Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Neville's Haze (Spliff Seeds - Gold Line)

Recommended Posts

INLEIDING:

 

Spliff Seeds heeft mij gevraagd om hun Nevilles Haze van de Gold Line te groeien en mijn bevindingen te publiceren (en als het positief is is het mooie reclame uiteraard). Omdat ik het soortje erg interessant vind en weleens wat anders wil groeien (normaal kweek ik Cinderella ’99) heb ik hiermee ingestemd. Als voorwaarde heb ik gesteld dat ik volgens mijn eigen methode kweek en alleen de waarheid op schrijf (dus geen mooi verkoopverhaal houd).

 

Voor mij zijn de volgende erg belangrijk en daar zal ik dan ook het geheel op beoordelen (gerangschikt op mate van belangrijkheid):

- Smaak en kwaliteit van het eindproduct.

- Grootte (ik wil compacte planten met compacte toppen, dus geen grote slungelige planten met fluffy toppen).

- Stressgevoeligheid (ik heb een hekel aan zaden in mijn wiet, dus herma’s zijn absoluut voor mij een groot minpunt).

- Kiemkracht van de zaden (ontkiemen ze goed en krijg ik sterke kiemplantjes).

- Groeisnelheid (de voorgroeitijd en de snelheid waarmee ze in de bloei gaan bepalen of het soort interessant is).

- Bloeitijd (de werkelijke bloeitijd gerekend van de eerste bloeiverschijnselen).

- Opbrengst (is het de moeite waard qua energie en kosten).

 

SOORT OMSCHRIJVING:

 

Bron: internetsite

Deze hybride soort is een kruising van Afghani #1, Original Haze en een Northern Lights. De originele Haze bestaat uit Thai, South Indian (white widow’s moeder), Mexican en Colombian (Highland Gold) Sativa genetica. Een Sativa dominante plant (95%) met een hoog THC percentage en een hoog CBD gehalte van 1.01%. Eén van de meest pure Haze soorten die er bestaat en dus veelvuldig gebruikt om mee te kruisen. Ze is een zeer medicinale plant. Na vele generaties van selectie en terugkruisen hebben we een stabiele soort weten te ontwikkelen en haar lengte weten te beperken. Ze heeft een grote opbrengst, is zeer homogeen en is snelbloeiend. Met een bloeitijd van 8 tot 9 weken is één van de snelste Haze soorten. Ze blijft gewoon doorbloeien lang 12 weken, unieke soort dus. Des te langer je haar laat staat des te meer THC wordt afgebroken en des te meer CBD ontstaat.

 

Een typische Sativa; lang, gestrekte plant met lange, nauwe schutbladeren. Ze heeft dunne takken met ranke, lichtgroene bladeren. Doordat ze niet bossig is qua structuur kan licht dus eenvoudig de lager gelegen takken en internodes bereiken. Er ontstaan hierdoor overal witte toppen. Ze zal één grote hoofdtop aanmaken en over de hele plant kleinere nugs. Deze toppen zijn niet zo compact als bij een Indica, maar je zult versteld staan van het totale gewicht. Zeer indrukwekkend. Om lengte te beperken kan je haar direct op 12/12 zetten of continu licht geven tijdens slechts één week groei. 6 planten per 1m2 is het maximum, aangezien ze de ruimte nodig hebben. 1 op de 5 planten kan banaantjes vormen na de 7e week bloei. Maak je echter geen zorgen deze banaantjes, want deze zijn niet stuifmeelvormend!

 

Ze heeft die typische dennenappel geur en en zoetzure, bloemige Haze smaak. Haze No.1 heeft een sterke psychoactieve high. Daarnaast bezit superbe medicinale eigenschappen.

 

Medicinaal gebruik: ziekte van Crohn, epilepsie, depression, MS en andere spasmen gerelateerde aandoeningen.

