Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Gavita 1000DE met opti en co2

Recommended Posts

Nee....hoezo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

Dus met andere woorden zonder co2 heb je betere fotosynthese???

of tussen welke waardes is het optimale voor de plant ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, tuurlijk niet.

 

Maar het wordt voor de kweker iets lastiger om de waardes goed te houden. Daarom gebruik je vpd of vochtdeficiet om te kijken en eventueel in te grijpen. Klakeloos ergens 1500ppm inspuiten heeft meestal een averechts effect. Alles moet gewoon een beetje in verhouding zijn.

 

RH%

Temp

Planttemp.

Worteldruk

ppm gehalte

 

gallery_10428_14553_590956.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
intresante grafiek racker, toch heb ik een aantal vragen.

Hoe verklaar je de RH% schommelingen de laatste dag met licht aan?

En waarom wordt de RH extreem hoog in de nachten van dagen dat de co2 maar tot 400ppm komt overdag?

 

De laatste dag van de grafiek heb ik manueel de dimlux op 80% gezet ipv 100%. Scherp gezien. Waarom de RH% in de nacht ook hoger wordt, weet ik niet. Iemand?

Ontvocht de installatie wellicht niet met licht uit?

 

Hoe komt het dat je rlv zo fluctueert als je teruggaat naar 80%?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de opti zou ontvochtigen zou de RH% juist naar beneden moeten gaan toch?

 

@racker

Mischien doordat de plant nog doordampt wanneer t licht uit gaat en de opti niet meer hoeft te koelen/onvochtigen.

(of is dit een nieuwe met super ontvochtiger?)

Die VDP camera is mooi apparatuur... maar ik denk dat je met een microscoop meer te weten gaat komen over de huidmondjes die meer open of dicht staan. ik voel altijd gewoon met mn hand... hoe koeler het blad hoe meer VDP

 

zoals gezegd ik mis de temp. in je grafiek. Maar ik denk dat de hoge RH% te maken heeft met het doordampen vanhet gewas nadat de lampen uit zijn. (mischien door t temparatuur verschil dat t opeeneens zo omhoog schiet.

*just guessing

 

grts OK

 

 

EDIT:

@whazzup ik lees nu pas je post

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon volknallen met 64 18 liters en 10 dagen 18/6

 

nu nog aarde erbij gooien heeft geen zin, de wortels gaan niet omhoog groeien

 

Leg maar eens een zeiltje (bv zwart-wit folie) op je aarde, in de groei zie je dan wortels verschijnen na een x aantal dagen.

 

@cityboxer: je springt meteen in het diepe. Wel de beste manier om te leren, ik ga deze volgen en kijk uit naar je volgende update!

 

Gr,

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht ik laat eerst de discussie voort woekeren voordat ik weer op het kweekverslag in ga. Maar het lijkt er op alsof iedereen zijn ei heeft gelegd. Dus dan weer even verder over de andere punten. Als iemand nog een dwarszittend ei heeft mbt co2 wacht dan vooral niet tot pasen maar schijt hem uit!

 

@DaWasIkNie; Goed om te weten van die gifstoffen, mooit topic van Racker ook daar over. Ik vrees inderdaad dat ik vijverfolie heb met PVC, ik weet het niet zeker maar ik heb de goedkoopste gekozen aangezien ik van plan was om het steeds weg te gooien na ieder rondje. Ik zal de volgende keer dit er niet weer in gooien. Verder is alles bedoeld om te kweken dus geen gif probleem lijkt mij. Ik heb iig de afzuiger direct weer aan gezet omdat ik geen behoefte heb aan gele planten in week 3. Liever een week of 5 later!

 

@ Racker; jij zegt dat een bevochtiger niet is wat ik wil. Bedoel je daarmee helemaal GEEN bevochtiger er in of slechts op een lage stand? En ook ik mis de temperatuur!

 

@ Donnie; als dit direct het diepe is dan ga ik me nu niet meer druk maken over die potten en de hoeveelheid planten, waarschijnlijk staat mij nog het een en ander te wachten als ik met de co2 begin. We zullen zien hoe het verloopt.

 

 

 

Later vandaag maar weer tijd voor wat foto's en een status update. Dan kun je goed zien hoe groot het verschil tussen de ene plant en de andere is, ondanks dat ik de groteren al gefimd heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een kort verhaaltje voor de mensen die ook niet wisten waar eerder de discussie over het wue effect over ging:

 

Indien co2 concentraties hoog zijn zal de plant haar C-behoefte gemakkelijker kunnen vervullen. Dit heeft tot gevolg dat de bladmondjes minder ver ophen hoeven te staan of zelfs dat er minder bladmondjes noodzakelijk zijn wardoor de transpiratie wordt gereduceerd. Dit word het Watergebruik efficiency effect (wue) genoemd.

