Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cannabusinesss

Mycorhiza schimmels.

Recommended Posts

vindt ik ook boeiend. ik denk ook dat hoe meer volwassen een systeem wordt, bijvoorbeeld een bos, des te meer er geregeld is. wat wel vaak het geval in het bos is dat de grond zuur is. heb je die weleens gemeten? de vele bladeren van 1 soort boom hebben de neiging de grond te verzuren.

 

zoals ik al schreef moet er een balans zijn met veel verschillende organisme. de grond in een bos is er vaak op gericht om hout af te breken zodat het weer opgenomen kan worden door andere bomen. dat betekend dat er veel schimmels in zitten van het soort pitbull. grote bek, veel tanden, sterke kaken. ze breken hout af.

deze schimmels kan je goed in je mengsel gebruiken. maar wanneer er weer alleen van deze schimmels in de grond zitten of hoofdzakelijk dan missen we wat diversiteit die we in ons medium wel graag zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Miramar: geeft je nu een recept voor een methode die je niet op cannabis hebt getest?

 

Dan zou ik gaan voor optie twee:

Wat je ook kan doen is een zwarte els weghalen.

En daar de guerilla-spot van maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als mycorhiza een gezonde schimmel is in symbiose met het wortelstelsel zal je deze schimmel inderdaad vinden romdom wortels van andere planten.

Ik denk niet alleen rondom de Els, dan ook bij veel meer andere gewassen.

Mycorhiza zou dus algemeen aanwezig kunnen zijn in een bos? En daarmee zouden deze schimmels ook niet PH afhankelijk zijn, enkel het gewas wat er groeid. Dus indirect ph afhankelijk, als het gewas niet kan functioneren door een verkeerde ph is het dan ook einde verhaal voor de mycorhiza?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er schijnt een schimmel te zijn die zo hard kan groeien dat hij in 48 uur het volume wan onze planeet heeft bereikt.

Gelukkig is de optimale habitad e.d niet voorhanden zodat dit ook niet echt gebeurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycorhiza groeien vooral in samenwerking met vlinderbloemige. De zwarte els komt ook uit deze plantfamilie. Je vindt vooral niet houtige gewassen in deze familie maar dus ook wel bomen en struiken. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de Acacia.

 

Er zijn ook vrij in de bodem levende organisme welke ook in de lucht aanwezige stikstof binden, deze vallen onder de azotobacter. Zei werken dus zonder de vlinderbloemige familie. Veel van de stikstof gebonden in de grond afkomstig uit de lucht wordt door dit soort vrij in de grond levende bacterie gebonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog 1 x dan.

Ik laat de aarde zoveel mogelijk intact in de pot om de uitgebreide schimmelnetwerken te behouden.

Want graven en scheppen in een bestaand fragiel mycelium is dodelijk voor de schimmel. Niet voor niets snijdt de bewuste paddoliefhebber zijn of haar paddestoelen boven de grond af om niet het netwerk te verbreken en de hele populatie om zeep te helpen. Myco koop je in een potje in de vorm van zaden, bij schimmels beter bekend onder de naam sporen.

Verder maken verschillende soorten planten gebruik van verschillende mycorrhizasoorten, bij bomen (meerjarigen) zijn dat hele andere dan bij ons seizoensplantje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laatste bericht vind ik interessant. Als je in grote bakken kweekt dan heb je uiteindelijk mooie kluite wortelstelsel. Bij het hergebruiken van deZe aarde, doe je er verstandig aan de geknipte plant voorzichtig uit te trekken. zodat je de volgende stekkken of zaaielingen erin kan plaatsen. De schimmels/sporen wt er nog in Zit doen de rest wel. Klopt dit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laatste bericht vind ik interessant. Als je in grote bakken kweekt dan heb je uiteindelijk mooie kluite wortelstelsel. Bij het hergebruiken van deZe aarde, doe je er verstandig aan de geknipte plant voorzichtig uit te trekken. zodat je de volgende stekkken of zaaielingen erin kan plaatsen. De schimmels/sporen wt er nog in Zit doen de rest wel. Klopt dit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die wortels mag je ook laten zitten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevallig ben ik net bezig met schimmels en bacteriën voor in de gaarde.

Met name om fruitbomen en planten te stimuleren.

 

Waar je naar opzoekt bent is endo- mycorrhizae. De ecto- variant is geschikt voor bomen.

Het klopt dat in de bossen (on aangetaste grond) een diversiteit van schimmels en bacteriën aanwezig zijn.

Nu is het natuurlijk wel moeilijk om te weten wat er in de grond zit. En wat je dus weg zou moeten graven.

 

De endo variant nestelt zich om planten, maar niet alle.

 

Gewoon graven op goed geluk is natuurlijk mogelijk in de bossen, en daar zal het meer voorkomen dan op het strand van Scheveningen. Maar het blijft zoeken naar een spelt in de hooiberg. (vinden van de juiste)

 

Tevens komen niet alle soorten die bevorderend zijn hier allemaal voor. (grote getallen)

 

Aangezien het niet met het blote oog te zien is wat je opgraaft kun je wel ff bezig zijn voor minimale resultaten.

Ik heb zelf gewoon in bulk een lading myco-stammen en bacteriën gekocht. Daar heb ik vertrouwen in.

Dan heb ik ze in iedergeval toegevoegd en mochten er nog andere aanwezig zijn in de grond is dat alleen maar een plus.

