Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

DTK1

Hoogte Amnesia planten

Recommended Posts

Ik kweek met een grote bak met aarde waarbij ik de aarde steeds hergebruik. Elke ronde hussel ik de aarde om en voeg ik nieuwe aarde toe. Daarnaast maak ik een kuiltje waar ik verse aarde en het stekje in doe.

 

Bij mijn eerste ronde (met dus allemaal verse aarde) had ik (te) grote planten met 8 dagen voorgroei, mijn hok ik nl 1.85 hoog, en moest ik mijn planten knakken. De ronde hierna heb ik ze dus korter laten voorgroeien (5 dagen), maar nu zijn ze eind wk 4 gemiddeld slecht 35 cm hoog met hier en daar een uitschieter van 45 cm hoog / 25 cm laag.

 

Voor Amnesias met 5 dagen voorgroei lijkt mij dit erg klein en vraag mij dus af hoe dit kan. Kan dit komen door het hergebruiken van de aarde ofzo?

 

Wat verdere algemene gegevens:

- EC bouw ik op tot 1.6 in week 6, daarna bouw ik af mijn EC af

- - Ik gebruik Aptus enzym+ gedurende de gehele kweek

- laatste 1.5 week geef ik helemaal geen voeding en alleen Aptus Humicblast / Enzym + om de aarde weer klaar te maken voor de volgende ronde

 

Iemand een idee waarom mijn planten zo klein blijven? Toch langer voorgroeien? Meer verse aarde gebruiken?

Tips zijn welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel een idee. Je bakt er een potje van. amnesia van 35 cm kun je net zo goed weggooien en dan misschien eens wat basisstof leren op het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mss blijven ze klein omdat je getopt hebt of te vroeg getopt?

ik heb shackzilla getopt en 9 dagen voorgroei daarna nog wat geknakt enzo die zijn nu zo een 50cm groot en schat dat ze max 60 zullen worden :engel

is nu wel gene amnesia maarja hopelijk heb je er wat aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb ze wel getopt, na een dag of 10 (5 dagen in de bloei dus). Lijkt mij niet dat dat t kan zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zomer-winterterkweek............en een Amnees moet je pas op12/12 zetten als ze goed aanslaat,wortelt :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

indertot met een foto zal je een deftig antwoord krijgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan nu even geen foto plaatsen maar planten zien er prima gezond uit... Tis echt alleen de hoogte.

 

Maar goed, als het echt aan de winter/zomer ligt (ipv EC/hergebruik aarde) dan volgende x weer gewoon 7 dagen voorgroeien :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

maarre , je haalt wel de wortels enzo uit je gebruikte aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je aan het einde van je kweek 1,5 geen voeding meegeeft is je aarde aardig schraal kwa voeding .

dus dat kan wel eens een tekortkoming zijn ..

bij ontkieming hebben ze niets nodig ... maar om de hoogte in te gaan hebben ze wel degelijk bambix nodig :engel

vooral een haze heeft een enorme groeikracht ! daar is een hoop bambix voor nodig !!!

 

wat je zou kunnen doen is idd meer verse aarde nemen ..en de wortels uit de aarde zeven de aarde moet dan wel een allmix en geen lightmix zijn.

 

maar je kan ook overstappen op de easy-voeding dan geef je de eerst week nummer 1 mee en deze zet wortelresten om in voeding/elementen voor je planten .(zullen meer voedingen doen maar met deze heb ik ervaring)

 

hoop een beetje te hebben geholpen met dit antwoord .

 

GroeneGroet,

 

UrbanGrower

 

@art

als je steks nog moeten wortelen .... lekker bij de boer laten staan :)

Edited by urbangrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het antwoord van Art een beetje raar. Als het goed is controleer je je klimaat en boeit het geen fuck of het winter of zomer is. Daarvan gaan je planten niet van 1,80 naar 35 cm.

 

Ik heb ze ook nu ook staan, 2 dagen 18/6. De groei is er nog niet uit, maar wel 80 cm, 866watt per m2 50cm er boven. Die waren verre van aangeslagen bij de omschakeling :engel

 

Is je LV wel ok geweest in de 1e week/ 2 weken?

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stop me Amnees gewoon in de oude kluit,heb deze ronde zelfs geen verse aarde toegevoegd,alleen een paar buffertabs.

 

Urbangrower,

Ik ben me eigen stekkenboer :)

Bedoel ook iets anders overigens,goed lezen :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

@art

 

stond (,) tussen ..:engel beetje uit context ...

 

UG

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het echt fris is int hok kan dat de strek en baldontwikkeing aaridg remmen.

Nou is een amnesia een gulle groeier. Zou je die te weinig Stikstof geven ( omdat de opname uit aarde door lage temperatuur stevig geremd wordt ) dan groeit ie een stuk trager, beetje zoals een afgaantje.

Ik gok erop dat je stikstof zowieso helemaal finito is, en misschien dat die rottende wortelen een beetje de ph verneuken ( komt ammoniak bij ontbinding vrij toch?)

 

in jouw geval zou ik stug door blijven voeden.

