Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannabusinesss

Zelfbouw plantzakken i.p.v. potten!

Recommended Posts

Ja mensen, wegens noodzaak en transport problemen moeten sommige tot een oplossing komen, ook het budget helpt niet altijd mee. Je wilt grote bakken of plantgaten maar de grond is niet goed en je wilt je wortels uit deze slechte grond houden dan kan je er voor kiezen om een afgeschermt plantgat te maken, maar voor de iets grotere plantgaten kan je de hele grote smartpot gebruiken maar deze lopen al gauw in de kosten als je er een groter aantal wilt zetten, daarom het idee zoals vele andere om zelf een soort smartpot te maken, ik kies hiervoor worteldoek!

 

Na enkele brainstorms met Foolonthehill een nieuw topic waar iedereen zijn ideeën en foto's kan posten over zijn of haar zelfgemaakte plantzakken van opvouwbare stof.

 

Waarom worteldoek? Worteldoek is een stevige stof die de wortels tegenhoud maar wel water doorlaat wat natuurlijk ideaal is, ook om de prijs hoef je niet dood te vallen. Omdat ik grote planten wil hebben is het noodzaak voldoende inhoud van je plantzak te berekenen; dit doen we als volgt. Omdat de zak uiteindelijk een ronde vorm zal hebben berekenen we dus de inhoud van een cilinder. Ik wil een diameter van ongeveer 60 tot 70cm hebben maar pakken 60cm voor het gemak. Dit berekenen we als volgt.

 

pi x straal x straal dus; 3,14 x 30 x 30 = 2826 cm² deze vermenigvuldigen we met de hoogte, 50 komt op = 141300cm³

dus aan de hand van de berekening zal de zak een inhoud hebben van 141,3 liter!

 

Mijn idee van de zelfgemaakte plantzak is dat je een stuk worteldoek pakt van 1 meter breed. We vouwen de stof dubbel en maken deze aan elkaar, de diameter van je pot zal dan een 2m omtrek hebben met ongeveer een diameter van 60cm.

Ik heb een stuk papier genomen ter demonstratie, het stuk vouwen we dubbel en maken we vast met bijvoorbeeld plantenbinddraad. Ik heb

 

plakband gebruikt natuurlijk.

gallery_5606_5890_864657.jpg

 

en dubbel

gallery_5606_5890_1200588.jpg

 

Wat we nu gaan doen is iets lastiger in te schatten, hoe lang de stof moeten nemen is afhankelijk van hoe hoog we de pot willen hebben, ik wil hem 50cm hoog hebben. Nu komt ie, om de bodem van de pot mooi rond te laten aansluiten op het geheel moeten we een stuk aan de onderkant van de zijkanten los laten zodat deze de ruimte hebben om in te kunnen vouwen. Dit stuk wat we open laten komt te vervallen dus tellen we niet mee met de inhoud die we willen hebben, dit stuk tel je dus op bij de hoogte die je wilt hebben. Ik heb ontdekt dat ongeveer een kwart van je hoogte open moet blijven dus in mijn geval is dat 12cm x 2 want we vouwen de flappen dubbel dus het stuk wat ik af moet knippen zal 124cm hoog moeten zijn.

 

Stuk aan onderkant open laten

gallery_5606_5890_1566478.jpg

 

Je vouwt je bodum naar binnen en de zak krijgt een ronde vorm.

gallery_5606_5890_376771.jpg

 

Wat je vervolgens krijgt zijn 2 flappen aan de zijkanten

gallery_5606_5890_465650.jpg

 

 

Nu maak je de bodem vast met plantbinddraad zodat de bodem van je zak netjes vast blijft zitten, ik heb een groene lijn getekend waar je

hem vast maakt.

gallery_5606_5890_99332.jpg

 

Vervolgens kan je ervoor kiezen om dan de flappen eraf te knippen.

gallery_5606_5890_87079.jpg

 

En dan is je bodem niet perfect rond maar je mag zeker niet klagen!

gallery_5606_5890_153068.jpg

 

Zoals je ziet is het aardig gelukt met het terugvouwen van de bodum en heb je een vrij nette plantzak gemaakt!

gallery_5606_5890_494891.jpg

 

Bouw ze! ;)

 

ideeën, tips, zelfgemaakte zakken of addetieven weet ik het allemaal meer wat kan bijdragen, dump het hier!

