Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
StoneTwisted

Verwarmde potten

Recommended Posts

De koude trekt voorlopig weg en daarom gestart met 4 Chemdog, aangezien lage temp en vooral koude aarde

funest kunnen zijn voor een gezonde start heb ik de potten omwikkelt met warmtedraad.

 

De normaal zo koud aanvoelende potten zijn nu aangenaam van temperatuur,..niet te koud /niet te warm.

 

Met de centrale verwarming op voluit en inblaas vanuit die kamer werd de temperatuur binnen nauwelijks 18°

met lamp uit, (Kamer op het oosten en noorden) met de CV uit werd dit zelfs 11 a 12° allemaal veel te koud voor zaailingen (zeker)

waar de wortels nog volwassen van moeten worden.

 

Dus warmte deken van Inventum open gemaakt en de draad met tape om de potten gewikkeld.

In eerste instantie had ik de deken gekocht om onder een raamwerk te leggen en dan daarop de potten,

maar toen ik voelde dat de mat amper warm werd en dus totaal geen nut had heb ik hem open gemaakt.

 

De draad is 50 watt qua vermogen dus heet wordt de kabel niet. De schakelaar heeft 3 standen en staat nu op 2 met lamp aan, de binnentemp

is nu 25° en met lamp uit kan ik nu ook gerust de CV uit laten want de potten blijven nu mooi op temperatuur.

De planten/wortels kunnen nu snel groeien en bacteriën en schimmels beter gedijen.

 

Ik zou het oude doek waarin de draad zat om de potten kunnen wikkelen maar dat is niet eens nodig vooralsnog.

 

gallery_15034_15189_42693.jpg

 

gallery_15034_15189_223799.jpg

 

gallery_15034_15189_106099.jpg

 

Qua veiligheid de contacten een stuk boven de grond gehangen en de schakelaar daar boven , er zou een warmtebeveiliging op zitten

maar zoals ik al zei de draad wordt alleen wat warm zeker niet heet of zo warm dat dingen kunnen smelten.

 

Was wel een hele klus om de 4 potten met een in een lus lopende draad alle vier te omwikkelen.

Maar het resultaat werkt vooralsnog.

 

Misschien dat iemand er iets aan heeft.

 

PS: dat stukje draad met plakband in de laatste foto is de draad van een temperatuursensor. :wacko:

 

 

;)

 

 

 

Gr, ST

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de aveve verkopen ze ook verwarmingskabels. Zou het niet doeltreffender zijn als je ze in in de grond stak? Dan heb je er wel 4 nodig maar.. Zo wat aarde in de pot, een cirkel warmte lijn, aarde erop, weer een cirkel warmte lijn enz enz..

 

 

Ik doe het anders

 

2 grote kuipen in elkaar met daartussen water en een aquarium warmte-element. Zo blijft de bovenste aardepot lekker warm ;) n das 100 watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik niet 100% zeker weet of de kabels met water in aanraking mogen komen (normaliter gebruik niet)

heb ik het maar zo gedaan. Oplossing van jouw is ook goed idee, alleen is van onderaf water geven

er niet meer bij dan,... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vloerverwarming een optie? dubbele bodem waarin zich verwarmings elementen bevinden

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een tijdje slangen gehouden en ik weet uit ervaring dat je warmtekabels niet teveel moet bewegen als ze warm zijn. Ze breken dan.

 

Dat waren warmtekabels, dit kan wat anders zijn maar ik dacht post het toch even.

 

 

Succes en post nog eens wat als je wilt wanneer je wat verder bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze draden gaan snel kapot als er druk op de draad komt . (bv door er een plastic pot op te zetten )

doe ook maar niet met water in aanraking laten komen..

 

wel mooi gemaakt zo maar ik ben benieuwd hoelang die het doet . zeker ook met het schakelen in standen

die van mij gingen op stand 2 kapot

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe ik het ook zie, verwarm je meer de lucht ermee, er loopt een kabel zwevend door de lucht op een foto

 

Ook heeft de kabel maar slechts 30% contact met de pot, de andere 70% is aanraking met lucht. Het lijkt me dus een dure luchtverwarming.

 

Als je het nog eens zou moeten doen zou ik het zoals ik doen, dubbele bodem, of die kabels van aveve gaan halen.

Op de verpakking liggen die ook in de grond tussen de plantjes, die zullen dus ook wel nat worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 en behoorlijk wat veiliger ook..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb wel eens hete potten gezien.... ;)

 

gr ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet er niet aan denken dat die draden je potten doen smeulen..

russisch roulette met weerstandkabels..

