Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MrMonkE

DWC - Bubbleponics belangvan bubbels.

Recommended Posts

3 minutes ago, kevin112 said:

ik gebruik nu 3ml waterstofperoxide per liter om te kijken of dit evt. Een oplossing is voor de wotelrot issues. 

Maak je ook gebruik van  mycorrhiza/trichoderma ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik test graag met andere soort planten dan ben ik wat meer vrij om alles uit te proberen als dat dan resulteert in een kapotte plant van 3 euro lig kk daar niet wakker van 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, greentjeonatrip said:

Maak je ook gebruik van  mycorrhiza/trichoderma ?

Mycorhizza is toch alleen voor kweken op aarde ? Trichoderma ken ik niet. 
 

heb wel enzymen gebruikt maar dit doet ik water ook geen flikker. Had eerst wel veel last van troebel water in die buckets dit is nu opgelost met de waterstofperoxide

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, greentjeonatrip said:

Myco is ook voor hydro.

waterstofperoxide houden ze niet zo van....

Nee dat denk ik ook niet dat dood juist schimmels en algen. Tevens een hoge ec waarde doet doorgaans werking van schimmels teniet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, greentjeonatrip said:

Maak je ook gebruik van  mycorrhiza/trichoderma ?

Ik dacht - maar daarvoor weet ik er te weinig van - is dat mycorrhiza in hydro geen zin heeft, omdat het zoiets als aarde nodig heeft om zich aan te hechten.

Dat het dat nodig heeft om te gedijen. In hydro zijn het allemaal inerte zaken die gebruikt worden.

Zoiets.

Maar dikke kans dat ik er gewoon geen zak van begrepen heb :)

 

@kevin112Water schoonhouden gebeurt ook vaak met chloor in minimale hoeveelheden.

Heeft onlangs een mooi gesprek hierover plaatsgevonden op dit forum.

 

Zelf heb ik Pondsaver gekocht (maar nog nooit gebruikt)

Dat schijnt ook te werken

image.png.ac70bdcbc9260d833bcb2616ebb1d6b1.png

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycro hecht zich aan de wortels of het echt werkt op hydro weet ik niet zou ik uit moeten zoeken.   
 

ik weet wel dat het gebruik ervan zinloos is mits je niet biologisch kweekt want de zuurgraad is normaal dodelijk voor schimmels met normale voeding. Dus dam zou hydro op ph 5.5 ook niet echt bevorderlijk zijn toch 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn schimmelboek :book: is ook een hoofdstuk over myco/trichoderma bij hydrokwekers. Ik kan er later misschien iets over delen, als daar interesse voor is.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.amazon.com/Great-White-PRPSGW04-100049823-Mycorrhizae/dp/B00AU8JKR6&ved=2ahUKEwjpouSjjpLnAhWGlosKHYOeAUgQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw21qCtguXocQ9OVhkQ0oen6

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, greentjeonatrip said:

:punk:

 

Mmm interessante stof. Dus het heeft wel zin maar niet wanneer je waterstofperoxide gebruikt. ik wilde het sowiso eens testen bij mijn fruitbomen. Maar misschien dat ik ook een van mijn hydro systemen eens laat draaien ermee. al ben ik wel bang dat ik binnen no time last krijg van wortelrot

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, kevin112 said:

 al ben ik wel bang dat ik binnen no time last krijg van wortelrot

Waar is die angst op gestoeld ? 

" Onbekend maakt onbemind " ?

Als jij niet over de (juiste) bacteriën in je lichaam zou beschikken, dan zou je binnen enkele dagen het loodje gelegd hebben.

Het is een andere kijk erop,  door meer te verbinden in plaats van meer  te doden.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inderdaad ook wel gehad dat de hele bak vol met wortels zat. Merkte bovengrond eigenlijk niets van een gebrek aan wortelruimte.Je ziet de vorm van de bak nog zitten:

large.gallery_37858_17221_87363.jpg.bbae03701130e857167dc117823fbf27.jpg

Maar goed, het water stroomt voor geen meter meer dan. Luchtbellen daarentegen die gaan er wel dwars door heen.

