Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

arandomuser

Lumatek probleem

Recommended Posts

Hey,

 

Ik heb me onlangs een kleine upgrade aangeschaft. nl een lumatek (400).

Aangesloten, start prima op toen alles aangesloten was.

 

Na wat gelezen te hebben, had ik al door dat er enkele een probleem hadden met de tijdsschakelaar en onverklaarbare malfunction.

 

Wat blijkt? Mijn lumatek viel wel netjes uit (duh) maar ging dus niet mee aan met de tijdsschakelaar daarnet.

 

Wat kan ik doen?

 

-> Lumatek Electronic Ballast 400 watt Plug & Play (bekabelt)

-> PHILIPS MASTER SON-T PIA Plus 400W/220 E40 SLV Philips Son-T Pia Plus 400W dus gewoon, verkeerd gekopieerd.

->DV-600 W schakelkast

 

Mogelijke opties gelezen op internet:

 

-> kort de kabel in, hoewel kabel niet zo ongelofelijk lang is, zie ik dit niet zoveel veranderen.

-> koop beter lamp, kan, welke dan? Speciale EVSA lampen nog niet gevonden.

 

Ik weet niet of ik er meteen vanuit moet gaan dat ik een slechte Evsa heb gekregen, maar het eerder iets anders is.

Dus: mensen waarbij lumatek wel perfect werkt, welke lamp gebruiken jullie? wat kan ik eventueel doen om dit te laten werken?

 

Met alle duidelijkheid: lamp zelf werkt prima, enkel het automatisch aangaan faalt voorlopig. Handmatig de schakelkast op 'off' en dan terug op 'tijdsgeschakeld' zetten werkt raar genoeg wel. De schakelkast werkte perfect met mn magnetische vsa;

 

Alle reacties zijn zeer welkom !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Linkje voor die philips evsa lampen? B)

 

Gavita lampen al gevonden maar om te vergelijken

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ze vinden met google op "philips greenpower 400v" dacht ik. Anders ga ik bepaalde growshops een voordeel geven. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Philips son-t Green Power of Gavita Enhanced zijn dus geschikt, als ik het goed heb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, alleen ik zie net dat ik nergens een 400w greenpower kan vinden, uhm...Vaag. Gavita heeft hem toch wel in 400w?

Ja, maar de greenpower heb je ook nog in normale VSA uitvoering, die 600w 400v is voor nieuwe types evsa meen ik.

 

 

Philips GreenPower CG T 600W 400V E40 (MASTER) = evsa, dure bulb

Philips GreenPower CG T 600W E40 (MASTER) = vsa bulb.

 

Ja goed kijken dat je de Philips Greenpower 600 Watt 400 Volt EL lamp hebt dus, of de Gavita Enhanced.

Met je 400w evsa lijkt me de gavita bulb dan wel de meest logische oplossing ook.

 

Maar kijk eerst maar wat de ervaringen van anderen hier zijn voor je wat koopt en dr wellicht een storing in een van je andere elektrische componenten zit. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 x Lamp 400W Gavita Enhanced

1 x Lamp 400W Philips son-t Green Power

 

 

Goed, besteld. Een van die twee zal wel beter werken.

 

Die 400V kost bijna 200 €, is me iets teveel. Op de site staat dat de greenpower ook geschikt is voor Evsa, maar waarschijnlijk niet speciaal gemaakt ervoor. Achja

 

Bedankt voor je input

 

edit: wat voor soort storing moet ik aan denken?

 

zo staat het er momenteel bij. Geen andere apparaten in de buurt. Kan eventueel de kabel tussen de lamp en lumatek verleggen maar is voorbekabelt, redelijk stevige kabel.gallery_36584_15139_508485.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je een foto van je normale philips son t pia bulb maken, is er iets verbogen of ziet er iets verbrand uit?

 

probeer ook eens de input en output kabels niet op een hoopje te leggen maar wat ruimte tussen de kabels laten (elkaar niet aanraken).

 

greets Tita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke.

