Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MrMonkE

DWC - Bubbleponics belangvan bubbels.

Recommended Posts

Ik las net een stukje over aquarium air-stones (Dit zijn de 'stenen' in een bubbleponics die de bubbels maken) en daarin wordt gepraat over het belang van bubbels in een aquarium mbt de suurstof gehaltes in het water in het aquarium. Lijkt me hetzelfde als voor DWC. Nu stellen ze daar dat het goed circuleren van je water veel meer effect heeft dan airstones. Volgens zeggen zijn airstones er om een beetje zuurstof toe te voeren maar tevens om het water in beweging te brengen.

En het in beweging brengen door bubbels veroorzaakt meer zuurstof dan de bubbels zelf. Als het water in beweging is komt er via je oppervlak veel zuurstow het water in. Je hele Water dat in beweging is en dus ook de oppervlakte en omhoog en omlaag lijkt dus veel belangrijker dan zo'n luidruchtige luchtpomp.

 

Ik heb nu 2 waterpompen en 4 airstones.

Luchtpompen zijn namelijk luidruchtig, en de bubbels ook.

Een waterpomp is echter vrij stil.

Bij voorkeur zou ik dus mijn DWC met alleen waterpompen uitrusten vanwege het lawaai.

 

Heeft iemand hier wellicht ervaring mee, of verstand van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een biologische filter met daarin zuurstof toegevoegde filter mat , geen bubbels wel zuurstof in water.... dit werk voor aquarium maar weer niet als het wel voldoende zuurstof afgeeft voor planten dat zou je dan zelf ff moeten uitzoeken / rekenen

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens zeggen zijn airstones er om een beetje zuurstof toe te voeren maar tevens om het water in beweging te brengen.
Voor de beweging alleen, de circulatie dus, is een water pomp meer effectief maar die bubbles zorgen er voor dat er meer water in aanraking komt met zuursto

 

Nu stellen ze daar dat het goed circuleren van je water veel meer effect heeft dan airstones.
Klopt ongeveer :rofl Toevallig afgelopen week mee bezig geweest en ik heb uit betrouwbare bronnen (kreeft en wiet kwekers mensen met DO meters) vernomen dat een waterval, spletteren en spatteren inderdaad minstens zo effectief is dan airpomp + bubblestones. "Kalmpjes" circuleren zal niet op kunnen tegen de bubbels. Nog beter is een "venturi" pomp gebruiken. Zal ff kijken of ik het linkje (naar DWC met waterpomp) kan vinden, dan PM ik die zo even (edit: verstuurd).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks

Heb ze bekeken.

 

Bij viswinkels hebben ze ook altijd zo'n water-val straal die het vat in gaat.

 

Bedacht me net dat ik mijn luchtpompen beter buiten de tent kan doen.

Die gaat anders warme lucht in mijn water blazen en dan wordt het te warm.

Nog eens meten :rofl Meten is weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, en bij sommige winkels hebben ze bijvoorbeeld een hoog aquarium dat overstroomt in een lagere, dan krijg je zo'n hele brede dunne waterval en daar hecht nog makkelijker zuurstof aan dan een straal.

 

Die bubbelstenen voor aquariums zijn ook niet bedoeld om de 'maximale' hoeveelheid zuurstof er in te krijgen. Eerder de minimaal benodigde hoeveelheid, zodat de visjes en plantjes kunnen overleven, en dat zonder te veel gespletter en er ondertussen nog een beetje leuk uitzien ook. Werkt natuurlijk wel, maar kan anders.

 

Als je temps te hoog zijn is die verlagen de makkelijkste optie om het effect van bubbelstenen (en andere methodes) te verbeteren. Een graadje meer of minder maakt al veel verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucht toevoer is cruciaal in een DWC.

 

Afhankelijk hoe veel lucht je toevoer hebt op je hoeveelheid water geeft ook aan of je wel of geen circulatie pomp nodig hebt.

Als je alles in 1 bak hebt is de functie van een circulatie pomp naar mijn ervaring niet nodig slecht overbodig.

Maar nu heb ik het ook gezien met waren bubbelbaden. Hier was de stroming dermate groot dat een klein circulatie pompje compleet overdone was.

 

Je luchtstenen zorgen voor lucht in je medium. Normaal gesproken heb je dit niet nodig, aangezien je dan precies andersom werkt.

Je voegt dan alleen voeding en water toe.

 

Nu moet je meer regelen;

 

Medium; Voeding/ water verhouding (PH en EC) Temperatuur van je medium en lucht in je medium.