 

• CBD zeer hoog (1.02%)

• THC zeer hoog (20%)

• Sativa 95%

• Hoogte 120-150 cm

• Bloeitijd 8-9 weken

• Gemiddelde moeilijkheid om te kweken

• Opbrengst 500 gram per vierkante meter

 

LEVERING

 

De verpakking is eenvoudig maar voldoende. De zaadjes zitten in een plastic buisje beschermd en het geheel is weer verpakt in een bubbelenvelop. Dus de zaadjes zijn onbeschadigd aangekomen. En gelijk bij ontvangst in de koelkast bewaard.

 

gallery_35845_15443_1060574.jpg

 

MEDIUM

 

Als medium gebruik ik aarde. Ik begin met 0,7 liter potten welke ik voor 1/2 deel vul met Plagron Lightmix. Dit omdat de plantjes in het begin strekken en ik dan de pot later steeds aanvul tot maximaal aan de rand. Hierdoor worden de kiemplantjes ze minder dun en lang in het begin (want je graaft een stuk steel in, tot maximaal de lobblaadjes).

 

Na het voorgroeien gaan de plantjes in grote 18 liter potten. Deze vul ik met met dezelfde Light-mix van Plagron. De keuze voor lightmix is dat je zelf bepaald wat de planten krijgen en zo beter kunt sturen naar behoefte.

 

De potten plaats ik op een worteldoek. Hierdoor groeien de wortels door de potten heen in dit doek. Het voordeel hiervan is dat teveel aan water in het doek gaat zitten en niet in de aarde onderin de potten. En er worden meer wortels aangemaakt wat de plant beter maakt. De wortels nemen het water uit het doek erg goed op en voorkomen wortelrot onderin. Wanneer ik dit niet doe dan gaat het teveel aan water altijd naar één zijde toe (de ondergrond is nooit exact waterpas) en dan krijgen die planten veel meer water dan de rest. Hiermee voorkom ik dat.

 

VOEDING

 

Als voeding gebruik ik diverse producten van verschillende fabrikanten. Ik heb voor mezelf ervaren dat de onderstaande producten voor mij het beste werken. De producten zijn:

- Hesi wortelstimulator

- Hesi power zym (enzymen)

- Plagron Grow (groeivoeding)

- Hypro A+B (bloeivoeding)

- Hesi PK 13/14

- Plagron Green Sensation

- Hypro Spray Mix (voor wanneer ik de planten bespuit)

- PH- en PH+ van canna (voor de juiste zuurgraad)

 

Voor de meting maak ik gebruik van PH-meter) en EC-meter (beide temperatuur gecompenseerd). Bovendien meet ik het volume van het water nauwkeurig af om zo de hoeveelheid toevoegingen exact te kunnen bepalen. Ik hanteer daarbij het onderstaande schema. Uitgangspunten voor het schema zijn dat ik 3 weken voorgroei, 10 weken bloeitijd nodig hebben en dat de plantjes na één week 12/12 de eerste bloeiverschijnselen gaan vertonen (dit zijn dus aannames en wellicht moet het schema hierop bijgesteld worden).

 

gallery_35845_15443_259077.jpg

 

Ik zuur het water in het begin af tot een PH-waarde van 5.8. De nog jonge wortels kunnen zo makkelijker groeien. Ik hanteer deze waarde tot en met de eerste week dat de lampen op 12/12 zijn gegaan. Daarna hanteer ik voor de rest van de kweek een PH-waarde van 6.0.

 

Ik geef in het begin (de eerste week) alleen water met enzymen en/of wortelstimulator. Vanaf de tweede week geef ik een groeivoeding mee.

 

Na drie weken voorgroei in mijn voorgroeikast pot ik ze over in de grote potten (en plaat ze dan in de bloeikast op 12/12). Daarna geef ik nog één week groeivoeding. In week twee 12/12 ga ik de groeivoeding vervangen door bloeivoeding. Ik bouw dan de voeding langzaam op tot een EC waarde van maximaal 1,8 (Haze hebben niet veel voeding nodig). Dit hanteer ik tot de één na laatste week, tenzij de planten tekorten of overschotten laten zien, dan pas ik de voeding daar uiteraard op aan.

