Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Xtreme

(Kievits)-eieren zoeken

Recommended Posts

@Xtreme, ik vertik het om inderdaad een euro per stuk voor een vrije uitloop ei uit te geven, dat is gewoon belachelijk.

Een dozijn hoort toch geen 12 euro te kosten?? Ik koop wel altijd gewoon scharreleieren maar ik kan het soms ook niet laten om wel de duurdere vrije uitloop eieren te kopen en dan de L of XL. Die zijn gewoon veel lekkerder ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van de acht kippen zijn er inmiddels maar vijf over. Drie hadden de onhebbelijke neiging hun eigen eieren en die van de andere kippen kapot te pikken en leeg te slurpen. Ik heb nog geprobeerd om ze het af te leren, door een leeggeblazen ei te vullen met groene zeep, maar het mocht niet baten. Dus die zijn inmiddels geslacht. Als ik ga uitrekenen wat een ei kost: die vijf kippen vreten maandelijks 40 euro aan graanvoer op, verder ben ik maandelijks 15 euro kwijt aan beukenhoutsnippers voor de bodembedekking in het nachthok en ongeveer 10 euro aan snoepgoed in de vorm van gedroogde meelwormen en suikermaiskolven. Maar daar hebben we dan wel elke maand ongeveer 90 super verse eieren voor. Als ik tijd heb zal ik eens een foto plaatsen. Eerst eens leren hoe dat moet, want zo handig ben ik niet in dat soort dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Particulier: ik kan moeilijk de groothandel 10 ton kippenvoer laten bezorgen: da's een hele berg hoor. Ik zei eens tegen een bevriende wegenbouwer dat ik wel wat openhaardhout kon gebruiken. Als practical joke stortte hij 20 kuub boomstobben op ons oprijpad richting garage. Hij was nog wel zo vriendelijk om er een hydraulische kliever er in bruikleen bij te doen. Hij was van zijn troep af, waarvoor hij bij de vuilstort moest betalen en ik stond voor een enorme berg met boomstobben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overal langs de weg liggen nu mooie boomstronken, zo nu en dan kaap ik ook wel eens een stronkje mee voor de haard :)

 

Hardhout brand lekker lang, het brand moeilijk maar als het eenmaal aan de gang is dan blijft het maar branden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaat een relatie tussen het gewicht van hout en de brandduur. Populierenhout weegt weinig en is zo verstookt. Vruchtbomenhout met het dubbele gewicht brandt eens zo lang en ruikt nog lekker ook. Hout van eucalyptus vind ik stinken. Ik heb trouwens met mijn kettingzaag wel eens een vastloper gehad. Met mijn stomme kop had ik benzine gebruikt van onze grasmaaier, een viertakter. Onze kettingzaag is een tweetakter en loopt dus op mengsmering. Het is nog een heel gepruts om een krukas en een cilinder te vervangen.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draag wel een speciale broek voor het gebruik met kettingzagen, als de ketting knapt op volle snelheid slaat de kapotte ketting zo in je been en dan ben je niet vrolijk. Het kan je je leven kosten want die kettingen zijn zeer scherp en maken alles kapot. Als ze door zo'n stuk hout kunnen gaan ze ook door je been als een heet mes door boter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die draag ik zelfs midzomer en ook een helm met gezichtsbeschermingskap van gehard glas. Deze jongen klimt niet in korte broek en een T-shirt op een ladder om met de kettingzaag vorm snoei toe te passen bij hoogstambomen. De kettingsnelheid van mijn Dolmar is 19 meter per seconde. Dat noopt tot voorzichtigheid.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga ook nooit zonder helm op mijn Dolmar:

 

799px-Dolmette.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze zoon heeft een elektrisch aangedreven crossmotor aangeschaft en op eigen terrein een circuit aangelegd. Ik heb op dat ding gereden: het is best wennen om te rijden met een lineair aangedreven fluisterstille motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...