Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

den

EC, mS, TDS, PPM, ORP

Recommended Posts

Wat zijn de verschillen en kan je alles gebruiken om de voeding in het water te meten?

 

als ik meters/regelaars gaat zoeken kom je veel ORP of PPM en andere tegen, is dit nou hetzelfde of totaal anders?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je niet weet wat je meet moet je er niet aan gaan beginnen en anders eerst gaan uitzoeken hoe of wat.

ga eerst eens kijken naar ph en de ec gebruik de zoekmachine en over een paar weken weet je alles wat je moet weten :P

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff wat een goed antwoord!! Echt top daar heb ik wat aan.

 

Ik bepaal zelf waar ik wel of niet aan begin. En volgens jouw antwoord mag ik dit dus niet hier vragen (om uit te zoeken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuurlijk mag dat.

 

 

maar waar je eigenlijk alleen maar op hoeft te letten.

is de ec. voeding. en de ph zuurtegraad van het water.

 

en waar je wel op moet letten op de tempratuur van het water.

 

hou zelf meestal tussen de 22-24 graden aan. vinden de dames fijn.

 

 

gr prettig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ec. voeding. en de ph

 

meer hoef je ook niet te meten , ja en de water temp wat Prettig ook al zei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek al een jaarje of wat op hydro dus EC en PH meten hoort daar dus bij.

 

Ik ben een automatiserings freak en hobby en kweken is ook een grote hobby, ik heb ook maar 4 plantjes.

 

Dus ik wil de PH en EC gaan automatischeren, ik wil mijn kastje eigenlijk zo gaan maken dat ik alleen de lamp en FAN nog maar hoeft te verplaatsen. Waarom?"puur omdat ik dat leuk vind.

 

Een voedingscomputer van rond de 2000euro vind ik veeeeelste duur en niet leuk. dus ik wil een los PH en EC regelaartje scoren / zelfbouwen met doseerpompjes ect....

 

Er zijn veel mogelijkheden, PLC aangestuurd, of met arduino is een hoop mogelijk. Nu ik aan het zoeken ben kom ik zeer veel tegen als mS, TDS, ORP, PPM ect.... meeste dingen zijn voor zwembaden of aqariums. Als ik via google zoek op ec regelaars kom ik steeds die andere termen tegen. Ik heb mij er nog niet super in verdiept en heb dus eerst de vraag hier gesteld omdat er mischien mensen zijn die dat al hebben gedaan en kort kunnen omschrijven wat er anders is en wat er niet of wel geschikt is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ORP weet ik niet maar PPM betekend part per million en dat is alleen als je met Co2 werkt..

voor de rest hebben je collega's hierboven alles al uitgelegd lijkt me. :)

 

miss een ideetje voor je: een geautomatiseerde luchtbevochtiger.. kan je mij miss helpen :D :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht geautomatiseerd.. DUHHHH!! :D

Luchtvochtigheid is geautomatiseerd :P ( Deze werkt niet optimaal aangezien de Temp. de voorkeur krijgt + Vochtigheid is minder belangrijk voor mij (Zaadjes)

Alleen de laatste weken is het belangrijker dat de LV laag is maar ik moet zeggen dat ik meer moeite heb om de LV omhoog te krijgen dan naar beneden.

Dag temp. geautomatiseerd

Nacht temp. geautomatiseerd

Watergeef systeem geautomatiseerd (nog wel zelf voedingsbak aanmaken eens per week)

 

Ik ga nu dus de voedings gebeuren volledig automatischeren

 

Voedingsbak gaat zichzelf vullen met water, houd het op Temp. houd het op de juiste EC en PH

 

Gaat waarschijnlijk via een PLC / arduino zodat ik een programma kan maken hiervoor

 

Oplopende EC, PK booster op een gegeven moment, spoelen, top booster ect................

 

Kortom volledig geautomatischeerd (Zo ben ik weer een paar maandjes lekker bezig)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ORP weet ik niet maar PPM betekend part per million en dat is alleen als je met Co2 werkt..

 

Ja joh, daarom ook op mijn niet co2 meter van Hanna een PPM knop :D

 

EC= electric conductivity

PH geen idee waar dat precies voor staat qua afkorting maar is zuurgraad van water (basisch of alkalisch)

PPM= parts per million

TDS= total dissolved salts en is bijna gelijk aan EC meting

M en die rare s = MilliSiemens en is bijna gelijk aan EC meting

 

alle 3 andere waarden op de meter en een

 

rest geen idee en komt ook amper voor bij canna kweken

 

Wil je uber controle dan doe je alles in PPM

 

op Google kun je terugvinden waarom PPM je 10x meer verteld dan EC doet maarja dat omrekenen is ook niet alles :P

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

De toon is aardig fel voor iemand die al een "jaartje of wat" kweekt, maar blijkbaar nog niet helemaal het fingerspitzengefühl heeft gevonden... (qua basis kennis) Ach, het komt vast door de kou dat je zo reageert :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

? ikke niet snap? vel? ja die eerste reactie ja....

 

Basis kennis heb ik wel alleen heb jij je dan verdiept in de andere manieren van je voeding meten? PPM, EC, TDS, ect.... ikke niet.