 

Vanaf de 5e week dat ze bloeien geef ik een halve dosis PK 13/14 voor de extra ondersteuning in het aandikken van de toppen. Dit geef ik twee weken. In de 6e week dat ze bloeien geef ik green sensation mee tot de één na laatste week. Dit zorgt voor extra suikervorming en vind ik een betere smaak geven.

 

De eerste weken doe ik de planten af en toe natspuiten. In dit water doe ik de Spray Mix toevoegen. Hierdoor zullen ze via de bladeren wat extra voeding krijgen. Dit omdat ze soms wel wat voeding nodig hebben, maar de potten nog te nat zijn om voeding te geven. Hierbij hanteer ik wel de halve dosis om overvoeden te voorkomen. Dit water zuur ik af op 5,8.

 

Tijdens de gehele kweek geef ik één keer per week wortelstimulator mee in het voedingswater. Dit om de wortelgroei te blijven stimuleren. Immers is het wortelgestel van de plant de basis om een goede plant te krijgen en houden. Ook geef ik één keer per week tijdens de gehele kweek alleen afgezuurd water met enzymen. Dit om geen voedingsoverschot te krijgen in het medium en de enzymen zorgen voor een goed bodemleven.

 

VOORGROEIEN

 

Ik groei de planten voor in mijn zelf gemaakte houten kast. Deze heeft de volgende elementen:

 

- Superplant T5 96 Watt (4 x 24 Watt) verlichting – lampen kleurcode 865 (daylight)

- tijdschakelaar voor de lampen en ventilatie inpanig

- 3 mini computerfans Ø 60 mm voor luchtcirculatie in de kast en luchtafvoer

- Passieve inlaat, lucht vanaf de ruimte zelf (dus voorgewarmd)

- Elektronische luchtbevochtiger

 

Ik plaats de potten op een verhoging (aluminium rek). Hierdoor staan de potten van de grond en is het minder koud. Op de foto hieronder is de opstelling te zien.

 

gallery_35845_15443_6128000.jpg

 

gallery_35845_15443_1683613.jpg

 

AFBLOEIEN

 

Ik bloei de planten af in mijn andere zelf gemaakte houten kast. Deze heeft de inpandige maten van 94 x 119 x 198 cm (b x l x h) – 1,11 m2 vloeroppervlak. Verder heeft deze kast de volgende elementen:

 

- 600 Watt HPS lamp (Philips green power)

- Adjust-A-wing Avenger medium lampenkap

- Standaard E-VSA (BALL)

- Relais Davin DV 12 + tijdschakelaar voor de lampen

- Twee zwenkventilators (verstelbaar in hoogte boven de planten)

- Ruck buisventilator Ø 125 mm - 350 m3/h

- Koolstof filter Phat 650 m3/h – afzuiging rechtstreeks naar buiten

- Frequentie gestuurde regelaar voor de ventilator (CLI-MATE FC2010-T 7A)

- Dubbele actieve inlaat (computerfans Ø 140 mm – 2 x 107 m3/h maximaal) – lucht vanaf de ruimte zelf (dus voorverwarmd).

- Extra passieve inlaat Ø 125 mm 3 stuks

- Elektrische thermometer + hygrometer (sensor in de kast)

- Plafond brandblusser boven de kast en in de kast en gekoppelde rookmelders (zekerheid boven alles)

- Elektronische luchtbevochtiger

 

Omdat ik in potten van 30 cm hoog afbloei, in combinatie met 600 Watt HPS is de maximale hoogte dat de planten mogen hebben ongeveer 110 cm (ik ga tot 50 cm van de lamp af en de lamp kan niet strak tegen het plafond). Ik zal de planten dus moeten beperken in het groeien. Dit doe ik door ze redelijk kort voor te groeien (daardoor zet ik er meer per m2).