Wortelrot moet je gewoon een keer gehad hebben, dat oplossen en je bent er nooit meer bang voor. Als je je planten en het water goed (pH ontwikkeling, geur etc) in de gaten houdt dan zie je het gewoon aan komen. Ik had  ook wel water van 24C (in de zomer is er soms gewoon niets aan te doen) en dat gaat echt ook prima. Dat geneuzel dat er dan geen zuurstof meer in zit is echt onzin. Bij 20C gaat er 9mg/l aan zuurstof in en bij 24C is dat 8.5mg/l. Dat gaat echt geen enorm verschil maken hoor.

Hoe hoger de temperatuur hoe makkelijker de bacterien en schimmels aan slaan natuurlijk. Dat wel. Dus je moet wel wat beter opletten misschien, maar je moet sowieso opletten.

Mycorrhiza in water heeft wellicht niet veel zin zoals op aarde. Voor zover ik begreep overleeft het niet lang. Ook niet op de wortels. Het gaat uiteraard wel in je medium zitten. Voorzover je dat hebt. GHE heeft een biofilter wat de boel in leven zou moeten houden. Geen idee of dat werkt.

Waar ik het vooral voor gebruik is het idee dat als je  goedaardige bacterien/schimmels in het water stopt dat dan de kwaadwillende geen kans krijgen. Je moet het dan alleen wel constant blijven aanvullen, want met name die schimmels sterven vrij rap al uit.

Dus daarom kieper ik er soms wormenmest thee (getrokken met een theelepeltje wateroplosbare myco/bacto) of Pond Saver in en hou dat dan regelmatig bij. Sowieso als je eenmaal met die wormenmest in je water begint dat het wel een wat vieze boel wordt en je wel moet door blijven gaan ook met dat spul (of Pond Saver).

Of ik ga voor het zwembad chloor alternatief. 1 ppm is al voldoende.

Waar het ook goed bij hielp is als de planten last hebben van stress oid (bijvoorbeeld paarse stelen en trage groei):

large.gallery_37858_17221_145157.jpg.e68209e469ab999396b2af08c8c8e826.jpg

In de foto zie je twee bakken met ieder 5 planten. De rechter bak heeft wormencompostthee gehad en de linker niet. Dit is het verschil na een paar dagen en daarvoor zagen ze er identiek uit. Echt bizar hoe snel dat omsloeg.

Weet niet of dat verschil nou door de myco/bacto komt, want er zitten uiteraard ook allerlei andere stoffen in de wormencompostthee die de plant helpen.

Dit was sowieso een opkweek met problemen. Volgens mij waren het stekken genomen van bloeiende planten. Dat zou veel vertakkingen geven (Monster Cropping), maar ik vond het niets.

 

Er is trouwens ook professioneel onderzoek gedaan naar wat het beste zou zijn om het water van zuurstof te voorzien. Ik vond er niet echt een conclusie uit komen. Wat wel bleek is dat te wild het water bewegen ook neit goed is. Daar houden de wortels ook niet van.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Wietefras said:

Mycorrhiza in water heeft wellicht niet veel zin zoals op aarde. Voor zover ik begreep overleeft het niet lang. Ook niet op de wortels. Het gaat uiteraard wel in je medium zitten. Voorzover je dat hebt. GHE heeft een biofilter wat de boel in leven zou moeten houden. Geen idee of dat werkt.

Waar ik het vooral voor gebruik is het idee dat als je  goedaardige bacterien/schimmels in het water stopt dat dan de kwaadwillende geen kans krijgen. Je moet het dan alleen wel constant blijven aanvullen, want met name die schimmels sterven vrij rap al uit.

Dus daarom kieper ik er soms wormenmest thee (getrokken met een theelepeltje wateroplosbare myco/bacto) of Pond Saver in en hou dat dan regelmatig bij. Sowieso als je eenmaal met die wormenmest in je water begint dat het wel een wat vieze boel wordt en je wel moet door blijven gaan ook met dat spul (of Pond Saver).

