Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lemmie

250watt hps of 300watt tneon

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Maatje van me wil ook beginnen met micro kweken. Hij wilt met tneon gaan kweken zit er nog veel verschil tussen 300watt tneon of 250 watt hps?

Dan doel ik op de opbrengst en tijdsduur van het kweken..

Zo niett dan gaan we voor tneon, omdat we ook wel weer nieuwsgierig zijn naar het verschil tussen deze 2 lampen.

Thnxs en fijne dag allemaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vergeet 1 ding: zaden of stekken?

 

Stekken HPS en zaden PLL (TNeon)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tijdsduur zal niets aan veranderen, denk dat opbrengst met hps sowieso hoger is.

micro kweken met stekken, lukt dat? betwijfel of je ze lager dan 40 cm kunt houden, komt pot, armatuur en de afstand van plant tot lamp nog bij.

 

dus zou zeggen t neon

Share this post


Link to post
Share on other sites

hps gelijk op de stekken, dagje aanslaan en dan 12/12 een goeie indica houdt je makkelijk dan op 40cm.

 

zelfs kronocaine zaden direct op 12/12 (groot aandeel sativa) bleef op een goeie 40cm steken onder 400watt hps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bedoeling is dat die met zaad gaat werken! Maar kwa opbrengst hoeveel minder moet die rekening gaan houden?

Zelf hoopt die tegen de 150/175gram te kweken..

Anders loont het zich niet om met tneon te werken!

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadplanten opgekweekt onder wat milder licht (PLL) leveren uiteindelijk als je de "formule" gebruikt (dus niet alleen aantal grammen aan einde/aantal Watts) meer op dan stekken, onder HPS oevrigens ook.

 

Te tackelen door gewoon meer stekken te zetten en sneller op 12/12 daarom ook mijn vraag :engel

 

Die 150gr moet makkelijk te doen zijn met een beetje opbrenger als genetica en onderschat de power van onder milder licht geteeld wiet niet.. topje van Torsti blaast een HPS gekweekte vd sokken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lemmie,

de slechsten resultaten hier zijn circa 0,4 g/w onder spaarlampen.

Met PLL´s (T-Neons) zit gemiddelt boven de 0,6 g/w,

dus dat gaat lukken.

Met zaailingen of met stekken, maakt niets uit.

Onder fluoro´s kan je de groei ook nog met de lichtkleur beinvloeden.

 

Groetjes

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle thnxs voor de info.

Gaan de tneon nemen, misch ook wel beter voor hem! Minder last van de warmte, denk dat dit ook wel een probleem voor hem wordt, tent staat op een erg klein kamertje...

Maar we gaan beginnen met prutsen en ben erg benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijdsduur van T-Neon is wel degelijk langer.

ik heb uit meerdere ervaringen en mijn eigen vernomen, dat je minimaal 2 weken later kan oogsten, ze groeien gewoon minder hard.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier met de kweekjes die ik onder 220W PLL doe nooit wat van gemerkt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder t neon duurde amnees hier een week langer en de opbrengst was lager als met hetzelfde wattage aan hps.

 

Echter, als beginner kan je beter starten met t neon.

 

Het klimaat is makkelijker te beheersen en je lichtverdeling is beter.

 

Hieronder de link naar mijn verslag, gegroeid onder 1 t neon armatuurtje en gebloeid onder 2.

 

HIer is het linkjeeeeeeeeeeeee!

Share this post


Link to post
Share on other sites
tijdsduur zal niets aan veranderen, denk dat opbrengst met hps sowieso hoger is.

micro kweken met stekken, lukt dat? betwijfel of je ze lager dan 40 cm kunt houden, komt pot, armatuur en de afstand van plant tot lamp nog bij.

 

dus zou zeggen t neon

 

deze redenering snap ik niet, zaad planten worden juist groter dan stekken...

een zaadplant wordt hoe dan ook eerst volwassen (een week of 3) voor hij gaat bloeien, een zaadplant kan je gelijk om zetten..

