Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Flupje

3 x 600 watt op 1 stopcontact

Recommended Posts

Topjuh, wat je daar doet is niet verstandig. Ik denk dat je via de kabels van je huis kweekt dus dan zitten er ook nog lasdoppen tussen. Ik zou twee kabels 3x2,5 van twee verschillende groepen naar de ruimte leggen en steeds twee lampen op een groep zetten. Waarschijnlijk heb je in de stopcontact een slechte verbinding (met weerstand en daardoor warmteontwikkeling) , daar zou ik eerst naar kijken en zorgen dat dat verbetert. En dan zo snel mogelijk "dedicated" kabels leggen voor je hok.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, 4x600 plus meerdere afzuigers, clipfans enz draaide bij mij ook prima op 1 groep... zelfs 5x 600 ging nog net.

 

Nu ben ik wijzer, en draai met max 3 lampen op 1 groep.. dat is dus 50% onder het maximum wat het net aankan.

Momenteel zelfs maar 2 600 watters, een 250 wattertje en een 110w tcl armatuurtje omdat ik geen zin heb om meer te doen ook al ligt er nog een complete nieuwe tent enz. klaar om geinstalleerd te worden.

Ben te druk met andere dingen om er nog een kweekje bij te doen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai met 2x 1200watt dimlux en 2500m3 en 4x clipfan en met water geven nog is 200watt dompelpomp.

Alles op 1 groep van 16a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ik vraag me dan toch af waarom er altijd maar 1 stekker aan een davin schakelkast zit als je het beter over 2 groepen kunt verdelen.

Hoe doen jullie dat dan? kopen jullie 2 schakelkasten?

 

Ik maak me meer zorgen over dat het stopcontact zo heet word dan dat die groep eruit springt.

Ik woon wel in een nieuwbouw huis.

Vraagje: als ik de afzuiger op een ander stopcontact aansluit maar wel op dezelfde groep, is er dan minder kans dat er stroomdraden in de fik vliegen dan wanneer je alles op 1 stopcontact aansluit?

Komen die draden ook ergens samen in de muur in een lasdoos of iets dergelijks? Waarbij bijv de draden van stopcontact 1 worden verbonden met stopcontact 2?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nooit meer dan 2 lampen op 1 tijdklok en een stopcontact, gebruik er dus meerdere.

Ook vanwege de verschillende lichtregimes en om en om draaien.

Moedertent, stekken, voorgroeien gaat allemaal door elkaar.

(Momenteel draait er niet zoveel ook, ik heb zelfs klokken over)

 

Als je stopcontact heet word is er wat mis, dus haal er aub wat vanaf voordat je de boel in de fik hebt.

 

Meestal komen de kabels samen in het midden van je plafond, de zgn centraaldoos.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scirocco en Zwemvis jullie hebben mij echt GERED!!

Begon al aardig aan te fikken. Ik denk dat het deze week nog zelfs in de fik was gevlogen. Anders wel kapot gesmolten.

Sowieso een dikke like voor jullie reacties.

 

Heb op internet gelezen dat het aan de stekker of het stopcontact kan liggen.

Ik heb het nu gelijk op een andere groep gezet. Straks even voelen of het weer heet word.

 

Morgen even het oude stopcontact open maken, ben wel benieuwd wat de schade is.

Moet nog een andere schakelkast halen om het te verdelen maar ik ga dat zeker doen,

Ik heb het nu even op een ander stopcontact op een andere groep waar verder niks op staat, behalve nu dus die 4x 600

P.s kan ik deze stekker nog wel blijven gebruiken?

thanks guys

 

 

 

gallery_34840_18706_880585.jpg

Edited by Topjuh
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja man!! En het begon ermee dat ik mijn variac per ongeluk omstootte (kapot viel) en dus de stekker uit het stopcontact moest halen.

Ik dacht shit die stekker is gloeiend heet, ik heb gisternacht zelfs nog een nacht door gedraaid met die stekker in die stopcontact omdat ik toen nog niet door had dat het echt zo gevaarlijk was.. ik dacht ja logisch word dat warm met zoveel watt erop, maar er was dus echt iets mis.

 

Vandaag toch nog eens gaan googlen en ff gaan kijken na het lezen van de reacties.

Check hieronder.. ik heb het eens open geschroeft, weet nu zeker dat het aan het stopcontact lag, gesmolten, waarschijnlijk door teveel watt erop.

ik ben zo blij dat ik dit op tijd ondekt heb!!

 

gallery_34840_18706_1903013.jpg

gallery_34840_18706_217966.jpg

Edited by Topjuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stopcontact en stekker gelijk vervangen! Die stekker is ook gloeiend heet geweest dus gelijk afknippen en vervangen voor een nieuwe degelijke van de bouwmarkt oid.

Goeie stekker kost maar een paar euro, voor dat geld niet lopen k#tten!

Als ik het zo zie heeft dat antieke stopcontact slecht contact gemaakt en is de boel daardoor zo heet geweest dat je bijna de boel in de fik had.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scirocco jammer dat ik je niet persoonlijk kan bedanken.

Ik zal de stekker vervangen. Ben niet zo handig maar dat moet wel lukken.

