Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Grow King

PH waarde schommelt in voedingsvat

Recommended Posts

He Wférs

 

Vorige kweek heb ik ook al last van het probleem gehad dat de ph waarde in mijn vat flink oploopt na een aantal dagen...

Ik ben zo een type wat ook maar eens in de zoveel dagen even een kijkje gaat nemen om de lamp wat bij te stellen en alles even te controleren etc...

Nu zou ik eigenlijk willen dat ik een stabiele waarde in mijn voedingsvat kan realiseren en niet elke keer opnieuw af moet zuren.

 

Iemand tips hiervoor!>

 

Grtz GK :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

lucht pompje halen bij dierenshop voor aquarium :lol: 10 euro ongeveeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucht?

WTF?

 

Circulatie zul je bedoelen, luchtpompje maakt het nog erger (zgn "strippen" van water is je deel dan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Hey lostchild ik doe het al jaren met lucht pompje heb 15 watt lucht pompje op me vat bij mij blijft ph stabiel

me water blijft in beweging .

Ben geen beginer maar leer nog steeds bij jj zegt circulatie pomp zal dat eens proberen :lol:

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de snelle reactie...

Was er vergeten bij te melden dat ik er een circulatie pompje van 300l/h in heb hangen.

Ik maak meestal zo'n 30L voeding aan dus zou neer komen op 10 circulaties p/h en toch loopt de PH aanzienlijk op.

Als ik op dag a afzuur na 6,0 staat hij op dag c meestal weeral terug rond de 7,....

 

GK :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ok, dan je afstel ph een paar tiende punt lager om eea te compenseren, weinig carbonaatjes in je water dan.

 

Bij mij wordt de ph ook pas echt stabiel als ik op max van schema voeding zit, daaronder is het afstellen en dag later soms wel 1 pt hoger, reden waarom ik aanmaak en geef nu want steeds dat achteraan hollen werd ik gek van plantjes ook). Ik had een reservoir van 45ltr.

 

KAn goed gaan met luchtpompje, als er teveel gespetter is dan witte waas op je randen en dat is ca/mg en gaat je ph op de loop, volgens mij is dat wat ze met strippen bedoelen.

Nog een super inefficient ook, luchtpompje, agitatie van oppervalkte beats ass en een steentkje doet dat wel maar niet zoals een circu pompie het kan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is dus geen manier om het vat gelijk stabiel te krijgen?

 

Ik had dacht ik eens ergens gelezen had om het eerst af te zuren naar bijvoorbeeld 5,5 en dan met ph plus naar 6,0 brengen maar ben hier niet zeker van.

 

Watergeven met de hand is niet echt een optie omdat ik geen warm water heb op locatie en ik flink stuk moet lopen met het water...

Vandaar het vat wat ik eens in de x dagen vul en zichzelf doormiddel van vatverwariing op temp houdt.

 

Heb mij circulatie pompje wel voorzien van een stukje buis wat boven het water uitsteekt, misshien kan dit de reden zijn dat het hoog oploopt?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH + nooit kopen alleen ph - als ph omhoog moet water weer toevoegen :lol:

 

Heb ook gehoord gelezen dat blok turf onder in je vat ph ook naar 5.5 a 6 ph brengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat je ph+ niet gebruikt om hogere ph waarde te krijgen was me wel al even bekend...

 

Het gaat erom dat ik de ph stabiel wil houden en er met - en + een reactie zou optreden waardoor dit gebeurd....

Is hier iemand mee bekend..? of is het gewoon lulkoek!!

 

Een blok turf is geen optie! dan verstopt heel de zooi. En alleen het idee bevalt me al niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf maak k ook aan wat k geef maar heb gelloof k wel s wat gelezen hier meen van sannie dat je je ph stabieler houdt in je vat als je eerst afzuurd onder de 4 en daarna pas alles erin gooit eventueel plussen met water of wortelstim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is geen lulkoek, want je zou je wateren dus kunnen 'bufferen' met ph+, alleen is dat voor je EC niet handig (in een hydro omgeving).

 

Maaruh, je PH schommelt niet, hij loopt gewoon steevast op en dat is 'normaal'. In je water vinden allerlei scheikundige reacties plaats, oa door het toevoegen en/of afbraak van zuurstof. Maar goed, als je dat allemaal wenst te weten, dan ga je naar een vijverforum en lees je je helemaal suf. Gh, Kh etc, allemaal belangrijk voor een stabiele Ph, maar niet perse prettig voor je planten.

 

De vraag is: gebruik je een medium en zo ja, wat is het probleem dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me eigen suf lezen doe ik al heele dagen en me intresse liggen dus niet echt bij een vijverforum dus dat wordt een no go!!