 

maare ik heb me ondertussen iets meer ingelezen en alles is dus eigenlijk gewoon een beetje hetzelfde.

 

http://www.hydroponics.net/learn/debate_over_ec_and_tds.asp Het zijn de verschillende manieren van voeding meten en je kan alles gebruiken voor het meten van voeding

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom geen bio kweek ? niets afzuren niets meten gewoon groen

Share this post


Link to post
Share on other sites
maare ik heb me ondertussen iets meer ingelezen en alles is dus eigenlijk gewoon een beetje hetzelfde.

 

Nog maar een keer goed lezen dan want de afgelezen waarden vertellen je heel andere dingen :D

gallery_22678_8365_76559.jpg

 

EC is een leuke om naar een "deler" om te rekenen maar verteld je helemaal niks en per fabrikant meter zoals boven te zien kun je aardig de mist in gaan :P

Temperatuur compensatie is een groot ding bij EC meters en zit daar een afwijking in kun je :D

 

PPM/TDS is altijd goed, omrekenen naar EC.. tsja hangt van je meter en conversie af en scheelt een flinke slok op borrel soms al verteld men je er dat bij aanschaf vd meter niet bij :)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool Den, ik ben zelf ook bezig, met eigen spullen.

Maar dan voor DWC.

 

Maar voeding.. brrrr... daar begin ik voorlopig nog niet aan.

Al was het alleen maar dat een EC sensor 100+ euro is PH is ook zo iets geloof ik.

Om over een zuurstof sensor maar te zwijgen (140 KUCH)

 

Als deze kweek over is ga ik mijn humidifier aansturen, ik meet al humidity maar stuur er nog niets mee aan, zit te wachten op een relai blok van 8 stuks voor mijn arduino.

Dan kan ik acht apparaten schakelen :P

 

Misschien kun je uit dit project wat nuttige info uit halen mbt het automatiseren van voeding: http://peterphrastus.com/drupal/HydroHomeS...roponics_system

Share this post


Link to post
Share on other sites
ORP weet ik niet maar PPM betekend part per million en dat is alleen als je met Co2 werkt..

 

Ja joh, daarom ook op mijn niet co2 meter van Hanna een PPM knop :P

 

allemaal leuk en aardig dat het erop zit, maar werk je ook met Co2?

zo niet dan is het niet van toepassing, ja je kan lezen hoehoog het is.. spannend 'joh'

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het buitenland drukken ze de concentratie zouten in water ook wel eens uit in ppm. Het zijn dan de deeltjes zout tov de deeltjes water. Het zegt dus iet over hoeveel zouten er in het water zitten.

 

Ec meet de geleidbaarheid van stroom in water, dit wordt hoger naarmate er meer zout in zit. Dit zegt dus ook iets over hoeveel zout er in het water zit.

 

In principe hetzelfde dus, op de interpretatie na dan...Voor het gemak zou ik voor een ec meting gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor het gemak zou ik voor een ec meting gaan.

 

Zolang je je de voeding niet zelf maakt +1 :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
ORP weet ik niet maar PPM betekend part per million en dat is alleen als je met Co2 werkt..

 

Ja joh, daarom ook op mijn niet co2 meter van Hanna een PPM knop :D

 

allemaal leuk en aardig dat het erop zit, maar werk je ook met Co2?

zo niet dan is het niet van toepassing, ja je kan lezen hoehoog het is.. spannend 'joh'

 

:D

arme jongen, zelf geen geld voor speeltjes en afzichtig op wat een ander heeft?

Je weet echt waar je het over hebt he :)

ooit een PH/Co2 combi meter van Hanna tegen gekomen?

 

ik kweek voor eigen medicijn dus opgefokt doen met kooldioxide is nergens voor nodig hier :P

 

Mijn meter is een Grocheck van Hanna (9813) en is in staat om EC, PPM en PH te meten en beschikt over primo CF dus nooit wachten en amper calibratie (1xpjr). Kan hem aan iedereen aanraden al is de sensor wel aan de prijzige kant indien kaduk.

 

ontopic:

met een PPM meting meet je veel kleinere eenheden dan met EC

 

praktijk:

doe maar eens een druppel stimulator (Calgel is leuk) in een liter water en meet de EC en als je kunt ook de PPM :)

 

je bent veel nauwkeuriger in wat je doet, in NL is het een en al EC wat de klok slaat, in de USA waar hydro major is kijken ze je raar aan en vragen of je de PPM waarde niet weet van je schema want ze kunnen er niks mee, zal wel aan shitty water en osmose etc liggen denk ik :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar beste man dat geld toch niet voor hem, dus wat moet ie ermee dan..

daar vraagt hij toch niet om, lief van je dat je het uitlegt hoor :P

en ik zal de laatst zijn die op afzichtig? (is dat een woord?) is op iemand anders.. alsjeblieft hoor

nee precies ik ''krijg'' m'n speeltjes.. ik ben niet zo rijk als U

en opgefokt met kooldioxide? lol?

 

fijne dag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kon eerst geen EC meter vinden die makelijk aan arduino te koppelen zijn, nu ik een EC meter heb gevonden ga ik die gebruiken :D

 

Mocht de controller ooit klaar zijn (6 maandjes verder ofzo :P ) zal ik het posten met foto's

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...