Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannabusinesss

Zelfbouw plantzakken i.p.v. potten!

Recommended Posts

kutcamera, tja dat heb je als je een camera hebt op batterijen dan bij de laatste foto van het einderesultaat zijn ze leeg :rofl

Ik ga het nog ff proberen ze liggen nu een uurtje in de oplader, moet genoeg zijn om een snelle foto te schieten. Tot zo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien ook een optie om maatwerk van te maken, is uit jute stof

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier is ie dan! Hij is goed gelukt alleen een kleine miscalculatie waardoor hij niet 50cm maar 45cm hoog is geworden maar al met al zeer geslaagd. Ik dacht dat het een peace of cake was maar dat was het dus niet als het niet gaat zoals je wilt, mijn naaimachine steekt blijkbaar niet helemaal jofel meer in elkaar dus excuseer me voor mijn naaiwerk!

 

Wat heb je nodig;

 

  • Anti-worteldoek 1m breedte (rol bij voorbaat)
  • planten binddraad (action)
  • Naaimachine met stevig garen
  • schaar
  • spelden
  • meetlint/rolmaat

 

We zijn van start! Ik heb bij de welkoop een stuk worteldoek van 1m breedte en 1,50m lengte gekocht voor de plantzak.

gallery_5606_5890_1385680.jpg

 

Je zult merken dat de weven snel loslaten vooral bij de randen waar geknipt of gesneden is, dit moet je weer goed vastzetten anders valt je doek uit elkaar.

gallery_5606_5890_1519702.jpg

 

Wat we als eerste doen is met de naaimachine alle randen omslaan en vastnaaien zodat de weven van het doek niet loslaten en je strakt bij het vastbinden met het binddraad je een stevige bind krijgt.

gallery_5606_5890_650702.jpg

 

Op deze foto zie je alleen 2 raden omgeslagen maar ik heb ze alle 4 omgeslagen. Hou minimaal 4cm aan voor de omslag, de randen aan de breedte kanten zijn al vanuit de fabriek vastgewoven, deze kan je iets smaller omslaan om niet teveel breedte van je doek te moeten missen.

gallery_5606_5890_997381.jpg

 

Als we de randen hebben omgevouwen en vastgenaaid, vouwen we het doek dubbel en maken de zijkanten vast met binddraad maar let op dat je een kwart van je hoogte van de pot aan de onderkant los laat zodat je straks de bodem in kunt vouwen. ik heb 15cm open gelaten.

Ik wilde hem 50cm hoog hebben dus daar een kwart van is 12,5cm maar ik heb 15cm genomen per abuis maar geen ramp. Deze 15cm moet je wel optellen bij je hoogte omdatje deze straks naar binnen vouwt en deze extra lengte komt te vervallen, zou je dat niet doen heb je straks een plantzak van 35cm hoog terwijl die 50cm hoog moest zijn, je snapt 'm. Je pakt dus aan weers zijde 50cm plus de lengte die je aan weerszijde openlaat komt op een totale lengte van 1,30 lengte nadat je de randen heb omgeslagen. Dan heb je de totale doek op maat voor de maat pot die je wilt hebben.

 

Het binddraad is flexibel genoeg om er een knoop in te leggen dus een dubbele knoop bij het begin en binden maar.

gallery_5606_5890_1055592.jpg

gallery_5606_5890_1313135.jpg

 

Zorg dat je het draad ongeveer een meter lang neemt dan kan je aan een stuk door met binden, zorg er ook voor dat je uiteinde scherp is zodat je er makkelijk doorheen kunt steken, knip het draad een stukje schuin af, dan krijg je een scherp puntje.

gallery_5606_5890_1403013.jpg

 

En op deze manier ga je verder tot ja zijkant vast zit, dit doe je ook bij de andere zijkant natuurlijk.

gallery_5606_5890_1025348.jpg

 

Dan is dit het resultaat aan de buitenkant

gallery_5606_5890_47733.jpg

 

binnenkant

gallery_5606_5890_1005711.jpg

 

Als we de zijkanten dicht hebben gebonden, gaan we met de bodem verder. Deze vouwen we naar binnen en er ontstaat een flap aan de zijkanten als je dit goed doet. Het komt niet aan op maatwerk maar zorg dat je de vouw een beetje in het midden plaatst zodat je de plantzak een beetje egaal krijgt in zijn evenwicht.

gallery_5606_5890_1635580.jpg

 

Als we de flap hebben gecentreerd in het midden dan zetten we deze vast met spelden zodat hij niet meer kan verschuiven, teken de lijn af waar je straks de bodem vast gaat naaien en later vast bind.

gallery_5606_5890_1328617.jpg

 

Nu gaan we een gedeelte afknippen van de flap, maar laat een overlapping over van ongeveer 5 cm eraan zitten deze vouwen we zo naar binnen voor een dubbele verbinding zoals we met de 4 randen hebben gedaan.

gallery_5606_5890_742641.jpg

 

We vouwen hem naar binnen op deze manier

gallery_5606_5890_1400557.jpg

 

