Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

arandomuser

Eerste binnenkweek met TENT

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Hieronder volgt kweekverslag. Alle hulp is welkom aangezien ik niet veel ervaring heb. Ook misschien handig voor mensen die ook geïnteresseerd zijn om een tentje te kopen (ik zet er alle kosten namelijk bij).

 

 

 

Kweektent gekocht met volgende uitrusting:

 

Secret Jardin DR90 II (90x90x180)

DV-400 W schakelkast

400 watt ELT VSA + Spiegelkap + Philips Son-T Pia Plus 400W

MDF box met Torin slakhuis 250m3

Dutch Touch DT4 Filter 450m3(flens 160)

King fan controller + Thermostat

Hurricane klip ventilator

Hygro-Thermometer

Totaal: 500 €

60 L grond

15 €

 

Deze kwam in belgië aan na amper 24 uur:

gallery_36584_15139_586410.jpg

 

Eerst wat puzzelen maar het was allemaal niet zo moeilijk.

 

gallery_36584_15139_125704.jpg

 

gallery_36584_15139_475487.jpg

 

Hierbij is goed lezen de boodschap. Ook is er hier ergens een topic over mooie kweekhokken dat zeker heeft geholpen.

gallery_36584_15139_494056.jpg

 

Tijdsschakelaar en transfo voor lamp.

 

gallery_36584_15139_377778.jpg

 

Softbox + temperatuurregelaar voor softbox.

 

gallery_36584_15139_777685.jpg

 

Afzuiging die binnenin is vastgemaakt

 

 

 

Dag 1: 21/12

Setup kweektent

1 royal cream (RC), 1 Royal bluematic (RB & 1 Northen light automatic (NLA) : 20 €

Zaden in serviette + watten met water erbij, vochtig. 25 – 30 ° C

 

Dag 2:

Zaden in de grond. Pot gevuld met stekkengrond, gemengd met perliet.

Zaden ongeveer 1 cm onder oppervlakte. Onder lamp gehangen, die nu 18-6 staat.

Zaadjes ontkiemt in de namiddag. Binnenkort ROOTBASTIC voeding geven.

28-31°C Natte handdoek bij in de tent gelegd.

 

gallery_36584_15139_470779.jpg

 

 

Dag 7:

Luchtbevochtiger gekocht: 4L reservoir. 60 €

Canna vega, flora, PK13,14 & boost. 50 €

Temp: 27 – 31 ° C LV: 60 – 90% % : afzuiging 50%, blazers 50%

Planten al zo’n 5 cm.

 

gallery_36584_15139_143739.jpg

Luchtbevochtiger

 

gallery_36584_15139_358117.jpg

Voeding

 

 

Momenteel ziet het er zo uit. Opzich kon ik gerust nog wat extra planten erbij zetten maar dat is voor de volgende keer. De ventilator rechtsboven kan mooi heen en weer draaien, dat imiteert de natuur wat beter dacht ik..

 

gallery_36584_15139_144887.jpg

 

 

Verder: als ik een foto probeer te nemen binnenin te tent (closeup planten) krijg ik van die lijnen. Slechte camera of lamp verkeerd aangesloten?

gallery_36584_15139_736026.jpg

Edited by arandomuser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die strepen worden door het licht veroorzaakt. Kan jij verders niet veel aan doen. Als je foto`s zonder strepen wilt, dan volgende keer foto`s maken als het licht net uit is of vlak voordat het aangaat. Succes met je eerste ronde. Ziet er verders goed uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er allemaal goed uit.

 

Heb je wel een ph & ec meter? want dat is toch zeker wel belangrijk als je met voeding werkt

 

in principe is een hoge lv niet nodig voor planten uit zaad. maar het kan nooit kwaad lijkt me en altijd handig als je in de toekomst nog met stekken gaat werken.

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met al die spullen gaat het je je zeker lukken.

 

Ik wens je alvast veel kweek plezier

 

Le Faraon :lol:

Edited by Faraon08

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn beoogde tentje! WOOOT!!!

Ik ga je in de gaten houden ventje.. en tentje :lol:

Success!

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Arandomuser,

 

Je hebt je al aardig goed voorbereidt op de komende ronde.

Mooi materiaal aangeschaft zie ik, top.

 

Mijn voornaamste advies is 'doe rustig met voeding'

(Ik geef het alleen de eerste dag vd week)

 

Ik draai momenteel ook een autoflower en ik doe dat op 16/8 en bevalt me prima..

Kijk/lees anders maar eens over

 

Veel succes toegewenst, ik blijf graag volgen.