 

Bulk is natuurlijk voordeliger, maar als je het maar nodig hebt voor een paar plantjes zou ik het ook gewoon aanraden in iedergeval wat aan te schaffen. Ja het kost pegels, maar je weet wel wat je krijgt. En die paar piekies die haal je d'r toch wel uit.

 

En mocht je toch willen besparen, zet je op 1 de cultuur en plaats je de andere in de buurt. Dan springen ze wel over. Het duurt dan alleen ietsje langer voor alles correct is genesteld

Edited by Pirus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vraag me af hoe we de micorhiza schimmels kunnen vermeerderen, ik neem aan dat deze schimmels zich vermeerderen. Je kunt ze kopen in een potje dus er zal wel een manier voor zijn.

 

Frodo maak ze zelf.....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frodo maakt/kweekt natuurlijk bacterien

 

Ik vraag me af hoe we de micorhiza schimmels kunnen vermeerderen, ik neem aan dat deze schimmels zich vermeerderen. Je kunt ze kopen in een potje dus er zal wel een manier voor zijn.

 

Schimmels hebben namelijk een uniek voordeel boven bacteriën. Ze kunnen met hun uitlopers, hyphen, door luchtporiën heen groeien, een stukje luchtledig niemandsland oversteken. Voor bacteriën is dat onmogelijk, die kunnen zich alleen maar verplaatsen door een waterfilmpje.Het is echter nog de vraag waarom filamenteuze bacteriën, zoals actinomyceten, de opmars van de schimmels niet hebben kunnen tegenhouden. Deze bacteriën kunnen namelijk ook ‘draden’ vormen en beschikken daarmee over dezelfde voordelen als schimmels. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het beperkte formaat dat bacteriën kunnen bereiken

 

 

‘Vooral bij de opname van eenvoudige, makkelijk opneembare voedingsstoffen zoals suikers en organische zuren is er sprake van een volledige oorlog. Bij een lage beschikbaarheid van deze substraten winnen bacteriën het, ze nemen praktisch alles op, en schimmels hebben het nakijken. Bij hoge concentraties van simpele voedingsstoffen zijn de rollen omgedraaid.’

 

Dit betekent dat beide partijen hun best doen om de ander het leven zuur te maken. Zowel schimmels als bacteriën maken antibiotica die helpen bij de wederzijdse onderdrukking. Een bekend voorbeeld is natuurlijk peniciline, een door schimmel gemaakte bacteriedoder.

 

Voor schimmels is het extra belangrijk om bacteriën af te remmen, vanwege hun manier van voedselopname. Het uitscheiden van lytische enzymen om complexe stoffen af te breken, zoals hout, maakt dat er rond de schimmel makkelijk opneembare voedingsstoffen ontstaan. Dat is natuurlijk een uitgelezen kans voor hun bacteriële aartsvijanden om die nutriënten op te nemen. Bacteriën profiteren zo mee van de investeringen die schimmels doen. Vandaar dat schimmels bacterie-dodende stoffen maken.

 

BRON

Share this post


Link to post
Share on other sites

9781604691139f.jpg

 

Teaming with Microbes: A Gardener's

Guide to the Soil Food Web

 

Healthy soil is teeming with life - not just earthworms and

insects, but a staggering multitude of bacteria, fungi, and

other microorganisms. When we use chemical fertilizers, we

injure the microbial life that sustains healthy plants, and thus

become increasingly dependent on an arsenal of artificial

substances, many of them toxic to humans as well as other

forms of life. But there is an alternative to this vicious circle:

to garden in a way that strengthens, rather than destroys,

the soil food web - the complex world of soil-dwelling

organisms whose interactions create a nurturing

environment for plants. Devotees of organic gardening to

weekend gardeners will learn to grow healthy, vigorous

plants without resorting to chemicals. Of Teaming with

Microbes (bold) and it's authors, Dr. Elaine Ingham says,

"They present what could be deadly dull and boring in a way

that is exciting and understandable.

 

Authors: Jeff Lowenfils & Wayne Lewis

 

Level: Adult/High School

 

Specs: Hard Cover, 6x9 inches, 196p. Photographs, charts,

diagrams, index, appendix, resources. Forward by Dr.

Elaine Ingham. Timber Press ISBN-13 9780881927771

ISBN-10 0881927775

 

Teaming with Microbes

Edited by Running Water

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Canna,

 

Beetje late reactie, maar ik liep zelf ook met deze vraag en ik heb het antwoord gevonden: Ja je kan mycorhiza vermeerderen! en als je wat Engels kan, dan wordt er in deze link in detail uitgelegd hoe:

http://www.extension.org/pages/18627/on-fa...um#.Ug1ESJLIbxo

 

wel even aan toe voegen dat de enige soorten dat samenwerken met cannabis Glomus Intraradices en Glomus Mosseae zijn, dus kijk goed naar welk product je koopt. Ook zorgen dat er geen Trichoderma inzitten, want deze eten andere schimmels. (en ja er zijn plaatsen waar ze die dingen samensteken, waarom? omdat ze er geen knijt van verstaan :P )

 

meer uitleg: http://forum.grasscity.com/organic-growing...ths.html/page-8

door dezelfde schrijver als 'teaming up with microbes'

 

Cheers! ;)

 

Arnold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...