Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Emiel

Eerste Keer Kweken

Recommended Posts

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 21 juni 2005:

Omdat enige tijd geleden de webspace waarop ik al de foto's uit dit topic hoste is opgeheven, zijn de foto's in dit hele topic niet zichtbaar.

 

Daarom heb ik voor alle geintresseerden een uitdraai (inclusief foto's) van dit topic op de volgende locatie online gezet:

http://home.hetnet.nl/~spcs/w/wiet.htm

Reageren kan natuurlijk wel gewoon weer in dit topic ;)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hallo allemaal.

 

Ik heb zojuist mijn 10 bestelde early girl zaadjes binnen gehad.

 

zaadjes.jpg

 

Nu wil ik dit jaar voor het eerst gaan kweken.

Ik weet dat het al een beetje laat is om nu nog te beginnen met zaadjes.

Maargoed ik wil het toch gaan proberen.

 

In dit topic wil ik jullie de vorderingen van mijn eerste kweekje laten zien.

Dan kunnen jullie gelijk helpen als ik iets verkeerd doe..

 

Ik zal in dit topic om de paar dagen een update plaatsten over hoe het gaat met de kweek.

 

Tot slot gelijk een eerste vraag...

De meningen over het ontkiemen van de zaadjes zijn nogal verdeeld.

ik dacht zelf gewoon aan een bakje met natte watten. Maar als jullie betere iedeeen hebben dan hoor ik het graag.

 

alvast bedankt voor jullie medewerking,

Emiel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze niet tussen watten leggen, dan blijven de wortels zo plakken. maar gewoon tussen een 2 stukken opgevouwen natte keukenrol(ongeparfumeerd). Ik moet ook nu nog m'n zaadjes ontkiemen,komt weer door een paar van die klootzakken in die growshops.(die zouden WEL buitenklonntjes hebben,maar kwamen aan met WW) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou ze niet tussen watten leggen, dan blijven de wortels zo plakken. maar gewoon tussen een 2 stukken opgevouwen natte keukenrol(ongeparfumeerd). Ik moet ook nu nog m'n zaadjes ontkiemen,komt weer door een paar van die klootzakken in die growshops.(die zouden WEL buitenklonntjes hebben,maar kwamen aan met WW) ;)

ww kun je ook goed buiten zetten hoor wel opletten met schimmels op het laats verder prima plant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 1

 

De zaadjes staan nu 1 dag in een bakje van de chinees tussen nat keukenpapier.

 

zaadjesbakje.jpg

 

Nog geen worteltje te zien..

Share this post


Link to post
Share on other sites
ze moeten toch in het donker ontkieme, niet??

Heb ik wel gedaan

 

Ik heb opeen bordje keukenpapier gelegt daar de zaadjes op leggen ... daarna weer bedekken met keukenpaper (natuurlijk wel vochtig papier hihih)

 

Daarna er weer een bord op de kop bovenop zodat het donker bleef en heb ze in de ketelkast gezet daar is het altijd om en na bij de 20 a 23 graden dus lekker warm voor ze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 2

 

's ochtends

 

ontkiemen.jpg

 

De zaadjes beginnen te ontkiemen. :blink:

 

Zelfde zaadjes 's avonds, wat gaat dat hard zeg. ;)

 

ontkiemen1.jpg

 

Nog even een vraagje:

 

Hoelang moeten de worteltjes zijn voordat ik ze in de aarde kan gaan zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan nu al wel hoor, 1cm doe ik meestal. en niet al te diep doen ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 3

 

Worteltjes zijn alweer een stuk langer geworden:

 

ontkiemen2.jpg

 

Ik denk dat ik ze vandaag maar in de aarde ga zetten.

 

 

Inmiddels heb ik de zaadjes in 1,5 Liter potten gedaan.

Nu maar wachten totdat er plantjes zichtbaar worden.

 

potten.jpg

 

Ik hou jullie op de hoogte..

Share this post


Link to post
Share on other sites
kan nu al wel hoor, 1cm doe ik meestal. en niet al te diep doen ^^

Is 1 centimeter onder de aarde voldoende?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat had je gelijk moeten doen zodra je de eerste wortelpunt zag! Als de wiedeweerga de stek- en zaaigrond in, 0.5 a 1 cm diep.