 

Greetz :vape:

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, Nou, CB, jij laat er geen gras over groeien!

 

Ik zou ook de bovenkant uiteindelijk afdekken met het spul.

Houdt onkruid tegen.

 

De originele smartpots zijn gemaakt van eco-vilt (eco-felt in het Engels) en is er in vele soorten en maten.

Hier wat mooie DIY smartpots, in een tuin-topic.

 

Deze vind ik erg handig:

 

MySmartPot1-30-11002.jpg

 

Makkelijk verplaatsbaar, when the shit hits the fan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan je wel zeggen dat die anti-worteldoek van de action binnen no time uit elkaar donderd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat cb naar de welkoop gaat, monty, daar haalt hij ook landgoed.

Ik denk er zelf over een paar turkentassen van 31 liter te verbouwen.

boodschappentas-turkentas-wastas-small-tp_418315700269426899.jpg

Maar dan voor binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

turkentassen scheuren wel heel snel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als in dat papier maar geen chemische restanten van oplosmiddelen zitten!

 

Wat dacht men van die geweven kunststof draagzakken uit de supermarkt. Lucht doorlatend en drainerend.

Ik wil het eens gaan proberen in het volgende indoor kweek verslag.

 

 

gr, Zappie

Edited by zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

het moet niet gekker worden :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites
turkentassen scheuren wel heel snel

 

 

;) ;) man ik kwam niet meer bij jonge, turkentassen haha

 

het moet niet gekker worden :vape:

 

 

haha dat word het geheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon dichtnaaien kan toch ook?

Deze hieronder waren dubbelgeslagen, met zoom, dan hou je echt een heel stevige 'bag' over. ;)

Ik heb ze een jaar gebruikt om 'in' te verduisteren. :vape:

gallery_7512_11569_376430.jpg

gallery_7512_11569_606747.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
turkentassen scheuren wel heel snel

 

Verbouwen met lijmpistool, naaimachine, eco-vilt, des noods nog ijzerdraad.

Of zijn er al vierkante smart-pots?

 

Ik zag ook dubbelwandige, iso tegen warmte en kou.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja van die vijverzakken zijn vierkant, ik weet niet tot hoe groot die gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
het moet niet gekker worden :vape:

 

Denk dat jij het niet vat ;)

 

Maar inderdaad je moet zeker goed worteldoek nemen, en waarom met plantbinddraad? Deze zijn lekker flexibel en sterk door het ijzerdraad wat erdoor loopt dus met transport van je plantzakken kan je er bij wijze van 100 in je tas proppen en gaan met die banaan je kunt ze zo vouwen als je wenst door het flexibele bevestigings materiaal, je kunt ze naaien dat is ook de bedoeling. Veel mensen zouden wensen dat ze specikuipen op de spot konden zetten tegen weggooi prijs, dat is dus mogelijk met een beetje creativiteit.

 

Je moet je wel bedenken als je er een van 140L maakt of nog groter dat je ze niet meer kan tillen. Een specikuip net ingewaterd is ook al best zwaar dus ik zou als je ze wilt verplaatsen niet boven de 65liter gaan.

 

Als je een naaimachine gebruikt zou ik zo zwaar mogelijk draad pakken en een sterke naald.

 

En voor de wijsneuzen, dit papieren prototype is enkel ter show voor het ontwerp. De V.1 zal spoedig volgen ;)

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ben je kwijt aan kosten voor deze pot en hoelang denk je dat hij meegaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nja, Doc,

ik zou gewoon ff rustig mee blijven kijken,

wie weet kom je nog op een idee

voor een nieuw product :vape:

 

grtz Weetje

 

wrom simpel doen

als het moeilijk kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze steenzakken zijn nog beter. In de bouwmarkt kosten ze maar een paar cent.

