Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
secret jardin

geen aarde alleen in badkamer

Recommended Posts

de situatie is als volgt,

ik heb een vrije groep voor mijn lampen(3x600watt) alleen geen aarde

enige centraaldoos in de woning met aarde is die van de badkamer, nu heb ik gelezen dat het niet verstandig is om die hiervan af te takke

meterkast heeft 6 groepen en 1 aardlekschakelaar(die van de douche dus..)

 

nu zijn er in mijn ogen 2 opties,

en stekkerdoos met aardlekschakelaar kopen, kosten zijn dan wel €235,- :lol:, neem aan dat een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging niet genoeg is

of rechtstreeks vanuit de meterkast een aardedraad trekken

 

voor optie 2 zal ik wel wat tekst en uitleg nodig hebben, als iemand me daarin kan bijstaan graag, een electricien inhuren is geen optie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou voor optie 2 gaan, ik kan je er verder niet bij helpen maar heb hier al een aantal keer gelezen dat het geen moeilijke klus is. Ik denk dat een aarde draad toch een stuk veiliger is dan een geaarde stekkerdoos... Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dat idd een geheel vrije groep is zal het niet zo moeilijk worden om een aardedraad te trekken om dat het waarschijnlijk een (bijna) direkte verbinding is naar je stopcontact.

 

Wat je nodig hebt is een trekveer en een doos aardekabel, trekveer vanuit de meterkast invoeren naar het stopcontact of (plafond) verdeeldoos.

 

Je moet dus eigenlijk even kijken hoe de buizen lopen, als het meevalt pen je voor een paar tientjes klaar :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tabacca thx d8 ik zelf ook al aan

@doorkweker, was ik eerlijk gezegd al van plan hoor, en draden trekken enzo snap ik allemaal wel, maar aansluiting in meterkast word een ander verhaal, waar sluit ik de draad op aan bijv, want hij zal ook op de aardlek moeten komen dan

ja hoe de buizen lopen haha, word een drama om elke lamp e.d eraf te halen om te kijken of ie daar uitkomt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een aardedraad aftappen van een andere groep is verboden. Dit heeft eigenlijks niks te maken met de veiligheid: alle aardedraden gaan toch naar de zelfde aardpin. Het verbod is ingesteld omdat hierdoor de installatie onoverzichtelijk wordt. Trouwens een draad doorvoeren in een leiding waarin reeds de fase en de nul-draad zit, is best lastig. Het zou me niks verbazen dat je de reeds aanwezige draden eerst moet verwijderen en door de lege pijp opnieuw drie draden moet trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt xtreme, voordeel is wel dat de huidige draden als trekveer werken. nadeel is dat je dan al het draad moet vervangen. maar als je toch bezig bent (draad van 2,5 mm2 gebruiken)..

 

Kijk eens of er in je stoppenkast niet een metalen blokje zit aan je aarde draad. daar kan je dan je nieuwe aarde bij klemmen..

 

Zo een:

eaton%20aansluitblok%20aarde.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat denk ik ook dat je met een trekveer er niet goed doorkomt aangezien het allemaal hardekern is, maar nu heb ik zelf een kijkje genomen in zijn meterkast en hij heeft meerder stopcontacten met aarde, 1 in badkamer, en 2 in berging voor wasm. en droger, en nog 1 in de keuken..

niet zomaar ergens vanuit ging merk ik wel weer pff, maar aftakken mag dus niet? hmm

med_gallery_35330_15310_2216547.jpgmed_gallery_35330_15310_4509463.jpgmed_gallery_35330_15310_4722575.jpg

 

stel ik wil zelf een aardedraad erbij leggen, hoe doe ik dat? (even ervanuitgaande dat het kabeltrekken lukt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat misschien een optie is, is een van de reeds aanwezige draden als "trekveer" te gebruiken. Bijvoorbeeld aan de bruine draad en nieuwe bruine draad en de aardedraad vastmaken en vervolgens proberen het hele spul er doorheen te trekken. Eventueel flink wat vaseline op het beginpunt van de nieuwe draden smeren, zorgt dat ze minder weerstand ondervinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volg de geel groene die binnenkomt van onder af.. die zit meestal rechtstreeks op zo`n blokje als hierboven...

daar mag een nieuwe aarde draad bij.

 

wie heeft deze kast aangesloten?? nu zijn de blokjes onderop gebruikt voor iets anders dan aarde... dat ligt nu open... lekker link..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check je plafondcontactdozen, grote kans dat er wel een aarde draad doorgetrokken is van beneden (1 aardelek schakelaar pakt meer groepen zoiets) maar is de aarde draad nooit doorgetrokken van plafond naar de wandcontactdoos omdat dat niet hoefde en dus geld besparing was.