 

Eigenlijk doen er geen problemen voor ik kweek op batmix van plagron, en het gaat gewoon goed!

 

Maar omdat er altijd gezegd wordt hou je ph rond de 6 en dit bij mij dus niet het geval is dacht ik het even in de groep te gooien.(met het oog op betere resultaten)

 

Even kort samengevat is het dus niet mogelijk om je ph stabiel te houden in een voedingsvat zonder daar al teveel moeite voor te doen!?

 

Gk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon ieder keer nieuw vat aanmaken :lol: heb je dat probleem niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

 

lol dan moet je toch weer afzuren

 

 

paar drupjes - erbij, klaar.

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar omdat er altijd gezegd wordt hou je ph rond de 6 en dit bij mij dus niet het geval is

 

Wie zegt dat? Weet je wel waarom ie het zegt? Zo niet, waarom doe je dat dan toch? :lol:

 

Maar even zonder dollen: de wortels zitten in een medium, niet in je vat. Wat dus belangrijk is, is de Ph van je medium en welke waarde deze precies 'moet' zijn hangt af van het type medium en het soort voeding. De Ph van je medium is te sturen met de Ph van de watergift, maar dat is weer afhankelijk van de bufferende werking van je medium.

 

Even kort samengevat is het dus niet mogelijk om je ph stabiel te houden in een voedingsvat

 

Eh.... NEE ;)

 

D'r zijn voedingslijnen die zogenaamd de Ph echt 'reguleren' (dus niet alleen afzuren, maar echt bijsturen) zoals dat Ph-Perfect van AN (kweenie of dat hier te krijgen is) en Canna Aqua (voor recirculerend).

 

Maaruh, zoals Jeice al zegt, paar druppeltje ph- werkt prima.

 

En als je er echt niet uitkomt, dan ga je toch naar de GS en het daar vragen. D'r is zelfs 1 met jouw naam en jouw logo en van wie de contactgegevens duidelijk op internet staan.... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke voeding gebruik je? Mijn ervaring met biovoeding is dat de pH altijd flink oploopt. Ik gebruik nu Canna Coco A/B en daarbij blijft de pH vrijwel stabiel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

true that, bio voeding en additieven fucken je ph

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Bio voeding werkt gewoon anders, dat is geen 'fucken'. Is sowieso met hydro een apart verhaal dat hele bio gebeuren, vooral als je recirculeert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha,

 

-bicarbonaat in je leiding water laat je ph stijgen. bicarbonaat is pas weg onder de ph 4,5 dacht ik.

- Ph+ toevoegen is geen enkel probleem. Het is gewoon voeding wat er overblijft.

-In lucht zit co2. co2 veranderd je ph waarde. Pomp je dus lucht door je water of klettert er iets, dan verandert je ph

-koop een ph controller, die houdt je ph op peil. Ook na een week of een maand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk racker dat is nog eens nuttige info.

 

Het water klettert dat gaan we dus eerst veranderen...

 

Mocht dat niet helpen kijk ik voor een ph regelaar!

 

De rest ook bedankt voor de reacties

 

Grtz GK :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
bicarbonaat is pas weg onder de ph 4,5 dacht ik

 

Andersom; om onder de 4.5 te te blijven moet 1 van de elementen om een bicarbonaat te vormen bijna volledig verdwijnen. Mierengeneuk idd :lol:

 

Maar om alles wat racker zegt te onderbouwen: een bicarbonaat is een chemische verbinding van calcium/magnesium en CO2. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bicarbonaat is HCo3.

Daar zit geen calcium of magnesium in.

Door er zuur bij te voegen valt het uiteen in water en Co2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: Ik ben geen chemicus, ik herhaal alleen wat op zowat alle vijverfora staat.

 

Maar goed, iets in mij zegt dat als je KOH kan toevoegen en dat zou meer HCo3 opleveren, dan is er meer aan de hand :lol:

Edited by Ponix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een geval van de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.

KoH is kaliloog of ph+ zoals jullie het noemen.

Heeft ook niks met Hco3 te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plaats je een knipoog en dan nog.... Internet en sarcasme :lol: , mijn fout.

 

Ik wil je best imponeren met m'n scheikundige inzichten, maar ik geloof niet dat CaCO3 + CO2 + H2O = Ca2+ + 2HCO3− (of het vergelijkbare grapje met Mg2+) Growking verder had geholpen om inzicht te krijgen in waarom d'r zoveel bicarbonaten in z'n water zitten waardoor z'n Ph steeds blijft stijgen. En da's eigenlijk m'n enige point naar growking toe: leer d'r mee leven.

 

Dat gezegd hebbende: mijn zin was inderdaad krommer dan krom en hielp 'em toch al niet verder, dus ik snap de reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...