 

De lamp zelf ziet er eigenlijk helemaal inorde uit. Niets verbogen, niets verbrand. Ik ben er ook altijd zeer voorzichtig mee geweest.

 

Omdat deze lamp amper 15 € kost (heb hem in zo'n totaalpakket gekocht), heb ik alvast een gavita lamp en greenpower son-t besteld. Gavita: hetzelfde lumen, speciaal voor evsa. greenpower: meer lumens en betere kwaliteit. Als de prijs iets over kwaliteit zegt, zou dit theoretisch al moeten verdubbelen.

 

Wat de kabels betreft, zal ik het een beetje opkuisen maar de kabel van de EVSA naar de lamp is volledig vrij en alleen. De kabel van de tijdsschakelaar naar EVSA ligt idd overhoop een beetje, maar dit zal ik oplossen binnen enkele minuten.

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een Lumatek 400 maar ondanks dat ik verschillende lampen heb geprobeert en de kabel tussen de kap en ballast kort heb gemaakt blijft het geen beste starter.

 

Waardeloos en zeker als je met 1 lampje draait en eens per 3/4 weken het licht niet aangaat ( zoals bij mij).

 

Als je de kans heb, terugbrengen is mijn advies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

+ As requested pictures

 

gallery_36584_15139_667385.jpgµ

 

Op de foto lijkt het alsof hij helemaal scheef hangt, maar is niet echt zo.

 

gallery_36584_15139_96631.jpg

 

Zo heb ik het nu even gesorteerd.

 

gallery_36584_15139_805598.jpg

 

Of zo kan het ook, maar die kabels van DV naar EVSA is waarschijnlijk niet goed op deze laatste manier ?

 

De nieuwe lamp is alleszins geen verloren geld, normaal gezien 5000 lumen meer.

 

Ik denk er plots aan dat de lamp mogelijk op Superlumens stond, kan dat er iets mee te maken hebben ? Ik had hem deze ochtend al terug op 100% gezet

 

@ zap: er zijn genoeg mensen die helemaal geen problemen hebben met de lumatek's, dus ik ga het voorlopig zo even proberen. Als hij lastig blijft doen, ruil ik hem wel in of koop ik een gavita. Allezins geen gewone VSA meer voor mij.

 

edit: @ zap : welke lamp gebruik je ?

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet oprollen die kabel.

 

Heb je ook geprobeerd de evsa (lamp) op te starten nu de kabels elkaar niet raken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik heb even de timer afgezet en tien minuten later sprong deze vanzelf aan. Maar lamp was waarschijnlijk nog warm, en alles heeft net halve dag gewerkt al.

Voorlopig goed dus, maar ik wacht af tot morgenvroeg wanneer het 6u uit heeft gestaan. Geen idee of dat iets verandert bij het opstarten via timer ?

 

Na verder onderzoek - leeswerk- zou die gavita enhanced lamp zeker moeten helpen.

 

Momenteel zijn de kabels niet opgerold, maar zoals de eerste foto.

 

Alvast bedankt voor de tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had hetzelfde probleem met een gavita digistar 400+ philips greenpower bulb, nadat ik de kabels netjes had gelegd was het probleem verholpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, goed om te horen dat dat zo oplost is geraakt.

 

Meteen nog eens kijken of ik nog wat kabels meer uit elkaar kan leggen.

Ik ga sowieso nog die nieuwe lampen eens proberen, maar ik zal morgenochten wel zien of hij aangaat of niet...

 

gelukkig zien mn planten er nog prima uit B)

 

greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na verder onderzoek - leeswerk- zou die gavita enhanced lamp zeker moeten helpen.

 

Deze Gavita lamp is speciaal ontwikkeld voor een horticulturele evsa van 230v.

Het is zeker geen straatlantaarn hps.

Het spectrum is speciaal ontwikkeld voor plantengroei ook de Micromol van deze lamp is hoog.

 

De Philips greenpower geeft ook een heel mooi spectrum en een hoge micromol maar het wireframe waar de arctube in zit is niet bestand tegen de hoge frequentie van een evsa.