Als je dat feit op zichzelf zou nemen dan zou je zeggen dat co2 xichzelf opheft. Maar tegenover het wue effect staat het lai-effect. Indien de co2 concentratie stijgt produceren planten meer biomasa, hetgeen leidt tot een toename in bladoppervlak (LAI) en daardoor meer verdamping.

 

Experimenteel onderzoek lijkt uit te wijzen dat het wue-effect groter is dan het lai-effect en dat de planten door de gecombineerde effecten (lees: door verhoogde co2 waardes) minder water gebruiken door evapotranspiratie. Deze twee gecombineerde effecten worden gezamenlijk het co2-effect genoemd.

 

Meer co2 geeft dus niet per definitie een hogere opbrengst, ik snap nu ook de discussie hier op het forum daar zelfs in Wageningen ze er nog niet uit zijn wat nu precies goed is en de gevolgen van de verschillende zaken zijn. Toch kun je hier uit het forum opmaken dat als je op de juiste manier met de co2 omgaat dat je dan een hogere opbrengst (KUNT. Lees: Amnees :) ) halen.

 

Dit onderzoek was natuurlijk gericht op watervraag dus daar heeft het specifiek betrekking op gehad, dat is voor ons misschien minder interessant daar het bij ons om de opbrengst van de bloemen gaat. Meer literatuurstudie is dus wel nodig om een goede conclusie te trekken, dus als iemand nog een goede bron heeft... Interessante discussie die voorlopig niet afgerond gaat worden denk ik zo.

 

Dit stond in een onderzoek door Wageningen omtrent klimaatverandering en watervraag in de Nederlandse groene ruimte

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

LAI (leaf area index) is de oppervlakte/hoeveelheid van je totale blad/biomassa hoef je niet te meten(kan je ook moeilijk meten).

wanneer je pas in de bloei start co2 toe te voegen zal de LAI vrijwel hetzelfde blijven (alleen het 1vingerige blad in de toppen)

We willen dat er vruchten vormen in de bloei zoals je zelf al zegt, geen blad. Als je te hoog gaat met je co2 zullen de toppen ''ploffen'' voorheen rekende ik dat altijd de verdamping aan. Maar dat zou dus dat WUE effect kunnen zijn.. Als dat zo is, is het niet bevordelijk voor de oogst(vooral de kwaliteit).

 

Sorry ik heb geen intressante links voor je, alles uit eigen ervaring en van mensen geleerd :) .

 

Grts OK

Share this post


Link to post
Share on other sites

wrijf het er maar in Cityboxer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

met zoveel theoretische kennis, en zoveel dure spulletjes..dan zou je toch denken dat die co2 kwekers enorme winsten moeten boeken tegen over de eenvoudige jongens...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe komt het dat je rlv zo fluctueert als je teruggaat naar 80%?

 

Omdat de koelcapaciteit gelijk blijft maar de warmte van de lampen minder wordt. Het fluctureren is dus het aan en uitslaan van de compressor. Daar kan ik wel wat aan doen maar het maakt de plant geen fluit uit of het een beetje fluctueert. Laat maar zitten dus.

 

Ik wou de verhouding co2 vs RH% aangeven in de log. Maar jullie blijven zeiken..... :)

 

gallery_10428_14553_109370.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, onder een kapje is het 29gr bij 50% luchtvochtigheid zoals de maxi controller aangeeft. Ik heb er extra een geijkte meter voor aangeschaft. Al die afwijkende senors wordt je dol van...

 

@cityboxer. Dat verhaal heb ik wel meer gehoord. Het schijnt zelfs zo te zijn dat doordat je in de groei minder co2 toevoegt, er meer huidmondjes worden aangemaakt waar je dan in de bloei weer van kan profiteren.

Onderbouwen kan ik het helaas niet, dan moet je een fancy microscoop hebben enzo. Het schijnt wel weer zo te zijn dat je de huidmondjes weer iets meer openkrijgt door geluidsgolven van een bepaalde trilling in je ruimte produceren. Maar dat is weer een ander verhaal.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
wrijf het er maar in Cityboxer :)

 

je mag terug lachen, ik moet het einde van de ronde nog maar halen namelijk!

 

@ OK en MRT; gevoel en ervaring is uiteindelijk toch het beste. Maar daarom moet ik wel streven naar het hoogst haalbare. Ik kan het CO2 verhaal ook stop zetten of verlagen als de boel op zijn kont gaat!

 

Op de foto van vandaag is duidelijk te zien waarom ik zo zanikte over die stekken. Het is inderdaad waar al die dure spulletes en theoretische kennis is niks waard als de genetica niet goed is. Ik ben druk aan het speuren naar nog 20 stekken, hopelijk een beetje voorgegroeid, dan gooi ik die er direct bij, dan heb ik het tenminste vol staan!