Watergeven gaat het beste in de beginperiode met de plantenspuit en niet met de gieter. Zorg dat de grond vochtig is en niet nat.

De opbouw van je zaailing is als volgt, 2 setjes kiembladeren, dan een gekarteld 1 vingerig blad en daarna de meervoudige gevingerde bladeren.

Zodra je zaailing, het eerste echte meervoudig gevingend blad laat zien, pot je het plantje over in de bemeste aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had ze 1/0,5cm en ging perfect, dan komen ze ook lekker snel op. want als je ze te diep doet komen ze soms niet eens op (heb ik vorig jaar gehad :x)

 

succes! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zodra je zaailing, het eerste echte meervoudig gevingend blad laat zien, pot je het plantje over in de bemeste aarde.

Ik was eigelijk van plan om ze pas over te potten als ik wist welke planten mannetjes en welke vrouwtjes waren.

Dit zodat ik niet voor niks grote potten ga kopen.

 

Kan dat ook? of is het niet aan te raden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik was eigelijk van plan om ze pas over te potten als ik wist welke planten mannetjes en welke vrouwtjes waren.

 

Hoe wilde je dat zien dan? Zolang die plant in de groei staat kan je nooit met zekerheid zeggen of het een mannetje of vrouwtje is. Als je het geslacht wilt weten pot dan in ieder geval eerst over in een een potje van zo'n 4 a 7 liter. Laat het plantje ff groeien en neem dan de hoofdstek van je plantje als die zo'n 20 cm groot is. Stop de hoofdstek in een glas water en zet die in de bloei met een 12/12 regime onder een Tl. Na een week weet je meer.... en kan je besluiten om het plantje over te zetten in een fikse kuip.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe wilde je dat zien dan?

Nou ik vond dit op het forum:

 

"De Early Girl begint met de bloeifase op het moment dat hij het zaailingenstadium verlaat, hieerdoor bent U verzekerd van een schimmelvrije oogst....enz."

http://www.wietforum.nl/editie6/index.php?...2&hl=early+girl

 

Dus ik dacht dat ik na een paar weken wel kon zien of het een man of een vrouw is.

 

De potten waar de zaadjes nu inzitten zijn trouwens 1,5 Liter.

 

Maar het beste is dus toch om ze al heel snel weer over te potten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja als je wortelstjes ziet verschijnen bij het gat ana de onderkant kan je zeg gana vepotten je kan dan ook nog wel een paar dagen w8en maar uiteindelijk moet je ze gewoon in een zo groot mogelijke pot zetten (speciekuip oid)

ik neem aan dat je buiten wil gaan kweken?

 

doe het maar gewoon zoals Bambo zei en neem een stek dan kan je snel zien of het een mannetje of voruwtje is en steek je erg gene verspilde tijd en energie in

 

suc6 ermee en hou ons op de hoogte ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste bedankt voor alle reacties. Dit is mijn eerste kweek dus ik ben blij dat jullie mij helpen. ;)

 

ik neem aan dat je buiten wil gaan kweken?

Het is voor buitenkweek inderdaad.

 

Ik heb de potten nu nog binnen staan maar zodra het een beetje een mooi plantje wordt ga ik ze buiten zetten.

 

Ik hou jullie op de hoogte. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 4

 

In 1 pot begint een plantje te ontstaan:

 

begin.jpg

 

En hetzelfde plantje een paar uur later.

begin1.jpg

 

In alle andere potten zie ik nog niks...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 5

 

Hetzelfde plantje een dag later:

 

begin2.jpg

 

In de andere potten beginnen nu ook plantjes te ontstaan.

Ik heb de potten dus nu maar even in de vensterbank gezet, voor wat meer licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

's avonds zet ik de planten nog een paar uur onder een TL.

 

TL.jpg

 

Het is een beetje lastig te zien maar in iedere pot staat nu een plantje met 2 kleine blaadjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hangt je tl niet iet wat hoog volges mij gaan ze zo best hard strekken als je zo doorgaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...