 

en electrocuteren zullen jij , je stoppenkast en je planten niet fraai vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zappie: Ook aan gedacht maar is hem niet geworden.

 

miramar: Thx anyway :wave:

 

Elmo2007: Daarom zitten ze tegen de zijkant en komen ook niet in aanraking met water.

 

GGFTAF:Nee hoor,..die ene kabel die je ziet is de temp sensor en de het draad wat in de lucht hangt is minimaal.

En zolang de potten behaaglijk warm aanvoelen zit het wel goed.

 

MeneerJansen: Ja als ik straks de deur uit loop kunnen ze me ook onderste boven rijden Duhhhh ;)

alles loopt langs contactdoos die via relais loopt dus zal allemaal reuze meevallen denk ik zo. enne 50 watt he,..geen 100derden.

Maar bedankt voor je tip,..zodra deze kapot gaat kijken we verder :wub:

 

Nesta: Ja kan altijd duurder en veiliger,....goed is goed.

 

ejb: Sterker nog er woont er een naast me,...leven en laten leven. ;)

 

MeneerJansen: Potten smelten met 50 watt,..ja hoor natuurlijk.

 

Gr, ST

 

 

 

:wacko:

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

haal een matje en thermostaat staan 2 matjes op die site andere is kleiner

 

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=390

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2104

 

 

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/561173/...47BFC.ASTPCEN26

 

timertje erop , 30 min aan 30 min uit = ongeveer 20 a 25 graden.

 

heb er al 40 liter aarde in bakken op gehad= werkt als een tiet.

conrad is een dief voor je portomonee

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

He bedankt Grow weed voor de link,.

Voor als nog werkt mijn oplossing nog perfect en dus kijk ik het even aan ;)

 

Die matten en thermostaat zijn zeker optie,...en meer zekerheid natuurlijk.

Hoop met deze oplossing de winter door te komen en dan kijk ik eind dit jaar wel eens,..moet er nog even niet aan denken

eerst de lente en zomer,..kan nie wachten wat dat betreft.

 

PS: die verwarmingsdraden van 4, 6, 8, 12, en 16 meter zijn ook top,...en niet duur.

 

Greetz,....ST. :vape:

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoop met deze oplossing de winter door te komen en dan kijk ik eind dit jaar wel eens,..moet er nog even niet aan denken

eerst de lente en zomer,..kan nie wachten wat dat betreft.

 

voor kiemen/wortelen voor buiten gebruik ik ze ook :D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
haal een matje en thermostaat staan 2 matjes op die site andere is kleiner

 

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=390

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2104

 

 

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/561173/...47BFC.ASTPCEN26

 

timertje erop , 30 min aan 30 min uit = ongeveer 20 a 25 graden.

 

heb er al 40 liter aarde in bakken op gehad= werkt als een tiet.

conrad is een dief voor je portomonee

 

Ik gebruik deze thermostaat van Conrad. Scheelt €50,= en werkt prima met m'n warmtemat. In combinatie met een warmtematje, vergelijk met die in jouw link, scheelt het in totaal €40,= :P .

 

Groeten Beaker :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Beaker,...ik bewaar de link :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die matten en thermostaat zijn zeker optie,...en meer zekerheid natuurlijk.

 

 

Je moet altijd voor het meest veilige/ bedrijfzekere gaan.

 

Je zal vast niet gek zijn maar als draden van die kuip af glijden en op elkaag gaan liggen is het gebeurd met je.

 

Beetje induktie, beetje extra warm, weg isolatie hee die draad kan ook rood, schitterend, geen stop die springt !!, hallo kuip wat fikt u lekker!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien ook nog een leuke link.

maatje van me gebruikt dit

 

draad netjes op een stekker aansluiten, lamp dimmer erop en hij doet het perfect!

vol vermogen werd de test pot 40-45 graden, vermogen op 20/40% rond de 22 graden, dit was met een 50 watt kabel a 3 meter

 

http://www.hobbybroedmachine.nl/Siliconen-verwarmingskabel

 

greetz henkie

 

BTW: omgevingstemp was toen 10 graden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ze ook, juist voor de bodemtemperatuur, en ze werken erg goed, bij mij liggen ze onder een stuk acrylplaat in een laagje aarde om de druk te verdelen; je houdt je medium goed zo. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...