 

gallery_31853_15074_7811559.jpg

 

gallery_31853_15074_5176357.jpg

 

gallery_31853_15074_5971640.jpg

 

Update: Lampen staan nu op 750watt= 3000watt. Ik heb de opti iets omhoog moeten schroeven naar 2,0kpa. Maximum koelvermogen ligt op 1,3 dus ik heb nog iets te gaan. Hoop dat ik straks vol op 1150 kan knallen. Mijn water temperatuur is 11 graden als het naar binnen gaat, hoe is dat bij jullie?

 

 

@ Racker; je geeft aan dat je sensoren niet allemaal goed zijn dus je hebt een geijkte gekocht. Ik neem aan dat de datalogger de geijkte is? En als dat zo is dan is deze grafiek waarschijnlijk afkomstig van je geijkte thermometer. Als die temperaturen kloppen dan is dat toch aardig hoog! Helemal gezien het feit dat jij maar (uit mijn hoofd) 1000ppm geeft? Bij zo'n co2 zit je toch normaal op 30/31 graden? Of zit ik nu helemaal mis?

Ps. Zit je opti een beetje in de buurt van je datalogger? Kan ik daar een beetje van op aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

De co2 en de RH% hebben geen invloed op elkaar zonder gewas toch?

 

Ik denk dat je RH% en Temp. hier belangrijker zijn dan de Co2.... Die nemen ze niet meer op als het niet meer mogelijk is qua bladmondjes als ik het goed begrepen heb. ?!

(ik vind kweken op 34 graden sowieso nergens over gaan) Kan nooit mooie wiet worden, en dan wil ik over de thc niet spreken.

Ik weet wel dat je die verdampingsmolen ''harder'' laat draaien.

 

Laat maar gaan :) Ik laat januarie wel zien(en hoop de daad bij het woord te voegen) :opti Aarde co2---------> 28 graden o ja, en van onder af inblazen racker (in elk geval de co2)

Mr. Pol heeft t al laten zien hoe het eigelijk hoort trouwens!

 

grts OK

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ osmose

wue.. is dat niet dat de plant zich volzuigt met water? waardoor de vruchten zwaarder worden?

Jonge jonge,,,voor vruchten moet er bevrucht worden met stuifmeel!

Dan pas komen de vruchten in de vorm van zaad!

Wij willen geen vruchten maar bloemen die als de bevruchting uitblijft nog meer bloemen gaat aanmaken.

Wij kweken bloemen die we daarna DROOG wegen.

Nogmaals GEEN (natte) vruchten daar moet je op een ander forum voor zijn mss weet osmose een goede :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk ff mee, wil namelijk ook met Co2 gaan werken, maar dan iets eenvoudiger :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

MR. Racker als je nu een onderduk creërd (vacuum/ ijle lucht) in je kweektuinen .

Dus minder lucht voor je planten = dus ook minder CO2

Dan maakt de plant dus meer huidmondjes aan ...toch?

Als je dan de onderdruk opheft tijdens de bloei. Dan heeft de plant voordeel uit zijn meer/extra huidmondjes

Dus extra opbrengst

Klopt dit ?...

Of is dit te simpel

Gr. Bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe komt het dat je rlv zo fluctueert als je teruggaat naar 80%?

 

Omdat de koelcapaciteit gelijk blijft maar de warmte van de lampen minder wordt. Het fluctureren is dus het aan en uitslaan van de compressor. Daar kan ik wel wat aan doen maar het maakt de plant geen fluit uit of het een beetje fluctueert. Laat maar zitten dus.

 

Ik wou de verhouding co2 vs RH% aangeven in de log. Maar jullie blijven zeiken..... :lol:

Nee! we zeiken niet we willen graag alles weten :)

 

Wat betreft de rlv: Als de koeler aanstaat dan wordt er volgens mij ontvocht, als deze niet aanstaat dan wordt er niet ontvocht, maar zoveel verschil als in de grafiek zal dat niet uitmaken. Je ziet het wel een klein beetje als de compressor aan- en uitgaat in de laatste lichtperiode. Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat je relatieve vochtigheid meet, die is afhankelijk van de temperatuur van de lucht. De waterhoeveelheid zal misschien bijna hetzelfde blijven maar de temperatuur wijzigt, waardoor er relatief meer of minder vocht in de lucht kan tot deze verzadigd is. Bij warme lucht kan er meer water in, dus relatief (tot verzadiging) zit wordt er dan bij dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht een lagere RLV gemeten. Dat is ook de oorzaak van condens: relatief warme lucht koelt af, waarbij het verzadigingspunt (ook wel het dauwpunt genoemd) overschreden wordt en de overtollige waterdamp neerslaat.

 

Ik denk dat het stijgen en dalen van je RLV bijna omgekeerd evenredig is aan je temperatuurverloop als je geen bevochtiging / ontvochtiging gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...