 

 

@TS, hps all the way.!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

2e is "een stekplant" togzeker ?

 

stekken wortelen onder tneon en dan hps doet het ook wel leuk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPS Lampen zijn efficiënter. Alleen produceren veel warmte en kosten veel stroom. Als je zelfde wattage neemt aan T-Neon kun je beter HPS nemen. 250watt geeft niet zo heel veel warmte. ALs je het in een ladekastje stopt is T-Neon waarschijnlijk wel beter maar als je iets groter zit dan kun je al vrij snel HPS nemen. Met T-Neon moet je anders ook nog bijverwarmen?

 

 

Zo'n t-neon hoort toch vlak boven de plant te staan? Hoe veel T-Neon lampen heb je dan wel niet nodig om de beschijning over 1m2 goed te krijgen?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik er 4 van 55 watt voor 60*60 tentje bijverwarmen hoeft niet, wel een fanetje net boven de planten/onder de lampen omde warmte weg te blazen, voor 1m2 denk ik dat je er 6 van 75 watt zou moeten plaatsen

 

maarnogmaals het wortelen gaat er beter onder dan het bloeien

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt op juiste moment buizen wisselen aan, dat afbloeien volgens mij.

Te snel de rode erin en het wordt de helft van wat het zou kunnen zijn, te laat de rode erin en de toppen doen er ineens bijna een week langer over om af te bloeien.

Bij mij hangen daglicht buizen tot aan einde week 3 bloei, daarna pas wissel.

 

Waren die 75W EVSA's niet hetgeen wat die TNeon niet zo aantrekkelijk maakte?

Naast dat de warmte van een paar 75W aardig richting HPS gaat.

 

Onder HPS heb je dat allemaal niet dat wisselen, ook een overweging bij aanschaf en je hebt ook maar 1 kap ipv een ruimte vullend armatuur waar je alles onder moet zien te prutsen aan ventilatoren ed :)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kweek ruimte zal bepalen wat handiger is om te gebruiken, hps of TL.

In een kleinere ruimte is het goed te doen om tl neer te hangen, wanneer de ruimte groter wordt is het onhandig.

 

Wat ik niet hier lees is dat wanneer je TL gaat gebruiken het vrijwel noodzakelijk is om je planten te scroggen aangezien de diepstraling van TL slecht is ten opzichte van HPS.

 

Ik heb vrijwel onder alle type's TL soorten gekweekt maar gebruik momenteel alleen HPS.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

300W T-neon heeft niet noemenswaardig minder dieptestraling dan 250W HPS. Hooguit in het midden wat minder dan HPS omdat de totale hoeveelheid licht met T-Neon wat gelijkmnatiger verdeeld wordt over de ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handig weer wat bruikbare info. Waarom zou je 300watt tl licht gebruiken? TL efficiëntie is sowieso slechter dan die van HPS. Zoals ik al zei lijkt mij de enige reden om TL te gebruiken omdat je weinig stroom wilt gebruiken of omdat je je warmte niet goed kwijt kan. Maar als je 300watt TL licht gaat ophangen ten opzichte van 250watt HPS dan is dat stroom voordeel al weg en waarschijnlijk zal het qua warmte ook niet veel ontlopen. Efficiëntie umol/watt is bij HPS echter veel beter dus ga dan direct voor HPS!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai nu een testkweekje met 300W tneon in een tent van 90x60x90 die dingen produceren wel warmte. Ik ben bezig met een sativa soortje en je kan ze best wel laag houden als je ze gaat LST'en. De lampen hangen er ongeveer tussen de 5-15 cm. Ik heb ze laten voorgroeien onder de 9500k tneons (blauwe verpakking) en ik moet toegeven dat ze echt hard gingen dan onder een 6500k lamp.