De hyfen, of sporen van mycorrhizale schimmels zijn zeer fragiel. Om die reden is het ook aan te bevelen, om ze idd pas aan het einde van het brouwproces van een theetje toe te voegen, want anders zullen ze vernietigd worden. Daarom zul je die schimmels ook wat consequenter dienen mee te geven.

De bacto's vermenigvuldigen zich toch wel snel, terwijl voor schimmels die tijd zelden lang genoeg is en deze vooral groter worden. Die wil en dien je zo snel mogelijk aan te brengen op de wortels.

De bubbels mogen ook niet weer te klein zijn (brouwen). Wanneer ze kleiner zijn dan 1 milliliter, kunnen ze de microben kapot maken.

 

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merk je ook wel eens iets van bacterieel slijm/biofilm Wietefras ?

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Wietefras said:

Ik heb inderdaad ook wel gehad dat de hele bak vol met wortels zat. Merkte bovengrond eigenlijk niets van een gebrek aan wortelruimte.Je ziet de vorm van de bak nog zitten:

large.gallery_37858_17221_87363.jpg.bbae03701130e857167dc117823fbf27.jpg

Maar goed, het water stroomt voor geen meter meer dan. Luchtbellen daarentegen die gaan er wel dwars door heen.

Wortelrot moet je gewoon een keer gehad hebben, dat oplossen en je bent er nooit meer bang voor. Als je je planten en het water goed (pH ontwikkeling, geur etc) in de gaten houdt dan zie je het gewoon aan komen. Ik had  ook wel water van 24C (in de zomer is er soms gewoon niets aan te doen) en dat gaat echt ook prima. Dat geneuzel dat er dan geen zuurstof meer in zit is echt onzin. Bij 20C gaat er 9mg/l aan zuurstof in en bij 24C is dat 8.5mg/l. Dat gaat echt geen enorm verschil maken hoor.

Hoe hoger de temperatuur hoe makkelijker de bacterien en schimmels aan slaan natuurlijk. Dat wel. Dus je moet wel wat beter opletten misschien, maar je moet sowieso opletten.

Mycorrhiza in water heeft wellicht niet veel zin zoals op aarde. Voor zover ik begreep overleeft het niet lang. Ook niet op de wortels. Het gaat uiteraard wel in je medium zitten. Voorzover je dat hebt. GHE heeft een biofilter wat de boel in leven zou moeten houden. Geen idee of dat werkt.

Waar ik het vooral voor gebruik is het idee dat als je  goedaardige bacterien/schimmels in het water stopt dat dan de kwaadwillende geen kans krijgen. Je moet het dan alleen wel constant blijven aanvullen, want met name die schimmels sterven vrij rap al uit.

Dus daarom kieper ik er soms wormenmest thee (getrokken met een theelepeltje wateroplosbare myco/bacto) of Pond Saver in en hou dat dan regelmatig bij. Sowieso als je eenmaal met die wormenmest in je water begint dat het wel een wat vieze boel wordt en je wel moet door blijven gaan ook met dat spul (of Pond Saver).

Of ik ga voor het zwembad chloor alternatief. 1 ppm is al voldoende.

Waar het ook goed bij hielp is als de planten last hebben van stress oid (bijvoorbeeld paarse stelen en trage groei):

large.gallery_37858_17221_145157.jpg.e68209e469ab999396b2af08c8c8e826.jpg

In de foto zie je twee bakken met ieder 5 planten. De rechter bak heeft wormencompostthee gehad en de linker niet. Dit is het verschil na een paar dagen en daarvoor zagen ze er identiek uit. Echt bizar hoe snel dat omsloeg.

Weet niet of dat verschil nou door de myco/bacto komt, want er zitten uiteraard ook allerlei andere stoffen in de wormencompostthee die de plant helpen.