Ik denk dat ik zelf overweeg dan toch eerder die steenzakken te nemen

Goede tip

 

gr, Zappie

Edited by zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat ben je kwijt aan kosten voor deze pot en hoelang denk je dat hij meegaat.

 

Voor een losse meter zal je rond de 1 euro kwijt zijn voor worteldoek, voor rollen ben je voordeliger uit per meter.

Laten we zeggen dat je voor een erg grote zelfbouw plantzak niet meer dan 3 euro kwijt bent inclusief bindmateriaal.

 

Mijn ontwerp voor de 140 liter zal je rond de 2,50 kosten. Afhankelijk van hoeveel bind materiaal je verbruikt. Een rol binddraad van 50m kost volgens mij nog geen 2 euro en daar kan je wel een aantal zakken van maken. Ik schat dat je zo'n 3 meter draad per zak kwijt bent voor een beetje deftige binding.

 

Hoelang ze mee gaan zal de praktijk moeten uitwijzen. Ik denk dat je dit moet beoordelen op de kwaliteid van de bind aangezien worteldoek onder de grond komt moet het product zelf relatief lang mee gaan. Als de bind het houd dan zal de pot jaren mee kunnen gaan. De bouwvaardigheid van de maker zal een rol spelen, als je de delen niet goed aan elkaar bind kan bij een grotere pot zoals die bij mij de bedoeling is loslaten door het gewicht van het medium wat er in komt.

Is een beetje werk maar bij een aantal van deze zelfbouw bespaar je al snel honderden euro's. En al zal je ze jaar op jaar opnieuw moeten maken is het alsnog besparend. Kost je alleen een beetje tijd en moeite om ze te maken.

 

@ weetje;

Je moet niet moeilijk doen als het makkelijk kan, je moet pas moeilijk doen als het echt niet anders kan. Dit is een oplossing voor de hoge kosten die komen kijken bij redelijke aantallen als je die nodig hebt. Voor kleine potten hoef je het niet te laten.

 

Voordelen;

-Transport vriendelijke (guerilla)

-Volume zelf bepalen door zelfbouw

-kosten besparend

 

Waarschijnlijk morgen het testmodel! ff naar de welkoop voor wat worteldoek om te testen of mijn ontwerp ook deugd in werkelijkheid.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Of zijn er al vierkante smart-pots?

 

nou ik zal je wat zeggen, als je mijn ontwerp neemt en je vouwt de randen iets verder door kom je aardig in de buurt van een vierkant.

Misschien hebben mensen nog ideeën omtrent superlijm om bijvoorbeeld ook nog de naden aan elkaar te lijmen voor extra stevigheid?

De lijmpistool ben ik niet zo kapot van.. Dit werkt slecht op nogal ietwat gladde oppervlakken, zoals worteldoek bijvoorbeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bigbags worden na gebruik vaak weggegooid. Die zijn ook nog goed te gebruiken. Desnoods maak je van 1 bigbag twee plantzakken.

 

Of vier planten in 1 bigbag.

 

Je kan ze ook makkelijk verrijden met je heftruck als de petten langskomen. En je kan na afloop de bigbags leegkloppen en daar je toppen in opslaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doel niet op verplaatsbaarheid omdat dit een grens heeft bij het gewicht wat je kan tillen dus per persoon afhankelijk.

Ik doel op grote inhoud voor weinig geld, en transport voordeel van je grote plantzakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ik ben halverwege, ff een pauze. Dat valt nog niet mee zo'n ding maken op de manier hoe ik het doe maar straks komen er weer foto's hoe en wat van begin tot eind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me nog wel interessant, ben eens benieuwd naar het eindresultaat ervan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...