Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Bolliex

Hoeveel lampen op welke diameter draad?

Recommended Posts

Guest Bolliex

Hello,

 

Na het probleem met de zekeringkast van de baan te hebben is nu de vraag:

 

Om 4 of 6 lampen te schakelen hoe zwaar moet je zekering dan zijn, en hoe dik je kabel ?

 

Als er nu een 20A trage zekering wordt geplaatst in combinatie met een 4 carré stroomkabel kunnen daar dan alle 6 lampen op ? Dit zou natuurlijk het makkelijkste zijn.

20A kan toch belast worden met 4400 watt ? Dus 6x600 is 3600 watt, dan is er nog 800 watt op overschot.

 

Of is het beter 2 kabels te trekken van 2.5 carré en appart te zekeren per 3 lampen dan ?

 

 

Er zou niets anders dan de lamp met vsa op aangesloten worden. Randapparatuur is een andere kring ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magneet vsa's hebben bij het opstarten een opstartpiek. Electronische eveneens, maar dan lager, naar wordt beweerd. Een zekering van 20 Ampere kan 4600 watt vermogen aan. Dus echt veel speelruimte heb je niet. Twee keer 16 Ampere geeft je veel meer speelruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

Heb electronische vsa's.

 

En met nog een dikkere kabel en eventueel zwaardere zekering ? Bv 25A ?

Is 4mm draad niet voor 25 A geschikt ?

 

25A is 5750W, das ook een mooie speling toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

20 A kan je max 4600 Watt achter hangen. De startpiek is kort daar slaat hij noet op uit.

3600 watt kan dus wel maar als je een 2e groep ter beschikking hebt zou ik het zeker verdelen. 2,5 mm2 is dan ook ruim voldoende. Continue 3600 W door 2,5mm2 kan wel maar beter voor safe gaan.

 

2x3 lampen met 2x 10 of 16 A zekeringen. Dan zit je goed.

 

Succes

 

Bollies, kijk ook hoebhet voor je zekering aankomt... je kan niet onbeperkt stroom trekken.. als de zekering buiten jenhuis er uit knalt moeten ze van de gemeente komen en gaan ze naar de oorzaak zoeken. Ik weet de situatie niet maar houd er rekening mee

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex
20 A kan je max 4600 Watt achter hangen. De startpiek is kort daar slaat hij noet op uit.

3600 watt kan dus wel maar als je een 2e groep ter beschikking hebt zou ik het zeker verdelen. 2,5 mm2 is dan ook ruim voldoende. Continue 3600 W door 2,5mm2 kan wel maar beter voor safe gaan.

 

2x3 lampen met 2x 10 of 16 A zekeringen. Dan zit je goed.

 

Succes

 

En 25A Zekering met 4mm kabel om alle 6 tegelijk in te pleuren ?

 

Bollies, kijk ook hoebhet voor je zekering aankomt... je kan niet onbeperkt stroom trekken.. als de zekering buiten jenhuis er uit knalt moeten ze van de gemeente komen en gaan ze naar de oorzaak zoeken. Ik weet de situatie niet maar houd er rekening mee

 

Wat bedoel je hiermee? En wat kan ik hier tegen doen om dit te voorkomeN?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel met sluiting voor je groepenkast.

 

@ bolliex: ik weet niet of jou groepenkast de eerste in huis/pand is of dat hij eerst is doorgetrokken naar een andere ruimte en dan jou groepenkast. Als hij is doorgetrokken is natuurlijk de gebruikte draad en zekering de max.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

Deze is rechtstreeks aangesloten op de meterkast.

 

ok1kwo.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je voor de hoofdzekering aftakt, zul je dat probleem niet hebben :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

De eletricien zal het wel veilin en wettelijk inorde stellen. Tis echt verouderd;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...