure: gekocht (een goedkope bij de intratuin) en een aantal potten gemeten. Ze gaven allemaal vochtig tegen het droge aan. De grond is dus niet te nat.

 

Ik waardeer de grond op met de bio-mix uit de Rhyzosys lijn, een linkje: http://www.rhizosys.nl/. Nu is dit een methode die andere kwekers ook al gebruikt hebben. Waaronder Sannie. Ik twijfel dus ook niet aan de bemesting. En als ik gisteravond eens alle foto's goed bekeken van alle bekende bladproblemen. En de ellende is dat ik allerlei symptomen van de verschillende tekorten wel herkende. En dus lijkt het me toch een ph probleem, waardoor de opname verstoord is.

 

Voor de grondtest heb ik gedestilleerd water gebruikt en hier de grond aan toegevoegd in een verhouding van 2:1. Na een kwartier bleef de ph stabiel op 6.5. Ik heb de afgelopen tijd water gegeven tussen de 6.0 en de 6.2. Als ik Rataplan mag geloven is rond de wortels 6.0 optimaal.

 

En dus gok ik zelf op een te hoge ph van de aarde. Of staan ze juist te droog en kunnen de bladeren in de temperatuur van rond de 28 graden niet genoeg verdampen omdat ze geen vocht genoeg hebben om op te zuigen. Is het misschien een soort van verbranden?

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

MissJ,

 

Ik stel zoveel vragen dat je waarschijnlijk wel je best doet om ze te beantwoorden maar er toch een paar vergeet ...

 

Net zoals met het repareren van een pc komt de oplossing uit vragen en antwoorden.

Ik wacht nog even geduldig op de rest ?

 

Pekolow

 

ps: Het lijkt wel op een verbranding ... maar ja jullie weten zelf ook wel dat al die bladproblemen op elkaar lijken.

 

Een feit is ... op een normale standdard mix zou dit niet mogen gebeuren ik zou terug gaan naar de shop en even flink klagen ..

Maar .. je mixt zelf bij .. dan zal de GS niet meer inspringen ..

Als je 50 zakken koopt is het niet gegarandeertd dat ze alle 50 top zijn .. ik heb wel eens een rotte zak hgehad die zo stonk dat ik die niet gebruikt heb, soms heb ik een kluit met mestkorrels in de hand en dan is het niet goed gemengd ..

Edited by pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik heb geen EC meter, wel een goede PH meter en die heb ik gister gekalibreerd. Die week 0.1 naar boven af. Ik heb nog een restje aarde in de zak en die zal ik nog eens testen morgen.

 

Het opwaarderen heb ik gedaan zoals aanbevolen door de leverancier. Je mengt de grond aan om samen met de schimmels en bacterien een goed bodemleven te creeeren. Helaas slaan de schimmels pas over een week aan. Ik heb goede hoop dat die de boel redelijk zullen reguleren. Ik heb het mengen van de aarde met de hand gedaan en er dus met mijn neus boven gehangen, niets bijzonders geroken, gewoon aarde.

 

Ik heb de avond voor ik wilde verpotten, de potten voor meer dan de helft gevuld en deze grond bewaterd.

 

Ik denk nu je vragen wel beantwoord te hebben Pekolow. Als ik een specifieke heb overgeslagen, stel die dan nog even opnieuw anders zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben wel onder de indruk van de moeite die je erin steekt, dat waardeer ik heel erg :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

he missy ik weet zeker dat je alles goed gedaan hebt

ik zelf weet bijna zeker dat het door het toevoegen van stoffen aan je gietwater komt

geef ze gewoon schoon water en het komt goed, voorlopig dus ook niet afzuren met ph-

je kan het beste met het afzuren van je giet water effe wachten

in het begin nemen de plantjes bijna geen voedingsstoffen op

na 3 weken zuur ik mijn water pas af, dan kunnen de plantjes er beter tegen

ik hoop dat het nog goed komt met je plantjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

MissJ,

 

Ik snap niet waarom een all mix na aanschaf al verrijkt moet worden met extra mest ...

Ik zou een ander merk kopen die misschien wel bijgevoerd moet worden maar in verloop van de bloeiperiode ..

 

Ik wil je graag helpen omdat aarde scheppen mijn specialiteit is ..

Het maken van Pre mix en het mengen van pre mix in all-mix ..

 

Ik kan niet adviseren op het gebied van hydro .. das voor de andere goden ...

 

:verrygood

 

ik zal is gaan kijken op de website van die grondleverancier ..