 

Thc78

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie opzet dat je daar hebt

veel succes met je ronde en mag het een top ronde worden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

die strepen in de foto is door je VSA

 

EVSA's hebben dat niet

 

daarbij wordt de VSA hèèl warm dus zorg ervoor dat er niets in de buurt ligt wat brandbaar is

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou zoals al is gezegd ph/ec meter kopen en ph- die ga je zeker weten nodig hebben...

 

zou ze ook niet te lang in de stekgrond laten staan

Share this post


Link to post
Share on other sites
die strepen in de foto is door je VSA

 

EVSA's hebben dat niet

 

daarbij wordt de VSA hèèl warm dus zorg ervoor dat er niets in de buurt ligt wat brandbaar is

 

heeft toch met de frequentie te maken niet met evsa of vsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ sjors boomschors, kayless : thx, hieronder enkele foto's net voordat de lamp aanging.

 

gallery_36584_15139_16937.jpg

 

gallery_36584_15139_260064.jpg

 

gallery_36584_15139_317690.jpg

 

Ze zien er een beetje flets uit vandaag, ik was niet thuis gisteren en de ventilator blijkbaar niet automatisch aangegaan.

 

 

@ Delliass & thc & gobru. Die pH/EC meters zijn wel enorm duur, ik dacht voorlopig gewoon heel rustig voeding te geven volgens voedingsschema van canna. Tips voor betaalbare kwalitatieve meters zijn altijd welkom

 

gallery_36584_15139_23682.jpg

 

@ algreen, david , faraon, mrmonke, kwikikweek : thx, hopelijk lukt het allemaal.

 

@Gobru: ik had gehoord dat stekgrond relatief hoge voedingswaarde heeft tov gewone aarde

 

@iedereen: beste wensen voor het nieuwe jaar !

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij nieuwe aarde altijd uitkijken met veel bijvoeden in begin..plantje heeft nog niet veel nodig.

Ec meter hoeft niet... zolang je maar niet meer dan de helft van aanbevolen hoeveelheid gebruikt.. ph meter zou wel handig kunnen zijn, afzuren zou in normale potten wel nodig zijn, en als je met ph- aan de slag gaat, dan MOET je kunnen meten..

een zaailing plantje hoed je geen rekeningh te houden met de lv.. Alleen stekken hebben in begin hoge lv nodig, omdat een stek de eerste paar dagen vooral uit het blad verdamd en nog te weinig water kan opnemen... zaailingen beginnen anders, en hebben wortels naar grote van het plantje. die tenios heb je wel heel dicht tegen je plant aangezet, of het lijkt zo op de foto..

succes man, leuk tentje :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze voeding niet meten kost je meer grammen dan dat die meters je kosten.

 

Alles ziet er overigens verder wel netjes uit, veel succes gewenst. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou de Sera PH test voor aquariums kunnen overwegen. Zo een flesje met vloeistof kost 5 euro. Ik ga niet zeggen dat het beter is dan een PH Meter aanschaffen, ik zeg alleen dat het beter is dan helemaal niet meten. :lol:

 

Heel veel succes met je grow en aub doe het kalm aan met de voeding, een schema gaat niet om tijd, het gaat om de behoefte van de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ec meter hoeft niet... zolang je maar niet meer dan de helft van aanbevolen hoeveelheid gebruikt..

 

:lol: :) :)

meten is weten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 10.

 

Blumats aangekomen + digitale meter. Blumats werken prima, ik heb wel maar zo'n 'kamerplant' systeem genomen omdat ik hier nergens een groot vat kan zetten voorlopig. Maar het werkt prima dus eventueel later de normale aanschaffen. Digitale meter werkt voorlopig niet, zal ik later nog eens bekijken.

 

een pH meter valt al snel voor zo'n 30 € te krijgen maar in combo met EC kijk je snel tegen 100-150 € aan.

Ook denk ik eraan toch wat growmix te gaan kopen om de 'potgrond voor zaaien en stekken' waar ze nu instaan te vervangen.

 

 

Deze had ik nog niet gepost. Nog enkele vragen en mogelijk nuttig voor nieuwelingen als ikzelf :lol:

 

gallery_36584_15139_68465.jpg

Side notes:

 

Afzuiging dient altijd aan te staan om onderdruk te maken. Je tent wordt dan lichtjes naar binnen getrokken, zo ben je zeker dat er geen lucht ontsnapt.