Dit was sowieso een opkweek met problemen. Volgens mij waren het stekken genomen van bloeiende planten. Dat zou veel vertakkingen geven (Monster Cropping), maar ik vond het niets.

 

Er is trouwens ook professioneel onderzoek gedaan naar wat het beste zou zijn om het water van zuurstof te voorzien. Ik vond er niet echt een conclusie uit komen. Wat wel bleek is dat te wild het water bewegen ook neit goed is. Daar houden de wortels ook niet van.

 

kan je me eens een uitleg geven hoe je die wormmestthee exact maakt en hoe je dit toevoegd en of je daarna rekening moet houden met ph en ec correcties ... ?

miss wel een goede als dat echt zo goed werkt om te proberen als ik over een week of acht eindelijk ga beginnen met de eerste hydro kweek. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je me eens een uitleg geven hoe je die wormmestthee exact maakt en hoe je dit toevoegt en of je daarna rekening moet houden met ph en ec correcties ... ?

miss wel een goede als dat echt zo goed werkt om te proberen als ik over een week of acht eindelijk ga beginnen met de eerste hydro kweek. 

bovendien gaat dit alleen als je een of andere biologische hydro voeding gebruikt of kan je dit gewoon combineren met bijv plargon hydro a en b  of hebben jullie betere ervaringen met andere merken. 
Edited by kevin112

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het gezocht met de forum zoekfunctie (dat valt nog niet mee).

 

Quote

 

Om te voorkomen schadelijke organismen de overhand kunnen krijgen plemp je de bak dan vol met gezonde organismen (mycorrhiza, trichoderma, nuttige bacteriën etc). Ik las dat idee van Heisenberg op rollitup.

Ik heb zijn recept teruggeschroefd naar 2l en gebruik de MycoGrow soluble van fungi.com. Het is vrij simpel. Ik gooi een bekertje wormencompost (50g), een theelepel rietsuiker (5g) en een halve theelepel MycoGrow (2,5g) in een oude melkfles met 2 liter water. Daar gaat dan een luchtslang in en die bubbelt voor 48 uur. Daarna is de thee klaar en dan filter ik het met een kaasdoek.


 

Dus ik heb in de basis het recept van Heisenberg genomen. Weet niet of de link in het gecopieerde stuk tekst werkt:  http://www.rollitup.org/t/dwc-root-slime-cure-aka-how-to-breed-beneficial-microbes.361430/

Of die Mycogrow nou echt wat toevoegt weet ik niet (schimmels en bacto's zitten ook al in de wormencompost), maar goed ik had het gekocht dus gooide het er gewoon bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, greentjeonatrip said:

Merk je ook wel eens iets van bacterieel slijm/biofilm Wietefras ?

Nee.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Wietefras said:

Heb het gezocht met de forum zoekfunctie (dat valt nog niet mee).

 

Dus ik heb in de basis het recept van Heisenberg genomen. Weet niet of de link in het gecopieerde stuk tekst werkt:  http://www.rollitup.org/t/dwc-root-slime-cure-aka-how-to-breed-beneficial-microbes.361430/

Of die Mycogrow nou echt wat toevoegt weet ik niet (schimmels en bacto's zitten ook al in de wormencompost), maar goed ik had het gekocht dus gooide het er gewoon bij.

Ik ben er inmiddels even voor gaan zitten en zie dus idd dat het best makkelijk is bijv 10liter van die thee te trekken echter hoe doe je dat met toevoegen gebruik je de thee als basis en voeg je daar bemesting aan toe zo ja moet dit biologisch zijn of kan dit normale meststoffen voor hydro bevatten. 

of moet je dit doseren met bijvoorbeeld 1 liter thee op 10 liter water ofzo. 

 

welke melasse gebruik jij trouwens deze Meridian Molasses

en ik neem aan gewoon plargon mega worm pakken  ? 

evt nog bactieren die ik eraan toe kan voegen zo ja welk product. 

 

zo dat waren de vragen die ik nog had :)

 

 

Edited by kevin112

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

Nee.