 

De volgende vragen zijn nog niet beantwoord ..

 

Inwateren ? Vul je de hele pot en water je hem dan zo in dat deze verzadigt is ?

 

De PH in aarde buffert constant in goede all mix zitten ph neutralliserende kalk.

 

Alle mest en kalk moet even tot rust komen in de grond, zou je daar meteen op planten krijg je ook klachten ..

 

Met het inwateren zorg je voor een goede PH en een goede bodemtemperatuur. Na het planten giet ik ze nog even op met een licht sappie wortel hormoon .. daarna geef ik misschien wel een week geen water meer totdat de lampen de grond gaan uitdrogen.

 

Koop je altijd deze zakken en is dit de eerste keer dat je mixt ? Niet wat anderen doen wat jij doet ...

 

Nou ik hoop dat je me niet lastig vindt want een antwoord heb je nog steeds niet ..

 

en als er mensen zijn die mijn informatie kunnen verbeteren of corrigeren .. doe het, ik maak ook wel is fouten, en ik maak gebruik van oude kennis van vroeger misschien is er nu wel iets beters ?

 

Pekolow

 

 

 

 

he missy ik weet zeker dat je alles goed gedaan hebt

ik zelf weet bijna zeker dat het door het toevoegen van stoffen aan je gietwater komt

geef ze gewoon schoon water en het komt goed, voorlopig dus ook niet afzuren met ph-

je kan het beste met het afzuren van je giet water effe wachten

in het begin nemen de plantjes bijna geen voedingsstoffen op

na 3 weken zuur ik mijn water pas af, dan kunnen de plantjes er beter tegen

ik hoop dat het nog goed komt met je plantjes

 

Helaas moet ik daar in mee gaan, je zou waarschijnlijk helemaal geen problemen hebben gehad als je niets had toegevoegt. Misschien dat ze sneller geel worden maar dat is tenminste nog herkenbaar en goed op te lossen met een beetje voeding.

 

Pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

****Inwateren ? Vul je de hele pot en water je hem dan zo in dat deze verzadigt is ?

Ik heb de potten tot op 10 cm onder de rand gevuld en vervolgens ingewaterd tot de grond vochtig was, niet verzadigd.

 

****Alle mest en kalk moet even tot rust komen in de grond, zou je daar meteen op planten krijg je ook klachten ..

Ik heb de ene avond potten gevuld/gewaterd en de volgende avond de planten erin

 

****Koop je altijd deze zakken en is dit de eerste keer dat je mixt ? Niet wat anderen doen wat jij doet ...

Eerste kweek, eerste keer deze aarde en eerste keer mixen volgens de gebruiksaanwijzing

 

****Nou ik hoop dat je me niet lastig vindt want een antwoord heb je nog steeds niet ..

ALs ik je lastig zou vinden, zou je dat inmiddels weten hoor :verrygood Ik leer hier ook weer van.

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi MissJ,

 

OK je hebt volgens de gebruiksaanwijzing de mest mix toegevoegd, stond daar dan ook aangegeven dat je meteen mocht planten ..

 

Ik ben een beetje van vroeger en ik kan er niet bij met me pet.

Ik heb nog nooit een all mix gekocht waar ik zelf bij moest voeren met mest voor het planten .. ..

 

MissJ ?

Je bent toch niet je oude aarde aan het opwaarderen of wel ?

Want dan snap ik het wel ...

 

Dus waren dit nieuwe zakken all mix ?

 

Heb je al gevraagd aan de GS of zij een idee hadden ?

 

ik moet me eest even orienteren ....op dat aarde merk ...

 

 

Pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Pekolow: dit was nieuwe aarde want het is immers mijn eerste kweek. En daar zal het antwoord ook wel ergens liggen. Misschien dat ik volgend jaar terug kan kijken en, inmiddels met enige ervaring, dan wel het antwoord weet.

Ik ga het maar even aankijken voorlopig. Ik blijf denk ik toch mijn water maar afzuren naar 6.0 want uit de kraan is het hier minimaal 8.4 en dat lijkt me niet gezond voor de kleintjes. Verder doe ik nog maar even niets. Te haastig dingen doen lijkt me ook niet goed. Zolang ze zo blijven wil ik even afwachten wat ze gaan doen als straks de schimmels aanslaan. Ik ga komende dinsdag weer de wekelijkse foto's posten. En tot die tijd spreek ik ze maar bemoedigend toe en zing ik af en toe voor ze. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk,ik zal het simpel proberen uit te leggen...OVERVOEDING!!!