Dat stopcontact is alleen niet antiek. Ik woon in een nieuwbouw huis uit 2008, dit had ik dan ook niet zo snel verwacht.

Wat mij ook tegenvalt is dat die schakelkasten standaard met 1 stekker komen.. hoeveel onwetende mensen zouden die wel niet rechtstreeks in de muur steken??

Ik had trouwens toch nog een schakelkast liggen. Ik dacht dat ik die nog had uitgeleend.. nu heb ik alles verdeeld over 2 groepen. Kan ik teminste weer slapen.

Op de ene groep 2 x 600w, afzuiger, soms waterpomp en ventilator.

Andere groep alleen 2x 600w.

 

Nog eens aan de kabel gevoeld. Ijskoud nu! Perfect.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja, kwaliteit van bouwmaterialen is ook niet meer wat t vroeger was.

 

Gelukkig draait alles weer, leermomentje vd week zullen we maar zeggen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier draait er ook 2500w op 1 groep en 1 stopcontact

 

naar aanleiding van dit topic even opengeschroefd, ziet er gewoon netjes en schoon uit.. warmte heb ik al eens gecheckt en daarvan was geen sprake

 

de afzuiger (max 150w) en de airco van 950w staan op een eigen groep

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit topic zou best een sticky mogen zijn

 

denk dat iedereen hier van leert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rodja was het niet eens een beetje warm?

Ik zou toch regelmatig checken. Heb ergens gelezen dat de vsa na lang gebruik ook nog tot 50% van het vermogen van de lamp kan oplopen.

Dus in het slecht geval kan een vsa voor 600 watt, 300 watt extra vermogen trekken. Heb ik hier ergens gelezen op het forum (weet niet zeker of t waar is).

Zit er aan te denken om ook evsa's te kopen.

 

Ik doe zelf dus never nooit meer 4x 600 watt op 1 stopcontact.

Bij mij is het ook een jaar goed gegaan maar ik verwacht dat elk stopcontact na lang draaien met 4x600 watt het zal begeven.

Ik heb die 4x600 eens op een ander stopcontact aangesloten en weer werd het warm (maar niet heet). De warmte ging pas volledig weg na het verdelen.

Safety first.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijven die Dimluxen op stand-by als de lamp uit is?

Met de controller wel maar ik heb ze nu nog op een schakelkast zitten maar dat word de volgende ronde wel anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet nu zeker dat het aan het stopcontact lag, gesmolten, waarschijnlijk door teveel watt erop.

waarschijnlijk niet. Het stopcontact is "rated" 250V 16A, dat staat er op.

Vier keer 600W plus randapparatuur (dus zeg maar 4x650 + 200) is 2800 watt.

2800/230 = 12A dus je zit binnen specs, inschakelstroom en powerfactor daargelaten.

Misschien zat er van de bouw nog steengruis in het stopcontact waardoor de stekker slecht contact maakte met de wcd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net bij mijn stekker ff gekeken en er was echt totaal niks te zien met 2400watt aan lampen en 2500m3 afzuiging en de rest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik zo de foto van dat uitgefikte stopcontact zo zie is de inschatting van Zwemvis nog niet zon slechte..

Ik kwam tussen mijn werkspullen vanochtend vroeg ook een flink aangebrande stekkerdoos tegen, zal als ik m nog kan vinden ook ff fototje maken.

Zag er redelijk het zelfde uit.

 

Oude conventionele voorschakelapparaten hebben idd de vervelende gewoonte dat als ze op leeftijd komen het stroomverbruik flink oploopt, een 600w lamp/vsa combi kan dan zomaar een kleine 1000W uit de muur trekken.

Zeker de low-budget exemplaren van 30-40 euro hebben daar veel last van.

(Het is dus zeker zinvol om te investeren in nieuw materiaal, of beter nog gelijk een evsa te kopen... zeker als je over de meter draait haal je die investering er met een paar maanden uit tov je oude apparatuur. En dan praat ik nog nieteens over de dim/boost functies die je mits correct gebruikt echt meetbaar meer opbrengst leveren)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was deze keer ook aan de beurt...

Ik was de voeding aan het aanmaken in het vat en begon een branderige lucht te ruiken, iets van plastic ofzo...

Dus na een beetje zoeken kwam ik bij het verlengsnoer uit...

Stekker er meteen uit getrokken (het was die van de schakelkast) en ja hoor helemaal gesmolten...

Weet iemand welke verleng contactdozen goed zijn voor onze hobby?

Ik moet er wel bij zeggen dat deze ook een oud lijk is :(

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brennenstuhl maakt wel aardige producten, in ieder geval 3x2,5 kwadraat nemen! (en hou je verlengsnoer zo kort mogelijk)

 

Grt RB357

Edited by Rebelbaby357

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brennenstuhl maakt wel aardige producten, in ieder geval 3x2,5 kwadraat nemen! (en hou je verlengsnoer zo kort mogelijk)

 

Grt RB357

Oké thnx!

Verlengsnoer is maar 1m.

Ik ga meteen een nieuwe bestellen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@topjuh. Zit het net te lezen. Wat een verhaal. Ben jij mooi weggekomen daar ! Niet normaal. Laat dit een les zijn voor iedereen. hahaha omg. Het zal je ff gebeuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...