Ik heb wel eens van die slijmshit aan men wortels hangen en toen ik echt wortelrot had zat na 24 uur max de hele emmer bedekt met een laagje film toen ben ik gaan testen met waterstofperoxide om dit te bestrijden 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die thee gooi ik zonder voeding over de potten heen. Voeding staat daar los van. Die zit al in het hydro water.

Ik heb geen molasse gebruikt, maar rietsuiker.

Weet niet meer welke wormenmestcompost ik had, maar zal allemaal wel prima zijn.

Naam en merk van de myco/bacto die ik gebruik is degene die in het recept staat. Maar goed daar kun je ook wat anders voor gebruiken. Of wellicht dus zelfs achterwege laten.

Ik heb ook wel peroxide geprobeerd, maar ik vond het weinig tot niets doen. Zag later ook artikelen van glastuinders dat het niet werkt. Of althans het kan de pathogenen wel wat onderdrukken, maar als het onverhoopt uit de hand is gelopen dan krijg je dat met peroxide niet meer onder controle. Ik vond het ook lastig doseren. Hoeveel zit er nou nog in het water na de vorige dosis?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/24/2020 at 9:13 PM, Wietefras said:

Die thee gooi ik zonder voeding over de potten heen. Voeding staat daar los van. Die zit al in het hydro water.

Ik heb geen molasse gebruikt, maar rietsuiker.

Weet niet meer welke wormenmestcompost ik had, maar zal allemaal wel prima zijn.

Naam en merk van de myco/bacto die ik gebruik is degene die in het recept staat. Maar goed daar kun je ook wat anders voor gebruiken. Of wellicht dus zelfs achterwege laten.

Ik heb ook wel peroxide geprobeerd, maar ik vond het weinig tot niets doen. Zag later ook artikelen van glastuinders dat het niet werkt. Of althans het kan de pathogenen wel wat onderdrukken, maar als het onverhoopt uit de hand is gelopen dan krijg je dat met peroxide niet meer onder controle. Ik vond het ook lastig doseren. Hoeveel zit er nou nog in het water na de vorige dosis?

Oke maar hoeveel thee gooi je dan per liter water over de planten heen ik neem aan dat je dit dan via het bakje met de hydro korrels doet ? 

ga er vanuit dat er toch een bepaalde dosering is per zoveel liter water in je emmer of maakt dat geen flikker uit ...? 

 

ff wat betreft waterstofperoxide, ik had na een tijdje ineens in mijn emmers na een volledige verversing met uitpoetsen van emmer e.d. binnen 1dag heel de emmer en wortels bedekt met een film laag en het complete water troebel. 

toen ben ik begonnen met het doseren van waterstof peroxide in alle hydro emmers en heb dit probleem niet meer gehad. Btw wortels werden toen ook zwart, heb al het zwarte eraf geknipt en doe nu telkens de gehele inhoud verversen en dan 3ml/l peroxide erbij.

over het doseren, ik dacht ergens gelezen te hebben dat het extra zuurstof atoom gedurende een tijdje aggresief en onstabiel is maar dat het uiteindelijk gewoon extra opgeloste zuurstof in je water wordt en het stabiliseert. Dus in principe is er dan al geen sprake meer van een voorgaande en dus nog aanwezige dosering maar ik kan er ook compleet naast zitten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Heisenberg geeft ook een dosering:

Quote

Initially, add about 1 cup to your res for every gallon of water, and then add 1 cup total every 3 days after. If you can, pour a little over the base of the stalk to inoculate the root crown. Your water might get a little cloudy but your roots will stay white and stimulated. When you use tea and practice proper res maintenance you can feel confident your roots will be healthy. By multiplying the microbes this way your products should last a great deal longer. Once you have eradicated slime and simply want protection from future outbreaks, adjust the tea dosage to 1 cup per 10 gallons about once per week.

Ik neem aan dat ik dat ook gebruikt heb.

Voor mijn 100x100 tent maak ik de boel aan in een 1,5liter melkfles en kieper dat door de potten heen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...