 

Bij mij is dat zo in alle kamers boven, normaal aan de wand maar wel een aarde draad in plafond, t'is dat ik zelf niet door kan trekken maar anders had ik alles al geaardt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@extreme,

dat zou idd een optie zijn, dus gwn de fasedraad van de automaat van de vrije groep loshalen, daar een nieuwe fase+aardedraad aan maken en dan bij de centraaldoos in de desbetreffende kamer erdoorheen trekken?

@Markie, die zit ergens achter de dinrail bevestigd zo te zien, en onderzit ie vast aan 1 van de drie witte zekeringen dus word drama

wie het aangesloten heeft? geen flauw idee, het is wel een gebouw uit '99 dus zou redelijk nieuw moeten zijn

 

@lostchild, zou idd mogelijk zijn, maar dan ben je weer ''af aan het takken'' dan kan ik em ook van de badkamer bijv, aftakken..alleen extreme ei net dat het verboden is helaas

 

edit @ lot geen aarde in centraaldoos:(

Edited by secret jardin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is verboden vanwege de onoverzichtelijkheid, maar niet gevaarlijk. Wiet kweken is immers ook verboden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, aansluiten op die aarde rail!

 

Die flexibele buizen maakt het niet makkelijker, hopelijk zijn het maar kleine stukjes...

 

Elke aarde kabel van elke groep moet apart op de rail, dus niet aftakken van een andere groep :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom niet een elektrcien? heus niet alleen wietkwekers hebben aarde nodig. smoesjes zat om te verzinnen en beste is gewoon helemaal niet zeggen hoe en wat. je wilt aarde aan laten leggen. Punt. Klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, zo zou ik ook doen. electricien weet wat hij doet, ben je zeker dat het goed gebeurd is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo lees hier als electricein toch wat foute dingen ,

@ SJ die aardrail zit er wel degelijk alleen die zie je nu niet dat bovenste zwarte kleppie op je meterkast deze kan je omhoog open klappen ziedaar een aardrail !

 

een aardlek heeft helemaal niets met een aarding aldan wel of niet aanwezig te maken een aardlek meet de stroom heen en de stroom terug en als hier een versdchil in zit dan schakelt hij de stroom uit

want dan zou de stroom wel eens via jou lichaam naar aarde af kunnen vloeien wat betekend dat je onder stroom staat

 

een aarde erbij in trekken is wel een helse klus hoor meestal is het beste om je groep los te koppelen en die draden als trekdraden gebruiken om een setje nieuwe draden erin te trekken

draden goed aan elkaar bevestigen als het losschiet krijg je er meestal geen nieuwe meer in !

 

aan zoiets moet je denken ;draden aan trekveer binden

 

als je uit midden nl komt kan ik evt wel even helpen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is toch zo dat een aardlekschakelaar lekstroom constateert? Bij een verschil van een aantal milli Amperes wordt de stroomkring volgens mij verbroken. Ooit pakte ik met beide handen een TL-balk beet waar spanning op stond. Omdat ik onderdeel was van de stroomkring werkte mijn aardlek niet. Door de verkramping kon ik niet loslaten en ben ik van de keukentrap gesprongen, waardoor de balk vrijkwam van de kroonsteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
doorkweker weaar zie jij die rail zitten dan?

 

Achter de bovenste rij automaten als ik me niet vergis...

Share this post


Link to post
Share on other sites

die linker blauwe en zwarte ader horen ook over een aparte aardlek te lopen als het goed is..

zoals hier

100806_1_1.jpg

gr NLS²

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ nls2 klopt als een bus er mogen 4 groepen achter 1 aardl;ek zitten

 

@ extreme klopt helemaal

hij meet of er een verschil is tussen de fase stroom en de nul stroom als hier een verschil in zit van meer dan 40 mA dan schakelt hij uit

en wat ik uit jouw verhaal op maar is dat de stroom van de fase door jou lichaam naar de nul vloeide dan spreekt idd de aardlek niet aan maar zou door overbelasting de automaat eruit moeten vliegen tenzij je net als ik te weinig stroom krijgt (sadistisch genoeg is het wel genoeg om je om te leggen)dat de zekering niet springt

Share this post


Link to post
Share on other sites
@lostchild, zou idd mogelijk zijn, maar dan ben je weer ''af aan het takken'' dan kan ik em ook van de badkamer bijv, aftakken..alleen extreme ei net dat het verboden is helaas

 

edit @ lot geen aarde in centraaldoos:(

 

Jammer enne, je takt helemaal niks af mocht je het wel vanaf plafond gedaan hebben, je maakt alleen af wat men bij installatie nagelaten heeft :lol:

 

Vanuit je plafondcontactdoos gaan er namelijk allemaal draden naar de wandcontactdozen in die kamer en daarbij is er geen aarde meegetrokken (in jouw geval helemaal niet, bij mij wel), er zijn echt niet allemaal aparte vertakkingen aangelegd voor elk contact hoor....

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...