 

ONTKIEMEN

 

Ik heb de zaadjes 24 uur voor de start uit de koelkast gehaald om zo op temperatuur te komen. Op 9 maart 2013 heb ik 15 zaadjes tussen nat keukenpapier (kamertemperatuur) gelegd. Dit keukenpapier met zaadjes heb ik tussen twee schoteltjes gelegd onder een TL-buis om de temperatuur te waarborgen. Mijn bedoeling was om minimaal 12 zaadjes over te houden om mee te kweken.

 

gallery_35845_15443_978284.jpg

 

gallery_35845_15443_808899.jpg

 

Na 1,5 dag waren alle 15 zaadjes uitgekomen, dus een prima begin. Ik heb de 13 beste in de aarde geplant. Ik gebruik de 0,7 liter potjes die voor de helft zijn gevuld. De andere twee zaadjes heb ik in steenwol gelegd omdat ik wat testen wil doen voor de volgende ronde op hydro.

 

Vandaag (17-03-2013) staan de plantjes er zo bij:

 

gallery_35845_15443_3931635.jpg

 

gallery_35845_15443_1210069.jpg

 

gallery_35845_15443_3433688.jpg

 

Graag ontvang ik reacties en opmerkingen, want niemand is te oud om te leren. Ik heb me voorgenomen om één maal per week een update toe doen, zo kunnen we goed de verschillen zien per week.

 

Gr. Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt allemaal erg interessant ik ik ben best benieuwd naar het verloop. ik zie alleen de foto's niet waar je naar verwijst en die wil ik toch wel graag zien :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn dat je hier het verslag met ons wilt delen.

Bij mij is de Neville Haze van Sensi Seeds helaas niet opgekomen :tu

Dus dit verslag ga ik zeker volgen. Hopelijk ga je er ook een damp-rookverslag van maken, maar dat is voor veel later.

 

Veel growplezier en fijne zondag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant!

Je pakt het zeer deskundig aan en geeft superveel info. We like!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakkes, dit ziet er echt puik uit. Uitgebreid en volledig neergezet zo.

 

Ik denk dat dit een eerlijk en interessant topic wordt. Vind Haze zelf wel boeiend dus zal meelezen.

Foto komt bij mij ook niet tevoorschijn, is denk ik iets misgegaan.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal.

 

Het klopt dat de foto's niet zichtbaar waren. Ik was het verslag aan het maken toen ik plotseling visite kreeg. Ik moest toen alles snel plaatsen, vandaar dat de foto's er nog niet waren. Ik heb ze nu bijgevoegd.

 

Maar wat een hoop reacties al. Dat waardeer ik wel, want dan krijg ik het gevoel dat ik het niet voor niets doe.

 

gr. Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou mooi zijn als je een goeie haze binnen twaalf week af kan bloeien.

 

Het is nogal een verschil trouwens de 18 weken (?) van GHS of 12 weken van deze breeder. Zal dan ook wel een compleet ander wietje zijn lijkt me?

 

Ben in ieder geval reuze benieuwd en je hebt een volger :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke oldschool naam voor deze strain :tu

 

1 op de 5 planten kan banaantjes vormen na de 7e week bloei. Maak je echter geen zorgen deze banaantjes, want deze zijn niet stuifmeelvormend!

 

Ik denk dat,als ze het zelf al aangeven,ze wel herma gevoelig is je elke voorm van stres zou moet vermijden.

Nu start je met tl dat geeft staks hps aanpassings stress.

Ook begin je met weinig aarde zodat de penwortel al direkt gaat krullen wat ook weer stress geeft.

 

Hoop het niet natuurlijk!

 

Suc6 en kom zeker nog eens spieken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met je kweek, PH heeft een punt, eigenlijk 2, het is een zeer kortbloeiende Neville, 10 weken, dus geen echte, ik ben benieuwd naar de bouw van de dames, doe je best :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij mij is de Neville Haze van Sensi Seeds helaas niet opgekomen

 

De echte Neville's Haze komt van MrNice.