 

Hoewel niet noodzakelijk, werd er mij verteld dat hogere LV (50% - 70%) een positieve werking heeft op de groei. Ik heb er nu een luchtbevochtiger instaan die zo'n 2 L per dag verdampt adhv ultrasone, wat geen warmte veroorzaakt. Om de 2 dagen bijvullen dus. Zodra er bloei is, zet ik hem op 40-50% LV. Als ik de luchtbevochtiger niet aanzet, zakt deze naar 30 % aangezien hij in een verwarmde slaapkamer staat en de afzuiging behoorlijk zijn werk doet voor de groottte van het tentje.

 

TO-DO volgende kweek.

 

-minimale actieve inlaat voorzien

-Afzuiging volledig buiten de tent plaatsen (filter dus waar de lucht wordt uigeblazen)

 

Opmerkingen.

 

CO2-booster. ( http://www.growshopholland.com/2039-co2-booster-emmer.html )

Bij het geval van 8 planten (2 per pot van 20-25 L) leek met zo'n emmer wel leuk.

 

Wat is de impact van de verlichtingskap ? ( http://www.growshopholland.com/2252-lumate...power-600w.html )

Ik had liever zo'n lumatek gekocht meteen maar dat is dan mss voor wanneer mijn huidige lamp en transfo wat gebruikt is.

(Die VSA maakt immers vaak een enorm geluid en wordt ongelofelijk warm)

 

@ replies over voeding: zal er zeker rustig meedoen. Via de blumats krijgen ze sowieso gewoon water, ikzelf geef af en toe beetje voeding bij.

Edited by arandomuser

Share this post


Link to post
Share on other sites

van filter naar box is een recht stuk pvc buis het makkelijkst... dat zuigt het beste

 

voor de rest ziet het er veelbelovend uit.

 

 

ik schuif ff aan..

 

voor goede aarde: probeer eens een zak plagron aarde te regelen, da's fijn spul

Share this post


Link to post
Share on other sites
voor goede aarde: probeer eens een zak plagron aarde te regelen, da's fijn spul

 

 

Soil Grow Mix 50 liter Plagron. Prijs 11,00 PROMOTIE 5,95. Heb ik even geluk ^^ Die zal ik straks eens gaan halen. Voor dat geld kan ik ze moeilijk in stekkengrond laten staan.

 

Trouwens... voor belgen -> goede growshop terraterra.be in Brussel 2 winkels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 11

 

update foto's, ik heb ze net te slapen gelegd. Temperatuurmeter onder afdakje geplaatst ook, nu loopt die min of meer gelijk met die KING fan controller. :lol:

 

gallery_36584_15139_231548.jpg

 

gallery_36584_15139_627175.jpg

 

gallery_36584_15139_540933.jpg

 

gallery_36584_15139_358225.jpg

 

Ja, ze zijn nog zo klein.... hopelijk groeien ze snel :)

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ec meter hoeft niet... zolang je maar niet meer dan de helft van aanbevolen hoeveelheid gebruikt..

 

:) :) :)

meten is weten.....

 

 

meten is weten, maar dat geld voor een beetje kweker op aarde vooral voor de ph :lol:

als je moet kiezen tussen ec en ph meter, en je wil afzuren...dan zou ik voor de ph meter gaan, die kost nog geen 50,-

maar beter is idd allebij..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag ... 14

 

 

algemeen sfeerbeeld

gallery_36584_15139_1602448.jpg

 

gallery_36584_15139_725564.jpg

 

gallery_36584_15139_252736.jpg

 

 

perongeluk blaadje gescheurd -.-

gallery_36584_15139_262803.jpg

 

1e probleem: er zijn zo wat witte vlekken op de bladeren, heb wat foto's opgezocht ivm schimmel maar lijkt daar niet echt op. Iemand anders een idee ? Voor de rest groeien ze wel goed. Heb overlaatst ze wel eens besprenkeld met water (mogelijks zelfs nog met wat voeding in -.- ) toen ze nog onder de lamp hingen, en dat kan mogelijk witte kringen geven blijkbaar...

Als je er wat water overheen doet, is het blad knal groen, enkel als hij opdroogt zie je terug wat kringen. De nieuwe bladeren hebben dit niet, denk ik.

 

 

2e probleem: Kan het ook iets met overvoeding/watering te maken hebben? Heb al enkele dagen geen water meer gegeven, bodem is nog nat genoeg & tensiometer geeft amper 30 aan (al enkele dagen)

 

gallery_36584_15139_300740.jpg

 

 

Greetz

Edited by arandomuser

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mijn zijn die witte plekken kalk van uit water .. of meeldauw maar at betwijfel ik

 

suc6 groet

ssh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...