Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leuke Hobby

Luchtvochtigheid bij semi gesloten opticlimate systeem

Recommended Posts

Ik zal een lang verhaal kort houden:

 

Voor de eerste keer Fem zaden (Amnesia) gezet in een hydro systeem.

 

Nu zijn die krengen 150cm en vallen bijna om met net en al...

Nu heeft de grapjurk die ze me gaf er denk ik per ongeluk een paar PP's tussen gedaan want ze zijn na 8,5 week bloei zo goed als klaar en zien er heel anders uit (ruiken ook gewoon naar PP)terwijl de 95% andere (Amnesia) nog wel twee a drie weken moet...of langer ;)

Nu keek ik eens naar die al klaar was...vuistdik en hard MAAR pluizen kwamen eruit! TOPROT!!!

 

Nu zag ik dat de RH zo rond de 75% is, de planten zuipen en verdampen echt niet normaal, liter krijgen ze per dag en dat is veel voor 16/m2

 

Nu heb je toprot meestal op het eind als de toppen aan het rijpen zijn. Daarom denk ik niet dat de 95% Amnesia's er last van hebben NU maar wellicht straks wel. De PP's haal ik er tussen uit want klaar is klaar. Hoe krijg ik de RH naar beneden?

Misschien dat iemand wel eens Fem amnesia heeft gezet...hoe lang duren die krengen?

De opti heb ik nu ingesteld op 25 graden omdat hij dan non stop blijft draaien en de RH op 59% komt, maar gaan de lampen uit dan vliegt de RH omhoog. Ik heb de RH sensor op 50% gezet maar gaat hij dat wel redden en krijgt hij het wel warm met de kachels? Koelen is makkelijker dan verwarmen en bij warme lucht zit er meer vocht in dan een lage temp.

 

Voorgaande ronde met stekken probleemloos en zonder rare dingen. Maar deze draai is andere koek. 1/10 fluftoppen (warmte vd lamp) en de rest superdik.

Helaas geen foto voorhanden (en ik plaats liever geen foto's meer...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft die opticlimate geen ingebouwde ontvochtiger?

 

Desnoods nog een aparte ontvochtiger bijzetten? Moet wel van je budget afkunnen met zo een setup ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de opticlimate ontvochtigd zodra deze koelt, ik kan het me haast niet voorstellen dat je met een RV van 95% zit?!

 

dat vind ik nou net een nadeel dat de opticlimate juist zoveel vocht uit de lucht haalt dat je bijna een bevochtiger moet aanschaffen.

 

hoeveel lampen met welke opticlimate en hoeveel m3/u zuig je af?

 

op hoeveel staat je RV ingesteld dan?

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Amnees

 

Nee 75% RH.

 

Opti 15000 met 20x600...

 

RH staat op 60%

 

Afzuiger is 1000m3 die staat voluit altijd.

 

Ruimte 7x3x2.70m

Share this post


Link to post
Share on other sites

met die 1000m3er die voluit staat haal je een berg vocht naar binnen, gewoon onderdruk is al goed toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je pre heat aan?

Heb je slow cool down aan?

Staat je timer aan?

Staat D:01 goed?

 

Als de opti gaat ontvochtigen, dan wordt het koelblok koud. De ingebouwde verwarming heft dit weer ten dele op. Maar...

 

Als de nacht temp daalt onder de ingestelde waarde, dan gaat de koeler uit. Anders zou het waarschijnlijk 10gr ofzo worden, de temp goed houden heeft dus voorrang. Als een ruimte slecht geisoleerd is en de buitentemp is laag, dan ontsnapt er dus warmte uit je ruimte. De temp zal dus onder de ingestelde waarde komen ondanks dat je verwarming aanstaat. (ook ff D:01 controleren)

 

Er ontsnapt ook warme lucht als je gaat afzuigen, het wordt voor de opti dus moeilijker om het warm te houden en het wordt dus ook moeilijker om constant te ontvochtigen.

 

Tip, probeer zo weinig mogelijk warmte te laten ontsnappen. Gaat dit niet, zorg er dan op een andere manier voor dat je temp niet onder de ingestelde waarde komt. Het is ook moeilijker om bv 25gr te handhaven in de nacht dan bv 21gr.

 

Kun je niet isoleren of wil je niet minder afzuigen, zet er dan een kachel bij.

 

Dit hele verhaal is ook mede afhankelijk van de verdamping van je gewas. Kleine plantjes met weinig blaadjes verdampen nu eenmaal minder dan bomen van 2 mtr hoog. Het kan de volgende ronde dus weer allemaal anders zijn zoals je al aangeeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik reken dat de 1000m3-er door de drukval effectief 500M3 afzuigt, hij gaat van 200mm naar 125mm uit. Met +/- 60m3 inhoud is 8x de ruimte.

Er zijn geen gaten aan de buitenkant, het beetje lucht komt van binnen.

 

De planten zijn GROOT en daarom verdampen ze echt. Ik geef ze 8x 4 minuten water, dat is zeg maar een liter per stuk per dag.

 

Ik heb de nachtstand kouder gezet (18graden) ook om ze wat eerder te laten afbloeien.

 

Pre heat staan aan, slow cool down niet.

 

Grappig dat 1 plant zo onder de toprot kan zitten terwijl de rest verreweg nog niet klaar is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een zeer eenvoudig systeem gezien wat werkte.

Door middel van een zeer eenvoudige hygrostaat kost 15-20euro bij conrad, gaat de kachel aan als de LV onder de ingestelde waarde is.

Hierdoor gaat de temperatuur omhoog en de LV omlaag, echter als de temperatuur boven de ingestelde waarde komt gaat de afzuiging de warme lucht uitblazen en koude lucht binnen halen. Hierdoor ontvochtig je dus.

Je moet dan dus wel zorgen dat je afzuiging dit ook doet, mogelijk zelfs via een aparte regeling die schakelt tussen dag en nacht.

Wat ook werkt is veel luchtbeweging in de ruimte, stilstaande vochtige lucht zorgt ervoor dat botrytissporen kiemen.

De luchtbeweging zorgt ook dat vocht dat door gutatie uit de plant komt kan worden afgevoerd.

Laatste redmiddel is een bespuiting met een mistapparaat met een schimmelbestrijder, dit zou ik wel met de nodige overdenkingen doen, doe je dit te laat dan blijft dit achter op je klare toppen. Liefst niet later dan 3wk voor het einde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De luchtbeweging zorgt ook dat vocht dat door gutatie uit de plant komt kan worden afgevoerd.

 

Slow cool down voorkomt gutatie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...