 

Tevens zorgt de luchtstenen voor een leuke bijkomstigheid C02, want ook deze wordt je water in geblazen. Nu gaat een gedeelte hiervan er ook zo uit maar de enige manier is naar boven dus naar je lagere regionen van je plant.

Let erop dat WARME lucht ook je medium verwarmt.

 

Ik zou voor je opstelling zeker niet besparen op een luchtpomp. Denk ook aan een vatverwarmer en een ph&ec meter.

 

Als je een enkele plant in je DWC hebt is een kleine aquarium pomp leuk, maar ga je er 5 en meer doen heb je daar bij lange na niet genoeg aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je toelichting.

 

In water bakken kun je denk ik ook 'dode hoeken' krijgen, zeker met veel wortels straks dus twee water pompjes van een paar watt zijn nooit weg.

Een is van een dripper, maar als ik de dri[[er er af haal is het circulatie.

Die zijn ook lekker stil. Ik zag nog iemand met een oxygen meter, die geeft alarm als de oxygen daalt. Misschien leuk om erbij te hebben.

 

Ik had oorspronkelijk juist gedacht de lucht uit de boventent aan te zuigen, daar zit meer zuurstof in als het goed is want de planten nemen het CO2 op.

Maar ja die warmte gaat problemen geven dat weet ik nu al. Zeker in de zomer.

Ik zal morgen nog even een dag monitoren, kijken wat er gebeurd als de lamp aan staat en de ventilator op 70%.

 

Enneh.. ik bespaar ook niet op luchtpompen.

Heb er nu 3 en nog 2 van een heel ander soort besteld, deze zijn als het goed is fluisterstil.

We zullen zien of dit andere type inderdaad zo stil is.

Zo ja dan zal ik dat zeker berichten.

 

Ik had ook al aquarium verwarming gekocht, maar het duurde gewoon 3 dagen voor die bak op temperatuur was.

Dus voor jan lul gekocht. Tenzij ik hetooit in een kamer zet die niet verwarmd is, of in een schuur.

Ik heb zo onderhand, vissen en aquarium-bak uitegzonderd, een hele aquarium opstelling.

3x raden wat volgende project wordt :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

-staat dubbel voor een of andere raden, deze gewist-

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens zeggen zijn airstones er om een beetje zuurstof toe te voeren maar tevens om het water in beweging te brengen.
Voor de beweging alleen, de circulatie dus, is een water pomp meer effectief maar die bubbles zorgen er voor dat er meer water in aanraking komt met zuursto

 

Nu stellen ze daar dat het goed circuleren van je water veel meer effect heeft dan airstones.
Klopt ongeveer :lol: Toevallig afgelopen week mee bezig geweest en ik heb uit betrouwbare bronnen (kreeft en wiet kwekers mensen met DO meters) vernomen dat een waterval, spletteren en spatteren inderdaad minstens zo effectief is dan airpomp + bubblestones. "Kalmpjes" circuleren zal niet op kunnen tegen de bubbels. Nog beter is een "venturi" pomp gebruiken. Zal ff kijken of ik het linkje (naar DWC met waterpomp) kan vinden, dan PM ik die zo even (edit: verstuurd).

 

 

Onzin

 

.

 

 

Temperatuur is veel belangrijker dan GEFORCEERD lucht aan water toe voegen (wat ook nog eens voor minder bicarbonaten in je water zorgt door het spatten (die witte aanslag is kalk.. ca en mg), dit wordt ook el het strippen van je water genoemd en in een aquarium etc maakt dat niet zoveel uit maar een kalkminnend plantje en veoding die is afgestemd op aandeel ca/mg in water etc..

 

Check eens een diagrammetje DO aandeel bij 20C en 24C :lol:

 

@pirus

Alles in 1 bak JUIST WEL 1 circulatie pomp met een slang naar boven zodat en oppervlak beroerd wordt en zuurstof opneemt maar ook door het watervalletje het verdubbelt wordt, 2 vd prijs van 1.

 

Vatverwarmer is in principe overbodig met een circulatie pompje omdat pompje zelf ook wat warmte afgeeft (goed op letten bij testen vd bak en actie op ondernemen).

 

 

Weet niet waar al deze nuttige info vandaan komt maar 95% ervan is compleet uit verband gerukt of uit een kweek met niet cannabis gehaald.

Mensen die er echt wel verstand van hebben als het op DWC cannabis kweken aan komt hebben geen DO meter nodig, temperatuur en goede circualtie is genoeg.

Als die meter verkeerde waarde aangeeft wat doen ze dan?

C02 tabs toevoegen of met de KH waarde van water aan de slag?