Je gebruikt all-mix?Deze aarde is reeds rijkelijk bemest en geeft de stekken eigenlijk van in het begin een beetje te veel voeding,daar bovenop ga je dan nog eens bio mix mengen...Deze 2 aardesoorten hebben een verschillende N-P-K verhouding en grond ph waarde,dit kan alleen maar resulteren in een overvoeding!Bij te veel bewateren verbranden de randjes niet,maar gaan de onderste blaadjes eerst gaan vergelen,slaphangen en uiteindelijk uitdrogen,de rest blijft groen,je merkt dat de plantjes nauwelijks nog groeien,dat is overbewatering in dit stadium,dat is het dus niet.Je plantjes kunnen in deze fase een ec waarde aan van 1.0 tot 1.1 om ideale omstandigheden te kunnen handhaven,de all-mix bevat al net iets te veel stikstof voor dit stadium,de bio-mix minder,maar samen kan dit al snel heel veel worden.

Eigenlijk start je het best met zaai & stekgrond tot de plantjes een stevige wortelmassa hebben aangemaakt in kleine potjes,met eventuele wortelstimulator,zonder meters max 1/3e van de voorgeschreven hoeveelheid

dan mag je overpotten in biomix OF allmix,3 weken geen voeding en dan starten met bloeivoeding...

Uiteraard mogen schimmels en bacterieen gebruikt worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die mest mix ... mag je die ongestoord er door heen mengen of zijn daar verhoudingen voor ?

Waarom zou je goede All Mix willen opwaarderen met extra mest ?

 

@ Pekolow, die bio-mix is niet zo maar een meststof, dat spul word gemaakt van hoofdzakelijk druivenmost, wat na fermentatie vanalles en nog wat doet met bacterien en schimmels, als je wil kweken met rhizosfeer bacterien en mycorrhiza schimmels is die bio mix een ideale toevoeging aan je GS aarde, daar deze zorgt voor een optimaal leefklimaat voor de bacs en schimmels, je moet maar eens kijken op www.rhizosys.nl

 

@ Miss_J denk ook te veel water, bij jou mannier van kweken met bacs en schimmels kun je niet overvoeden tenzij je te veel water geeft, de plant gaat dan gedwongen door het overvloedige wateraanbod een te veel aan voeding opnemen wat anders opgeslagen was gebleven in je grondje

 

@ Sannie, nogmaals respect voor je spaar- inductie experiment, waarom zit bij de inductie er de 2700K tussen waarom niet alleen de 2100K, als ik bij de spaarlampen kijk lijkt de opstelling met alleen 2100K meer op te brengen dan die met de combinatie van beide?

 

keep up the green work :verrygood

ganjajan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rataplan,

 

Dat dacht ik ook, maar hoe kan deze GS dit zo aanbieden ?

Hadden zij toen niet meteen moeten zeggen tegen MissJ dat dat niet kan ivm met EC ...

 

Er zijn all mixen die bijna geen mest bevatten ( Jongking BV) een jerrycan met voeding voor de bloei is dan ook echt noodzakelijk.

De All Mix van Bio Bizz is aanzienlijk rijker en in de grond hebben je stekken inderdaad al een klappie te verwerken, grote gezonde klonen hebben daar aanzienlijk minder last van.

 

MissJ,

 

De volgende keer het KISS principe ?

En MissJ vindt je nu dat je zelf verantwoordlijk bent of had de GS je kunnen tippen ?

En er zijn toch ook andere pokers die dit ook zo doen ? Precies zo doen ?

 

nog een kleinigheidje .. meten is weten, was er een EC meter voor handen en had je dezelfde meting gedaan zoals je had beschreven dan had je ook de EC kunnen meten en kunnen aflezen dat deze waarschijnlijk te hoog is ..

 

Niet dat dat je klonen redt maar pas als je meet dan kun je met zekerheid zeggen dat de EC te hoog is ...

 

Pekolow ...

 

 

ps: Waarschijnlijk komen ze er wel boven op want het is en blijft onkruid.

Edited by pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch even een aanvulling op mijn vorige poost, heb over het hoofd gezien dat de plantjes zoals rataplan terecht opmerkt nog niet goed geworteld zijn, en dan is jou goeie grondje inderdaad te sterk, en kan je beter stekgrond gebruiken

verder kan je beter de grond een 2 weken voor gebruik mengen en gebruiksklaar maken kwestie van het bodemleven de tijd te geven zich te ontwikkelen

:verrygood ganjajan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...