En vastnaaien en binden maar. Bij de andere flap doe je hetzelfde natuurlijk.

gallery_5606_5890_1525742.jpg

 

Dan hebben we de pot! Ik heb even hoofdkussens er in gezet anders bleef hij niet rechtop staan.

gallery_5606_5890_575949.jpg

 

Binnenkant

gallery_5606_5890_1676089.jpg

gallery_5606_5890_2348754.jpg

 

Opvouwen en in de tas op naar de guerilla spot!

gallery_5606_5890_928652.jpg

 

Greetz! :rofl

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel ik vind dit nog knap gedaan :rofl

 

je hebt er je werk wel van gemaakt maar het loont blijkbaar wel de moeite en is goedkoop buiten de werkuren natuurlijk :lol:

 

maar denk dat je op deze manier andere wel inspiratie gaat geven, alle sinds mij toch al en je kan ze zo groot en klein maken als je zelf wil

 

chapeau :lol:

 

ik ga me er ook aan wagen om dit te maken op het gemakje in mijn geval :lol:

 

bedankt om de info en de illustratie te delen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan er zo'n beetje 2 uur over doen om dit allemaal goed in elkaar te zetten. Ik was meer tijd kwijt omdat mijn naaimachine niet helemaal deugd.

Je ziet aan de stick dat die niet helemaal strak oogt maar hij zit goed vast. En als je het echt heel erg goed wilt doen dan vouw je de randen 2 keer dubbel zodat de weef helemaal niet meer los komt.

 

Als je een goeie naaimachine hebt en hij loopt niet telkens vast omdat de draden verkeert in elkaar lopen zoals bij mij het geval was kan je in 1 ruk door, komt ook wel een beetje bij kijken dat je weet hoe je de zijkanten moet vouwen. Het verijst wel een beetje inzicht, maar los daar van kan iedereen dit maken.

 

Je bent het langste bezig met het binden. Ik moet er zelf 12 hebben dus dat word nog een klus :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
We zijn van start! Ik heb bij de welkoop een stuk worteldoek gekocht...

 

Zei ik het niet, Monti?

 

Hee, CB, Dat heb je snel gefixed.

En ziet er solide uit.

Het ontwerp en het maken van het protype is altijd het meeste werk.

De volgende 99 zullen een stuk sneller gaan.

Hoe lang schat je de levensduur in?

Wat zijn de materiaalkosten?

En wat is nu de inhoud geworden?

 

Er bestaan speciale naalden voor leer,

misschien naait dat dat ook beter in worteldoek.

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het stuk van 1,50m was ik €1,90 kwijt en voor de planten-binddraad €1,- en dan heb je 2 rollen van 50m.

 

Dus nog geen €3,- Alleen het garen die ik al had maar als je die niet hebt zul je die moeten kopen dus laten we het op €3,- rond houden.

 

Als je een rol worteldoek neemt, ben je voordeliger uit natuurlijk. Met die 2 rollen kun je er wel 70 of 80 vast binden :)

De levensduur schat ik toch wel enkele jaren, laten we het voorlopig maar op 1 houden.

Ik graaf ze in de grond in, als alternatief van mijn vuilniszak idee. Dit bied mij toch wel de mogelijkheid om veel volume te bieden aan mijn planten maar de wortels uit de slechte zandgrond te houden, perfect :rofl

 

Hij is nu 45cm geworden door een kleine miscalculatie met het dubbelvouwen van de randen heb ik dus 5cm teveel gepakt maar toch een mooie maat geworden. Ik schat hem op ongeveer of net ietsje meer dan 130L een mooie maat.

 

Als de randen niet dubbel vouwt dan heb je kans dat de weef uit elkaar valt maar dubbelgevouwen en vervolgens aan elkaar gebonden heb je het doek 4 keer te pakken met 1 keer steken dus dat is wel nodig als je hem goed wilt hebben.

 

Ik heb al een leuke naam bedacht, de "wisepot" :lol:

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi gedaan man ! konk maar achter men scherm uitblijven van me laptop je :rofl heel mooi kzou gek worden van al dat genaai en geknutsel haha ^^

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gelukt man! En het mooiste is dat je er mee bezig bent zo in de wintermaanden en kan aanpassen aan jouw situatie in plaats van alleen maar te consumeren wat er is.

Ziet er goed uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

uiteraard in de wintermaanden, dan tref je alle voorbereidingen. En eigenlijk stieken al een klein tijdje nadat je de laatste oogst binnen is ga je al weer praktiseren hoe je het de volgende keer aan gaat pakken dus ik was er al vroeg bij, maar tips en opmerkingen hier op het forum hebben bijgedragen aan de manier van constructie, bijvoorbeeld Fool die de naaimachine noemde.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deze vind ik erg handig:

 

MySmartPot1-30-11002.jpg

 

Makkelijk verplaatsbaar, when the shit hits the fan.