Het alternatief is opnieuw beginnen zonder oogst, maar met iets meer tijd

 

ik ben wat lui tegenwoordig- ik koop gewoon verse aarde voor elke kweek.

Wat ik overhou leg ik apart.

Als ik weer eens een badkuip met aarde in een tuin zet heb ik tenminste tweedehands allmix voor een habbekrats

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeice,

Het is inderdaad wel klein na vijf dagen voorgroei nu het goed lees,...................kou,hoge EC,lage lv,N-tekort zijn mogelijkheden,maar welke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb nu voor de tweede keer amnezia haze, vorige ronde op 5 maal hergebruikte grond, waren ook max 35 cm en zat toch op 0,7 gr/watt.

 

Nu stekken van dezelfde stekkenboer op volledig nieuwe grond en 2 dagen minder voorgroei en ze zijn nu gemiddeld 110 cm :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mijne hebben maar 1 dag 18/6 gehad deze keer, omdat de vorige 5 dagen 18/6 te groot werden, veels te groot 170/ 180.

Dit X dus maar 1 dag en hebben nu een redelijke lengte +- 110 cm.

 

Dag 41 12/12

gallery_35709_14630_905726.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn sinds mijn eerste post gelukkig nog wel aardig wat gegroeid. Grootste is nu +/- 65 cm met een gemiddelde van rond de 40 cm.

Nog steeds te wat te klein wat mij betreft.

 

Qua resultaten boek ik ook met die kleine planten op zich prima resultaten 0,7 gr./watt (zeker met mijn beperkte hoogte van 1,85 CM). Toch wil ik ze volgende rond liever zo rond de 80 cm zien.

 

Bedankt voor al jullie opmerkingen/suggesties. Hieronder mijn antwoorden en nieuwe vragen :lol:

 

@ meneerjansen: ja haal wel gedeeltelijk de wortels er uit, echter blijven er ook zeker wat wortel resten zitten. Ik had echter de indruk dat de Enzym+ van Aptus hier ook voor was bedoeld: Krachtige enzymen, ruimt plantenweefsel op, houdt het wortelopperlak schoon en maakt opgehoopte zouten weer opneembaar.

 

@ Urbangrower: ja het lijkt inderdaad wel met de 'oude' aarde te maken te hebben en dat deze wat schraal is geworden. Zoals gezegd gebruik ik de volledige voedingslijn van Aptus (http://www.aptus-holland.com/wp-content/uploads/2012/11/kweekschema_NL_web.pdf) dus Regulator, P-boost, K-boost, CaMg-boost, Startbooster en Topbooster. Als basisvoeding gebruik ik de Canna. Daarnaast dus nog Enzym+ (1x per week) en op het eind de al eerder besproken Humic Blast. Helaas is het niet mogelijk om de gehele aardebak bij elke ronde van nieuwe aarde te voorzien. Als het een tekort/schrale aarde is zoals jij eerder schetst, wat kan ik dan nog toevoegen tegen het eind van mijn ronde of aan het begin van mijn nieuwe ronde? Ik ben over het algemeen een beetje huiverig om meerdere merken door elkaar te gaan gebruiken ivm overvoeding....

 

@ Jeice, ja LV was prima. Ik span altijd doorzichtig zeiltje waardoor ik mijn LV lekker hoog kan houden. Alle stekken zijn ook aangeslagen.

 

@Art. Ja, ik dacht dus ook dat je op aarde prima meerdere rondes moet kunnen draaien. DEnk jij dat die buffertabs een oplossing kunnen zijn voor mijn volgende ronde? Gaat dat samen met de Aptus voedingslijn?

 

@meneerjansen: het wordt soms wel wat fris in het hok, zo'n 16% graden momenteel. Ik heb echter zo'n verwarmingskabel door mijn bak gelegd en daardoor is het bij de wortels (wat geloof ik ook belangrijker is dan de werkelijke temp in je hok) 19 graden is.

Jij denkt dat het aan mijn stikstof kan liggen? Zou jij adviseren om dat bij mijn volgende ronde naast de Aptus extra mee te geven?

 

@ Art: je geeft aan kou/hoge EC/lage lv,N-tekort. Van die 4 dingen kan ik kou wel wegstrepen (vorige ronde was het niet koud en waren ze ook wat kleiner). Hoge EC zou een optie kunnen zijn, maar vanaf wk 6 bouw ik mijn ec af van 1.6 naar beneden. Laatste 1,5 week geef ik alleen Humiblast en Enzym+, wat de EC ook naar beneden brengt. Te hoge EC ligt dus ook niet echt voor de hand. Te lage LV is het ook zowieso niet. Dus dan zou alleen N-tekort overblijven. Denk jij dat het verstandig in om bij mijn volgende ronde extra N mee te geven? Zo ja, in welke dosering?

 

@prutsertje: ja dat klinkt mij erg bekend in de oren. Toen ik nog op potten zat en telkens verse aarde gebruikte groeide ze ook als monsters!

 

@ Thee-ha-zee: 1 dag 18/6. Is dat op verse aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon zaad kweken en meteen 12/12 en als ze dreigen te groot worden gebruik je gewoon ff stop & go

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...