 

Wil je weten hoe DWC echt werkt zoek dan op i-net naar posts van BlazeOneUp of probeer een growguide van Overgrow te pakken te krijgen.

Ik deed DWC zelf ooit en veel info vergaard/ getest zelf toen en ja ik had ook luchtpompen ed in begin, ze liggen nu nog in de kast :)

@mr monk

dode hoeken heb je niet in een bak met water als het water in beweging gehouden wordt :lol:

de wortels komen als een pruik onder de plant in het water te hangen met fijne haarwortels die de hoeken in gaan, heel anders dan medium wortels :rofl

luchtpompen gebruik je de 1e en 2e keer, daarna vraag je je af waarom je daar geld aan uit gegevn hebt en al dat verder gedoe ermee zoals herrie, warmer water, oplopende ph waardes etc.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2/11/2013 at 11:54 AM, lostchild said:

 

 

Onzin

 

.

 

 

Temperatuur is veel belangrijker dan GEFORCEERD lucht aan water toe voegen (wat ook nog eens voor minder bicarbonaten in je water zorgt door het spatten (die witte aanslag is kalk.. ca en mg), dit wordt ook el het strippen van je water genoemd en in een aquarium etc maakt dat niet zoveel uit maar een kalkminnend plantje en veoding die is afgestemd op aandeel ca/mg in water etc..

 

Check eens een diagrammetje DO aandeel bij 20C en 24C :lol:

 

@pirus

Alles in 1 bak JUIST WEL 1 circulatie pomp met een slang naar boven zodat en oppervlak beroerd wordt en zuurstof opneemt maar ook door het watervalletje het verdubbelt wordt, 2 vd prijs van 1.

 

Vatverwarmer is in principe overbodig met een circulatie pompje omdat pompje zelf ook wat warmte afgeeft (goed op letten bij testen vd bak en actie op ondernemen).

 

 

Weet niet waar al deze nuttige info vandaan komt maar 95% ervan is compleet uit verband gerukt of uit een kweek met niet cannabis gehaald.

Mensen die er echt wel verstand van hebben als het op DWC cannabis kweken aan komt hebben geen DO meter nodig, temperatuur en goede circualtie is genoeg.

Als die meter verkeerde waarde aangeeft wat doen ze dan?

C02 tabs toevoegen of met de KH waarde van water aan de slag?

 

Wil je weten hoe DWC echt werkt zoek dan op i-net naar posts van BlazeOneUp of probeer een growguide van Overgrow te pakken te krijgen.

Ik deed DWC zelf ooit en veel info vergaard/ getest zelf toen en ja ik had ook luchtpompen ed in begin, ze liggen nu nog in de kast :)

@mr monk

dode hoeken heb je niet in een bak met water als het water in beweging gehouden wordt :lol:

de wortels komen als een pruik onder de plant in het water te hangen met fijne haarwortels die de hoeken in gaan, heel anders dan medium wortels :rofl

luchtpompen gebruik je de 1e en 2e keer, daarna vraag je je af waarom je daar geld aan uit gegevn hebt en al dat verder gedoe ermee zoals herrie, warmer water, oplopende ph waardes etc.

ik leed net deze reactie van je via een verwijzing van google, in de aquarium wereld waar ik dan weer wel veel verstand van heb is het idd algemeen bekend dat bubbelpompjes gebruikt worden door mensen die geen verstand hebben van visbakken. maar mijn aanname was eigenlijk dat het bij DWC gebruikt wordt voor luchtbellen in het water te krijgen ipv opgeloste zuurstof. als dit niet het geval is kan ik toch veel beter een 1000 l/h pomp in mijn emmer van ongeveer 15 liter gooien die gooit de stroming omhoog en laat het complete oppervlak bewegen dit zou dan veel effectiever en stiller zijn dan die dure klote luchtpompen met nog duurdere platte stenen.  

 

Is dit ook wat je probeerd te zeggen of begrijp ik je verkeerd? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, kevin112 said:

 

Kijk eerst eens naar de datum voordat je begint te posten....  :rtfm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat kevin "over " datum is :rofl

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het knap dat jullie nog iets uit die reactie van Kevin kunnen opmaken.

Dit hele topic stond al vol met onbegrijpelijke zinnen, en Kevin is de kers op de taart.