 

Trouwens Fool, was niet alleen die tas genoeg geweest? Had die smartpot er dan nog in gehoeven? Vind het een beetje een achterhaald model als ik het zo bekijk vind je niet?

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de inhoud berekend, aangezien ik de zijkanten recht heb dichtgemaakt is er eigenlijk sprake van een vierkantige pot, dus een simpel rekensommetje van lxbxh

 

Een ongeveer van 110 liter. Niet wat ik wilde ik wilde 140 liter. Wat ik door de omgeslagen randen en hoogte mis is een 30 liter tekort :rofl

 

Maar gaat goed komen bij de volgende exemplaren. Dan maak ik ze 55cm hoog en dan zijn we er ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De groene tas is natuurlijk niet bedoeld on in te graven, maar voor de sier naast de voordeur.

Ook is hij niet speciaal voor cannabis ontworpen.

Misschien helpt de vilten binnenkant om het vocht langer vast te houden.

En da's in jou situatie ook niet de bedoeling, denk ik.

 

817_1339525828.jpg

 

Komen er ook foto's van de "begrafenis"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

vond jou knutselwerk zeer mooi maar vraag me toch af de grond dan niet te snel gaat uitdrogen ?

 

Groetjes ssh

Share this post


Link to post
Share on other sites
De groene tas is natuurlijk niet bedoeld on in te graven, maar voor de sier naast de voordeur.

 

Aha, dat ik daar zelf niet op kwam. Trouwens nu ik er nog een keer naar kijk is de kleur best geschikt als camo.

 

Komen er ook foto's van de "begrafenis"?

 

Ik weet ff niet wat je bedoeld Fool.. :)

 

@shining

 

Waarom zou die snel uitdrogen, er komt veel klei bij in het grondmengsel. Daarbij is de grond waar de zak is ongegraven ook vochtig.

Ik zal sowiso in de heetste dagen water moeten geven maar dat probleem heb ik al grotendeels opgelost door er een waterreservoir te maken van ongeveer 1000 liter. Nu met het slechte weer zal die wel al voor een deel gevult zijn :rofl En het slechte weer houd toch nog wel ff aan dus tegen die tijd dat ze echt nodig hebben, heb ik een vol reservoir standby.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind hem leuk! :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik doel niet op verplaatsbaarheid omdat dit een grens heeft bij het gewicht wat je kan tillen dus per persoon afhankelijk.

Ik doel op grote inhoud voor weinig geld, en transport voordeel van je grote plantzakken.

ik denk dat je dat met die industriele kub zakken van graan/klei/waterookaanbulkinzit/ ook wel vrij goedkoop/makelijk werkt, gaat 1000 liter aarde in, en netjes opgevouwen gaan er 2 of 3 in een a4 papierdoos,

ik heb van deze helaaas all 10duizenden weg gegooid, op 1 van me vorge werkplekken dus kan er helaa niet meer "makelijk"aan komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag een klein model "turkentas" aangeschaft, bij de Chinese zooi winkel.

Voor één euro kreeg ik dit prachtexemplaar met voetbalthema.

Er past veertig liter grond in,

twee vijf-liter-potten naast elkaar,

en ook op elkaar.

 

gallery_20098_15365_90274.jpg

 

In heb de bovenkant opengeknipt, en een stuk opgerold,

want ik vind dertig liter wel voldoende in mijn kastje.

 

gallery_20098_15365_226480.jpg

 

En we zijn vertrokken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bigbags zijn inderdaad ook leuk, al zou je ze voor de helft vullen heb je toch 500l. Dat is meer dan genoeg voor flinke bomen. alleen een kutkarwei met grond sjouwen.

 

greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even gepuzzeld vandaag.

 

Twee Shackzilla's ( zoals links) wordt te druk,

maar twee newbluediesel (rechts) zou kunnen:

 

gallery_1115_3541_204517.jpg

 

Of drie autoflowers.

 

Wel mooi 50 tot 100% meer grond.

 

Dus ik ga er eentje binnen vol kweken, en dan opwaarderen voor tuingebruik.

Dat moet qua schema net gaan.

 

Eens kijken of er ook een stevige tas is met een mooi Aldi-logo er op.

Want dat ontbreekt er alleen nog aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb genoeg van al dat Scroggen, en in een kleine kast is het fijn Soggen.

 

Ik ga de plant niet aan de tas aanpassen,

maar kies het passende tasje voor iedere dame.

 

 

Cannie, hou jij me plantzak effe vas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je goed kijkt, zie je dat beide planten getopt zijn, CB

 

Één van de twee top-scheuten is daarna stek geworden, die gaat de volgende ronde weer.

De plant is alleen wat hoogte kwijt, maar is weer mooi in zijn oorspronkelijke vorm gegroeid.

Zo kan ik 14 verschillende bonbonnetjes in één chocolade-doosje stoppen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is inderdaad een goede manier om goede stekken te snijden, van de hoofdtop zonder je plant teveel breedte te geven. Die wist ik nog niet, ga ik zeker onthouden!

 

Maar Fool, whats up met die youtube shit :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...