Wie de fuck is spliff seeds nou weer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plus de aangegeven bloeitijd zou ik maar niet al te serieus nemen.

 

Als je echte Neville´s Haze hebt, kunnen ze nog veel langer staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spliffseeds draait toch al enkele jaartjes Fool, jaren geleden heb ik daar eens zaden besteld, alleen de lekkere Sweet Purple kan ik me nog herinneren, goede opkomst en een lekker rokertje.

 

Mr.Nice heeft idd DE Neville Haze, ik weet niet of TS daar ervaring mee heeft want dat zou mooi zijn ivm het vergelijk van Spliff (bloeitijd buiten beschouwing), wel jammer dat je nu pas start, ik had haar wel in de tuin willen hebben deze zomer als dit mooi afgerond zou zijn.

 

Maar ik neem een Abo'tje en ben benieuwd of Spliff wél in de buurt kan komen bij de Neville van Mr.Nice.

 

Succes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom moeten zadenbanken dezelfde naam hanteren voor een soortje wat helemaal niet hetzelfde is?

 

Een echte Neville's van 9-10weken bloei bestaat helaas nog niet, en als dat toch waar zou zijn, zouden we hem ook allemaal wat vaker tegekomen.. en waarschijnlijk growen..

 

Echte Neville's Haze is t neusje van de zalm en het zal mij verbazen als deze 9weken strain er uberhaupt iets van weg heeft!

 

Pure marketing trick van de mannen bij Spliff Seeds :tu

 

Toch wens ik je succes Jakkes en hoop ik dat je met een eerlijk oordeel komt!

Ga je deze dan wel vergelijken met een 'echte' Neville?

 

Cheers MJ :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

neville haze is van neville schoenmakers?

Zou het niet zo durven te verkopen maarja sommige mensen hebben overal schijt aan.

 

Stukje van wikipedia:

 

Neville Schoenmaker

From Wikipedia, the free encyclopedia

Neville Martin Schoenmaker is an Australian botanist and cannabis breeder known for funding in the 80's the first cannabis seedbank collective in Amsterdam called the Super Sativa Seed Club.[1]

[edit]Biography

 

Born in Australia from Dutch parents, Neville left Australia for Holland to use Cannabis to recover from a heroin addiction.[2]

Part of his recovery plan was the idea that he had to source and distribute premium Cannabis genetics from all across the world, This idea came to life when he received a Government Grant from the Dutch Government for his rehabilitation research.[3]

The seed collective he created then became a company that was named The Seed Bank of Holland.[4]

In October 1990, he was targeted by the DEA in the Operation Green Merchant for shipping seeds to the United States and was wanted for extradition to the USA, he has since left Holland to live in Australia.

In 1991, The Holland Seed bank was closed and the strains where bought by Ben Dronkers the founder of the Sensi Seed.[5]

[edit]Popular Culture

Today Neville is seen as the original father of the cannabis seed industry and many awarded strains have been creating by him and in his honour, strains like: Neville's haze and Neville's skunk.

Edited by Nighthaunter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Veel reacties, dus blijkbaar een interessant soortje. Zoals de meeste al aangeven zal het te mooi om waar te zijn dat het een echte Neville Haze is die naar 8-9 weken klaar is. Maar wie weet.......

 

Zelf denk ik dat het of een langere bloeitijd heeft (ikzelf denk 10-11 weken) of dat het flink gekruist is met een kortbloeier en dus veel verschillen vertoond met de echte Neville Haze (dit laatste zet ik mijn geld op in). Maar het kan ze ook echt goed gelukt zijn en daarmee een leuk soortje op de markt gezet. Vooralsnog heb ik alle vertrouwen erin.

 

Tijdens de groei kunnen we al zien of het de bouw van een echte Haze heeft, dus dat is het eerste vergelijk. Daarna ga ik de smaak op eigen beoordeling vergelijken met de Nevilles Haze die ik uit ervaring gerookt heb. Alleen is dit puur een persoonlijke test en is het maar de vraag hoe goed (en echt) mijn referentie was. Maar Spliff Seeds is geen nieuwe breeder en heeft zeker goede soortjes gehad, dus vooralsnog heb ik er echt vertrouwen in.