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mensen in deze discussie nog wel eens vergeten is dat de DO verhogen in een emmer met water niet hetzelfde is als zuurstof daadwerkelijk bij de wortels krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/7/2020 at 7:59 PM, Piffer said:

Denk dat kevin "over " datum is :rofl

nee kwam op deze reactie via google verwijzing zoals ik ook al schreef in de vraag en lostchild is actief normaal maar denk dat ie kwaad op me is maar oke weet iemand van jullie het antwoord op mijn vraag miss. schijnbaar zijn jullie als mij ook over datum aangezien jullie mijn comment lezen rofl :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/8/2020 at 10:39 PM, Wietefras said:

Wat mensen in deze discussie nog wel eens vergeten is dat de DO verhogen in een emmer met water niet hetzelfde is als zuurstof daadwerkelijk bij de wortels krijgen.

hoe bedoel je dat precies, welke factor zie ik over het hoofd dan ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/7/2020 at 11:05 PM, Kees A said:

Ik vind het knap dat jullie nog iets uit die reactie van Kevin kunnen opmaken.

Dit hele topic stond al vol met onbegrijpelijke zinnen, en Kevin is de kers op de taart.

 

ja het is taaie stof soms maar wel erg intressant als je er mee bezig bent. wel aardig van je om me de kers op de taart te noemen lol

Edited by kevin112
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/15/2020 at 3:24 PM, kevin112 said:

hoe bedoel je dat precies, welke factor zie ik over het hoofd dan ? 

Hoe krijg je de zuurstof binnen in de wortelkluit als je alleen wat zuurstof toevoegt aan het water zelf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat veel van de problematiek die mensen hebben met hydro, hier mee van doen heeft.

Bij bubblers zijn het dan misschien de luchtbellen die zorgen dat de wortelkluit wat beweegt en dat daardoor 'stilstaand' water binnenin de kluit ververst wordt. 

Of in ieder geval 'dood' water dat op die manier meer in contact komt met zuurstofrijk water.

 

Bij eb & vloed komt er steeds vers water + zuurstof bij door het afpompen en weer terugpompen.

 

Bij systemen zoals flooming en watervallen - waar weliswaar het wateroppervlak beweegt - is denk ik de kans het grootst dat zuurstofrijk water onvoldoende het binnenste van de wortelkluit bereikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/16/2020 at 8:25 PM, Wietefras said:

Hoe krijg je de zuurstof binnen in de wortelkluit als je alleen wat zuurstof toevoegt aan het water zelf?

Maar als je een luchtpompje recht onder de wortelkluit pleurt dan stroomt er toch continu vers water langs of bedoel je tegen het einde van de kweek als de kluit zwaar en groot is dan zie ik idd je punt maar daarom denk ik dus ook aan een stromingspomp en of dat gaat 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/16/2020 at 8:42 PM, Kees A said:

Ik denk dat veel van de problematiek die mensen hebben met hydro, hier mee van doen heeft.

Bij bubblers zijn het dan misschien de luchtbellen die zorgen dat de wortelkluit wat beweegt en dat daardoor 'stilstaand' water binnenin de kluit ververst wordt. 

Of in ieder geval 'dood' water dat op die manier meer in contact komt met zuurstofrijk water.

 

Bij eb & vloed komt er steeds vers water + zuurstof bij door het afpompen en weer terugpompen.

 

Bij systemen zoals flooming en watervallen - waar weliswaar het wateroppervlak beweegt - is denk ik de kans het grootst dat zuurstofrijk water onvoldoende het binnenste van de wortelkluit bereikt.

Wat ik me dus afvraag als ik een emmer heb met 10 liter inhoud en ik gooi daar een pomp in die 1000 liter per uur pompt dan beweegt een groot deel van het oppervlak en stroomt er eigenlijk overal water doorheen zou dit dan niet veel meer effectiever zijn dan een luchtpompje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bijlage is voor ons (in ieder geval voor mij) niet te openen.

 

Ik weet ook niet wat beter is; bubbels of circulatie. 

Denk dat het vooral ook van belang is dat wortels de ruimte hebben, zodat water tussen de verschillende wortels kan komen.

Maar ik heb ook foto's gezien van een wortelkluit die exact de vorm had aangenomen van de vierkante emmer of bak waar hij in had gestaan.

En daar hoorde gewoon een mooie plant met dito opbrengst bij.

 

In hydro in kassen (voor kruiden en groenten) hebben ze grote bassins en die laten elk half uur of uur een circulatiepomp lopen voor een paar minuten. Dat is alles. Die hebben natuurlijk wel een groot oppervlakte, dus dat scheelt al veel.

 

Nog een opmerking, maar ik weet niet precies hoe dat zit: Heb wel eens gelezen dat het bewegen van de wortels eigenlijk niet zo goed is. Maar geen idee of dat klopt. Maar kan me wel voorstellen dat als je een storm in je emmer creëert met een 1000 L/H pomp dat het wellicht niet al te goed is voor je wortels. Maar dat is meer een gedachte van me. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

Je bijlage is voor ons (in ieder geval voor mij) niet te openen.