 

Succes. B)

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus.. welke raad je aan? Of zijn er nog andere als de gavita betaalbaar ? (die master philips is zo'n 200 euro) Nog andere tips ?

 

Ik dacht dat jij lumateks invoerde ofzo, had ik gelezen... want ik ben erg blij met het apparaat (stil, niet zo warm) maar het moet natuurlijk wel werken met de tijdsschakelaar .

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe al heel lang geen Lumatek meer. B)

Dat zijn oude topics.

 

Als je geen probleem wilt hebben dan zou je dus voor de Gavita Enhanced lamp moeten gaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, zou kunnen. Ik kijk niet altijd naar de datum. B)

 

Goed, zal ik doen die gavita. Ik vind het wel raar want kan me moeilijk inbeelden dat elke kweker hier met een lumatek ook zo'n gavita lamp heeft. De meeste die ik zie zijn philips's greenpower (die dan allemaal in sneltempo stuk gaan ?) Die master's zijn dan weer een stuk duurder, tenzij ik niet goed kan google'n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Gavita Enhanced lamp is pas een paar maanden op de markt. B)

Vandaar dat er wat minder info over te vinden is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

B) ik merk net iets op. Ik had blijkbaar voor onbekende reden een andere lamp in setup geplaatst hierboven.

 

huidige lamp :

 

Product Naam: Philip Bulb pia son-t 400 watt

Lamp Afwerking: Helder

Lichtstroom: 48000 Lumen

Spanning: 100 VOLT

Lamp Vermogen: 400 watt

Gemiddelde levensduur: 23000 uur

Dimbaar: Ja

 

amper 100 volt? dan is het logisch dat hij opstartmoeilijkheden heeft, denk ik.

 

Product Naam: Philips Bulb son-t Greenpower 400 watt

Lamp Afwerking: Helder

Lichtstroom: 58500 Lumen

Spanning: 230 VOLT

Lamp Vermogen: 400 watt

Gemiddelde levensduur: 14000 uur

Dimbaar: Ja

 

deze komt o.a. aan: zal al een stuk beter zijn.

 

Merk: Gavita

Type: Enhanced spectrum HPS lamp

Power: 400 Watt

Lumens: 56.500

PPFD (µMol): 725

Voltage: 230V

 

Deze komt er ook aan, 2000 meer lumen is toch wel wat.

Zou het zo simpel kunnen zijn, dat mijn huidige amper 100 V is ?

 

Schaamtemomenten als beginner ...

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, zeer nuttig. Dat topic had ik nog nergens gezien.

 

Dus de gavita zal zeker zijn nut bewijzen in dat geval. Beetje spijtig dat er geen Philips SON-T Greenpower 400w 400v EL is, aangezien ik ruim voldoende heb met 400 W in mn tentje.

 

Zeer bedankt voor de info doc,

 

ik geloof dat het probleem met die gavita enhanced wel verholpen zal zijn.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na verder onderzoek - leeswerk- zou die gavita enhanced lamp zeker moeten helpen.
De Philips greenpower geeft ook een heel mooi spectrum en een hoge micromol maar het wireframe waar de arctube in zit is niet bestand tegen de hoge frequentie van een evsa.
de son-t is niet eens bestand tegen een magneet vsa (philips 600w). Leverde na twee rondjes een mooie verbogen wireframe op.

 

nu vervangen door een enhanced lamp en die doet het tot nu toe prima.

 

Dit is dus met een magneet vsa

 

[/offtopic]

 

Beetje spijtig dat er geen Philips SON-T Greenpower 400w 400v EL is, aangezien ik ruim voldoende heb met 400 W in mn tentje.
gelukkig is je evsa niet 400volt maar gewoon een 230v ;-) anders had je een niet startende bulb gehad B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah, zie ik dat ik verkeerd heb gekeken, las 400w ipv 400v lol. Nou, gelukkig dat de gavita wel een proper model in correcte wattage is. Ben heel benieuwd hoe deze lamp het bij je gaat doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...