 

Met die 300W tneon zal je (4*5040) 20 160 lumens hebben. Met die 250W HPS zal je ongeveer 33 000 lumens hebben. Dat zal je ook merken in je opbrengst. Ik vind zelf dat HPS veel meer oplevert vergeleken met TL.

 

Een nadeel van TL is dat je de planten laag moet houden, LST of een scrogje. En de diepte straling is ook niet zo diep vergeleken met HPS. Ik zou voor HPS gaan met een dimbare evsa. Misschien een gavita met interne reflector in combinatie met een dimbare evsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 75W PLL lamp geeft 6000 lumen. 4 daarvan is 24.000 lumen. Een 55W lamp geeft 4800 lumen.6 daarvan is 330W a 28800 lumen. De 55W lampen zijn iets efficienter.

 

Om dezelfde hoeveelheid licht te krijgen uit PLL lampen als uit 250W HPS heb je dus ongeveer 380W nodig. Daar zit hem het verschil.

 

De dieptestraling is dan hetzelfde als bij HPS, want die alleen afhankelijk van de totale hoeveelheid licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komt op juiste moment buizen wisselen aan, dat afbloeien volgens mij.

Te snel de rode erin en het wordt de helft van wat het zou kunnen zijn, te laat de rode erin en de toppen doen er ineens bijna een week langer over om af te bloeien.

Bij mij hangen daglicht buizen tot aan einde week 3 bloei, daarna pas wissel.

 

Waren die 75W EVSA's niet hetgeen wat die TNeon niet zo aantrekkelijk maakte?

Naast dat de warmte van een paar 75W aardig richting HPS gaat.

 

Onder HPS heb je dat allemaal niet dat wisselen, ook een overweging bij aanschaf en je hebt ook maar 1 kap ipv een ruimte vullend armatuur waar je alles onder moet zien te prutsen aan ventilatoren ed :)

hier wil ik even op inhaken,

heb je wel eens niet onder hps voorgegroeid ? maar onder mh ?

zonee raad ik je toch eens aan te doen ;)]\

 

en hps (e)vsa wel op mh lamp maar een mh (e)vsa niet op hps lamp !

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slimme opmerking G_W, mijn t5 en 220W PLL kweekjes zijn nooit gebeurt en mijn MH experimentje je compleet ontgaan ergens :)

De HPS opzet heb ik al sinds eind 2012 niet meer, daarvoor ook al veel meer dan alleen HPS :)

 

Waarom zeg je niks over PBM die je bij MH moet gebruiken?

Vooral MH promoten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat ik eigenlijk standaard me shade 5 opzet als ik me hok inga.

maar inderdaad mensen lasbescherming is een must als je met open lampekap werkt

 

en sory ik zwerf al rond vanaf 2008 dit is een zoveelste acount, ik vergeet hier en daar wel eens wat kwa wie wat doet waneer :)

 

 

 reden voor bewerken onnodig quoten

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een 75W PLL lamp geeft 6000 lumen. 4 daarvan is 24.000 lumen. Een 55W lamp geeft 4800 lumen.6 daarvan is 330W a 28800 lumen. De 55W lampen zijn iets efficienter.

 

Om dezelfde hoeveelheid licht te krijgen uit PLL lampen als uit 250W HPS heb je dus ongeveer 380W nodig. Daar zit hem het verschil.

 

De dieptestraling is dan hetzelfde als bij HPS, want die alleen afhankelijk van de totale hoeveelheid licht.

 

T-Neon is gewoon een opgevouwen TL buis. En die dingen worden ook aardig warm hoor. Een grote nadeel hiervan is de dieptestraling vergeleken als bij HPS. Je zal ze echt moeten Scroggen of LST'en. Ik zou wel voorgroeien onder de TL's.

 

De dieptestraling is bij HPS niet het zelfde als bij TL, er is een rede waarom je die dingen een paar CM boven je planten moet houden.

 

En als je 6TL lampjes wilt gebruiken moet je natuurlijk wel kijken of je genoeg ruimte hebt om 3 armaturen in je kweekruimte te hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...