 

Ik weet ook niet wat beter is; bubbels of circulatie. 

Denk dat het vooral ook van belang is dat wortels de ruimte hebben, zodat water tussen de verschillende wortels kan komen.

Maar ik heb ook foto's gezien van een wortelkluit die exact de vorm had aangenomen van de vierkante emmer of bak waar hij in had gestaan.

En daar hoorde gewoon een mooie plant met dito opbrengst bij.

 

In hydro in kassen (voor kruiden en groenten) hebben ze grote bassins en die laten elk half uur of uur een circulatiepomp lopen voor een paar minuten. Dat is alles. Die hebben natuurlijk wel een groot oppervlakte, dus dat scheelt al veel.

 

Nog een opmerking, maar ik weet niet precies hoe dat zit: Heb wel eens gelezen dat het bewegen van de wortels eigenlijk niet zo goed is. Maar geen idee of dat klopt. Maar kan me wel voorstellen dat als je een storm in je emmer creëert met een 1000 L/H pomp dat het wellicht niet al te goed is voor je wortels. Maar dat is meer een gedachte van me. 

Ik worstel met dezelfde punten idd, grootste probleem met pompen is de warmte die ze genereren. Maar wat je zegt een paar keer aan per dag is iets wat ik nog niet geprobeerd heb ik heb wel een anderE test draaien met normale planten is een 4 liter bak met led lamp hier heb ik hydro van gemaakt en die gaan als een dolle met 2 luchtpompjes en een 100 lph pompje die is ook gewoon 22 graden of meer maar andere emmers die ik maak krijgen meteen wortelrot dus ik snap er soms ook niets van miss is het ook afhankelijk van de waterdiepte 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortelrot en hydro horen bij elkaar blijkbaar. 

Wietefras heeft daar al over geschreven hoe hij dat aanpakte.

Velen denken dat het met temperatuur te maken heeft, maar dat alleen kan nooit de reden zijn.

Want er is wortelrot die goed gedijt bij warmte en andere soort wortelrot doet het weer goed bij kou.

De reden waarom het bij kouder water misschien niet zo vaak voorkomt, is dat de meeste wortelrot die je bij cannabis ziet, blijkbaar van de soort is die bij kou niet zo goed zijn werk doet.

Maar het nadeel van koude wortels is dan weer dat je plant er minder door presteert. Het kost ook nog al wat om je water koud te houden in een ruimte waar 12 uur lampen branden.

 

Zeg, nog wat: gebruik eens punten, komma's en hoofdletters.

Of is dit de maandagochtend puzzel? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

Wortelrot en hydro horen bij elkaar blijkbaar. 

Wietefras heeft daar al over geschreven hoe hij dat aanpakte.

Velen denken dat het met temperatuur te maken heeft, maar dat alleen kan nooit de reden zijn.

Want er is wortelrot die goed gedijt bij warmte en andere soort wortelrot doet het weer goed bij kou.

De reden waarom het bij kouder water misschien niet zo vaak voorkomt, is dat de meeste wortelrot die je bij cannabis ziet, blijkbaar van de soort is die bij kou niet zo goed zijn werk doet.

Maar het nadeel van koude wortels is dan weer dat je plant er minder door presteert. Het kost ook nog al wat om je water koud te houden in een ruimte waar 12 uur lampen branden.

 

Zeg, nog wat: gebruik eens punten, komma's en hoofdletters.

Of is dit de maandagochtend puzzel? :)

Nee dit is antwoorden via de telefoon. Dan krabbel ik normaal gewoon alles aan elkaar haha

ik denk alleen wel dat een temp boven de 22 toch te doen moet zijn voor hydro aangezien dat bakje bij mij prima draait op 22 graden. Zijn wel geen wietplanten maar dat zou niet mogen uitmaken.

ik gebruik nu 3ml waterstofperoxide per liter om te kijken of dit evt. Een oplossing is voor de wotelrot issues. 
 

Tot nu toe is geen enkel bucket systeem aangeslagen terwijl ik de planten letterlijk van het ene hydro systeem in het andere pleur.

enige verschil is dus het volume water, dit zou pleiten voor de gedachte dat er onvoldoende beweging inzit om fatsoenlijk te draaien.  
 

Dus wat ik ga testen is wat gebeurt er als ik het pompje wat nu wel lijkt te werken in die 4 liter bak. gebruik voor oppervlakte beweging in een bucket ...?  Werkt het dan wel net als dat andere systeem zie fotos. 

image.jpg

image.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...