 

@PH

Je hebt gelijk m.b.t. je punten. Ik groei ze twee tot drie weken voor in de kleine potjes. Inderdaad zal de penwortel al snel gaan draaien i.p.v. naar beneden. Ik weet het, maar moet keuzes maken. M.b.t. het licht is mijn ervaring gebleken dat dit minder stress geeft dan jij suggereert. Ik heb nog een HPI 400 Watt liggen en misschien draai ik die er wel in voor de eerste groeiweken. Dit zal minder stress geven.

Maar wel bedankt voor het meedenken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante soort maar dat is niet Neville's Haze

Sorry , ik wil je niet ontmoedigen en gun je een goede oogst en weet al dat je het lukt

:tu

PS: Er is niets "bloemig" in een Haze..er is geen 95% Haze die afbloeit in 9 weken..er is geen Afghani #1 in NH..etc

Nog een zaadbank die licht op hun klanten..Als je wilt lang in business blijven dan moet je eerlijk zijn

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar Spliff Seeds is geen nieuwe breeder en heeft zeker goede soortjes gehad, dus vooralsnog heb ik er echt vertrouwen in.

 

Ik lees op hun site dat ze een verzameling van 25 legendarische soorten hebben.

Ze hebben alleen wat gefeminiseerd.

Dat maakt ze nog geen "breeder".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals al is opgemerkt, dit heeft 0,0 te maken met nevilles haze.

Ze hebben de naam gestolen en er zelf genetica bij bedacht. :tu

echte NH = NL/hazeA x hazeC

Succes iig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja, als de zaden zo goed zijn als de verkooptechnieken.

 

Laten we kijken wat er van komt.

Edited by HansWorst

Share this post


Link to post
Share on other sites

D'r staat toch ook nergens een achternaam bij. Blacklabel verkoopt ze ook. Gewoon veel mensen die Neville heten in de industrie :tu

 

Succes Jakkes en dat het een mooie snelle Haze wordt die prettig smaakt en ook nog wat brengt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry maar ik mot ff zeiken :)

Nee, er is maar 1 Neville in de wietwereld. Uitvinder van de ssh, oprichter van de eerste seedbank, hunchback of the cannacastle ect.

En de haze die als eerbetoon naar hem is vernoemd is gemaakt door shantibaba @ mr.nice.

Je hebt er kennelijk geen moeite mee, maar dit is goedkoop meeliften op een legendarische naam gekoppeld aan legendarische genetica,

waarvan geen spoor in dit product te ondekken is!

Toegegeven de genetica staat er op de website netjes bij, maar noobs die alleen de naam kennen trappen er zo wel in.

 

Nette mensen noemen hun reproduktie van b.v jack herrer > sannies jack, om maar een voorbeeld te geven.

Blacklabel is er vaag over, maar stel dat het een f2 NH is, dan heb ik er iets minder moeite mee maar voeg dan wel f2 toe.

Dat maakt het wat meer overzichtelijk ende duidelijk :wacko:

 

Jakkes suc6 met je grow, er komt vast wel wat leuks uit :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké mensen, het is me duidelijk dat dit soortje wat te bewijzen heeft. Ik zal t.z.t. eerlijk aangeven wat het resultaat is geworden. Dus lijkt het me nu het punt om op te houden met het afzeiken van het soortje en met een positieve insteek verder te gaan.

 

Zondag komt er weer een update!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt er kennelijk geen moeite mee

 

Nee, is gewoon handel en eenieder die zich interesseert voor genetica en echt datgene wenst te hebben wat er op het pakje staat, weet toch wel waar die moet zijn en telt daar de bijbehorende knikkers voor neer.

 

Idd. Jakkes, groeien dat ding, roken en laten weten of het wat was!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...