Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ché

Efficiëntie ice-o-lator bags

Recommended Posts

Hey hasjkoningen en -koninginnen,

 

Ik vraag me af hoe efficiënt een 20 gall zak is tegenover een 5 gall. Het liefst heb ik er een van het formaat van 20 gallons zodat er lekker veel in kan maar twijfel toch zeer aan de opbrengst per zeef.

Mijn redenering is namelijk als volgt; er vanuit gaande dat er voor de betere kwaliteit Ice 'kort' - 5 tot 10 min - gemixed wordt, vertelt mijn logica dat ik het beste voor een 5 gallon kan gaan. Dit aangezien de zakken die groter zijn eigenlijk alleen maar de hoogte in gaan (toch?). Dus dan blijven bij een grotere zak, met meer top/knipsels, de kristallen toch veel langer hangen in vergelijking met een wat kleinere (lagere) zak met minder knipsel die een soortgelijk oppervlak bedekt waardoor de kristallen gemakkelijker door de zeef vallen?

 

Nou las ik ergens dat er wordt aangeraden om 200 gram per 5 gall. en 500 gram per 20 gall. aan inhoud te gebruiken dus de inhoud vermenigvuldigt zich dus niet gelijk aan het voormaat zak.. maar dan toch, je spreekt toch van meer dan het dubbele. Is het dan toch niet nadelig voor de opbrengst en kwaliteit?

 

Nou ben ik ergens zakken tegen gekomen die een en al zeef waren maar dit is niet echt effectief toch? Aangezien de kristallen voornamelijk naar beneden zakken, uitgezonderd van wat door de mixer/klopper zijwaarts wordt geslagen.

 

 

 

Ja en sorry als dit al eens besproken is maar heb niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Zoekfunctie wel gebruikt maar niet alle topics van de afgelopen jaren doorgespit. Nog niet althans, erruug interessante stuff hier :rofl

 

 

Groets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt beter naar een zeefdruk winkel gaan.

 

Je kijkt eerst even op de ice-o-lator site hoeveel micron de gebruikte zeven per zak zijn en dan kan je het zelfde doek daar gewoon kopen.

 

Dan koop je een gigantische vracht emmers want die kosten niks, en naar behoefte kun je daar eventueel ook specievaten van maken.

 

Dan zaag je twee emmers door direct boven de bodem. De tweede emmer zaag je nog een keer door op 2 a 3 cm boven de bodem, je hebt nu een ring en de rest van die emmer gooi je weg.

 

Je pakt nu de emmer zonder bodem en daar leg je het doek overheen en vervolgens leg je de ring er omheen. Je draait nu met zelf tappende schroeven de ring vast van binnen uit zodat je met een slijptol de uitstekende puntjes kunt weg slijpen. Je moet er aardig wat indraaien en de ring zo strak mogelijk naar beneden tikken zodat er geen lekkage optreed. Je kunt eventueel nog een kit/lijm o.i.d. toepassen maar dan zou ik geen chemisch product gebruiken. (Er zijn DIY simpele organische lijm oplossingen)

 

Dit herhaal je voor hoeveel zeven jij wilt maken.

 

Een extra emmer als onderste en je hebt een veel meer duurzamer produkt dan de ice-o-lator. De binnenkant van de zakken zijn met een coating waterproof gemaakt en deze slijt door ijs en takjes. In mijn geval(intensief gebruikt) waren de zaken al binnen een jaar af. De stiksels laten ook snel los. Loslatende coating en garen vind je dan terug in je hash

 

Daarnaast zijn die zakken slappe dingen wat vaak niet echt praktisch is, zo een emmer is stijf en werkt daardoor veel beter. In witte emmers kun je ook alvast een beetje kijke welke kant het op gaat als je bezig bent.

 

Het is uiteindelijk goedkoper, gaat veel langer mee, werkt praktischer, je bent niet gebonden aan voorgeschreven maten etc......

 

Edit: een ice-o-lator set heeft een werk zak, je moet natuurlijk ook een werk emmer maken.

 

Misschien dat je hier iets aan hebt

Edited by ogkush

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou ben ik ergens zakken tegen gekomen die een en al zeef waren maar dit is niet echt effectief toch? Aangezien de kristallen voornamelijk naar beneden zakken, uitgezonderd van wat door de mixer/klopper zijwaarts wordt geslagen.

 

die zakken zijn voor in de wasmachines....

 

ik gooi ongeveer 400gram in de 5gall zakken werkt perfect

 

5 gall zakken werken het fijnste, hoe groter hoe zwaarder de zakken... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

He dat is wel baas OG.

 

Waar haal jij je ze als ik vragen mag? En wat is je ervaring met de prijs, per m2 ? En hoeveel extracties doe je met zo' zeef ±?

 

 

 

Nou ben ik ergens zakken tegen gekomen die een en al zeef waren maar dit is niet echt effectief toch? Aangezien de kristallen voornamelijk naar beneden zakken, uitgezonderd van wat door de mixer/klopper zijwaarts wordt geslagen.

 

die zakken zijn voor in de wasmachines....

 

ik gooi ongeveer 400gram in de 5gall zakken werkt perfect

 

5 gall zakken werken het fijnste, hoe groter hoe zwaarder de zakken... :rofl

 

Ja dat is ook nog zo, veel gedoe met al het water eruit laten lopen bij die grotere

 

 

Hoe zit het eigenlijk met het opeenhopen van kristallen? Ik bedoel, kunnen kleine kristallen vast komen te zitten tussen of bovenop grote kristallen op een 70 of 90 mc zeef? is dit te verhelpen door voorzichtig te schudden of gewoon telkens de kristallen uit de zeeven halen alvorens er met nieuwe knipsels wordt geëxtraheerd? (voor maximale scheiding van de kristallen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze enige jaren geleden gekocht bij een zeefdruk winkel in Groningen op aanraden van een GS medewerker. Ik had de mazzel omdat ik niet zo een grote oppervlakte nodig had, wat restanten te kunnen kopen en was voor een paar tientjes klaar.

 

Ik heb trouwens voor 18l pullenbakken gekozen van de action. Deze waren een stuk hoger dan een emmer. Dit leek me wel handig, maar bij de constructie bleek het plastic nogal hard te zijn waardoor er wel eens 1 scheurde. Als ik het nog een keer weer zou moeten doen dan zou ik wat dikker en zachter materiaal kiezen.

 

Ik doe er 1,5 tot 2,5 ons per keer mee. We waren toen met de zakken newbees en alles ging er door(onsje/anderhalf per keer) en lang niet alles was even zinvol. Tegenwoordig veel selectiever + een grotere inhoud waardoor er ook veel minder intensief gebruik is ontstaan en heb nog steeds dezelfde zeven er in die ik af en toe reinig met IPA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...